• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Windy na stacji w Orłowie będą miały kilku właścicieli

Patryk Szczerba
21 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

W połowie maja zaczną działać windy przy zmodernizowanej kładce i peronach na stacji Gdynia Orłowo zobacz na mapie Gdyni. Już wiadomo, że cztery urządzenia nie będą miały jednego zarządcy, a być może nawet... trzech.



Winda, która prowadzi na peron dalekobieżny, będzie najpewniej w utrzymaniu Zakładu Linii Kolejowych. Winda, która prowadzi na peron dalekobieżny, będzie najpewniej w utrzymaniu Zakładu Linii Kolejowych.
Windą, którą będzie można zjechać na peron SKM, zajmie się trójmiejski przewoźnik. Windą, którą będzie można zjechać na peron SKM, zajmie się trójmiejski przewoźnik.
Niewykluczone, że windami na kładkę zajmie się z kolei miasto. Niewykluczone, że windami na kładkę zajmie się z kolei miasto.

Jak oceniasz sytuację: cztery windy, jedna stacja, różni właściciele?

Od dłuższego czasu czekają na nie zwłaszcza pasażerowie, którym z różnych względów ciężko wchodzić po stromych schodach. W związku z tym, że pojawiły się w projekcie, nie zaplanowano na schodach chociażby podjazdów dla wózków. Początkowo urządzenia miały pojawić się w czerwcu zeszłego roku - kilkanaście dni po zakończeniu prac na kładce. Kolejnym terminem, który wskazywało PKP PLK był listopad. Dźwigi nie pojawiły się, a u przewoźnika można było usłyszeć, że przedłuża się ich sprowadzenie. W końcu urządzenia zostały zamontowane, są już po odbiorach technicznych i teraz czekają na pozwolenie na użytkowanie.

Wsiąść do nich będzie można prawdopodobnie w drugiej połowie maja. Możliwe, że do tego czasu wyjaśni się, kto będzie utrzymywał i serwisował dźwigi. Wiadomo, że cztery urządzenia (dwa na kładkę i dwa na perony), choć na jednej stacji, będą na utrzymaniu... co najmniej dwóch podmiotów.

- Na razie nie prowadziliśmy żadnych konkretnych rozmów w tej sprawie, ale zamierzamy serwisowanie dwóch wind przekazać do Szybkiej Kolei Miejskiej. Chodzi o windy, którymi można wjechać na kładkę od strony dolnego Orłowa oraz zjechać na peron SKM. Całość nie wyszła na razie poza uzgodnienia techniczne - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK.

Dlaczego PKP PLK chce przekazać w użytkowanie SKM aż dwie windy? Przedstawiciele firmy podkreślają, że to logiczne, bowiem będą z nich korzystać głównie pasażerowie trójmiejskiego przewoźnika. W praktyce może się jednak okazać, że nie wszystkie dźwigi będą jednakowo zadbane i konserwowane.

- O udział w utrzymaniu dwóch pozostałych wind chcemy też zapytać miasto. Kładka służy przecież nie tylko pasażerom, ale także mieszkańcom, którzy przemieszczają się z jednej części Orłowa na drugą - tłumaczy Lewiński.

Dodaje, że nie byłby to pierwszy obiekt infrastruktury kolejowej utrzymywany przez Gdynię. Podobna zależność ma miejsce w przypadku tunelu prowadzącego na ul. Żwirki i Wigury. Na razie nie wiadomo, czy w przypadku wind miasto również będzie skłonne pomagać w utrzymaniu.

W SKM na propozycje PKP PLK również patrzą przychylnie, choć o tym, że propozycja jest we wstępnej fazie rozważań, świadczy fakt, że w spółce mówi się o utrzymywaniu jednej windy - prowadzącej na peron.

- Dzięki takiej konfiguracji mają być szybciej serwisowane. Jesteśmy jako firma na miejscu, więc możemy szybciej reagować na usterki i wyłączenia wind - zapewnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM i jako przykład współpracy podaje fakt, że w czasie remontu linii E-65 do Warszawy wiele elementów infrastruktury należącej do SKM zostało wyremontowanych środkami PKP PLK.

- Utrzymywanie przez nas wind może być dobrym przykładem współdziałania spółek kolejowych i w takich kategoriach to traktujemy - dodaje.

Przypomnijmy, że w ramach całej przebudowy stacji, którą wielu kwestionowało, podkreślając, że odpowiednim rozwiązaniem jest tunel, udało się wyremontować nie tylko kładkę i zamontować windy, ale także zbudować nowy peron dla pociągów dalekobieżnych z małą architekturą. Całość jest utrzymana w białym kolorze.

Prace były prowadzone w ramach modernizacji linii kolejowej z Gdyni do Warszawy.

Miejsca

Opinie (77) 5 zablokowanych

  • (1)

    Proponuje spolke PKP Winda!

    • 13 0

    • i to jest mysl, tylko ze bedzie problem kto ma placic (ktora spolka zlecajaca naprawe)?

      • 2 0

  • Schody też dla rowerów! (3)

    Winda będzie niesprawna jak teraz. Potrzeba niezwłocznie zainstalować NA SCHODACH podjazd dla wózków i dla rowerów jak było to wcześniej. Tak można rower wtoczyć i to szybciej niż windą. A gdy winda nie działa jak to często bywa, to rower trzeba nosić a z wózkiem o pomoc prosić. Bez sensu.

    • 17 1

    • mamy xxi wiek

      Wiec nie mozna zrobic podjazdu tylko windy najlepiej z klima-gps-wifi-rifi-hifi-blutut-srutut i przeplywowym analizatorem moczu oraz kamera internetowa.

      • 6 0

    • (1)

      nie mozna zrobic takiego podjazdu dla wozkow, bo: jest niezgodny z prawem budowlanym (za strome schody)

      • 0 2

      • diagnoza: zidiocenie biurewskie

        rowerzysta jest minimalistą, potrzebuje kawałek kątownika przy ścianie,
        a rower jest taskany przechylony, na kołach, pod górę ciągnięty za sztycę
        w dół zjeżdża sam powstrzymywany hamulcami (jak są klamki), lub za kierę (jak torpedo lub ostrokół)

        rowerzysta zdecydowanie NIE potrzebuje norm budowalnych, prądu do windy,
        odbioru budowlanego ani opinii żadnych opasłych buców

        co innego inwalida na wózku, lub drobna mama ze szkrabem na wózku:
        ale oni też wolą podjazd po rampie, wymagający krzepy
        niż zamkniętą windę z napisem jak z Misia
        "najbliższa czynna winda będzie w 2037 na dworcu we Wrocławiu"

        • 2 0

  • Kim są gnoje psujący windy?

    Swego czasu miałem gdzieś wszelkie windy, bo korzystałem ze schodów, ale po tym jak miałem zabieg neurochirurgiczny nagle zacząłem dostrzegać uchwyty, dziury w skm, czy windy. Zdrowy człowiek na co dzień nie zwraca uwagi na fakt, jak to ułatwia życie chorym osobom. Kim są gnoje psujący windy i dlaczego nie płacą za remonty?

    • 10 0

  • W XIXw. Kolej budowała wiadukty jako rekompensatę

    Za to, że linia kolejowa przecinała dotychczasowe szlaki pieszo konne.
    To, że teraz miasto ma utrzymywać windę przez tory to nieporozumienie.
    To jest psi obowiązek kolejarzy maksymalnie zniwelować bariery powstałe przez naziemną magistralę kolejową, rozcinającą aglomerację na pół...

    • 9 1

  • Czy w przyszłości na nowo wyremontowanej staxcji Gdynia Orłowa staną ......

    jakiekolwiek pociągi, bo jak na razie od dekady żaden pociąg tam się nie zatrzymuje, także po co remontowaliśmy ta stacje.Podejrzewam,że chodzi o dofinansowanie unijne.Jeżeli wie ktoś , coś na temat tej stacji widmo prosze o odp.

    • 6 0

  • Stary, dobry patent świetnie sprawdzający się na PKP.

    Powinna być spółka PKP Progi Do Wind, PKP Drzwi Do Wind, PKP Szyby Windowe, PKP Przyciski Dół, PKP Przyciski Góra, PKP Przyciski Zamykania, PKP Przyciski Otwierania - każda oczywiście z prezesem, sześcioma vice i kilkunastoosobowym zarządem.

    • 16 0

  • Rynienki!!!! (5)

    na drogie windy są pieniądze ale o tym, żeby zamontować na schodach zwykłą metalową rynienkę umożliwiającą wprowadzenie roweru to nikt nie pomyślał!

    • 11 0

    • (3)

      niezgodne z prawem budowlanym. tam gdzie sa nie bylo jeszcze remontu, po remoncie znikna.

      • 0 2

      • (2)

        Jeśli się orientujesz w temacie, to czy mogę prosić o wskazanie konkretnego przepisu? chciałbym sobie doczytać..

        U nas "niezgodne z prawem" a trochę na zachód od naszej granicy praktycznie każde schody mają podjazd rowerowy, bo to ułatwia ludziom życie.
        btw, pamiętam jeszcze czasy, gdy trzecie światło stop w samochodach było w Polsce "niezgodne z prawem"
        Beton trzeba kruszyć...

        • 4 0

        • (1)

          nie moge/nie chce mi sie, na szybko znalazlem ze kat nachylenia nie moze przekraczac 15 stopni. jakis czas temu byl wywiad z gluszkiem na temat podjazdow na schodach w rumi janowie. akurat remontowano kladke i schody na peron. gazeta pytala dlaczego nie zrobiono podjazdow (ktorych nigdy nie bylo) i wlasnie padla taka odpowiedz. za strome schody na zrobienie podjazdow, co byloby niezgodne z prawem budowlanym.

          • 0 0

          • debilizm

            jedna rynienka szeroka 5cm przy samej ścianie
            umożliwiła by wygodne taskanie roweru, niezależnie jak strome są schody
            przepisy tego nie regulują, to reguluje empatia i normalność
            ale dano władzę decyzji ludziom tego NIEGODNYM
            bucom, którzy URZĘDOLĄ i szukają pretekstu by nic nie robić a zarobić

            no i decydują: winda. prąd. awarie. odbiory techniczne. 2017r. bagno.

            • 2 0

    • dla naszego dobra zabroniono takich wynalazków

      za komuny pchało się wózek lub rower. teraz trzeba nosić.

      • 5 0

  • a czyj będzie prund ?...Oj polaki ,polaki !-jeszcze prosty człowie ,robotnik to daj Boże .

    ale daj jakiemuś gamoniowi trochę wadzy zrób z niego kerownika albo dyrektora to zaraz głupieje i szaleje ! normalny zwykły robol by tego nie wymyślił !!!

    • 4 0

  • calosc utrzymana w bialym kolorze... ???

    chyba faktycznie jestem daltonistą bo ja tam widze roż grafit

    • 1 0

  • jeszcze żaden Idiota nie wymyślił tego ,że winda stoi - czyli parkuje {!}- to gdzie parkometr?

    dlaczego na kolei nie powstała jeszcze spółka od kolejowo -peronowo -windowych opłat ?

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane