• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Wirtualny spacer po Podwalu Przedmiejskim, autorstwa FRAG-u. Ze względów technicznych na filmie brakuje zieleni wysokiej. Materiał nie posiada dźwięku.

Podwale Przedmiejskie nie trasą tranzytową, ale w pełni miejską ulicą - taką wizję proponują członkowie FRAG-u, którzy przy udziale mieszkańców wypracowali koncepcję przekształceń arterii, rozcinającej obecnie Śródmieście. Rezultat niemal rocznej pracy przedstawili na piątkowej konferencji w Dworze Bractwa św. Jerzego zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz koncepcję przekształceń Podwala Przedmiejskiego autorstwa FRAG-u?

Prace nad koncepcją przekształceń Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska trwały od początku roku. Jednak sam pomysł na zmiany narodził się jeszcze wcześniej - podczas warsztatów Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej dla całego Śródmieścia.

- W trakcie realizacji naszego poprzedniego projektu, Centrum Reaktywacja, wielu mieszkańców Śródmieścia zwracało uwagę na Podwale Przedmiejskie, które uniemożliwia scalenie Dolnego Miasta czy Starego Przedmieścia z Głównym i Starym Miastem. Dlatego też w tym roku zajęliśmy się tą arterią i przygotowaliśmy propozycje stworzenia z Podwala atrakcyjnej przestrzeni miasta, choć z zachowaniem funkcji komunikacyjnej - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Wizja stowarzyszenia zakłada możliwie najmniejszą ingerencję w przebieg torów tramwajowych oraz korektę układu drogowego. Podwale po zmianach otrzymuje po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pełne skrzyżowania z przejściami naziemnymi.

  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
  • Stan obecny i wizualizacja możliwych zmian.
- Obecny układ drogowy nie tylko dzieli miasto, ale jest też niewygodny dla kierowców. Ograniczona liczba skrzyżowań sprawia, że trzeba nieraz nadłożyć sporo drogi by dotrzeć do celu. Do tego dochodzi problem z przejściami podziemnymi, które są niewygodne dla pieszych i w dodatku w niewystarczającej liczbie - brakuje ich chociażby wzdłuż Motławy - dodaje Paweł Mrozek, wiceprezes stowarzyszenia i autor wizualizacji.
Zgodnie z wizją likwidacji ulegają wszystkie przejścia podziemne. Ich miejsca zajmuje dwukrotnie więcej naziemnych odpowiedników prowadzonych w najbardziej potrzebnych dla pieszych miejscach. Przy wyborze lokalizacji sugerowano się nie tylko opiniami mieszkańców, ale także analizami ruchu pieszego, które były prowadzone przez kilka tygodni w trakcie trwania projektu.

Jezdnie Podwala Przedmiejskiego prowadzone są na północ od torowiska tramwajowego i "wracają" na swoje miejsce w rejonie Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska oraz Dolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska. Na całej długości przewidziano też drogę rowerową.

- O przepustowości układu drogowego Podwala Przedmiejskiego nie decyduje liczba pasów, ale węzły na początku i końcu całej drogi. W stronę węzła Unii Europejskiej nie zwężamy dla kierowców Podwala - obecnie też są tutaj dwa pasy (plus wydzielony pas dla autobusów). W przeciwnym kierunku faktycznie likwidujemy jeden pas ruchu, ale w stronę ul. Elbląskiej rzadko tworzą się korki. Trzeba też pamiętać o gotowej bezkolizyjnej Południowej Obwodnicy Gdańska i będącym na ukończeniu tunelu pod Martwą Wisłą, do korzystania z których należy zachęcać kierowców zamiast tranzytu przez ścisłe centrum miasta - argumentuje Mrozek.
Całemu zagospodarowaniu towarzyszy mała architektura oraz zieleń. Członkowie stowarzyszenia pokusili się także o pomysły na lepsze zagospodarowanie bezpośrednio przyległych nabrzeży Motławy oraz zachowanie istniejącego i zaniedbanego parku zobacz na mapie Gdańska (tzw. plant; to tutaj od lat miasto chce zrealizować parkingi podziemne) na wysokości Głównego Miasta.

  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
  • Możliwości przekształceń terenu i dogęszczenia zabudowy.
Uwolnione grunty przez przewymiarowy układ drogowy proponuje się przeznaczyć pod nową zabudowę z usługami na parterach. Dodatkowo kilka obiektów gastronomicznych zaplanowano na terenach zieleni oraz nawet na środku mostu z widokiem na wody Motławy.

- Przedstawiliśmy przykład architektury jaki mógłby tutaj, naszym zdaniem, zaistnieć. Należy jednak pamiętać, że polskie prawo nie reguluje tak rygorystycznie wyglądu budynków, więc przy ocenie propozycji zabudowy trzeba brać pod uwagę wyłącznie proponowane przez nas gabaryty i układ budynków - zaznacza Karol Spieglanin - Co ważne, uwolniony teren pod zabudowę przewyższa powierzchnią użytkową mieszkań nawet osiedla Garnizon, a miasto dzięki sprzedaży gruntów może pozyskać niezbędne fundusze na przebudowę Podwala. Projekt jest więc w pewien sposób samofinansujący się.
Kolejnym krokiem stowarzyszenia będą wnioski do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Obecne zapisy uniemożliwiają realizację tak śmiałej wizji przekształceń, a urzędnicy na razie rozpoczęli prace nad nowym planem, który przewiduje... poszerzenie Podwala o prawoskręt na Targ Maślany kosztem jednej z przedwojennych kamienic (w koncepcji FRAG-u do tej kamienicy "przyklejony" zostaje jeszcze jeden budynek).

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (402) 1 zablokowana

  • Ciągle rzucanie haseł przez "ekspertów" z FRAGu (3)

    Rzucanie haseł przez FRAG znane jest już czytelnikom. czy to poważne stowarzyszenie które nie ma na stronie np. danych na temat spotkań? Ulica Ogarna gdzie mają siedzibę pustawa, nawet nie zachęca do odwiedzenia przez mieszkańców i turystów ale widać "eksperci" od wszystkiego mają już wizję gdzie co i jak ma być robione. swoją drogą stowarzyszenie jest ograniczone, żadnych swoich wizji na temat Sopotu i Gdyni nie przedstawiają.

    • 37 20

    • (1)

      Bo nikogo Gdynia nie obchodzi. Tam mieszkańcom wystarczy lotnisko i sylwester z polsatem, a w Sopocie nie ma miejsc na zmiany.

      • 10 0

      • w Gdyni nie potrzebują takich "ekspertów" od deweloperów

        • 7 7

    • FRAG jeszcze niczego sensownego nie zaprezentował.
      Same chybione koncepcje.
      Szkoda gadać.

      • 11 9

  • (1)

    Rzadko kiedy zgadzam sie z FRAGiem, ale w tym wypadku nie wyglada to zle. Jedyny minus to deweloperzy i ich mieszkania za 10k za metr, bo blisko centrum. Co z tego, ze zrobi aie przyjazna okolice, pelna restauracji i pubow, czy innych przybytkow, skoro mlodych nie bedzie nadal stac by tam zamieszkac.

    • 27 28

    • Nie tylko zamieszkać Ale i wypić piwo w takim pubie....za 10 czy 12 zł....

      • 12 3

  • jak patrze na

    obecne Podwale to aż zęby bolą.

    Zwolnić Pana od przepustowości lub przynajmniej pozbawić wpływu na niszczenie miasta i za kilka lat coś mam nadzieje z tego wyjdzie.
    To zresztą test dla ekipy Adamowicza, co zrobi z tą koszmarną ulicą.

    • 34 14

  • Świetna koncepcja (7)

    Podwale Przedmiejskie powinno zostać zmodernizowane, ucywilizowane i przede wszyskim zmienione w MIEJSKĄ aleję. Teraz to autostrada utrudniająca życie ludziom: Pieszym z wiadomych powodów a i kierowcom, bo na jezdniach o tak szerokim przekroju noga staje się dużo cięższa -a ograniczenie jest do 50 -w końcu to środek miasta, i mandaty się sypią.

    Tunele to tragedia. Ludzie starsi mają problemy z chodzeniem po tych schodach, matki z wózkami walczą co dziennie. Zwykli piesi przemykają pod ziemią jak szczury a rowerzyści też łatwo nie mają w "przejściach podziemnych".

    Jeżeli ktoś mieszkał całe życie na wsi to może być takimi rozwiązaniami niejako "zauroczony" ale dla kogoś kto całe życie mieszka w mieście i bywa w różnych innych miastach to dramat i relikt PRL'u.

    Ta arteria powinna być jak najszybciej przekształcona, najlepiej wg. projektów FRAGu.

    • 40 52

    • (4)

      Bredzisz.....na dolnym mieście masz normalne wyjazdy dla wózków....jak ktoś głupi to niech płaci mandaty....należy mu się....co z tego że szeroka szybko się nie da bo zęby można zgubić....

      • 8 7

      • sam bredzisz (3)

        jak nie rozumiesz koncepcji tu przedstawianej to się chociaż nie wypowiadaj.
        Miasto jest podzielone na "lepsze" i "gorsze" chociaż powinno być jedną ścisłą tkanką. Na Żabim Kruku nie ma żadnych zjazdów łagodnych dla wózków i niepełnosprawni nie mają wgl opcji żeby się przedostać.

        • 6 10

        • ty masz dyżur ?

          • 5 3

        • (1)

          Nie kłam...dla wózków są....chociaż mów prawdę....są też inne koncepcje aby nie było podziału....można to zrobić w inny sposób niż całkowity paraliż miasta....zrozum tu chodzi o kasę....o budowę drogich apartamentów a nie o połączenie....to są kłamstwa...zobacz ile zieleni ci dali kilka krzaków 10drzew i 1m trawy......a ile tej zieleni zabiorą....? Pomyśl sam....

          • 10 3

          • człowieku a to jest miasto czy las?

            Bo taki argument że "źelen zabiorą" to można o kant kuli rozbić! Mało w Trójmieście lasów, mało parków i zieleni? To jest argument półgłówków! W ścisłym centrum śródmieścia chcesz mieć łąki? Może jeszcze krowy na wypasie! Tu chodzi o kasę-mleko dzisiaj w cenie!
            Bastiony na obrzeżach śródmieścia to za małe tereny zielone? mało trawy, krzewów, drzew?
            A może Ty jestes właścicielem pieska który robi tylko na trawkę i już się martwisz?
            Przepraszam bardzo za chamski wpis, ale no ch. mnie strzela jak słyszę taką argumentację!

            • 5 5

    • Jak ktoś nie ma argumentów to używa formułki "relikt PRL" tak jakby był to wymysł tamtego ustroju i od początku nigdy przenigdy nie miał żadnego sensu.

      • 7 4

    • Och... chyba autor tego nieszczęsnego pomysłu się odezwał

      • 1 1

  • Moze wnuki mojego syna to doczekaja .

    • 15 16

  • Mam nadzieję że planowana droga rowerowa połączy się z tą budowaną obecnie na Elbląskiej

    • 13 10

  • Znajomy ma mieszkanie na lastadii (3)

    pod wynajem.
    Proponuje pewnej starszej Pani a ona o nie tam do Starego miasta trzeba przechodzić tunelami co napadają i tyle wyszło z interesu.

    • 29 22

    • Napawają....ech .....a gdzie policjanci śpią w lasach....

      • 9 2

    • i co teraz trzeba likwidowac tunele zeby cwaniaczki z lastadi robily interes na wynajmnie? widzialy galy co braly.

      • 14 6

    • i dlatego trzeba zasypać tunele?

      moim zdaniem trzeba zainwestować w monitoring w tunelach i ich okolicy, żeby ludzie czuli się bezpiecznie.

      • 8 7

  • Budynki tragedia umysłowi inwalidzi je projektowali.

    • 15 17

  • (2)

    Poszerzyć Podwale Przedmiejskie i zmodernizować skrzyżowania to dobry kierunek . Tak samo jak ilość przejść . Ponadto powinny być odbudowane mosty na Motławie .Dokończenie odnowy Dolnego Miasta ( Łąkowa!) .Sieć ścieżek rowerowych . Popularyzacja Muzeum Narodowego i całej okolicy dla turystów i nie tylko.

    • 21 10

    • Zróbmy z Podwala moskiewskie obwiednie! 10 pasów w każdą stronę! Przecież skoro u nich są korki, to u nas ich nie będzie. Musimy najpierw to przetestować za grube miliardy złotych.

      • 11 8

    • tak... swietny pomysł

      poszeżyć podwale.. to NAPEWNO zlikwiduje korki... Z resztą postulatów sie zgadzam

      • 9 0

  • (1)

    Dobrze, że są plany na zmiany, bo obecnie wygląda to nieciekawie, a jest to jednak obszar odwiedzany przez turystów. Wydaje mi się, że zabudowa mieszkalna spowoduje wzrost ruchu samochodowego w tym rejonie, a liczniejsze przejścia naziemne trochę przystopują jeszcze ten ruch i może być niestety tak, że będzie tam w godzinach szczytu trochę ciężko z przejazdem. Pomysł parkingu podziemnego na pewno o wiele ciekawszy niż naziemne(naziemne wyjątkowo zaburzają wrażenia estetyczne)Ogólnie jestem za zmianami. Powinno to wyglądać zdecydowanie bardziej reprezentacyjnie

    • 24 11

    • Podziemny? A wszędzie woda....będzie za wysoki koszt i powedza że się nie da albo nie ma środków....ludzie nie możecie wierzyć w bajki....

      • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane