• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Społeczna wizja Śródmieścia Gdańska

Krzysztof Koprowski
27 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wiele z ulic Śródmieścia Gdańska pięknie prezentuje się na zdjęciach, w przeciwieństwie do faktycznych problemów społecznych oraz przestrzennych. Wiele z ulic Śródmieścia Gdańska pięknie prezentuje się na zdjęciach, w przeciwieństwie do faktycznych problemów społecznych oraz przestrzennych.

Przez osiem miesięcy mieszkańcy Śródmieścia Gdańska opowiadali o tym, co trzeba i warto zmienić w ich dzielnicy.



Uczestnicy warsztatów uznali, że Śródmieście powinno być zabudowane tradycyjnymi kwartałami, a skrzyżowania w formie wysp centralnych nie pasują do tej części miasta. Uczestnicy warsztatów uznali, że Śródmieście powinno być zabudowane tradycyjnymi kwartałami, a skrzyżowania w formie wysp centralnych nie pasują do tej części miasta.
Projekt o nazwie Centrum Reaktywacja realizowany był od kwietnia do grudnia 2012 r. Podczas dziesięciu spotkań-warsztatów, udział w nim wzięło łącznie ok. dwustu osób. Wśród nich byli mieszkańcy dzielnicy, przedstawiciele instytucji działających w Śródmieściu oraz osoby związanych z tą częścią miasta.

- Projekt miał na celu wypracowanie przez lokalną społeczność zasad kształtowania przestrzeni publicznej Śródmieścia. Najpierw określiliśmy problemy tej dzielnicy, potem próbowaliśmy znaleźć dla nich rozwiązania a na koniec określiliśmy kierunku rozwoju tej części miasta - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Czy Gdańsk potrzebuje społecznego "masterplanu" dla Śródmieścia, który stanowiłby analizę obecnego stanu i kierunki jego rozwoju?

Choć podczas piątkowego spotkania przedstawiono jedynie częściowe wyniki badań, można śmiało powiedzieć, że dużego zaskoczenia nie było.

- Uczestnicy warsztatów zwrócili uwagę na kilka konfliktów, które mają miejsce na terenie historycznego śródmieścia Gdańska. Chodzi m.in. o konflikt funkcji mieszkaniowej i usługowej, konflikt między pieszymi i zmotoryzowanymi oraz konflikt między "nowymi" i "starymi" mieszkańcami Śródmieścia - wylicza dr hab. Piotr Lorens, kierownik katedry urbanistyki i planowania regionalnego na wydziale architektury Politechniki Gdańskiej, który nadzorował realizację programu.

Wśród pomysłów, które miałyby się przyczynić do poprawy wizerunku centrum miasta, pojawiły się: opracowanie planu zagospodarowania dla rejonu ul. Rajskiej zobacz na mapie Gdańska, wydzielenie w zapisach planów przestrzeni publicznych oraz ujednolicenie barw, które mogą być wykorzystywane na elewacjach budynków w tej części miasta.

Okazało się też, że uczestnicy warsztatów chcieliby utrzymania śródmiejskiego charakteru dzielnicy, bez nowych skrzyżowań z wyspami centralnymi oraz bez tworzenia trawników wzdłuż ulic, o które nikt później nie dba. Postulują natomiast zwężenie Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska oraz budowę ciekawych obiektów inżynierskich.

- Przykład obiektów mostowych zrealizowanych na obwodnicy południowej pokazuje, że mogą one też stanowić atrakcyjne urozmaicenie przestrzeni - przyznaje dr Piotr Lorens.

Krytyczne głosy pojawiły się także w odniesieniu do zabudowy Młodego Miasta. Oberwało się koncepcji budowy dużego centrum handlowego, zamiast którego uczestnicy warsztatów widzieliby np. Muzeum Sztuki Współczesnej. Ich zdaniem ten teren powinien zostać pokryty tradycyjnymi kwartałami zabudowy.

- Ilość formułowanych wniosków oraz ich odniesienie do konkretnych miejsc pokazuje, jak wiele problemów do rozwiązania mamy na terenie Śródmieścia. Warto zwrócić uwagę, że znaczna ich część dotyczy spraw kluczowych z punktu widzenia planowania przestrzennego. Nie są to więc problemy, które mieszkańcy mogą rozwiązać sami, bez pomocy urzędników i urbanistów - zwraca uwagę Spieglanin.

Przedstawiciele FRAG-u zapowiadają, że na opublikowaniu raportu nie zakończy się praca nad projektem Centrum Reaktywacja. - Chcemy nie tylko lobbować za ich wprowadzeniem, ale również skupić się w dalszych pracach nad mniejszymi obszarami, takimi jak mocno zaniedbana ul. Ogarna zobacz na mapie Gdańska - kończy prezes stowarzyszenia.

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (75) 2 zablokowane

  • Słuszne stanowisko. (16)

    Powinniśmy dążyć do tworzenia "gęstego" śródmieścia, miejsca gdzie na stosunkowo niewielkim obszarze skupiałyby się funkcję zarówno biurowe jak i rozrywkowe oraz mieszkaniowe.

    Tradycyjne kwartały zabudowy to umożliwiają. Lokale usługowe na parterach kamienic, w których mieściłby się sklepy, kawiarnie, banki, natomiast powyżej mieściłby się mieszkania bądź biura. Od strony podwórek place zabaw, zieleń...

    Miejsca parkingowe przeznaczone tylko dla mieszkańców, realizowane w formie parkingów podziemnych.

    Dobrym rozwiązaniem byłoby wykonanie w kilku miejscach nowego śródmieścia parków/skwerów pod którymi mieściłyby się ogólnodostępne miejsca parkingowe dla tych nielicznych ludzi, którzy decydowali by się na przybycie do śródmieścia własnym samochodem.

    Stworzenie sprawnie funkcjonującej komunikacji miejskiej, która byłaby na tyle dobrą alternatywą dla własnego samochodu, że większość mieszkańców to właśnie komunikacji miejskiej używałaby do codziennych dojazdów.

    • 69 16

    • (9)

      Ty wiesz, co to znaczy kopać parkingi podziemne w Starym Mieście?

      • 7 10

      • kopać... zaraz, a co to znaczy?

        • 4 2

      • W okolicy chcą stworzyć muzeum, którego konstrukcja będzie dosyć głęboko wnikać w grunt. (7)

        Da się.

        • 13 2

        • (6)

          Tak, ale nakłady są ogromne. Parkingi nie zarobią na siebie, a miasta nie stać, aby coś takiego zafundować mieszkańcom.

          • 5 5

          • Ostatnio odnieśc można wrażenie, że miasto stać na bardzo wiele inwestycji. (2)

            Lecz wracając do tematu, parkingi dla mieszkańców byłyby budowane przez deweloperów. Koszty nie powinny być takie ogromne - nie jestem geologiem, ale skoro potrafią tworzyć takie konstrukcje w Hamburgu, Rotterdamie lub Amsterdamie to u nas też zapewne się da.

            • 10 2

            • Ale parking powinien być z dala od śródmieścia (1)

              a do centrum jechać autobusem.

              Jeśli ktoś nie rozumie, że to jest dobre rozwiązanie, to dodam tę złotą regułkę "na zachodzie tak się robi" (choćby Londyn). Ewentualnie na obszarze śródmieścia komunikacja miejska powinna być darmowa / tańsza.

              Nie stać nas i nie ma fizycznej możliwości pomieszczenia 1 samochodu dla każdego człowieka przyjeżdżającego do centrum. Żadna złośliwość - fakt.

              • 9 1

              • Nie dostrzegam żadnej złośliwości.

                Lecz nie chodzi mi o zorganizowanie miejsca parkingowego dla każdego przybysza do śródmieścia.

                Pewna liczba miejsc parkingowych jednak musi dla przybyszów stworzona - wiadome jest, że nigdy 100% nie będzie korzystało z komunikacji miejskiej.

                Często nawet nie z powodu niechęci lub złej woli, czasami po prostu samochodem do centrum się jedzie i powinna być możliwość pozostawienia go. Tyle, że powinno to być ostateczne rozwiązanie, na które ktoś się decyduje.

                Parkingi położone daleko od centrum również powinny powstać jako część sprawnego systemu komunikacji miejskiej. Parking taki położony przykładowo w pobliżu najbardziej peryferyjnej pętli tramwajowej lub autobusowej przeznaczony był by dla mieszkańców przedmieść.

                Kowalski jedzie sobie rano własnym samochodem kilka-kilkanaście km od swojego domku jednorodzinnego, zostawia go na parkingu, przesiada się do tramwaju/autobusu i potem czegokolwiek nie zapragnie załatwić w trakcie swojego dnia pracy to wszędzie w obrębie centrum skutecznie dojdzie na piechotę lub dojedzie komunikacją miejska.

                Popołudniu/wieczorem wraca zbiorkomem na peryferyjną pętle, wsiada do swojego auta i wraca do domku z białym płotkiem.

                Proste

                • 7 1

          • skoro było stać na ECS (2)

            to na taki parking też musi być kasa!

            • 8 6

            • Budyniowi i ich rodzinki jako

              parkingowi pracować nie będą :-)

              • 2 2

            • Skoro w rodzinie alkoholików są pieniądze na alkohol, to powinny być na mercedesa

              Jeśli podjęto jedną złą decyzję finansową nie oznacza to, że stać nas na kolejną.

              • 1 0

    • ToJa ToTy? (4)

      • 2 2

      • Jestem autorem postu z 17.40 , a także autorem postu z 17.06

        dla uproszczenia się przedstawię

        • 1 1

      • (2)

        znowu ten atak, nazywa się to obsesja

        • 2 0

        • (1)

          Jaki atak? Kulturalnie zadane pytanie.

          • 1 0

          • tego tupu poszukiwania - a było już tutaj nieraz że to nie ty, bo ty to to ja - to u tego kogoś chorobliwa obsesja

            • 0 0

    • Uśmiałam się :

      Miejsca parkingowe przeznaczone tylko dla mieszkańców, realizowane w formie parkingów podziemnych... Ktoś kto napisał kieruje się typowo życzeniowym myśleniem. Parkingi podziemne i owszem przydałyby się, jest jest tylko jedno ale. Gigantyczne koszty ze względu na uwarunkowania hydrologiczne. Czy w związku z tym mieszkańcy dla których one mają być przeznaczone są w stanie sfinansować ich budowę ? Odpowiedź musi brzmieć : Nie, nie są w stanie.

      • 5 0

  • (1)

    Zbudujcie wreszcie tramwaj przez Śródmieście np. przez Szeroką lub Podwale Staromiejskie. Wywalanie ruchu aut bez zrobienia alternatywy pogrąży Śródmieście, a nie uratuje.

    • 48 14

    • Jestem za, dalej i tramwaj tunelem przez Wyspę Spichrzów i Ołowiankę... tylko czy to jest realne?

      • 11 1

  • BEZEDURA (9)

    Skąd ten chory pomysł Młodego Miasta ? Tam powinna byc stocznia i zatrudniac kilkanaście tysiecy ludzi . Dźwigi natomiast powinny pracowac i przeładowywac a nie byc zabytkiem .

    • 54 53

    • (4)

      Powiedz to pisowcom. To za ich rządów sprzedano Stocznię Gdańską.

      • 14 13

      • Współczesna Trybuna Ludu "wyjaśniła" i on "wie" (3)

        A psik... ach ten katar

        • 12 7

        • (2)

          Tadzik więcej wie na ten temat, co nie?

          • 7 4

          • (1)

            a tatuś milicjant śpi?

            • 3 2

            • jak ktos zauważył ani TL ani GW nie przyzna ze Gdańsk istniał od wieków dzięki STOCZNIOM i PORTOWI . miotacie sie jak muchy w smole - a zdaje sie post PZPR owcy założyli ze istnienie duzych (zatrudniających ponad 1000 osób ) zakładów pracy których właścicielem jest skarb państwa jest politycznie nieuzasadnione -stanowią źródło silnej krytyki rządzących .na dodatek neo lberalowie gloszacy hasla "prywatne jest lepsze " - co w efekcie doprowadzilo resztki PP (przedsiebiorstw panstwowych ) do upadku , lub "przeksztalcenia " w SA (przyklad Dalmoru ) , do tego nieudolny nadzór właścicielski skarbu panstwa + rzady pseudo fachowcow co nie mieli bladego pojecia o gospodarce morskiej doprowadzil do stanu dzisiejszego .
              co by nie pisac NIE MAMY STOCZNI !!!!!! ( to co jest to sa male popierdulki )
              w portach najwazniejsza czynnoscia jest zamiatanie nabrzeży
              I bezpowrotnie nie mamy KILKUSET tysiecy miejsc pracy

              prosty przyklad charakterystycznej dla Gdanska i neoliberalow praktyki , prywatyzacja i pozniejsza likwidacja BROWARU w GDANSKU !!!!!!!!!!!!!!!!! -poprostu oni nie mysla o konsekwencjach dlugofalowych , bierzacy ZYSK przyslania wszysko

              • 7 1

    • A w Łodzi powinno się otworzyć wszystkie fabryki! (1)

      Na Śląsku wszystkie kopalnie, a na wsiach wszystkie kuźnie.

      100 lat temu się opłacało to i musi teraz!

      • 13 6

      • Tak, ale stocznie na całym świecie

        (zwłaszcza w 90 latach) były rentowne. Pływało wszystko co się dało puścić na wodę. DZiś nasi stoczniowcy i spawacze siedzą w Norwegii i zarabiają budując statki. To co, u nas by się nie dało? Zniszczenie Stoczni (łącznie z Budyniowym "Młodym Miastem" to polityczny plan.

        • 10 6

    • To kup ją sobie i poprowadź.

      Nikt ci nie broni, była na sprzedaż, mogłeś kupić.

      • 0 1

    • skąd pomysł Młodego Miasta?

      pytaj Ulricha von Jungingena- to krzyżacy wymyślili;]

      • 0 0

  • Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej robi dobrą robotę. Musi być wizja, a zanim zapadnie decyzja skutkująca rozwiązaniem na setki lat, powinno się myśleć i rozważać przez nawet kilka lat. Zauważmy, jak trwałe są np ulice - wytyczone setki lat temu niezmienione są do dziś dnia.

    Na marginesie - czyli jest Gdańsk Śródmieście, a pisali że nie ma.

    • 22 7

  • za parę lat problem się sam rozwiąże (1)

    w takich miejscach pozostaną co najwyżej placówki bankowe i rozmaite urzędy, tylko tego typu działalność będzie w stanie sprostać stawkom i wymaganiom stref prestiżu w budyniolandzie. Banki jak banki, może się to nie podobać ale płacą swoimi środkami. Gorzej, że te wszechobecne, pasożytnicze urzędy rozrastają się jak winorośl.

    • 26 4

    • Widzieliście kolejny budynek UM Gdańska?

      ul.Stanisława Wyspiańskiego 9 (dawny sklep meblowy).
      Ten budynek już nic nie "zarobi" dla kasy miejskiej.

      • 2 1

  • Jedno mnie zastanawia. (4)

    W Śródmieściu mieszkania są stosunkowo drogie. Czemu więc właściciele tych mieszkań ich nie sprzedadzą i nie kupią sobie innych, w lepszej lokalizacji ? Jeśli zaś ktoś jest najemca mieszkania komunalnego i nie podoba mu się hałas powodowany przez imprezowiczów, to powinien te mieszkanie zamienić na inne mieszkanie komunalne, a miasto powinno pomóc takiej osobie aby nowe mieszkanie komunalne miało lepszy standard. W ten sposób osoby, które obawiają się "nocnego życia" miasta - wyprowadziłyby się, a na ich miejsce wprowadziłyby się osoby, którym to odpowiada.

    • 26 21

    • Teoretycznie tak, ale problemem jest, że właścicielami na ogół są ludzie starsi, zasiedziali, którzy już nie będą mieszkać w innym miejscu, "w lepszej lokalizacji".

      • 10 0

    • problemem jest to, że "nocne życie" w centrum Gdańska nie powinno wyglądać jak to znane z Sopotu

      bo byłby to żal straszny.

      Jednak powinno się tu pomyśleć o trochę bardziej wysublimowanej rozrywce. Jeden monciak wystarczy.

      • 14 1

    • i właśnie dlatego powinno się wprowadzić podatek katastralny zamiast dochodowego (1)

      Problem znika automatycznie, a i sposób opodatkowania bardziej sprawiedliwy. Bo obecny system kara za to, że ktoś dłużej pracuje i więcej zarabia, zachęca do szarej strefy i bezrobocia.

      • 3 6

      • W sprawiedliwość bym wątpił. Mieszkam na Żabiance. Mieszkanie całkiem wygodne, jest winda, balkon, c.o., gaz, ciepła i zimna woda. Metr kwadratowy mojego mieszkania jest wart około 5200 zł +/- 600 zł. Natomiast 2 km dalej, w Sopocie (może nie na Monciaku, a w jego pobliżu), mieszkanie w 100-letniej kamienicy, z piecem kaflowym, bez balkonu, jest wyceniane na około 6500 zł za m2. Mimo iż mieszkanie ma niższy standard, w okolicy też nie ma jakichś szczególnych atrakcji, to jednak osoba, która tam mieszka zapłaci wyższy podatek, bo mieszkanie o tym samym metrażu będzie teoretycznie więcej warte. A dodam jeszcze, że w krajach, w których jest podatek katastralny jest również podatek dochodowy.

        • 3 0

  • Tramwaj (4)

    Przywróćcie dawne linie tramwajowe! Przez ul. Długą, Stągiewną, Długie Ogrody do Siennickiej, przywrócenie linii na Łąkowej na całej długości, linie na Szerokiej pod Żuraw oraz wisienka na torcie odtwórzmy pętle Targ Węglowy. Marzeniem jest przywrócenie tramwaju na Orunię wzdłuż Kanału i Traktu do Gościnnej

    • 49 22

    • Zwężenie ? (2)

      Zwężenie ul. Podwale Przedmiejskie ? To chyba postulat osób które nigdy tam nie przejeżdzały.
      Zapraszam ich na spacer od stadionu do ul.Okopowej
      w godzinach szczytu !

      • 8 21

      • nikt cię o zdanie nie prosił

        • 3 11

      • Przy istniejącej Nowej Wałowej to nie jest takie nierealne

        Gdy powstanie już N. Wałowa (razem z tunelem pod Motławą), to opcja zwężenia Podwala nie jest nierealna.

        Dzisiaj jest to działanie trudne do zrealizowania lub nawet niemożliwe. Pamiętajmy też, że w niedalekiej perspektywie będzie się można dostać na Zaspę / Przymorzę / Oliwę / Sopot przez tunel pod Martwą Wisłą i dalej Drogą Zieloną / Marynarki / Hallera / Trasa Słowackiego.

        Układ dróg w Gdańsku będzie się zmieniał. Mam nadzieję, że uwzględni się tam więcej aspektów niż tylko możliwa szybkość przejazdu samochodów.

        • 4 1

    • Weź już odstaw te swoje ziółka...

      • 2 11

  • Ankieta jest do bani.

    Brakuje odpowiedzi "planów w tym mieście pełno, ale to tylko bajki, a urzędnicy i tak robią swoje, mając w d... mieszkańców"

    • 24 1

  • gdzie i kiedy ? (3)

    Gdzie i kiedy dobywały się te warsztaty? Kto był ich uczestnikiem? Śródmieście to problem śmietnikowy- bardzo trudno jest znaleźć jakiekolwiek zrozumienie dla idei uporządkowania wiat śmietnikowych i otoczenia śmietników. Śródmieście straszy brudem i śmieciami ....

    • 22 2

    • Dzisiaj (tak jest - niedziela) widziałem jak remonciarze z sushi baru (2)

      na Heweliusza najpierw zabrali z podwórka śmietnik należący do miejscowych wspólnot mieszkaniowych, potem ustawili go sobie pod drzwiami remontowanego baru, a następnie załadowali go odpadami remontowymi (kartongips etc.)i bezczelnie odstawili pełen gruzu na miejsce pod wiatę na podwórzu. Bezczelność ludzka nie zna granic. I to wszystko z naruszeniem prawa, zamiast zamówić kontener na gruz albo chociaż worek. Gdzie jest Straż Miejska? Ciekawe kto za takie cwaniactwo i chamstwo będzie płacił.

      • 6 1

      • (1)

        idiota...

        • 1 2

        • Miło, że się przedstawiłeś.

          Tylko po co, trollu?

          • 3 0

  • Przede wszystkim zadbajcie o Starówkę (8)

    a nie same knajpy!
    Zadbać o przedproża i elewacje kamieniczek!
    Brud,brud,i jeszcze raz brud i brak gospodarza!

    • 25 6

    • Gdańsk to bardzo ładne miasto i jako mieszkaniec Gdyni zgadzam sie z Gdanszczaninem, ze takie piękne kamienice powinny być "wychuchane". Starowka Gdańska to wykoncu perełka trojmiasta.

      • 7 2

    • Przede wszystkim w Gdańsku nie ma Starówki niedouku, (6)

      tylko Główne Miasto, Stare Miasto i inne części.
      Poczytaj nim coś napiszesz, bo raczej z Gdańska nie jesteś.

      • 5 6

      • Jak nie masz nic do powiedzenia to milcz. (1)

        Słyszałeś absolwencie wydziału gier i zabaw o czymś takim jak mowa potoczna?

        • 7 6

        • wiem

          potocznie okreslilbym cie kretynem

          • 3 4

      • Formalnie nie ma (1)

        Jednak mówiąc "starówka" większość ludzi ma na myśli znaczną część "Śródmieścia"

        • 5 3

        • formalnie mowiac niedouk na takich jak ty

          mamy na mysli ignoranta.

          • 2 2

      • Osobiście wolę spotkać niedouka niż chama (1)

        zaś co do "starówki". Sensu stricto (w fachowej terminologii) jej nie mamy, w popularnym nazewnictwie obszar, w którym dominują zabytki i budynki nawiązujące do historycznej zabudowy, można śmiało posługiwać się tym terminem. Zwłaszcza gdy dotyczy to Głównego Miasta od prawej pierzei Podwala Staromiejskiego do ul. lewej pierzeli Podwala Przedmiejskiego.
        Oczywiście obecny prezydent pozwalając na zabudowę tych miejsc dziwnym współczesnym szkaradztwem sprawi, że wktórce będzie się tłumaczyć dzieciom i turystom, że w tym miejscu kiedyś położony był historyczny Gdańsk. I wówczas istotnie słowo "starówka" będzie miało wydźwięk raczej ironiczny.

        • 2 1

        • lepiej z mądrym i chamem zgubić, niż z głupim znaleźć

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane