Fakty i opinie

stat

Wyposażenie schronu z dworca Gdańsk Główny trafi do muzeum

artykuł historyczny

Tak (jeszcze) wygląda schron pod peronem nr 3 SKM w Gdańsku. Wkrótce zostanie częściowo wyburzony. W listopadzie sfilmowaliśmy jego wnętrze.

PKP S.A., właściciel schronu pod peronem nr 3 SKM w Gdańsku Głównym, oddaje część oryginalnego wyposażenia z czasów II wojny światowej. Ma to związek z częściowym wyburzeniem schronu, który ustąpi miejsca przedłużonej linii SKM.



Co powinno się zrobić ze schronami w centrum miasta?

oddać w prywatne ręce, tak by mieszkańcy i turyści mogli z nich korzystać

47%

powinno się je przeksztłcić np. w magazyny

5%

nic, schron to schron, nigdy nie wiadmo czy kiedyś się nie przyda

48%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 322
SKM przygotowuje się do przedłużenia linii kolejowej z Gdańska Głównego do nowego przystanku - Gdańsk Śródmieście, który powstać ma w ramach zabudowy targu Siennego i Rakowego. Łącznie linia wydłuży się o prawie 2 km - 1,8 km do nowego peronu i 800 m torów odstawczych.

Dowiedz się, jak Holendrzy zabudują Targ Sienny i Rakowy.

Choć nastąpi to nie wcześniej, niż w pierwszej połowie 2013 r., kolejarze już się do niej przygotowują. M.in. muszą częściowo rozebrać przedwojenny schron pod przedłużanym peronem nr 3, o którym pisaliśmy w listopadzie ub.r. Zobacz jak wygląda schron pod peronem nr 3.

- To połączenie poszanowania dla tradycji z nowoczesnością, czyli zabytkowego schronu z nowoczesnym peronem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM. - Po przebudowie zachowane zostanie ok. 30 proc. schronu. Uzyskaliśmy już pozwolenie konserwatora na jego częściowe wyburzenie.

W schronie wciąż znajduje się część oryginalnego, niemieckiego wyposażenia pochodzącego z czasów II wojny światowej. By uchronić je przed bezpowrotnym zniszczeniem, PKP S.A., czyli właściciel schronu, odda sprzęt do Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.

Wśród przekazanych elementów znajdą się m.in. drewniane ławki, drewniany stół, kamionkowe pojemniki na odpadki, zabudowa tzw. suchej toalety i metalowe drzwi wyprodukowane przez berlińską firmę Auer z zachowanymi napisami w języku niemieckim.

Niewykluczone, że pozostała po wyburzeniu część schronu zostanie zagospodarowana i udostępniona mieszkańcom i turystom. Uruchomione ma zostać jedno z dotychczasowych nieużywanych wyjść ewakuacyjnych wychodzących wprost na płytę peronu SKM. PKP planuje też doprowadzenie do niego mediów i przywrócenie wentylacji grawitacyjnej, tak by można było tam prowadzić np. małą gastronomię.

Schron został zaprojektowany przez Niemców przed wojną - wówczas działały wyspecjalizowane prywatne przedsiębiorstwa, które zajmowały się budową schronów na zlecenia wojska oraz władz cywilnych. Powstał w 1940 r. Liczono się z prawdopodobieństwem bombardowania dworca przy użyciu ciężkich bomb, dlatego zaprojektowano go w taki sposób, aby nie zniszczyło go nawet bezpośrednie trafienie.

Schron podzielony jest na kilkanaście sekcji, oddzielonych grubymi, żelbetowymi przegrodami konstrukcyjnymi. Dzięki temu nawet, jeżeli większy pocisk zdołałaby przebić strop, zniszczenie jednej części nie spowodowałoby zniszczenia pozostałych.

Dane techniczne schronu:

- rok budowy 1940, - powierzchnia obiektu 413 m2, - powierzchnia użytkowa 342 m2, - przewidziany na 428 osób - wg norm współczesnych (powyżej 0,8 m2 - powierzchni użytkowej na osobę), - cel budowy: schron dla ludności: podróżnych z dworca i pracowników kolei, - konstrukcja żelbetowa, sklepienie kolebkowe (łukowe), - grubość stropu 1 m + warstwa ziemi, - wysokość pomieszczeń 2 m, - grubość ścian 0,6 m - szerokość pomieszczeń 2,2.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (32)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.