Fakty i opinie

10 mln zł na elektroniczny bilet dla Trójmiasta

Wprowadzenie elektronicznego systemu sprawi, że pasażer nie będzie musiał już kasować biletu wchodząc do pojazdu.
Wprowadzenie elektronicznego systemu sprawi, że pasażer nie będzie musiał już kasować biletu wchodząc do pojazdu. fot. Monika Goldszmidt-Czarniak/trojmiasto.pl

2,3 mln euro, czyli ok. 10 mln zł unijnej dotacji otrzymała należąca do samorządu spółka InnoBaltica odpowiedzialna za wdrożenia elektronicznych biletów na terenie Trójmiasta i w okolicach. System ma zacząć funkcjonować w 2020 roku, a całkowity koszt jego wprowadzenia szacowany jest na 75 mln zł.



Z jakich biletów najczęsciej korzystasz?

kartkowych 35%
zapisanych na karcie miejskiej 34%
kupionych przez internet 31%
zakończona Łącznie głosów: 1879
Środki pochodzą z europejskiego funduszu ELENA (European Local ENergy Assistance), który odpowiada za współfinansowanie lokalnych inwestycji w zakresie gospodarki energetycznej oraz zrównoważonego transportu.

InnoBaltica, spółka powołana przez urząd marszałkowski, samorządy Gdańska i Gdyni, której zadaniem jest wdrożenie nowego systemu sprzedaży biletów w Trójmieście i na Pomorzu, otrzymała na ten cel 2,3 mln euro.

- Pieniądze wykorzystamy na pomoc techniczną przy projektowaniu i wdrożeniu Platformy Zintegrowanych Usług Mobilności, zwanej potocznie wspólnym biletem - informuje Sylwia Wymysłowska ze spółki InnoBaltica. - Ta kwota pokryje prawie 95 proc. kosztów opracowania studiów wykonalności. Dodatkowo sfinansowane będzie badanie rynku oraz przygotowanie skomplikowanych procedur dla przetargów.
Pomorski e-bilet na zacząć funkcjonować w 2020 roku. Szacowany koszt uruchomienia systemu to 75 mln zł. Jego podstawą ma być tzw. elektroniczna portmonetka, czyli przedpłacona forma karty miejskiej. Pomorski system ma w sposób zautomatyzowany dobierać najkorzystniejsze bilety do pokonanej przez pasażera trasy.

Elektronicznego biletu nie należy jednak mylić z integracją taryfową, czyli jednym wspólnym biletem dla całego regionu. Za dwa lata uda się jedynie połączyć sprzedaż różnych biletów w pomorskich miastach jedną wspólną platformą informatyczną, dzięki której pasażer nie będzie musiał szukać punktów sprzedaży biletów oraz studiować zasad taryfowych każdego przewoźnika.

Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności składać się będzie z:
  • bazy centralnej, gdzie tworzone będą konta pasażerów;
  • mechanizmu rozliczeniowego, który pozwoli na bezgotówkowy zakup biletów, a także przekazanie środków odpowiednim podmiotom (firmom przewozowym, które zrealizowały dany przejazd)
  • planera podróży, który pokaże, jak można dotrzeć z punktu A do punktu B
  • elementów identyfikujących pasażera podczas podróży (np. smartfon, karta zbliżeniowa, karta miejska, bilet z kodem QR)
  • urządzeń końcowych (urządzenia check-in/check-out, kasowniki)

Opinie (216) 6 zablokowanych

  • (19)

    Kombinują z tymi biletami jak koń po górę jakby nie chcieli zlapac krolika tylko go ciagle gonic. Czy to takie trudne zeby Trojmiasto mialo jeden bilet jak Warszawa? Ile mozna o tym gadac i planowac?

    • 274 7

    • (2)

      Najlepszy znany mi system funkcjonuje w Singapurze, wystarczyłoby skopiować rozwiązanie sprawdzone od lat!!!

      • 4 0

      • Najlepszy znany mi system funkcjonuje w miastach holenderskich, wystarczyłoby skopiować rozwiązania sprawdzone od lat !!!! (1)

        najważniejsze jest docenienie efektywności powiązań rower (ewentualnie publiczny) ze sprawnie działającą koleją (naziemną, podziemną lub nadziemną).

        • 1 3

        • to niewiele znasz

          a jeszcze mniej rozumiesz...

          • 0 0

    • (12)

      Jeśli Trójmiasto będzie jednym miastem, jak Warszawa, to będzie wspólny bilet. Czemu ktoś kto mieszka w Gdyni i zarabia mniej, niż ci co mieszkają w Gdańsku i tu pracują, mają płacić tyle samo za bilety?

      • 8 61

      • Człowieku co stawki mają do biletu? W sumie maja (5)

        Musieliby utworzyć jedną główną spółkę do zarządzania. Ale jak to zrobić skoro trzeba by usunąć etaty?

        • 24 1

        • Jedna spółka już jest

          MZKZG już od paru lat jest, i powołane właśnie w celu integracji komunikacji, jednego wspólnego biletu jak i wspólnego zarządzania komunikacja publiczna, czyli zastąpić wszystkich organizatorów komunikacji publicznej, co miało nastąpić już lata temu, a nie stało się w ogóle.

          • 0 0

        • (2)

          Cena biletu powinna być dostosowana do zarobków w danym mieście. Inną masz cenę w dużym mieście, a inną w zapyziałym miasteczku wschodniej Polski.

          • 2 11

          • a ropa wszędzie w tej samej cenie...

            • 2 1

          • Ciekawe

            Znaczy się zapyziałe miasteczko na Wschodzie Polski to Gdańsk względem Gdyni? Chyba jednak to dosć mocne określenie...

            • 8 6

        • Po to jest podzial i nie mozna sie dogadac bo kazde miasto ma swoja spółkę odpowiedzialna za transport zbiorowy. Po co tworzyc jeden bilet na cale trojmiasto lub nawet metropolie jak potem nie bedzie możliwości zatrudniania znajomych na lukratywnych staniwskach. Jak by wybierali wg kompetencji to polowa zarządu Ztm i Gait poszla by na bezrobocie. Lisickiego to nawet do strazy miejskiej bym nie zatrudnił

          • 2 0

      • Strefa biletowa Warszawy nie obejmuje tylko miasta Warszawa - a więc nie mówimy tu o jednym mieście.
        Brak wspólnego biletu utrudnia życie wszystkim mieszkańcom Trójmiasta - obojętnie, ile zarabiają i czy mieszkają w Gdańsku, Sopocie czy Gdyni. Bo to większe korki, mniejszy komfort życia, większe koszty korzystania z komunikacji.

        • 8 0

      • A co? Ma płacić mniej za ten sam bilet?

        • 0 3

      • (2)

        Ja mieszkam w Gdańsku, pracuję w Gdyni bo zarabiam tam więcej. I co?

        • 46 3

        • (1)

          G***** mnie obchodzi ile TY zarabiasz. Mówię o statystyce.

          • 4 47

          • znów zabrakło argumentów i się nasze pistaszki zapieniły?

            ile ci płaci komitet centralny PiS za te brednie?

            • 24 12

      • przecież to nie jest ważne, kto i gdzie mieszka, ale gdzie jeździ, a to jest chyba łatwe do ogarnięcia

        • 26 1

    • jak pozbedziesz sie miszcza od Fekaliow to tak z 2 miesiace

      i pkny bilet Metropolitalny z tygodniowym, dziennym i miesiecznym doladowanie. ale warunek Miszcz Fekaliow vel Budyn musi zniknac.

      • 3 1

    • łatwiej wydać kolejne dziesiatki

      mln...

      • 9 0

    • Przecież o to chodzi, nikt nie zapyta

      ...Janek, nie mieszajmy myślowo dwóch różnych systemów walutowych. Nie bądźmy Pewex`ami. Dostajemy za te bilety elektroniczne, jako konsultanci 20% ogólnej sumy kosztów i już. Więc im on jest droższy, ten bilet tym... no? Koniaczek? ... Czy to czegoś nie przypomina?

      • 28 0

  • (10)

    Ja bym wolała w końcu jeden wspólny bilet na SKM+ZTM. Oczywiście w normalnej cenie, jak w cywilizowanych miastach.

    • 136 3

    • (8)

      Takowy już istnieje. Nazywa się biletem metropolitalnym

      • 4 21

      • I kosztuje 230zł miesięcznie, najdrożej w kraju (2)

        • 21 1

        • dziwisz się? (1)

          Jeśli jeździsz tylko Gdańsk-Sopot-Gdynia i kupisz ten bilet to część kasy idzie do ZKM Wejherowo.

          • 5 5

          • no i juz widzisz gdzie jest potencjał optymalizacji

            Tylko żaden urząd na to nie pójdzie.

            • 0 0

      • Poważnie kupię bilet jednorazowy SKM+ tramwaj by z lotniska dojechać np. na Morenę Gdzie i za ile takowy kupię?

        Bo wczoraj będąc w Warszawie jechałem tramwajem, metrem i ichniejszą SKMką mając jeden bilet.

        • 2 0

      • (1)

        W normalnej cenie nie jest, i bardzo ciężko go kupić. Spójrz na dystrybucję biletów w Warszawie - u nas to kuleje.

        • 22 1

        • Do tego ja chciałabym bilet na sam Gdańsk. Po co mi bilet na Gdańsk+Sopot, jak w Sopocie bywam raz w roku...

          • 1 0

      • Idz i powiedz to turyscie

        Albo osobie, ktora korzysta z komunikacji od czasu do czasu

        • 11 1

      • Przestań p!@#$ic

        • 0 9

    • A które to są te cywilizowane???

      • 0 1

  • 100 Mpln

    Za to się już można pobawić.
    Nawet zrobic konkurs na bilet, który nie jest biletem...

    • 0 0

  • Trojmiasto

    Singapurem Polski

    • 0 1

  • adamowicz i szczurek jesteście przy korycie 20 lat. dlaczego nie ma wspólnej komunikacji??? (8)

    • 129 4

    • No bo oni dwaj

      Nie powołali jeszcze własnych spółek od public relations które ocieplą wizerunek wokół tej problematyki i nie wyłonili roboczych zespołów ds. Wzajemnej komunikacji. Jak ukończą ten projekt za 75 min to się okaże ze dotyczył on starego taboru a aktualnie w przetargach zakupiono nowe stare niemieckie busy z Berlina i projekt należy rozpocząć od nowa, a z tym trzeba poczekać z kolei do powołania nowej unii europejskiej a to jest niemożliwe bo tylko polska złożyła weto w tej sprawie a poparła ją w kuluarach Korea Północna i stały sojusznik czyli Węgry.

      • 1 0

    • Najpierw strona ,potem transport obywatele ,spokój nie wszyscy naraz

      "...Ponad 4 mln zł rocznie za miejski portal Gdańska" .Teraz jest czas na nowe rozdanie . Nowy projekt ,nowe rozdanie ,nowy projekt nowe rozdanie ... Wiecie ile się trzeba wysilić aby przestawić mieszkańcom koszt i że on "musiał" tyle kosztować....I tak od lat...Gdańsk mógłby być BARDZO bogatym miastem ale nie jest gdyż "sitwa" od lat jest na piedestale.

      • 11 0

    • To miało być na następną kampanię wyborczą, psujesz plan.

      • 6 0

    • oni, jedyne co potrafią wspólnie, to "jak dymać wyborców"

      • 10 0

    • Bo szczury nie lubią budyniu

      i na odwrót

      • 11 1

    • Kacper! konferencja!

      • 7 14

    • Wiesz, tylu kolegów chce zarobić - stołków by zabrakło.

      • 22 1

    • Bo koryto ciagle pełne... to po co coś zmieniać.

      • 22 1

  • Trzeba szybko powołać kolejną spolke

    Ds. Studium wykonalności, która powoła grupę roboczą która wybierze specjalna komisję która zdecyduje która firma zadba o public relations w imieniu tej spółki i ociepli jej wizerunek władzom unii europejskiej. Spółka oczywiście z udziałem samorządów lokalnych z siedzibą główną na Wyspach Owczych z filią w Delcie Nilu, z oddziałem zamiejscowym w sztumie, z biurem w Dzierzgoniu.

    • 1 0

  • Skupili się na formie a brakuje treści (1)

    Najpierw wspólny bilet dla całego Trójmiasta, forma może zaczekać.

    Żyjemy w chorej aglomeracji - przejazd jednego przystanku PKM z Osowej jest dwa razy droższy niż 8 przystanków w drugą stronę. Tylko dlatego, że przekracza się granicę Gdańska i Gdyni.

    • 32 1

    • ale nie demonstrujemy, nie palimy barykad, nie wieszamy, nie piszemy nawet listów

      więc nam nie zależy, można nas skubać do woli, bo jesteśmy bezwolne stado baranów na rzeź, lub do ostrzyżenia, do obróbki jak kto woli

      ucieczki nie ma. samochodziarzy też kroją. za wjazd do centrum miasta - ciach 2,5/h, za paliwo - ciach vat akcyza marża, za oc ac - ciach, obowiązkowo inaczej mandat, za wszystko jak najwięcej - ciach. nic dziwnego, że ludzie z tego burdelu spie rda lają. niedługo będziemy emigrować nawet do Rosji, nie tylko do USA, uK, Skandynawii, Niemiec, Francji, Holandii, Hiszpanii, Argentyny itd itd

      • 0 0

  • opinia (3)

    Pieniądze wyrzucone w błoto!

    • 30 2

    • (2)

      napisz do ELENA
      choćby. po polsku, ale z pogróżkami, obelżywie

      jak nas napisze kilkuset, to MOŻE nie dadzą naszej forsy - wbrew nam samym wyrzucić w błoto

      • 5 0

      • (1)

        ich adres to

        elena małpa eib.org

        już napisalem

        • 3 0

        • i co ktokolwiek tam napisał? czy macie w d***e, bo wy furą jeździcie?

          • 0 0

  • Tristar też miał być nowoczesny i miał działać... (18)

    Jakiś nie wierzę w coś, co "finansuje" unia ( za nasze jak by nie patrzeć .. ).

    Kasa pójdzie a efektów brak, jak ze wszystkim!

    • 131 27

    • no już nie przesadzaj (12)

      gdyby nie kasa z Unii (ciągle dostajemy więcej niż wpłacamy) bylibyśmy w czarnej d...
      NIC byśmy nie zrobili - patrz integracja taryfy- jednostki samorządowe nie potrafią się dogadać.

      • 26 21

      • Przecież WYRAŹNIE napisano, że ten system nie da nam zintegrowanego biletu.

        Niestety, następne 100 mln złotych w błoto z naszych kieszeni i kieszeni europejskich podatników. Nic dziwnego, że mają już dość finansowania naszych akwaparków i siermiężnych rozwiązań teleinformatycznych. Powstanie to to za parę lat a już jest o co najmniej dekadę przestarzałe. Pogódźmy się z tym, że potrafimy jedynie wydajnie "machać łopatą" (vide: porządne autostrady i jednocześnie starożytny system poboru myta).

        • 0 0

      • Tak... potrzebujemy wielkiej pięknej UNII aby wydawać co nasze na nasze potrzeby.. (10)

        A Unia to robi wszystko za free??

        Nie wydaje mi się :)

        • 22 26

        • To gdzie były te wszystkie autostrady przed 2004? (9)

          Chowały się w lasach?

          Unia dopłaca średnio 2/3. Polecam sprawozdanie finansowe Ministerstwa Finansów.

          • 30 14

          • (5)

            Unia doplaca, a te pieniadze z nadwyzka do niej wracaja. Unia finansuje gliwnie projekty ktore sa realizowane sprzetem z jej krajow czlonkowskich (starej unii). Patrz PESA, buduje tramwaje SWING gdzie 90% podzespolow to siemens - niemcy, maszyny drzwiowe - wloskie...
            Kasa zawsze musi sie zgadzac...

            • 21 12

            • Hmm, ciekawe, jaki związek to ma z tym, że u nas nic takiego się nie produkuje? (4)

              Poza tym, mamy niemiecki asfalt, podkłady, czy piasek?

              • 16 8

              • (1)

                Kaufland ,Lidl ,Siemens ....wystarczy wejść do sklepu i spojrzeć na marki produktów - czy to jest kapitał polski czy zagraniczny ? Firmy z polskimi nazwami , media w Polsce większość jest w zagranicznych rękach...Gdy pojeździsz po Europie to zobaczysz jaki jest stosunek zagranicznego do rodzimego kapitału i to my jesteśmy ekonomicznie podbitą republiką bananową......

                • 9 1

              • Chcesz mi powiedzieć, że Kaufland powstał z unijnych dotacji?

                Podziękuj solidarności (nie tej prawdziwej) za doprowadzenie społem do stanu, w którym nie może z nikim konkurować...

                • 0 0

              • tak

                Poczytaj sobie sygnatury na betonowych elementach I podkladach...

                • 1 0

              • plastik do Orlików

                koleś wciskał w całej Polsce.

                • 1 0

          • Te, które są najdrożej budowane w EUROPIE ?? (2)

            A może te, które oddane są w ręce prywatne na kilkadziesiąt lat na niejawnych i niejasnych umowach koncesyjnych?

            A potem mamy płacić za stanie w korkach przy bramkach =)

            • 25 19

            • Jeśli nie umiesz liczyć

              To posłuchaj tych, co potrafią, a nie radyja! PO " budowała" najdroższe autostrady w Europie, a Pis nie chcąc być gorszym przy dużo niższych cenach paliwa, materiałów budowlanych itd. w jeszcze wyższej cenie buduje zwykłe drogi szybkiego ruchu...

              • 9 4

            • Ta niejawna umowa koncesyjna została podpisana w 1997

              Więc trochę słaby troll.
              Wręcz przeciwnie, Unia nie pozwala na sporo takich przekrętów, dlatego tak PiS jej nienawidzi...

              Korki to faktycznie wada UE, gdyby nie strefa bezcłowa, stary passat kosztowałby pół nowego i większości ludzi nie byłoby stać :)

              • 14 19

    • (3)

      Tristar kosztowal nas 300mln zl i mial dzialac na euro.

      W manhattani i madisonie chyba jeszcze stoja te ekrany ktore nie dzialaja a ktorych funkcje przejely jakdojade, uber, google maps i wiele innych prywatnych i darmowych przedsiewziec.

      • 9 2

      • tristar jak pamiętam kosztował 160 mln (2)

        poprawił płynność ruchu niezauważalnie dla przeciętnego kierowcy (o 10%)

        stąd ten hejt.

        Korzyści z Tristara zjadł wzrost liczby samochodów w użytkowaniu i proces wyprowadzania się poza obszar obsługiwany systemem SKM.

        • 3 5

        • Teraz zostaje pytanie, o ile by ta płynność spadła

          Gdyby systemu nie było. Zobacz, ile samochodów przybyło.

          Druga sprawa, że żaden system nie ogarnie ciołków, którzy zamiast jechać płynnie, zapiep**ają od świateł 120, a potem stoją na następnych, tworząc korki...

          Przejedź się kiedyś Grunwaldzką zgodnie z przepisami.
          Nie zatrzymają Cię światła, tylko niecierpliwi, którzy stoją w sznureczku pod sygnalizatorem i nie zdążą ruszyć.

          • 1 0

        • O ile czasu Tristar skrócił jazdę tramwajem na głównym ciągu Oliwa-Gdańsk Śródmieście?

          • 1 0

    • Unia finansuje pasożytów którzy popierają unię. Prosta zależność.

      • 1 0

  • No to ja mam takie pytania: (1)

    1. Czy zasilenie tej "portmonetki" będzie dodatkowo płatne?
    2. Czy nie wykorzystane środki będzie można bezpłatnie zwrócić na własne konto bankowe?
    3. Ile będzie kosztować ta "karta miejska z portmonetką"?
    4. Dlaczego system jest zamknięty i (jak zakładam) nie będzie korzystał z płatności zbliżeniowych kartą lub istniejących już systemów płatności komórką? Przecież zakup i trzymanie w portfelu lub na komórce n-tej karty to cofanie się o co najmniej dekadę! Dlaczego UE w ogóle pcha się w finansowanie takiego technologicznego skansenu?

    Ww. 4 punkty są kluczowe z punktu widzenia turysty i osób okazjonalnie korzystających z trójmiejskiego transportu zbiorowego i jednocześnie są to pasażerowie, dla których szybki zakup i nie płacenie frycowego są najważniejsze (użytkownicy biletów miesięcznych mogą sobie czekać co miesiąc w kolejkach, ale weekendowy turysta nie ma tyle czasu na tracenie mając jedynie kilkanaście godzin na zwiedzenie aglomeracji).

    • 5 0

    • Kilka miast w Polsce teraz wdraża płatność za pomocą karty debetowej. Były problemy z Google Pay, ale pewnie już są rozwiązywane i za chwilę to będzie działać.

      A u nas w Gdańsku dopiero w 2020 i to za pomocą zbędnej w obecnych czasach dedykowanej karty.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.