- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (221 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (254 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (774 opinie)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (74 opinie)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (108 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (162 opinie)
Rząd wyręczy samorządy? Wspólny bilet w 2027 r.
Nie udało się trójmiejskim samorządom, może dokona tego Ministerstwo Infrastruktury i to już za trzy lata - mowa o wspólnym bilecie, jaki zapowiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Bilet wzorowany na niemieckich rozwiązaniach miałby wejść w życie już w 2027 r. i obejmować połączenia aglomeracyjne i miejskie w całym kraju.
W życie miał wejść od 1 lipca 2020 r., ale pech chciał, że miesiąc po ogłoszeniu szczegółowych założeń nowej taryfy wybuchła pandemia koronawirusa i prace nad biletem zostały zawieszone.
Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie
Po pandemii do pomysłu już nie wrócono, a znaczący wzrost kosztów paliwa i kosztów pracy wraz z rosnącą inflacją sprawiły, że nawet gdyby udało się go wyjąć z zamrażarki - nierealnym było utrzymanie jego pierwotnej ceny.
Wspólnym biletem nie jest też wciąż testowany i wdrażany system Fala. Jego uruchomienie w żaden sposób nie uprościło taryfy, nie wprowadziło też nowych rozwiązań, które miały zrewolucjonizować podróżowanie po Trójmieście i Pomorzu.
Wspólny bilet na niemiecką modłę
Teraz z ofertą wspólnego biletu wyszło Ministerstwo Infrastruktury. Jak zapowiedział minister Dariusz Klimczak, takie rozwiązanie miałoby zacząć działać na terenie całego kraju w 2027 r. i objąć zarówno połączenia aglomeracyjne, jak i miejskie.
Klimczak o swoich założeniach opowiedział kilka dni temu w TVP Info. Jego wprowadzenie musiałoby zostać poprzedzone pracami organizacyjnymi oraz inwestycjami w infrastrukturę transportu publicznego m.in. w dworce, przystanki oraz tabor autobusowy i kolejowy.
Więcej szczegółów nie przekazano. Nie wiadomo więc ani, ile miałoby to kosztować, ani kogo konkretnie dotyczyłaby nowa oferta. Zagadką pozostaje też, jak miałaby przebiegać integracja i ujednolicenie taryf.
Punktem odniesienia ma być niemiecki bilet za 49 euro. To jednolity bilet autobusowo-kolejowy, który jego posiadaczowi umożliwia podróżowanie transportem publicznym na terenie całego kraju. Dzięki temu podróżowanie po mieście, regionie i całym kraju ma być szybkie, wygodne i tanie, a także przyczynić się do zmniejszenia korków na drogach i emisji CO2, redukcji hałasu i zanieczyszczenia powietrza.
Bilet jest następstwem sukcesu biletu za 9 euro, wprowadzonego latem 2022 r., po tym, jak znacząco wzrosły koszty energii, żywności i komunikacji.
Biletowe perypetie z systemem Fala
Opinie wybrane
-
2024-03-18 15:43
Wspólny bilet ostatecznie zatopi Falę (5)
Czyli Fala, która pierwotnie miała być wspólnym biletem, a potem okazała się zwykłym bublem, który w ogóle nie działa ma jeszcze tylko 3 lata na dogorywanie, bo potem nie będzie już nikomu do niczego potrzebna.
- 135 5
-
2024-03-18 19:41
ostatnio autobus wjechał w dziurę (nie jakąś wielką, taką jakich jest pełno na drogach) i wszystkie falomaty zgasły XD Bareja by tego lepiej nie wymyślił
- 19 0
-
2024-03-18 16:08
ale co zarobione to....? (3)
- 18 4
-
2024-03-18 18:35
(2)
Tak nie wolno tego zostawić. Nie stać nas na szastanie pieniędzmi a urzędnicy od dawna tak robią. Teraz rząd ma pomysł tysiąca orlikow jak kiedyś za komuny tysiąc tysiaclatek.
- 6 4
-
2024-03-19 15:48
Jaki problem akurat w orlikach? Jest wiele mniej potrzebnych i społecznie użytecznych miejsc gdzie wywalamy forsę.
Swoją drogą śmiejesz się z tysiąclatek, ale te budynki wydźwignęły z analfabetyzmu powojenne pokolenia i nadal służą kolejnym. Więcej takich inicjatyw by się przydało.- 1 0
-
2024-03-18 23:12
Przecież orliki już są i to od 10 lat
- 5 0
-
2024-03-18 19:42
Piniendzy nie ma i nie będzie.
Do 2027 trzeba będzie skrobać gdzie się da forsę na wojsko i o.c., a nie jakieś fanaberie za zyliony pln, które nie są do niczego potrzebne. A gdzie energetyka, transport (infrastruktura) w ww bezpieczeństwo? Tu trzedba ładować kasę, a nie w jakieś wymysły mające niby poprawić ekologię przemieszczania z przymusu unijnych dofinansowań.
- 8 0
-
2024-03-18 16:20
(6)
Ja korzystam z biletu metropolitalnego i wszystko jest fajnie cena może być, ale co mnie trochę irytuje to przy zakupie biletu łączonego komunikacja miejska+ pociąg i tu jest wybór MZK Wejherowo, ZKM Gdynia i ztm gdańsk i można tylko wybrać jedną opcję lub dodatkowy zakup a to wszystko powinno być na jednym bilecie
- 55 3
-
2024-03-19 09:14
Kup bilet o 20 zł droższy (270 zł)
I będziesz miał full wypas.
- 2 0
-
2024-03-19 08:48
(2)
Wydaje mi się że ten za 230 dotyczy tylko jednego z wymienionych ale ten za 250 obowiązuje już wszędzie)
- 1 1
-
2024-03-19 09:13
Bilety łączone
Nie ma biletów za 230 zł. Za 190 zł obowiązuje na terenie Gdańska lub Gdyni i Sopotu - w pociągach również tylko na tym terenie. Za 250 zł obowiązuje na terenie jednego operatora (ZKM lub ZTM), natomiast w pociągach od Luzina do Cieplewa. Za 270 zł bilet obejmuje wszystko.
- 4 0
-
2024-03-19 08:55
Gdzie wszędzie? No właśnie... wydaje ci się.
250 zł...to tylko np. ZKM Gdynia plus przejazd do Gdańska ( Polregio, SKM)... a gdy jeszcze dochodzi ZTM Gdańsk...to jest jeszcze drożej.- 2 0
-
2024-03-19 06:27
To kupujesz bilet wszystkich organizatorów (1)
I po problemie
- 0 2
-
2024-03-20 09:24
Taniej wyjdzie kupić samochód ;)
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.