- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (199 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (253 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (742 opinie)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (67 opinii)
- 5 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (154 opinie)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (106 opinii)
System Fala wciąż w fazie testów. Są pierwsze, ostrożne wnioski
Oficjalnie system Fala wciąż funkcjonuje w Trójmieście i na Pomorzu w trybie testowym. Od miesiąca urządzenia Fali, a więc czytniki kart i falomaty, działają już we wszystkich autobusach, tramwajach i trolejbusach w Trójmieście. Nadal z Fali nie mogą za to korzystać pasażerowie na kolei - tu wdrożenie systemu ma nastąpić niebawem. Są też pierwsze wnioski z trwających testów - z danych wynika, że z systemu korzysta na razie niewielu pasażerów.
Pasażerowie narzekają bowiem na problemy z logowaniem do systemu, zawieszające się urządzenia Fali, długi czas oczekiwania na komunikaty czy niepoprawną geolokalizację, co wpływa na niewłaściwe wyświetlanie przystanków.
- Oczekujemy od wykonawcy wyraźnej poprawy w tych sprawach - mówi Radomir Matczak, prezes Innobaltiki. - Następnie skupimy się na przekonywaniu większej liczby pasażerów do korzystania z usług.
Z systemu korzysta niewielu pasażerów
I tu dochodzimy do sedna - z Fali bowiem korzysta na razie garstka osób. Od połowy grudnia, gdy ruszyły testy systemu, za pomocą Fali sprzedano 87 tys. biletów. Co istotne - dane te dotyczą całego Pomorza.
- Oczywiście, w skali transportu publicznego, choćby w samym Trójmieście, to mała próba, ale dla procesu wdrażania Fali to już bardzo cenne dane. Takie liczby operacji i transakcji nie są po prostu możliwe do osiągnięcia w ramach testów zamkniętych. Statystyki pozwalają nam na wstępne, bardzo ostrożne wnioski na temat zachowań podróżujących - dodaje.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Idzie wiosna - wsiądź na rower
System działa jak zwykłe biletomaty
Zdecydowana większość biletów jest kupowana w czytnikach kart i falomatach (aż 88 proc.). Co dziesiąta transakcja odbywa się poprzez aplikację, a 1 proc. na portalu. Jak pokazują dane, prawie 89 proc. transakcji to kupno biletów jednorazowych, 9,5 proc. - biletów czasowych, a tylko 1,5 proc. - biletów okresowych.
Inaczej mówiąc - póki co pasażerowie korzystają z urządzeń Fali, jak ze zwykłych biletomatów, znanych z innych miast w kraju.
Nadal nie działa też jedna z kluczowych funkcji Fali, a więc optymalizacja kupowanych biletów, w ramach której system automatycznie przy przesiadkach i wielu podróżach dziennie będzie zamieniał bilety jednorazowe na czasowe, czyli korzystniejsze cenowo dla pasażera.
Statystyki systemu Fala
- Pełna flota pojazdów komunikacji miejskiej włączonych do systemu została osiągnięta 21 lutego 2024 r.
- Dane uwzględniają publiczne testy systemu do dnia 18 marca 2024 r. Liczby podane są w zaokrągleniu.
- 87 000 - suma biletów wszystkich rodzajów zakupionych w ramach testów systemu.
- Kanały sprzedaży: aplikacja 11 proc. transakcji, portal 1 proc., urządzenia w pojazdach (czytniki kart i falomaty) 88 proc.
- Struktura sprzedaży: 89 proc. transakcji - bilety jednorazowe, 9,5 proc. czasowe, 1,5 proc. bilety okresowe.
- 86 proc. operacji kartami płatniczymi na urządzeniach / 14 proc. operacji z kontem FALA.
- 22 000 założonych kont w systemie,
- 14 500 pobrań aplikacji,
- 6 400 zamówionych/odebranych Kart FALA,
- 1 300 kart płatniczych ustawionych jako stały identyfikator do konta w systemie,
- 4 400 urządzeń dostępnych w pojazdach.
Fala w Trójmieście
- ZTM Gdańsk - 48 000 biletów,
- ZKM Gdynia - 15 000 biletów.
Biletowe perypetie z systemem Fala
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-03-20 18:34
(14)
Testy i wnioski są takie, że przez miesiąc (jadąc w dni poprzednie do pracy tramwajem z Brętowa do Nowego Portu o 6 rano, a wracając tym samym tramwajem o 15 z pracy) NIGDY nie zauważyłem, aby ktokolwiek odbijał się czymkolwiek. Borawski, który tak bardzo lobbuje za tym projektem, niech dwa razy się zastanowi, bo będzie twarzą porażki tego systemu.
- 594 10
-
2024-03-21 10:38
Nikt nie widział fal radiowych, więc ich też nie ma.
- 2 9
-
2024-03-21 08:35
Kłamiesz :)
- 1 16
-
2024-03-21 06:17
Jest twarzą każdej porażki (1)
gdański Midas. Fala i garaż na rowery to jego ostatnie wyczyny.
- 32 1
-
2024-03-21 08:35
To nie jest system gdański :)
- 1 4
-
2024-03-20 23:55
Codziennie kursuję na kilku trasach
Widziałam tylko raz, żeby ktoś coś tam kupował.
Raz jakieś dziewczyny się śmiały z Fali.
Takie to wnioski.- 37 3
-
2024-03-20 22:34
Wymiany PO
No i co z tego, bedzie pracował u marszałka pewnie, jak ci od marszalka w spolkach Dulkiewicz. Tak obeszli kwestie zmian w prawie. Zresztą daleko patrzec, wojewodowie tez juz zdazyli sie uprzejmosciami miedzy wojewodzkimi powymieniac.
- 24 3
-
2024-03-20 20:45
Ale to jest bardzo odpowiedni projekt dla twarzy i całokształtu Borowskiego.
Zaraz za nim komunikacja miejska w Gdańsku. Ale czego się spodziewać po osobie, która przyszła do polityki po nieudanej karierze przedsiębiorcy?
- 45 1
-
2024-03-20 19:44
spokojnie bandyto
- 3 34
-
2024-03-20 19:27
Jakbyś był w zarządzie takiej społeczki też byś lobbował w jej interesie. Czysty biznes
- 51 4
-
2024-03-20 19:11
i co za tym idzie
również twarzą porażki w wyborach samorządowych. Jeśli dalej będzie radnym, to będzie porażka mieszkańców. To samo tyczy Piotra G.
- 45 1
-
2024-03-20 18:43
Ale w innobaltica maja pensje za nic
- 59 2
-
2024-03-20 18:42
(2)
Już jest twarzą tego systemu. Tak się na nim promował gdy jeszcze nie wyszło na jaw jaki to wał. Teraz siedzi cichutko.
- 55 1
-
2024-03-20 19:51
Plakatow jego pelno XD (1)
figurant i tyle, Fala to system absolutnie dla nikogo. W dobie aplikacji z biletami, biletomatow i innych zrodel. 20tys uzytkownikow na milionowe trojmiasto to jest promil. Jezeli nie przekroczy 50tys userow, to system jest do zaorania.
- 55 1
-
2024-03-21 11:22
Nie promil tylko 2% ;-)
- 0 0
-
2024-03-21 13:12
Może jestem nieogarnięta
ale rzadko jeżdżę autobusem i niestety nie znalazłam tam żadnej informacji jak się z tego korzysta. No wisi jakieś ustrojstwo, ale co z tego. Zakładając, że z komunikacji będą korzystać również ludzie spoza Gdańska, to winszuję przejrzystości tego systemu. Wolę aplikację bankową lub "Jak dojadę" niż jakieś wynalazki.
- 57 3
-
2024-03-20 21:07
Ankieta do luftu (14)
Kilka razy kupowałem bilet za pomocą zwykłej karty. Naprawdę, nie potrzebuję ani aplikacji, ani karty Fali aby z urządzeń korzystać. I działa to super, zakup zwykłą kartą jednoprzejazdowego biletu oczywiście.
- 95 44
-
2024-03-21 16:14
i później dajesz tą kartę zeskanować pracownikowi renomy żeby sprawdził czy masz bilet ?
- 3 0
-
2024-03-21 08:44
210 można kupić bilet za pomocą karty bilet ulgowy,normalny szybko łatwo tak powinno być ale jak zwykle tępaki wymyśliły coś żeby kasę wypompować a Dulkiewicz i jej świta bez pojęcia przklepały i tyle kasy w błoto
- 10 1
-
2024-03-20 22:40
Przecietne miasta w kraju kupują takie z kazdym autobusem od dawna i sie nie chwalą. Jedynym wyjsciem z honorem byloby uruchomienie jak najszybciej sprawnego i nie oszukującego systemu optymalizacji, co rozwiązaloby skomplikowany system taryf w trojmiescie, ale w ciagu 10 lat tego nie zrobią. Predzej wprowadzą wspolny bilet krajowy
- 34 1
-
2024-03-20 21:22
To prawda, miałem problem z zakupem biletu przez telefon (3)
Karta do falomatu i widmo mandatu z głowy
- 5 15
-
2024-03-21 06:58
Oho, według pięciu d**ili prestiżu lepiej dostać mandat (2)
Niż skorzystać z fali
- 3 20
-
2024-03-21 13:24
No raczej. Wolałbym już chodzić pieszo niż tego używać
- 1 1
-
2024-03-21 08:39
Tylko pijacy i zlodzieje zaczynaja zdanie od "oho".
- 6 3
-
2024-03-20 21:17
przykładasz kartę do niewiadomo czego, skąd wiesz gdzie idą dane z karty? Ani potwierdzenia, ani biletu nie otrzymujesz (6)
- 62 13
-
2024-03-21 09:07
Bill Gates wgrywa jest bezpośrednio do szczepionki
- 5 1
-
2024-03-21 08:40
Bo my ciągle żyjemy w epoce pieczątki. Takie niewierne Tomasze. (4)
Rozumiem oczywiście obawy, ale takie same systemy działają od lat w innych miastach, np we Wrocławiu.
Mamy wybor. Nadal można kupić bilet w apce lub przez aplikację bankową, gdzie widać . . Ale Fala jest bardzo wygodna, wystarczy się upewnić na ekranie falomatu czy czytnika, czy operacja doszła do skutku.- 3 18
-
2024-03-21 12:35
Niby tak, ale nie. "Wystarczy się upewnić" - to oznacza stać przy tym urządzeniu przez 15, 20, 30... sekund i gapić się jak sroka w gnat w kręcące się kółeczko. Bo tyle trwa przetworzenie danych. W tym czasie często na twoich plecach rośnie kolejka pasażerów zadziwionych, że nie chcesz się przesunąć. A nie możesz, bo co jak wystąpi błąd...
Niby tak, ale nie. "Wystarczy się upewnić" - to oznacza stać przy tym urządzeniu przez 15, 20, 30... sekund i gapić się jak sroka w gnat w kręcące się kółeczko. Bo tyle trwa przetworzenie danych. W tym czasie często na twoich plecach rośnie kolejka pasażerów zadziwionych, że nie chcesz się przesunąć. A nie możesz, bo co jak wystąpi błąd...
Potwierdzeniem ma być niby komunikat "Podróż rozpoczęta + nazwa przystanku". Tylko tak sformułowany komunikat nic mi nie mówi i niczego nie potwierdza. Wprowadza tylko konsternację. Jeśli wsiadło się do pojazdu i nim jedzie to wiadomo, że rozpoczęto podróż. Bardziej mnie interesuje czy z ważnym biletem i legalnie. Oczekuję jasnego komunikatu: zakupiłeś/aś bilet jednoprzejazdowy za kwotę 4:80, ważny od godziny 12:20, przyjęto płatność kartą o końcówce XXXX. Miłej podróży!- 6 1
-
2024-03-21 09:17
Przerabialiśmy to rozwiązanie
Parkomaty w Gdyni. System kończy transakcję bez informacji. Trzeba sprawdzać czy pieniądze zabrał z konta, czy nie...
- 10 0
-
2024-03-21 09:01
(1)
I jak potem kanarowi udowodnić, że mam bilet?
- 18 2
-
2024-03-21 14:59
a po co? kanar tyż czlek, zarobić musi, dzieciska wykarmić, więc jak cię karnie skasuje to forsa idzie na dobry cel
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.