Fakty i opinie

Wspólny bilet za 150 zł od 1 lipca: nowe szczegóły

Najnowszy artukuł na ten temat

Wspólny bilet za 150 zł będzie, ale nie wiadomo kiedy. Termin 1 stycznia nierealny

Decyzja samorządowców ma wreszcie przybliżyć aglomerację do stworzenia jednolitej i przejrzystej taryfy przewozowej. Na razie jednak tylko na poziomie biletów okresowych.
Decyzja samorządowców ma wreszcie przybliżyć aglomerację do stworzenia jednolitej i przejrzystej taryfy przewozowej. Na razie jednak tylko na poziomie biletów okresowych. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Ok. 9,4 mln zł rocznie będzie kosztowało wprowadzenie wspólnego biletu metropolitalnego dla 14 gmin, w tym Trójmiasta. Jeżeli uda się dotrzymać harmonogramu prac, bilet metropolitalny za 150 zł (75 zł ulgowy) zacznie obowiązywać już od 1 lipca. Na razie nie planuje się dalszej integracji taryfowej na poziomie biletów jednorazowych, lecz kontynuację prac nad wartym ponad 106 mln zł biletem Fala, automatycznie wybierającego najlepsze rozwiązanie taryfowe. W Sopocie i Gdyni nie powstanie odpowiednik nowego biletu okresowego, jaki wprowadził Gdańsk na ZTM i kolej za 99 zł.



Czy należy wprowadzić również wspólny bilet jednorazowy i 1-godz. na lokalną komunikację i kolej?

tak, to powinien być priorytet działań samorządów 70%
tak, ale wyłącznie jako dodatkowy, droższy wariant 8%
nie, należy poczekać na bilet Fala, który ułatwi rozliczenia 13%
nie, nie ma takiej potrzeby 9%
zakończona Łącznie głosów: 1261
W środę poznaliśmy więcej szczegółów dotyczących nowego biletu dla Trójmiasta i okolic. Potwierdziły się nasze wtorkowe informacje o wspólnym bilecie metropolitalnym w cenie 150 zł miesięcznie.

Będzie on pozwalał na swobodne przemieszczanie się komunikacją miejską wszystkich gmin wchodzących w skład Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdański oraz pociągami SKM, PolRegio (dawniej pod nazwą Przewozy Regionalne) oraz na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Dzisiaj przedstawiliśmy szczegółowe propozycje włodarzom gmin, które będą prowadziły dalsze konsultacje i podejmowały odpowiednie decyzje. Bilet za 150 zł opiera się na istniejącym bilecie metropolitalnym [dotychczas w cenie 230 zł - dop. red.] i mamy nadzieję, że pomoże oraz ułatwi to przemieszczenie się w obrębie metropolii - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Uproszczenie taryfy przewozowej MZKZG



Nowy bilet, a właściwie obniżka biletu metropolitalnego z ceny 230 do 150 zł (ulgowy 75 zł), będzie wprowadzony do oferty już 1 lipca. Jednocześnie ze sprzedaży zostaną wycofane wszystkie pozostałe bilety łączone okresowe MZKZG tj.:
  • bilet łączony z koleją Gdańsk-Sopot lub Gdynia-Sopot w cenie 150 zł,
  • bilet łączony z koleją sieciowy jednego organizatora w cenie 210 zł,
  • biletu łączony z koleją sieciowy na cały obszar MZKZG w cenie 230 zł (to właśnie on zostanie przekształcony w bilet za 150 zł).

Utrzymany zostanie natomiast bilet komunalny ZTM Gdańsk + ZKM Gdynia + MZK Wejherowo przypuszczalnie w dotychczasowej cenie 132 zł.

Bez zmian pozostaną zasady wyrabiania biletów metropolitalnych oraz doładowania karty w punktach sprzedaży czy przez Internet.

Bilet w cenie 150 zł zastąpi obecny odpowiednik MZKZG za 230 zł.
Bilet w cenie 150 zł zastąpi obecny odpowiednik MZKZG za 230 zł. graf. Trojmiasto.pl

Większe obciążenie budżetowe dla samorządów



Kosztami biletu w nowej cenie zostaną obciążone gminy wchodzące w skład MZKZG. Obecnie bilet za 230 zł w rozbiciu na finansowanie przedstawia się następująco:
  • 134 zł to kwota biletu odprowadzana do przewoźników kolejowych,
  • 96 zł to kwota biletu płacona przez pasażera na rzecz MZKZG.

Po obniżce ceny do 150 zł podział finansowania będzie wyglądał następująco:
  • 134 zł nadal będzie trafiało do przewoźników kolejowych,
  • 16 zł będzie trafiało do MZKZG.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Z wstępnych szacunków wynika, że 14 gmin wchodzących w skład Związku będzie musiało w skali roku znaleźć w swoich budżetach ok. 9,39 mln zł na pokrycie tych różnic.

W przypadku miasta Trójmiasta będzie to odpowiednio:
  • dla Gdańska - ok. 4,68 mln zł,
  • dla Gdyni - ok. 2,53 mln zł
  • dla Sopotu - ok. 260 tys. zł.

Dodajmy, że obecnie gminy wchodzące w skład Związku wnoszą do niego łączną kwotę ok. 5,2 mln zł, zaś w 2021 r. będzie to ok. 14,59 mln zł.

Harmonogram prac nad wprowadzeniem biletu



Harmonogram przedstawiony podczas posiedzenia MZKZG w środę zakłada:
  • pod koniec marca: przegłosowania obniżki nowego systemu taryfowego, w tym biletu za 150 zł oraz przyjęcia uchwały w ramach Związku dot. zwiększenia składek członkowskich,
  • do połowy czerwca: podpisanie aneksów umów z SKM i PolRegio oraz wprowadzenie zmian w systemach sprzedażowych,
  • 1 lipca 2020 r.: wprowadzenie biletu w cenie 150 zł oraz likwidacji biletów okresowych jw.

Przeniesienie ustalania zasad taryfowych do MZKZG?



Samorządowcy myślą już o dalszej integracji w ramach metropolii i przekazaniu ustalaniu całego systemu taryfowego do MZKZG. Obecnie MZKZG tworzy niejako równoległy system taryfowy, co w efekcie prowadzi do komplikacji w zrozumieniu cenników przewozów w Trójmieście i okolicach.

Najlepszym przykładem jest bilet przez telefon komórkowy, za który właśnie odpowiada Związek, a nie ZTM Gdańsk czy ZKM Gdynia i dlatego też jego cena jest inna niż biletu kupionego w kiosku czy automacie na przystanku (niższą cenę biletu telefonicznego tłumaczy się "rekompensatą" za transfer danych potrzebny do jego zakupu).

- Jest to rozpoczęcie prac, propozycja, która została dzisiaj przedstawiona podczas posiedzenia MZKZG, zaś członkowie zgodnie przystali, aby rozpocząć taką procedurę [ustalania taryf na poziomie Związku - dop. red.]. Zostanie ona przeanalizowana wraz z prawnikami i dalej omawiania na kolejnych posiedzeniach MZKZG. Będziemy dyskutowali, czy i kiedy do takiego połączenia i przeniesienia kompetencji może dojść - zapowiada Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Czytaj też: Artykuł archiwalny z 2016 r.: Biletowe zamieszanie w autobusach Trójmiasta

Gminy zrzeszone w MZKZG, w których będzie można korzystać z biletu za 150 zł.
Gminy zrzeszone w MZKZG, w których będzie można korzystać z biletu za 150 zł. mat. MZKZG

Gdynia i Sopot nie wprowadzą biletów łączonych z koleją



Nim to jednak nastąpi, w życie wejdą podwyżki cen ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia.

Największą rewolucją w przypadku Gdańska będzie połączenie biletu okresowego (bilet ważny przez wszystkie dni tygodnia będzie kosztował 99 zł) z możliwością nieograniczonego podróżowania wszystkimi pociągami SKM oraz PolRegio w granicach Gdańska dla posiadaczy Karty Mieszkańca (w tym po trasie PKM oraz do/z przystanków Gdańsk Orunia i Gdańsk Lipce).

Podobnego rozwiązania nie planują jednak póki co wprowadzać władze Gdyni oraz Sopotu.

- Nie mamy takiego planu. Przy braku ustawy metropolitalnej nie zdołamy sfinansować wszystkich pomysłów. Wybieramy zatem te najpotrzebniejsze i najlepsze. Za taki uznaliśmy bilet metropolitalny - tłumaczy wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Czytaj też:


- Naszym zdaniem tylko bilet obejmujący wszystkie 14 gmin ma sens. Nikogo nie chcemy wykluczać. Komunikacja publiczna jest krwiobiegiem każdej nowoczesnej metropolii. W naszym przypadku rdzeń metropolii stanowi Trójmiasto, które tworzą jego mieszkańcy, ale do którego przyjeżdżają i z którego wyjeżdżają tysiące ludzi. Mamy nadzieję, że zaproponowana atrakcyjna cena 150 zł normalny i 75 zł ulgowy zachęci do korzystania z komunikacji miejskiej i zmieni nawyki podróżowania. Przykładowo - dziś mamy 8 tys. osób bezrobotnych w Trójmieście,a zarejestrowanych ofert pracy ok. 30 tys. Potrzebujemy pracowników, a bilet, który zaproponowaliśmy może być bardzo ważnym argumentem przy podejmowaniu decyzji o miejscu zatrudnienia - mówi Izabela Heidrich, rzecznik Urzędu Miasta Sopotu.

Nie będzie rezygnacji Fali, która wybierze najlepszą taryfę



Wprowadzenie biletu metropolitalnego za 150 zł nie oznacza, że samorządy wycofują się z projektu biletu Fala, którego koszt wdrożenia opiewa na kwotę 106,5 mln zł (90 mln zł to dofinansowanie unijne), zaś roczne utrzymanie od 2023 r. dla wszystkich członków zrzeszonych w projekcie pochłonie łącznie (koszty wraz z amortyzacją) 22 mln zł.

- Fala nie jest biletem, ale systemem do rozliczeń, stanowi platformę zintegrowanych usług mobilności. Będzie to narzędzie, w którym bilety metropolitalne będą wkładem do tego systemu - objaśnia Kamil Bujak, przewodniczący zarządu MZKZG.
Czytaj więcej: Bilet metropolitalny kupimy w 2021 r.

Do czasu wprowadzenia Fali, pasażerowie niekorzystający z biletów okresowych, będą musieli nadal głowić się nad doborem odpowiednich taryf przy podróżach międzymiastowych lub/i łączonych - pojazdem lokalnego gminnego przewoźnika oraz koleją.

Opinie (266)

Wszystkie opinie

  • 25 lat im to zajęło i jeszcze nie do końca wszystko wiadomo? (16)

    • 163 8

    • Na razie to przede wszystkim nie wiadomo,czy to się zepnie finansowo? (4)

      Bo na dziś to ta kwota zwiększenia dopłat wydaje się równie realna jak to,że wszystkie pićset plusy nie doprowadzą nas do sytuacji Grecji. Ta kwota jest kompletnie nierealna,chyba że nie zakładają wzrostu zainteresowania wspólnym biletem. Ale spokojnie: jeszcze to może pierdyknąć i to całkiem szybko: wystarczy,że po pół roku ze zjeżonymi włosami do prezydentów wparują szefowie poszczególnych przewoźników/organizatorów i rykną,że przy realnych kosztach to oni się domagają trzy razy takiej dopłaty! I wtedy dopiero będzie.

      • 1 4

      • Najlepsze są koleje... (2)

        Zawsze robiły najwięcej problemów przy rozmowach o wspólnym bilecie, a teraz to najlepiej widać. Bilet tańszy, ale oni nie zrezygnowali ze swojej części, 134zł jak było tak będzie dla nich, ale reszta już tylko 16zł. Więc jeśli samorządowcy chcieli wprowadzić wspólny bilet, to musieli iść na ustępstwa, patrząc na tą dysproporcje, i to na dość duże.

        • 9 3

        • (1)

          Naucz się pisać po polsku analfabeto.

          • 0 10

          • Przyganiał...

            Sam się naucz. Zacznij od interpunkcji.

            • 2 0

      • bilet metropolitalny powinien być tylko całościowy na Gdańsk-Sopot-Gdynia+SKM

        każde inne pół ćwierć etc opcje są zbędne, szkodliwe i Kosztowne!!!

        • 0 1

    • (10)

      Biorąc pod uwagę, że PKB maleje, a inflacja rośnie, to czarno widzę ten bilet za 150 zł.

      • 1 7

      • dziwne, bo statystyki i prognozy UE mówią co innego (9)

        • 7 1

        • koszyk dudy kupiony 4lata temu - antyEuro. (8)

          dziś po 4latach rządów PiS - kosztuje o 37% więcej !!!!
          i tyle w tym temacie:

          • 6 5

          • Trzeba zmienic koszyk i dude

            • 4 6

          • koszyk innych produktów, totalna kompromitacja peło (4)

            • 5 3

            • Tak każą mówić w przekazie dnia? (2)

              Bo cebula i ziemniaki za 5pln są faktem.

              • 2 4

              • chyba u ciebie w lepiance takie ceny (1)

                • 4 2

              • Palce w uszy i krzycz!

                Nie ma żadnej inflacji!

                • 2 2

            • nie po nie po - dziennikarze kupili koszyk dudy 1:1 i poszli z nim i paragonem do kancelarii prez.

              po komentarz! ;))))))

              • 0 4

          • uczciwość peło (1)

            Byłoby tak, gdyby Joński nie popełnił kilku błędów, które na Twiterze komentujący jego wpis nazywają "manipulacją". Duda kupił litr oleju Fabiola, a Joński litr Kujawskiego. Różnica jest podstawowa. Fabiola była olejem słonecznikowym, teraz sprzedawana jest - jak dowiedziałem się w sklepie - pod inną marką własną - Wyborny. Kujawski kosztuje 7,49 zł i jest rzepakowy, Wyborny - następca słonecznikowej Fabioli - kosztuje 3,99 zł. Zatem tu z paragonu Jońskiego powinniśmy odjąć 3,5 zł.
            Polityk opozycji kupił też mleko świeże zamiast UHT 1,5 tłuszczu. To pierwsze kosztuje 2,15, drugie 2,09. Odejmujemy kolejne 6 gr. Joński kupił tez cukier drobny Diamant za 3,95 zł. Jednak z paragonu Dudy wynika, że prezydent wybrał zwykły cukier Słodka Łyżeczka, który dziś w Biedronce kosztuje 2,49 zł. Odejmujemy kolejne 1,46 zł.
            Polityk KO-PO do swojego koszyka włożył też 30 jaj klasy L za 16,47. Prezydent wybrał klasę M. Dziś kosztują one 11,47. Odejmujemy zatem kolejne 5 zł. Powyższe ustalenia nakazują nam z paragonu Dariusza Jońskiego odjąć w sumie 10,02 zł. Gdyby polityk był dokładniejszy, na jego paragonie byłoby 42,65 zł.

            W porównaniu z koszykiem Andrzeja Dudy z 2015 r. o wartości 37,02 zł zakupy wciąż są droższe, ale o 15 proc., a nie, jak sugeruje Joński, o całe 40 proc.

            • 5 4

            • nie KŁAM i nie naciągaj - nie ŁŻYJ

              ten sam sklep te same produkty.
              2015r. koszyk dudy - 37.02zł
              2020r. koszyk dudy - 52.41zł /w tym kilka produktów ma już zmniejszoną gramaturę ws do tej z przed 4lat./
              wyszło mi WzROST o 40,54%!!!

              • 3 6

  • (3)

    25 lat na to czekam,mam nadzieję że tym razem w końcu wypali.Trochę wstyd że tyle to trwa.Dust and shadow.

    • 63 12

    • (1)

      A po co dodajesz kilka takich samych wpisów? Przecież i tak wiadomo, że połowę wpisów na tym portalu robi jedna osoba...

      • 8 3

      • Dodaje czasem jeden wpis,nie wiem o co Ci chodzi.To się nazywa komentarz,choć jak nie po linii parti to wtedy to jest hejt,a jak zgodnie to opinia.Takie dzikie czasy.

        • 3 4

    • Nim Ty skorzystasz to będziesz na emeryturze to już i tak po ptakach. Jeżeli to prawda oczywiście z tymi latami bo tak wychodzisz mi na 60 latka i po co ci taki bilet?

      • 2 0

  • Transmisja zgromadzenia bez głosu (1)

    Wczoraj podczas zgromadzenia MZKZG można było zgodnie z przepisami oglądać za żywo na Youtube ale tylko oglądać ponieważ nie było głosu. Czy celowe byl to zamiar, czy zgodnie z przepisami zgromadzenia było legalne?

    • 36 3

    • oczywiście, że nielegalne - wszystkie zgromadzenia bez prawidłowego odsłuch na YouTube są nieważne.
      Te stare sprzed czasów YT juz anulowano.

      • 8 0

  • To jest za cudowne żeby mogło być prawdziwe (1)

    • 33 4

    • Jeszcze jak poprowadzą w miarę szybko SKM na Orunię Górną/Ujeścisko np do Kowal z parkingiem na auta

      To ruch aut znacznie się zmniejszy. Jak mam dojeżdzać komunikacją z Orunii Górnej na lotnisko co rano 1h do 1h i 10 minut to wolę autem w 20-30 minut

      • 4 1

  • Nie wierzę, wszystko drożeje, chociaż na tym zaoszczędzę. (4)

    Co miesiąc 230 zł, a nawet nie jeżdżę codziennie. Tylko na Orunię inaczej się nie dojedzie jak Regio.

    • 25 5

    • Autobusy czopku tam jeżdżą.

      • 2 12

    • Przecież regio zatrzymuje się na Orunii (2)

      Znam pare osób, które jeżdżą stamtąd w 20 min do oliwy i gwiżdżą na korki

      • 9 3

      • (1)

        Jak można mieszkać na Oruni....

        • 2 6

        • Możliwości są zasadniczo dwie. Albo możesz poszukać mieszkania na wynajem albo rozejrzeć się za takim na sprzedaż. Zależy ile masz gotówki. Mam nadzieję, że pomogłem

          • 17 1

  • Jak zajmują się tym wybitni samorządowcy jak Pan Grzelak czy Pani Spychała, (5)

    to jesteśmy spokojni.

    • 44 12

    • niedawno specjalista od historii (1)

      teraz specjalista od komunikacji.

      • 14 0

      • A specjalista od historii na czele rządu juz ci pasuje?

        • 3 11

    • Gruszecka położyła już strefę ekonomiczną:) (1)

      • 12 1

      • specjalistka od intryg

        • 5 0

    • Znowu złe słowo?!

      • 7 2

  • dzieci i młodzież nadal za darmo? skoro mają 500 plus to stać ich chyba na 75 zł? (23)

    Dlaczego nie skończą z tym rozdawnictwem??

    • 113 39

    • Bo koszt dystrybucji bilecików po 1,5 przekracza zysk ze sprzedaży (1)

      • 5 3

      • jakich? miesięcznych? chyba żartujesz

        • 9 2

    • (8)

      To jest skandal. Bachory jeżdżą za free a reszta płaci 100%!!!

      • 21 11

      • (5)

        no nie, bo niektórzy mają ulgowy 50%

        • 7 2

        • a seniorzy emeryci nic nie płacą (4)

          W każdym mieście osobom, które ukończyły 70 lat przysługują przejazdy bezpłatne. to też jest skandal?

          • 7 4

          • To też jest rozdawnictwo

            • 3 7

          • Emeryci płacą 50% ceny biletu, kobiety przez 10 lat, mężczyżni przez 5 lat. (2)

            • 1 1

            • Emeryt do 70 płaci połowę, a po 70 jzdzi darmo. (1)

              • 1 2

              • no i dobrze, napłacił się już, a taki bachor?

                • 3 2

      • (1)

        jesteś psychiczny?

        • 4 9

        • Ty jesteś psychiczna skoro już pytasz.

          • 4 4

    • Jeśli rozdawnictwo ma jakoś wyglądać to właśnie w taki sposób. Nie przez wciskanie nam własnej kasy tylko przez zniżki, odpisywanie od podatku, czy właśnie darmowe bilety.

      • 11 6

    • Właśnie! I konieec z darmową edukacją! (1)

      To tez kosztuje! Pomyślcie, jak zamkniemy MEN to jak duzo zaoszczędzimy! I skasować zniżki do teatru i na basen, nierobom. Wtedy nam na pewno będzie żyło się lepiej!

      • 4 6

      • i jeszcze starczyloby na wsparcie biednego kk

        • 0 1

    • uwaga 500+ to AZ 10% budżetu państwa... (2)

      • 6 3

      • 500+ a dzieci i tak rodzi się coraz mniej (1)

        a gdy Korwin zapytał się PiSaków o jakieś wnioski - to mu wyłączyli poPiSowo mikrofon

        • 12 4

        • swoboda wypowiedzi po pisuarowemu

          • 0 1

    • Bo przegraliby kolejne wybory, to chyba oczywiste.

      • 1 3

    • 16 zł będziesz miesięcznie płacił za jeżdzenie autobusami/tramwajami/trolejbusami... (3)

      tutaj chyba jest mega rozdawnictwo?

      • 2 0

      • Państwo ma zapewniać infrastrukturę. (2)

        Na przykład budować autostrady, co obecnej ekipie coś nie idzie...

        Nie rozdawać pieniądze.

        • 2 2

        • (1)

          I po co kłamiesz:
          jak podaje "DGP", jeśli sprawdzą się ostatnie zapowiedzi GDDKiA w sprawie nowych dróg, to ten rok - mimo zrywania kontraktów i opóźnień - może się zamknąć wynikiem prawie 450 kilometrów nowych tras.

          Tym samym będzie to najwyższy wynik od 2012 roku, kiedy to otwarto prawie 600 kilometrów szybkich tras. "Tak dobrego rezultatu drogowcy mogą nie powtórzyć przez kolejne kilka lat. Po rozwiązaniu umów GDDKiA często ma problemy ze sprawnym wyłonieniem nowego wykonawcy" - wskazuje dziennik.

          • 1 2

          • bo skumuluje sie oddanie opoznionych odcinkow z oddanymi planowo, im wieksze opoznienia tym wieksza kumulacja i rekord wyzszy, ot pisiorskie myslenie i jeszcze gigantyczne koszty opoznionych inwestycji o czym sie nie wspomina, nieudolnosc obecnie rzadzacych porazajaca

            • 0 1

    • No masz!

      A co Ci przeszkadza, że dzieci jeżdżą za darmo? A jeśli jakieś nie ma 500+?Uczepiłbym się szybciej urzędasów, żeby na krzywy ryj nie korzystali z komunikacji jakiejkolwiek. Ich akurat stać!

      • 0 0

  • Nie wierzą w żadne obiecanki! (1)

    Nawet jak uda im się wprowadzić to jest szansa że za 6 m-cy projekt upadnie. Siedzą na tych stołkach, pierdzą w nie i kasę biorą nieroby!

    • 45 7

    • obiecanki

      cacanki - a głupiemu stoi.......

      • 1 0

  • Super że będzie wspólny bilet na obszar Gdańska za 99 złotych. (5)

    Do Gdyni czy Wejherowa się nie wybieram tak więc 50 zeta by było wywalone w błoto.

    • 41 27

    • Zgoda

      Pełna zgoda. Ten będzie wykorzystywany najczęściej.

      • 6 5

    • kogo obchodzi czy sie wybierasz czy nie (3)

      skoro przesiasujesz pod klatka na zaspie :-)

      • 19 8

      • Co ty możesz wiedzieć jak wyprawą twojego życia był wyjazd z matką do lekarza w Wejherowie. (2)

        • 7 7

        • (1)

          lepiej do wajerowa niz do pryszcza...

          • 3 5

          • jo jo kaszebe

            • 3 1

  • Ale bieda... (7)

    Liczyłem, że Gdynia, podobnie jak Gdańsk wprowadzi bilet za 99 zł na wszystko.

    • 66 10

    • Ale nie wprowadzi (4)

      Dla Gdyni (jak zawsze) było ważne zeby powkurzać Gdańsk, wiec wybrali rozwiązanie za które Gdańsk będzie musiał płacić. A że gorsze dla własnych mieszkańców...

      • 13 17

      • Gdynia wiecznie kombinuje jakby tu zrobić na złość reszcie (1)

        • 8 7

        • Jak zyc na koszt reszty

          To sie zgodze.

          • 1 1

      • co ty dziecko jesteś?

        • 6 2

      • "Gdynia" nie wkurza...

        ale chętnie zyje "za drapane".
        "Swoją" kasę chce wydawać na swoje przyjemoności.

        "Gdynia" = gdyński magistrat.

        • 6 2

    • szczurek woli wydac kasę na imprezki a nie na komunikację

      • 8 1

    • Ja też...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.