• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

120-metrowy most kolejowy połączył brzegi Martwej Wisły

Maciej Naskręt
23 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Konstrukcja nowego (łukowego) mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. Konstrukcja nowego (łukowego) mostu kolejowego nad Martwą Wisłą.

Zakończyły się prace przy montażu konstrukcji nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Przęsło było podnoszone na przyczółki z barki. Most ma być gotowy pod koniec tego roku.



Jak często podróżujesz koleją?

Wykonawca kilkakrotnie w ostatnich dniach przekładał montaż konstrukcji mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. Jednak wreszcie - w czwartek po południu - udało mu się umieścić 120-metrowy i ważący 2 tys. ton obiekt na przyczółkach po obu stronach rzeki.

Przez kilka dni za pomocą podnośników hydraulicznych konstrukcja mostu była podnoszona praktycznie z poziomu wody na wysokość 7 m. W czwartek barka, na której posadowiony był stalowy obiekt, obróciła się o 90 stopni. Wtedy dopiero wyniesioną konstrukcję mostu inżynierowie mogli oprzeć na betonowych przyczółkach. Ostatnia faza prac trwała kilka godzin.

Na czas podnoszenia i montażu konstrukcji mostu została wstrzymana żegluga.

Nowy most zastąpi starą przeprawę

Przypomnijmy, że przeprawa na Martwej Wiśle powstaje w ramach modernizacji dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Nowy most oprócz wspomnianych 120 m długości ma także ok. 21 metrów wysokości, a nad wodą jest od czwartku zawieszony na poziomie 8 metrów. Koszt jego budowy to 38 mln zł.

Dotychczasowy (jednotorowy) obiekt - ponad 100-letni most obrotowy - umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Stary obiekt docelowo zostanie wyburzony po otwarciu nowej (dwutorowej) przeprawy. Wtedy poprawi się też szerokość toru wodnego i będzie mieć 50 m. Przy dotychczasowym moście kolejowym wynosi 11 metrów.

Inwestycja za 370 mln zł

Przebudowa linii na trasie z Pruszcza Gdańskiego do portu pochłonie 370 mln zł. Jest ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełnia inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Wykonawcą jest hiszpańska firma Dragados. Inwestycja zlecona przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe będzie gotowa latem 2016 r.

Pierwsze prace montażowe nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą.

Miejsca

Opinie (98) 2 zablokowane

  • Tecnologis wznoszenia konstrukcji nieco inna

    • 0 0

  • Co ma wspólnego ankieta z artykułem to chyba tylko autor wie. Przecież ten most jest tylko dla ruchu towarowego.

    • 15 0

  • Brawo Trend P. (1)

    Dobrze, że się nie obalił podczas podnoszenia.

    • 11 4

    • Dzięki za miłe słowa

      Na żywo z placu walki:
      Most całkowicie stoi już na fundamentach.
      Ekipa Trend Projekt styrana, ale szczęśliwa. Dobranoc!

      • 10 0

  • Gryzą się :) (1)

    Wizualnie taki trochę ni w kij, ni w drzewko przy tym obok :) ale to moja b. subiektywna opinia :)

    • 15 9

    • teraz jest już zakaz budowania mostów wantowych bo ekolodzy stwierdzili że sa one niebezpieczne dla wszelkiego ptactwa ze strusiami na czele.

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane