• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,4 mld zł na lepszy dostęp kolei do trójmiejskich portów

Maciej Naskręt
10 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r. Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r.

Kolejarze chcą wydać 1,4 mld zł na przebudowę torów w porcie w Gdyni i Gdańsku. Inwestycja ma być gotowa w 2020 r. i przede wszystkim skrócić czas przeładunków, a także poprawić konkurencyjność trójmiejskich portów względem innych portów nad Bałtykiem.



W jaki sposób towar powinien docierać do portów?

Porty w Gdańsku i w Gdyni mają szansę na zwiększenie przeładunku towarów, które docierają do nich lub ruszają w dalszą drogę koleją. Problem w tym, że w ciągu ostatnich 30 lat znajdujące się na terenie portów tory nie doczekały się gruntownej przebudowy. Część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.

Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiana są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.

Teraz ma się to zmienić. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą torową w całym kraju, uzyskała z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF) pieniądze na poprawę dojazdów do portów. Dzięki nim w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty, poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni. Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni.

Przetarg na kolej do portu w Gdyni w 2018 r.



Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie zostanie przebudowanych około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowanych.

W Gdyni przewidziana jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

Inwestycja pochłonie 850 mln zł i ma potrwać do 2020 r.

Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska. Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska.

Gdańsk. Prace po obu stronach Martwej Wisły



Prace na torach w Gdańsku będą prowadzone w dwóch miejscach. Na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska.

Po drugiej strony Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.

W Gdańsku decyzja środowiskowa dla przebudowy torowiska została uzyskana w połowie 2016 r. Kolejarze zakładają teraz, że uzyskają decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej jeszcze w styczniu 2018 r. Natomiast pozwolenie na budowę powinno być wydane w kwietniu przyszłego roku.

Całość przedsięwzięcia to koszt 580 mln zł. Prace mają zakończyć się w 2020 r.

Opinie (173) 2 zablokowane

  • Do nie ..je ..niętego (1)

    Koleś. Jak chcesz więcej wpuścić pociągów towarowych na tory szlakowe, to trzeba wyeliminować więcej pociągów pasażerskich. Za PRL-u to zatrzymywano nawet pociągi pospieszne aby przepuścić skład z węglem aby "doładować "statek. W tamtych czasach też z naszych portów korzystali Czesi i nie wiem ile w tym prawdy, ale mieli całe nabrzeża do swojej dyspozycji w ramach RWPG.Realia się zmieniły...Teraz też nie czekają już statki na rozładunek na redach portów Gdańska i Gdyni- chyba ,że na poprawę warunków pogodowych. Wszystko jest dynamiczne. Kontenerowiec wchodzi rano, a już wieczorem go w porcie nie ma..Składy pociągów faktycznie kiedyś też oczekiwały na rozładunek na bocznicach chronionych przez S.O.K -nie tylko dla tego aby tak sobie czekać.. Długo trwało za nim rozładowano statek z przywiezionego towaru i aby go załadować w drogę powrotną np.samochodami ciężarowymi m-ki TATRA, lokomotywami, to też czas płynął.. Puki nie było "obrotnicy wagonów z węglem", czas załadunku statku węglem był też dużo dłuższy. Nie wiesz to nie krytykuj.

    • 2 0

    • dlatego robi się 201

      a tory w portowe Gdyni są w opłakanym stanie.

      • 1 0

  • Koalicja PO i PSL przez 8 lat zapomniała o GDYNI (1)

    • 10 1

    • jak to zapomniała?

      A kto kupił te wszystkie wakacyjno-imprezowe mieszkania?
      Podobnie jak na Mazurach, gdzie jeździ się dla świeżego powietrza...

      • 0 0

  • Przecież na Międzytorzu (1)

    ma powstać nowe centrum Gdyni .

    • 3 4

    • forget it...

      • 1 0

  • (1)

    Najpierw kolejarze wycinali tory i likwidowali linie na potęgę, a teraz chcą budować. Tak samo pchają w krzaki lokomotywy i wagony i chcą nowych.

    • 15 4

    • Kolejarze czyli kto?

      Kto zarządza kolejami? Kolejarze czy minister? Kto pozwalał wycinać tory i likwidować linie na potęgę?

      • 6 0

  • Brzmi rozsądnie (4)

    trzeba ograniczyć transport tirami do minimum

    • 151 12

    • To tez jest praca (3)

      A co z ludźmi którzy jeżdżą tymi ciężarówkami - nie TIR-ami

      • 4 15

      • w tej branży jest gigantyczny deficyt pracowników

        więc pracy nie zabraknie

        • 6 2

      • słowo tir

        zawsze obudzi jakiegoś purystę co to uświadamia ciemny lud że TIR to nie synonim ciężarówki, zestawu itp. Jednak mowa potoczna i nie tylko używa tego określenia zamiennie, bez wnikania czy to solówka, solówka z przyczepą czy ciągnik z naczepą.
        "TIR" i wszystko jasne.

        • 4 5

      • Jest praca

        Brakuje kierowców, więc praca jest i na ciężarowych i na autobusach.

        • 12 3

  • Gdynia kiedyś morska potęga Polski dzisiaj miasto upadłe

    • 6 1

  • Gdynia - Gospodarka Morska tu Umarła

    • 3 1

  • PIS i Pomorze PIS

    • 4 2

  • A co z linią SKM do Obłuża i Oksywia? oraz połączenie z Lotniskiem na Babich Dołach (Kosakowo). (8)

    Przecież do Obłuża i Oksywia jest stara aktywna linia, nie trzeba żadnych większych decyzji, wystarczy przeznaczyć pieniądze na modernizację i odciążyć pół miasta z korków. Kiedy włodarze zaczną rozwiązywać problem dojazdu do lotniska? przecież to oczywiste że skoro lotnisko będzie się rozwijało to trzeba stworzyć połączenia kolejowe.

    • 66 16

    • (3)

      Pytasz kiedy kiedy kiedy, ale jak przychodzi czas wyborów, to i tak głosujesz na Szczurka, po czym znowu pytasz kiedy.... Podpowiem ci: za Szczurasa NIGDY.

      • 26 5

      • a za kogo ośle, bo piszesz tylko o antyszczurku, podpowiedz nam wszystkim w końcu

        • 0 0

      • Jak PO rzadzace województwem wyda w Gdyni chociaz 30% tego co dala na PKM w Gdansku (1)

        To beda i przystanki w Gdyni i SKM na północ.

        Miliard zl poszedł glownie w Gdansku na: tory, 10 przystankow, wiadukt, biurowiec w Matarni

        I teraz pasazerow tylko 5% tego co wozi SKM (!!!) a do utrzymania PKM trzeba rocznie z 40 mln dokladac. Rocznie!

        • 7 18

        • a i tak brakuje peronów na Politechnice i Zaspie

          frekwencja wzrosłaby, ponadto Chwaszczyno, Fikakowo, Mały Kack

          • 6 1

    • Za szczurka i obecnej ekipy takie rozwiazania nazwywa sie niedasie i koniec

      trzeba pogonić tych biznesmenów na cztery wiatry. Miasto będzie teraz dokładać miliony do awionetek a ludzie będą gnić w korkach. Taka wizja szczurka. Paranoja

      • 8 6

    • Lotnisko sie nie będzie rozwijało (1)

      Chyba że to w Gdańsku

      • 10 3

      • W gdanskie wladowano w ostatnich 10 latach wiecej niz w Muzeum II Wojny

        Jak w Gdyni polowe tego z państwowej kasy by wladowano to miałoby wiecej pasazerow nis gdanskie. I 150 mln na ILS (2 i 3) nie trzebaby placic

        • 4 7

    • szczur powiedział, że się nie da! nie wierzysz mu:))??

      • 9 6

  • Uwierzę jak zobaczę maszyny na placu budowy...

    Szczególnie tych wiaduktów... Gdzie one mają być?
    Już wiele takich "zajawek" było...

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane