• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

1,4 mld zł na lepszy dostęp kolei do trójmiejskich portów

Maciej Naskręt
10 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r. Porty w Gdańsku i Gdyni to setki kilometrów torów, które mają być przebudowane do 2020 r.

Kolejarze chcą wydać 1,4 mld zł na przebudowę torów w porcie w Gdyni i Gdańsku. Inwestycja ma być gotowa w 2020 r. i przede wszystkim skrócić czas przeładunków, a także poprawić konkurencyjność trójmiejskich portów względem innych portów nad Bałtykiem.



W jaki sposób towar powinien docierać do portów?

Porty w Gdańsku i w Gdyni mają szansę na zwiększenie przeładunku towarów, które docierają do nich lub ruszają w dalszą drogę koleją. Problem w tym, że w ciągu ostatnich 30 lat znajdujące się na terenie portów tory nie doczekały się gruntownej przebudowy. Część z nich, z uwagi na zły stan techniczny, jest wyłączona z ruchu albo ruch pociągów odbywa się tam z bardzo ograniczoną prędkością.

Często jest też tak, że wagony dojeżdżają do portu ciągnięte przez lokomotywy elektryczne, a już w samym porcie podczepiana są do lokomotyw spalinowych. Powód? Brak elektryfikacji ostatniego odcinka trasy. Z tego powodu przeładunek trwa dłużej.

Teraz ma się to zmienić. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą torową w całym kraju, uzyskała z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF) pieniądze na poprawę dojazdów do portów. Dzięki nim w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty, poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni. Linie kolejowe do przebudowy w Gdyni.

Przetarg na kolej do portu w Gdyni w 2018 r.



Port morski w Gdyni ma bardzo dobrze rozbudowaną sieć torowisk kolejowych zobacz na mapie Gdańska. Jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie zostanie przebudowanych około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowanych.

W Gdyni przewidziana jest też przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń telekomunikacyjnych wraz z budową nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Inwestycja zakłada także przebudowę i budowę ok. 13 km dróg, w tym dwóch wiaduktów drogowych.

Inwestycja pochłonie 850 mln zł i ma potrwać do 2020 r.

Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska. Planowane przebudowy torów na terenie Gdańska.

Gdańsk. Prace po obu stronach Martwej Wisły



Prace na torach w Gdańsku będą prowadzone w dwóch miejscach. Na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Kanał Kaszubski zobacz na mapie Gdańska.

Po drugiej strony Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Modernizacja polegać będzie na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych.

W Gdańsku decyzja środowiskowa dla przebudowy torowiska została uzyskana w połowie 2016 r. Kolejarze zakładają teraz, że uzyskają decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej jeszcze w styczniu 2018 r. Natomiast pozwolenie na budowę powinno być wydane w kwietniu przyszłego roku.

Całość przedsięwzięcia to koszt 580 mln zł. Prace mają zakończyć się w 2020 r.

Opinie (173) 2 zablokowane

  • PIS prowokuje rzuca inwektywy i karze się obrzuconym błotem przepraszać-absurd! (2)

    Z abnegatami intelektualnymi i innymi akolitami PIS się nie solidaryzuję zbyt cenię ,,szkiełko i oko"jak to drzewiej pisano ..

    • 0 6

    • Inwektywy, próby obalenia demokratycznie wybranego rządu,

      do tego zachęcanie wszystkimi możliwymi środkami UE do karania nas, obywateli, obcięciem dotacji - tylko do tego pasuje PO.

      Trzeba być abnegatem intelektualnym, żeby popierać partię, która zlikwidowała duże stocznie - w Gdyni i Szczecinie. Praktycznie rozpirzyli całą gałąź gospodarki, likwidacja tych zakładów to cios nie tylko dla Wybrzeża, ale i reszty kraju - ot, taki Cegielski - silniki okrętowe - musieli zlikwidować fabrykę.

      • 0 0

    • demokracja jest do D

      jeżeli normalny człowiek ma zagwarantowane takie same prawa jak ty, wykolejeńcu.

      • 0 0

  • (13)

    Kiedy SKM do Obłuża i Oksywia? Linia istnieje wiec dlaczego nie dziala i nie odciąża Wisniewskiego i Kwiatkowskiego?

    • 104 16

    • ktoś kto pisze o istniejącej linii nie ma pojęcia o czym mówi

      • 0 1

    • Gdy Struk z reszta PO w wojewodztwie (9)

      Przeznaczy na kolej lokalna chociaż 30% tego co wladowali w Gdansku w PKM (blisko miliard zl dotacji, tory, wiadukty, 10 przystanków, biurowiec w Matarni)

      • 12 18

      • Nie siej bezsensownego fermentu.... (8)

        I nie pisz głupot.
        Po pierwsze- na terenie Gdańska masz 9, a nie 10 przystanków : 1) Strzyża 2) Niedźwiednik 3) Brętowo 4) Jasień 5) Kiełpinek 6) Matarnia 7) Port Lotniczy 8) Rębiechowo 9) Osowa, z czego de facto Rębiechowo nie leży na terenie Gdańska
        Po drugie- większość, tzn ponad 60 % trasy znajduje się na terenie Gdańska
        Po trzecie- na terenie Gdańska PKM przebiega przez tereny znacznie bardziej zaludnione i ciągle dodatkowo zabudowywane, podczas gdy w Gdyni między Wielkim a Małym Kackiem linia PKM przebiega przez las odcinkiem ok. 3 km, który jest kompletnie bezludny
        Po czwarte- od dziś właśnie doszły dwa nowe przystanki w Gdyni: Karwiny i Stadion
        Polecam zatem najpierw zapoznać się z faktami, a nie siać jakieś pseudo populistyczne teoryjki.
        Pozdrawiam kolejowo :-)

        • 21 8

        • co to są trzy kilometry? (2)

          I całe szczęście, że jest bezludny...
          Ten odcinek to linia PLK i nie wliczaj jej do kosztu inwestycji proporcjonalnie do długości... Na niej nie budowano nasypów... Przystanki w Gdyni również nie są finansowane z tego przedsięwzięcia.
          A początkowy "układ" między miastami był zupełnie inny... Dlatego jest pociąg a nie tramwaj na lotnisko... Tylko, że "układ" był potrzebny wyłącznie aby ładnie wyglądać w papierach do UE...

          • 2 4

          • ???? (1)

            W takim razie odpowiedz łaskawco, gdzie miały się znaleźć te stacje w Gdyni skoro sam potwierdzasz, że znaczna część PKMki na terenie tego miasta przebiega przez lasy i tereny słabo zurbanizowane??? I że spory odcinek biegnie po tarach już istniejących, które nie wymagały nakładów, tym bardziej, że linia 201 była modernizowana niezależnie i wcześniej od budowy PKM.

            • 2 0

            • Miały sie znależć tam gdzie miasta ustaliły...

              czyli na północy Gdyni.
              Tak, pierwotne założenia tego przedsięwzięcia, to komunikacja lotnisk... Dlatego jest pociąg a nie tramwaj, jak chciał Gdańsk.
              A potem ktoś stwierdził, po co...?

              • 3 0

        • A remont Wrzeszcza pod kątem PKM to pies? (4)

          150 mln chyba tam poszlo przy okazji

          60% trasy w Gdansku? I z tego ma wynikac, ze 95% kasy trafiło do Gdańska a do Gdyni ochlap i przystankow brak? Dopiero gdy wyszło, ze trzeba 50 mln doplacac w roku (2016) to z wielkimi oporami kasę na 1 przystanek dalo PO aby zwiększyć liczbe pasażerów bo w Gdansku pobudowano przystanki w szczerym polu i prawie nikt nie jeździ. Pasażerów szukają... na Kaszubach. Oblizenie PKM to 5% tego co SKM a dokładać do utrzymania trzeba 2-2.5 raza tyle...

          Badz obiektywny i napisz, nie moglo byc tsk, ze w Gdansku powstałoby poki co 6-7 przystankow a w Gdyni 2-3 wiecej? I czy wtedy nie zaoszczędzono by na dotacjach do utrzymania dzięki czemu byloby i wiecej skladow i kursów?

          Ekonomia wg PO jest taka: kasa dla nas reszcie figa.

          • 2 13

          • I znowu brednie....

            Remont Wrzeszcza pod kątem PKM? Z tego co się orientuję to pod kątem SKM i kolei dalekobieżnych również. A w związku z tym, że PKM tam także wjeżdża trzeba było ją gdzieś bezpiecznie wpiąć w dotychczas mocno już zużytą i zapchaną strukturę dworca. Stąd remont generalny peronów i budowa nowego ( zresztą peron przy SKM był współfinansowany przez dewelopera Metropolii czyli Górskiego więc ta kasa w żaden sposób nie wpłynęła na mniejszy stosunek nakładów w Gdyni ...)
            Z kolei to że większość pieniędzy trafiła do Gdańska raczej nie powinno dziwić... Przecież w Gdańsku trzeba było stworzyć nowa infrastrukturę kolejową od zera. Dodatkowo trzeba było wydać pieniądze na likwidację tej starej ( wcześniejsze elementy linii kolejowej do Starej Piły zniszczone przez sowietów pod koniec II Wojny Światowej ) a w jej miejsce wybudować nową linię kolejową. W Gdyni PKM została jedynie "wpięta" w istniejącą linię 201.
            Nawet małe dziecko zrozumie że Gdynia w związku z tym wymagała znacznie mniejszych nakładów finansowych niż Gdańsk ( włączając w to wybudowane ostatnio przystanki Karwiny i Stadion ). Ale ty człowieku widzę tego nie rozumiesz, żadne argumenty cię nie przekonają. Abstrahuję od tego, że Gdynia od samego początku była zdecydowanie mniej zainteresowana budową PKM niż Gdańsk.
            Gdynia chciała przy okazji PKM dociągnąć kolej w kierunku Babich Dołów- i tu akurat żal, że ta północna część PKMki nie powstała. Dzięki temu gdyńska jej część była by bardziej "miejska". Ale to temat raczej na inną dyskusję- Gdańsk wobec tych planów akurat nie oponował.
            Jeszcze raz pozdrawiam kolejowo:-)

            • 5 0

          • natomiast (2)

            ekonomia wg PiS jest rewelacyjna?

            • 6 1

            • Oczywiście że lepsza - bardziej sprawiedliwe wydawanie kasy (1)

              Popatrz na mln w artykule - i do Gdyni i do Gdańska

              A w skali kraju zlikwidowanie mafi vatowskich i paliwowych, dobranie sie do zlodziei kamienic. Dxieki temu wplywy (dziesiatki mld!) trafiają do kasy publicznej a nie do prywatnych mafiozow tolerowanych za PO jsk Amber Gold.

              Czy naprawdę takie oczywistosci trzeba przypominac? Nie mówią o tym w TVN?

              • 2 11

              • Mafia VAT-owska. Chyba jestem mafiozą bo na zwrot Vatu czekam po kilka miesięcy. Udzielam darmowego kredytu a rzecz państwa.
                Zwrot kamienic - zapominamy o przyczynie problemu. Polska nigdy nie zwróciła w sposób kompleksowy zabranych kamienic
                ich właścicielom. A jeśli był zwrot to lokatorzy nie otrzymywali lokali od gminy. Gdyby działały obie rzeczy to nie byłoby patologii w reprywatyzacji gdzie osoby dobrze poinformowane i z koneksjami kręcą lody kosztem szarego obywatela.

                • 5 1

    • debil (1)

      • 2 41

      • Gd

        Debil to Cię robił.

        • 10 1

  • PiS wprowadza wreszcie porzadek. wchodza nowe super inwestycje. (11)

    Zyje sie naprawde lepiej.
    PO zostawila dostep to portow w fatalnym stanie a to przecies strategiczne miejsca. Brak dojazdu itp. Przypadek ?
    Nie sadze.

    • 21 21

    • PO zbudowała autostrade, obwodnice południową (7)

      tunel pod wisłą, s7 do wawy, wszystko dla portów, a PiS na razie tylko głośno szczeka

      • 9 9

      • i PKM... (3)

        Która kosztowała tyle, ile tory dla obu portów razem wzięte...
        A to co zostało zbudowane, też nie "dla portu" a dla przerobu dotacji...
        Jaki jest z tego zwrot?
        Jak na razie to zarabia australijski emeryt...

        • 5 2

        • pkm jest mądrą decyzją tylko szczurek stoi okoniem (1)

          • 0 2

          • pkm powstała dzięki Szczurkowi...

            Gdańsk chciał tramwaj... Gdynia upierała się przy kolei.
            Tylko potem jeden "wyryćkał" drugiego z interesu...

            • 1 0

        • pkm to byl pomysl PiS

          Jest bardzo dobra. Dojezdzam ja codziennie

          • 5 0

      • te rzeczy byly zaczete za czasow PiS i tylko zakonczone za PO (1)

        Poczytaj historie

        • 10 12

        • lemingi umieją czytać,ale niestety mają kłopot ze zrozumieniem najprostszego tekstu.Cała infrastruktura drogowa została przygotowana za rządu PiS.PO miała taki sukces,że zbudowała te drogi na gotowych planach doprowadzając niejednego przedsiębiorcę do bankructwa.Sukces jak c..j,niedobrze aż się robi.

          • 4 2

      • PO budowała tylko w Gdańsku

        a Gdynię wszelkimi sposobami blokowała - taka smutna prawda.

        • 7 0

    • Krycha! Aleś Ty głupia!

      • 2 2

    • Masz rację

      • 4 9

    • swieta prawda. teraz naprawde widac jak sie kraj rozwija.

      Szkoda ze stracilismy tyle lat z platformersami ale teraz to nadrobimy.

      • 8 11

  • Za PO sekowano Gdynie i jej port (14)

    Miliardy tylko na Gdańsk szły i dostęp do tamtego portu!

    • 70 85

    • Prawdę minusujecie obiektywni inaczej kondomici? (9)

      Pewnie minusując krzyczycie "konstytucja!demokracja!wolne media"

      • 18 29

      • A wystarczy nie kraść (8)

        I porownac ile PO przeznaczylo kasy samorządowej na PKM w Gdansku a ile w Gdyni.

        Tak samo bylo z portami.

        • 10 20

        • (5)

          Gdańsk jest 2 razy większym miastem, miej to na uwadze. Poza tym, zaraz będziesz miał pretensje do całego świata, że Szczur nie potrafił nawet środków unijnych pozyskać.

          • 28 6

          • Gdansk 2 razy wiekszy? No to do Gdyni powinno trafic 50% tego co do Gdańska na PKM (4)

            A ile trafilo? 6% .

            SRODKI UNIJNE ROZDZIELA RZAD I WLADZE SAMORZĄDOWE WOJEWODZTW, a nie Bruksela. Tak PO dxielila kasę ze do Gdanska wszystko a do Gdyni prawie nic.

            trzeba byc bezczelnym oszustem aby okradzionego obwiniac za kradzież

            • 9 20

            • W Gdyni były tory, a w Gdańsku były chaszcze i kupa piachu.

              Powód przeznaczenia większej kasy na Gdańsk jest chyba oczywisty?

              • 0 0

            • hehehe (2)

              Było PO - w Gdyni żadnych inwestycji, w Gdańsku full. Jest PiS. W Gdyni dalej żadnych inwestycji, a w Gdańsku budują. Kto będzie następnym winnym nieudolności władz Gdyni? No śmiało smieszny, sfrustrowany człowieczku - Marsjanie? Chińczycy?
              Nie ważne. W Gdańsku się buduje i nie narzeka.

              • 23 7

              • Przeczytaj artykuł zobaczysz "czy dalej żadnych inwestycji" (1)

                A w Gdansku polecam Kielnienska jako przykład drogi i chodnika.

                I te płyty budowlane zamiast drogi z Osowej do Renku.

                • 8 7

              • Ale to kolej inwestuje w swoją infrastrukturę. Nie samorządy.

                • 7 0

        • no właśnie... (1)

          ale niestety PiS to jedno wielkie złodziejstwo i nepotyzm

          • 13 12

          • Nie czytaj GWna nie oglądaj TVN

            To sie przekonasz jak wyglada rzeczywistość a nie fake reality

            • 11 18

    • co zrobił szczur aby pozyskać środki??? (3)

      • 15 3

      • Nic (1)

        nie pozyskał za Po, nie pozyskuje za Pis. Nawet jakby rządził Polską to i tak by mu się nie chciało, bo on i jego ekipa woli pompować miliony w PR

        • 16 1

        • Dziki chory z nienawiści jsk UBywatele pod sejmem

          • 2 16

      • Czlowieku, idz zapytaj PO

        Jesli nie wiesz. A teraz wreszcie Gdynia odetchnie. Masz przykład w artykule - wiecej mln do Gdyni.

        • 2 16

  • (1)

    A kiedy w końcu skończą remont torów w Gdańsku Wrzeszczu ?

    • 2 0

    • w styczniu

      tak napisali na tablicach informacyjnych

      • 0 0

  • Pane redaktorze

    Na wschodzie Martwej Wisły są stacje Port Północny i Kanał Kaszubski a na zachodzie Nowy Port i dawna stacja Wiślany, Zaspa Towarowa to dawny przystanek SKM. A pociągi nie będą jeździć ani cięższe o tonę czy też dłuższe o metr. Wszystkie portowe stacje wymagają pilnych remontów, nikt tam palcem nie kiwał od dziesięcioleci pomijając budowę nowego mostu przez Martwą Wisłę. Reszta to ruina bo jak nazwać stację, gdzie połowa torów jest zamknięta?

    • 3 0

  • Gdzie jest ruch (1)

    Gdzie jest ruch na torach to kolej na bieżąco remontuje torowiska i rozjazdy . Obecnie nawet 50% potencjału torowego w Gdynia Port nie jest wykorzystywana. A może jakieś pieniążki od prywatnych przewożników? Więcej widzę na torach jakiś Logistic, CTL, DB, GATX, STK i ewentualnie PKP CARGO. A powinni partycypować w kosztach utrzymania i naprawy torowisk. Tu jest "kasa" do wzięcia z EU to trzeba ją gdzieś wydać, bo pożniej nie dadzą w cale...

    • 1 3

    • Te tory

      ma remontować PLK i każdy przewoźnik płaci PLK za przejazd. A tory portowe to broszka zarządu portu w Gdyni jak i w Gdańsku.

      • 0 0

  • Tory były, ale je w wielu miejscach usunięto.

    za PO. Lewandowski napisał w Wyborczej ze Gdynia powinna być kurortem, ze hotele budowac, turyści będą przyjezdzac na plaze i te rzeczy. a stocznie zamknąć.

    • 7 0

  • Pisowskie ,,kanalie"(Kaczyńskiego nazwa opozycji)już zabrały wiele mld dla 3city ! (2)

    Teraz jak DCTpęka w szwach i brak tej inwestycji grozi katastrofą i zwrotem kasy do EU to sytuacja zmusiła ich do działania!A kuriozum czyli LOTOS buduje w Szczecinie statki to też dla naszego dobra?

    • 0 4

    • stara prawda o której młotki zapominają, nie fika się do silniejszego.

      Gdańsk to kwintesencja korupcji i patologii urzędniczej, skąd takie zdziwienie, że najpierw trzeba uporać się ze złodziejami zanim odda się komuś do dyspozycji grube miliardy?

      • 3 1

    • To już zostańmy przy opinii Kaczyńskiego.

      Jest trafna.

      • 2 1

  • Pisuary i tak zablokują bo Pomorze nie pisowskie! (13)

    Bo kolej czyli PKP podlega towarzyszom ministrom z pisu a oni pchają kasę tam gdzie jest ich elektorat!

    • 109 167

    • Wybrałeś już na święta prezent dla matki która musi Cię cierpliwie utrzymywać? (1)

      • 74 25

      • Nie oceniaj ludzi wg swojej miary

        I sprawdź czy rodzice za internet w tym miesiącu Ci zapłacili

        • 7 5

    • Maliniak - głupiś jak but , bucu !!!

      • 6 2

    • koles

      ty naprawde jesteś je..niety !

      • 5 3

    • A węgiel, ropa, kontenery pisowska? Weż człowieku pomyśl jak coś napiszesz...

      A węgiel, ropa, kontenery pisowska? Weż człowieku pomyśl jak coś napiszesz...

      • 10 6

    • (1)

      Jezeli adamowicz przestanie wojowac z wladzami centralnymi to nikt pieniedzy noe bedzie zabieral. Adamowicz musi przestac zachowywac sie samolubnie a powinien zaczac myslec jak dyplomata. Pieniactwiem nic nie wskora

      • 46 29

      • To wladze centralne wojuja z samorzadami.

        • 24 21

    • (3)

      Znowu minutę po publikacji umieszcza komentarz. Nikt mi nie wmówi, że ten prowokator nie jest członkiem redakcji.
      PS. Miejcie za grosz honoru i nie usuwajcie komentarzy.

      • 37 9

      • (2)

        Ile Ci płacą pisowski trollu za komentarz ?

        • 15 24

        • (1)

          100zł, a co?

          • 24 4

          • A w PO bida

            muszą sami normy dzienne wyrabiać

            • 15 8

    • Ale przygłup. ty czasem nie pracujesz w urzędzie miasta Gdynia?

      Pasujesz tam ze swoimi tekstami.

      • 12 8

    • Widzę, że maliniak coś się zrobił nadpobudliwy! czyżby po lewatywie? hmm...

      • 31 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane