• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na budowę ekspresówki z Trójmiasta do Elbląga wydano już 1,65 mld zł

Maciej Naskręt
12 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe
Budowa mostu na Wiśle to jedno z najdroższych i najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć na budowie ekspresówki z Trójmiasta do Elbląga. Budowa mostu na Wiśle to jedno z najdroższych i najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć na budowie ekspresówki z Trójmiasta do Elbląga.

Dotychczas na budowę drogi ekspresowej z Trójmiasta do Elbląga wydano 1,65 mld zł. Do wzięcia przez wykonawców jest jeszcze niecały miliard złotych. Trasa ma być gotowa jesienią przyszłego roku, ale są duże szanse, że jej fragmentami pojedziemy wcześniej niż zakładano.



Jak oceniasz prace na budowie ekspresówki przez Żuławy?

Trwająca od 2015 roku budowa drogi ekspresowej z Gdańska do Elbląga została podzielona na dwa odcinki, z których każdy liczy po ok. 20 km. Inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Pierwszy - z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego - buduje czeska firma Metrostav, która dostanie za to 1,335 mld zł (netto), czyli ok. 66 mln zł za kilometr. Kolejny odcinek budowany przez Budimex zaczyna się w Nowym Dworze Gdańskim a kończy w Kazimierzowie pod Elblągiem. Tutaj kontrakt opiewa na 1,281 mld zł (netto), co daje 64 mln zł za kilometr.

Wysokie koszty budowy wynikają z trudnych warunków geologicznych na Żuławach, bowiem droga przebiegać będzie po gruntach podmokłych, a te trzeba wzmacniać, a miejscami budować estakady.

Inwestycja ma być gotowa za rok, ale pojawiają się sygnały, że może nastąpić to szybciej. Ciekawostką jest fakt, że dla generalnych wykonawców pracuje ok. pół tysiąca firm oferujących usługi, dostawy i prace budowlane.

Dwa fragmenty ekspresówki na Żuławach. Wartość kontraktów ujęta w kwotach brutto. Dwa fragmenty ekspresówki na Żuławach. Wartość kontraktów ujęta w kwotach brutto.
Bezpieczne kamienie milowe na pierwszym odcinku

Pierwszy odcinek budowanej drogi ekspresowej z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego powstaje zgodnie z przyjętym harmonogramem. Najlepsze było pierwsze półrocze, gdzie wartość wykonanych robót przewyższała program finansowy.

Do czerwca sfinansowanych zostało 734 mln zł (netto) prac na całej inwestycji. Latem tego roku przekroczono półmetek wydatków na inwestycje.

Pierwszy kamień milowy firma Metrostav osiągnęła dwa i pół miesiące wcześniej. Wszystko wskazuje na to, że podobnie będzie z drugim kamieniem milowym, który został wyznaczony na listopad. Zatem opóźnienia w realizacji projektu nie powinny mieć miejsca. Droga ma być oddana do ruchu 9 października 2018 roku.

Na budowie trasy z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego wciąż prowadzone są prace związane z wzmacnianiem podłoża. Na budowie mostu w Kiezmarku trwają prace zbrojarskie i betonowanie konstrukcji nośnej. Z każdym dniem rosną podpory nowego mostu posadowione w korycie największej rzeki w Polsce.

Tak wyglądała budowa mostu w Kiezmarku w połowie sierpnia


68 proc. prac wykonanych pod Elblągiem

Natomiast na budowie drugiego odcinka - między Nowym Dworem Gdańskim a Kazimierzowem pod Elblągiem - wydatki związane z pracami osiągnęły pod koniec lipca już ok. 68 proc. Wartość wykonanych robót na budowie osiągnęła 919,8 mln.

Co ciekawe, od początku do zakończenia terminu prac upłynęło (pod koniec lipca tego roku) 60 proc. W zestawieniu z wydatkami daje to szansę na szybsze oddanie inwestycji do użytku. Możliwe, że ekspresówką pod Elblągiem pojedziemy jeszcze latem 2018 r.

Drugi kamień milowy na tej inwestycji został osiągnięty jeszcze w kwietniu tego roku.

Obecnie na budowie wspomnianego odcinka kończą się prace ziemne i ruszają roboty związane z budową konstrukcji jezdni. Gotowa jest też konstrukcja mostu na Nogacie, trwają tam roboty wykończeniowe.

Przed rokiem informowaliśmy, że Budimex gotowy jest przy okazji budowy ekspresówki dobudować trzeci pas ruchu. Niestety ministerialni urzędnicy nie zatwierdzili tego pomysłu.

  • Budowa ekspresówki w rejonie Nowego Dworu Gdańskiego. Jezdnia ekspresówki powstaje tu równolegle do starej drogi krajowej nr 7.
  • Skład materiałów budowlanych w rejonie miejscowości Rychnowo.
  • Przebieg drogi ekspresowej.
  • Gotowe fragmenty podbudowy jezdni drogi ekspresowej.
  • Konstrukcja mostu nad Nogatem.
Budowa nowego zaplecza

Dla potrzeb bieżącego utrzymania drogi ekspresowej na trasie S7 zostanie wybudowany obwód utrzymania drogi ekspresowej w Dworku (tzw. OUS). Obecnie taka baza funkcjonuje w Kiezmarku, po południowej stronie obecnej drogi krajowej nr 7. Kierowcy jadący "siódemką" mogą ją poznać po charakterystycznym budynku, przypominającym indiański wigwam - to magazyn na sól.

- Po wybudowaniu drogi ekspresowej, jesienią przyszłego roku pracownicy przeniosą się na drugą stronę Wisły do nowych budynków w Dworku. Zaprojektowanych i wybudowanych od początku z myślą o nich i ich pracy - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA
Powstanie tam między innymi budynek administracyjno-biurowy, budynek warsztatowo-garażowy z myjnią, magazyn oznakowania drogowego, magazyn soli, wiata na pojazdy oraz dwa parkingi dla pojazdów osobowych i ciężarowych. Ponadto przewidziano tam wydzielone miejsce na składowanie różnych materiałów potrzebnych do bieżącego utrzymania dróg.

  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.
  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.
  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.
  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.
  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.
  • Planowane zaplecze utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Dworek.

Miejsca

Opinie (166) 5 zablokowanych

  • kamienie milowe

    Cały czas w artykule jest mowa o kamieniach milowych, tylko nie wiadomo co się pod tym kryje?

    • 1 1

  • Retrospekcja (1)

    No proszę dożyłem czasów, kiedy buduje się drugi most w Kiezmarku. Pamiętam przecinanie wstęgi przez Jaroszewicza w 1974 r. No i wcześniejsze przeprawy przez Wisłę promem. Trzeciej nitki pewnie nie doczekam.

    • 1 0

    • tez byłem

      Byłem tam z całą klasą z Nowej Kościelnej.

      • 0 0

  • Most

    Most na Wiśle powinien być wizytówką całej drogi. Powinien być piękny że ludzie przyjeżdzali by go oglądać. A tak zwykła kładka przez wodę, Polska byle jakość się nie zmienia.

    • 1 1

  • (1)

    Gdyby tusk nie ukradł tego miliarda razem z peło to droga juz by stała

    • 2 2

    • ola la

      Takich głupków to karmi TVP1, jesteś już syty!!!!!!

      • 0 0

  • Stary most w Kiezmarku rozbiorą? (1)

    parę lat temu był remontowany nie mozna było go wykorzystac na jednej nitce drogi?

    • 0 1

    • rago

      ten stary most to będzie droga wewnetrzna dla mieszkancow Dworka i Kiezmarka i okolicznych wiosek, nowy to będzie tranzyt z którego nie dojada to wioski obok tylko musieliby zasuwac do kolejnego węzła np. w Cedrach Małych by dojechać do wioski obok

      • 0 0

  • Po Co

    • 0 0

  • Droga

    Pierwsze co naprawde rzuca sie w oczy to nasmierna ilosc znakow drogowych przy naszych drogach. Kto i jak analizuje ten nadmiar informacji, nakazow, zakazow w tak krotkim czasie? Nic dziwnego ze mamy w tyle poszanowanie dla przepisow.

    • 0 0

  • Tam będzie rok opóżnienia jak skończą oba mosty przez Wisłę

    To jest artykuł sponsorowany przez Wykonawcę czy po prostu pisany przez kelnera?

    • 0 1

  • Jakas kpina

    Realny koniec 2019 . Nigdy sie nie wyrobia do pazdziernika 2018

    • 0 1

  • Most

    Szkoda że ten most będzie wyglądał tak samo, jak Komunistyczna szarość dnia codziennego.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane