• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

22 chętnych do budowy betonowej Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Naskręt
3 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zakończyło się przyjmowanie wniosków o dopuszczenie do dwóch przetargów na zaprojektowanie i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej. Zainteresowanych jest łącznie 22 firm. Droga ma powstać z betonu, a kierowcy mają po niej pojechać za cztery lata.



Czy Obwodnica Metropolitalna ułatwi ci podróże po Pomorzu?

Do 3 listopada firmy i konsorcja mogły składać wnioski o dopuszczenie do dwóch przetargów na zaprojektowanie i budowę Obwodnicy Metropolitalnej na odcinku od Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska. Taki dokument złożyły łącznie 22 firmy i konsorcja. Pełna lista w tabeli na końcu artykułu.

Wśród podmiotów zainteresowanych kontraktem są dwa przedsiębiorstwa z Trójmiasta. Pierwsze to Vistal Gdynia, znana dotąd z budowy konstrukcji stalowych. Drugie przedsiębiorstwo to spółka NDI z Sopotu, która wraz z spółką Skanska budowała pomorski odcinek autostrady A1.

Drogowcy teraz ocenią złożone wnioski i na wiosnę 2016 r., kiedy będzie gotowa koncepcja programowa drogi, zaproszą zakwalifikowanych wykonawców do złożenia ofert cenowych na oba odcinki obwodnicy.

Wykonawcę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta poznamy w drugiej połowie przyszłego roku. Będzie on miał nieco ponad trzy lata (37 miesięcy) na opracowanie dokumentacji technicznej i wybudowanie 33-kilometrowej ekspresówki wraz z obwodnicą Żukowa. Dlatego droga powinna być przejezdna pod koniec 2019 lub na początku 2020 r.

O wyborze wykonawcy zdecyduje w 90 proc. cena, zaś pozostałe 10 proc. zostanie podzielone po równo na termin realizacji i okres gwarancji.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
33 km drogi ekspresowej za 3 mld zł

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze zadanie obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową 201. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową 229.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Obwodnicy Metropolitalnej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 4,7 mln zł firma Multiconsult Polska. Na wiosnę też powinny być zakwalifikowane do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową obwodnicy. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową.

Łączny koszt realizacji obu zadań to wydatek ok. 3 mld zł.

Droga wykonana w technologii betonowej. Droga wykonana w technologii betonowej.
Pierwsza betonowa droga ekspresowa na Pomorzu

Inaczej niż dotychczas, nowa droga przez Kaszuby dookoła Trójmiasta będzie wykonana z betonu. Koszt budowy drogi z nawierzchnią asfaltową jest teraz porównywalny z realizacją drogi w technologii betonowej. Kiedyś tańszy był asfalt, dlatego chętniej go stosowano. Wraz ze wzrostem jego rynkowej wartości w grę wchodzi właśnie cement, na bazie którego powstaje beton.

Nie byłoby też problemów z dostępem do cementu. Na terenie kraju znajduje się 12 mld ton tego kruszcu. Obecnie jednak w czynnych zakładach wydobywczych jest ponad 4,1 mld ton złóż. Gdyby teraz załadować ten cement do wagonów kolejowych i zestawić z nich pociąg, to okrążyłby on 28 razy obwód Ziemi.

Co najważniejsze, żywotność dróg z nawierzchnią betonową jest nawet dwukrotnie dłuższa. Nawierzchnie asfaltowe projektuje się na okres 20-letni, a betonowe na 30-letni. Obecnie pierwsze prace naprawcze na nawierzchni asfaltowej należy wykonywać po upływie 10-15 lat. Potem jezdnia nadaje się do gruntownego remontu. W przypadku dróg betonowych pierwsze prace remontowe na nawierzchni realizowane są najszybciej po upływie 20 lat.

Nawierzchnia betonowa przede wszystkim nie ulega koleinowaniu, co sprawia, że jest ona idealna na drogi, po których porusza się tranzyt. Problemy jednak pojawiają się przy remontowaniu drogi. Jakie? By naprawić betonową drogę, trzeba ją po prostu wyburzyć. Nie ma innej możliwości. Natomiast w przypadku dróg asfaltowych wystarczy, że wjedzie frezarka i zerwie część jezdni, po czym za nią przejedzie rozściełacz z asfaltem. Trzeba odczekać dzień i na nowy asfalt mogą wjechać samochody. W przypadku drogi betonowej jej "schnięcie" trwa znacznie dłużej.

Budowa dróg na Pomorzu. Budowa dróg na Pomorzu.

Firmy zainteresowane wykonaniem Obwodnicy Metropolitalnej

I. Zadanie - odc. Żukowo - Chwaszczyno

1. Pol-Aqua Sp. z o.o.
2. Intercor Sp. z o.o.
3. Konsorcjum firm: Trakcja (lider), Comsa, PEUiM i Gotkowski
4. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
5. Konsorcjum firm: Warbud S.A. (lider) Eurovia Polska S.A.
6. Budimex S.A.
7. Impresa Pizzarotti
8. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
9. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
10. Energopol Szczecin S.A.
11. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau, PBD-I
12. Salini Impregilo S.p.A.
13. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A., Most Sp. z o.o., Vistal Gdynia
14. IDS-BuD S.A.
15. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
16. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDI Sp. z o.o., NDI S.A.
17. Konsorcjum firm: Mota Engil (lider), Gulermak Agir
18. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Acciona Intrastructuras
19. Astaldi
20. Metrostav a.s.

II. Zadanie - odc. Obwodnica Trójmiasta - Żukowo

1. Pol-Aqua Sp. z o.o.
2. Intercor Sp. z o.o.
3. Konsorcjum firm: Trakcja (lider), Comsa, PEUiM i Gotkowski
4. Konsorcjum firm: Rubau Polska (lider) Construcciones Rubau S.A.
5. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
6. Konsorcjum firm: Warbud S.A. (lider) Eurovia Polska S.A.
7. Budimex S.A.
8. Skanska S.A.
9. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
10. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
11. Energopol Szczecin S.A.
12. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau, PBD-I
13. Konsorcjum firm: Gulermak Agir (lider), Mota Engil
14. Salini Impregilo S.p.A.
15. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A., Most Sp. z o.o., Vistal Gdynia
16. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
17. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDISp. z o.o., NDI S.A.
18. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Acciona Intrastructuras
19. Astaldi
20. Metrostav a.s.

Miejsca

Opinie (179) 4 zablokowane

  • (1)

    Zupelnie niepotrzebna droga w tym ksztalcie.
    Juz lepsze i tansze bylyby obwodnice zakorkowanych miejscowosci - Zukowo, Chwaszczyno i bezkolizyjny zjazd na Wielkim Kacku. Wystarczyloby.

    • 9 3

    • zgadzam się

      no i oczywiście po jednym pasie więcej na obwodnicy, żeby zmniejszyć korki i dużą różnicę obecnie w prędkości na prawym i lewym pasie.

      • 3 0

  • Bardzo fajnie (3)

    Dołączam się do wszystkich cieszących się z tego, że będzie to droga betonowa. Badania pokazują, że są tańsze (szczególnie na etapie eksploatacji, ale i przy budowie jest dobrze), wytrzymalsze i bezpieczniejsze (np przez brak kolein). Naprawdę dobrze, że się zdecydowaliśmy budować drogi z betonu. Jak ktoś jest fanem asfaltu, to niech spojrzy na to inaczej - dzięki temu, że będzie więcej betonowych, asfalt będzie miał dodatkową motywację do rozwoju ;)

    • 0 0

    • Drugie dno betonowych dróg (2)

      Lobbyści producentów betonu od długiego już czasu urabiają naszych drogowców do tej technologii. Plan naszych zachodnich sąsiadów, bo to oni zyskają na zmianie technologii budowy dróg w Polsce, jest bardzo prosty: znamy się na betonowych drogach, wykupujemy polskie cementownie (to już zrobili), potem wciskamy kit o wielkiej wyższości jakościowo-cenowej naszej techonlogii i huzia. Właśnie zbliżamy się do realizacji celu. A nasz Lotos i reszta asfalciarzy mogą zacząć liczyć straty...

      • 1 1

      • Kupując asfalt wzbogacasz szejków arabskich i Putina.

        • 0 0

      • Co?

        Kit? Co do tego, że drogi betonowe są obecnie dużo wytrzymalsze od asfaltówek, to nie jest żadna tajemnica ani kit. Wystarczy poczytać specjalistyczne badania :). Cenę też tam pokazują - o ile sama budowa jest podobna jeśli chodzi o koszt, o tyle w długoletniej eksploatacji betonówki są lepsze.

        • 0 0

  • "Nie byłoby też problemów z dostępem do cementu. Na terenie kraju znajduje się 12 mld ton tego kruszcu " (1)

    Od kiedy do cement jest kruszcem ? Kruszec to określenie rud metali innych nich żelazo, często używane w zwrotach do metali szlachetnych.

    • 5 0

    • Za takie pieniądze - to chyba jest kruszcem.

      • 0 0

  • przyjdzie Kukiz

    i rozbije cały beton!

    • 5 0

  • Dobrze rzadzili? (1)

    Kradli chyba jak cholera Euro to jeden wielki szwindel i przekręt - najdroższe autostrady i stadiony w całej Europie! Ograbili cale państwo czyli nas na Biliony Biliardy złotówek. To się nazywa rozmach! Bezkarność tylko ich rozzuchwaliła czemu się akurat nie dziwię.

    • 5 2

    • Wiesz, ile to jest "biliard" i ile jest złotówek na świecie? Typowy laczek, który głupieje na myśl o ponad szesciocyfrowych kwotach...

      • 1 0

  • Ta droga jest tak potrzebna jak stadion na Letnicy

    chyba tylko tym co ją będą budować

    • 5 2

  • 3-4miliony eur kilometr w europie u nas 21.. (1)

    w Europie nie przekracza się 3-4.milinów eur na kilometre autor\strady licząc góry mosty 3 pasy itd
    u nas 21milionów za kilometr wychodzi
    niemcy pokrywają beton asfaltem u nas beton chca dać
    beton przy deszczu u niemca 80km/h dlatego daja asfalt u nas...kasa,kasa

    • 0 3

    • "Nie przekracza 3-4 mln EUR / km". Bykupa prawda! Np. BBC podaje 30 mln funtów za milę autostrady, czyli ok. 25 mln EUR / km. ŚREDNIA UE to ok 10 mln EUR za km, czyli ta droga jest nieco ponad 2x droższa. Ja wiem, że przy kwotach wyższych, niż 300 tys. kredytu na mieszkanie Polaka zawodzi wyobraźnia, ale może starajmy się być dokładni?

      • 3 0

  • Dosyć tego panoszenia się gdańskiego lobby. Koniec z inwestycjami na Pomorzu! Pilnie trzeba powiększyć podziemia Wawelu, zbudować molo i fontannę Neptuna w Krakowie !

    • 2 1

  • po co to komu ???? (2)

    jadąc obwodnicą południową Gdańska z zamiarem dojechania do Gdyni, Redy, Helu (lub innych w tym kierunku) nikt nie będzie jechał jakąś tam obwodnicą metropolitalną tylko będą skręcać w prawo i jechać dotychczasową obwodnicą, po prostu jest krócej :))) a każdy oszczędza na paliwku :))) nawet późniejsze połączenie obwodnicy metropolitalnej z trasą koło Lęborka nic nie da, bo kto tam jeździ ??? widzieliście tam korki ? ja widziałem tylko w gdyni, rumi i redzie jak stonka na półwysep jeździ, i to chyba jest najważniejsze ? trzeba wybudować OPAT a nie jakąś tam obwodnicę która nic nie da poza garstce autochtonów z Żukowa i okolic, pozdrawiam MYŚLĄCYCH

    • 9 3

    • Żukowiakom też nic nie da (1)

      Kto będzie się cofał na dalekie południe Gdańska, żeby na tę całą OM wjechać?

      • 1 0

      • no racja :)

        miałem na myśli podróż żukowiaków do Gdyni :)

        • 1 0

  • Ta droga nie ma sensu jako obwodnica (2)

    czy nikt tego nie widzi ??? To powinna być od razu w całości jako Trasa Kaszubska i omijać w większym oddaleniu Gdynię i w mniejszym Wejherowo i na Lębork. Wtedy to by miało sens. Oprócz części Kaszub ta droga nikomu się nie przyda. Gdańszczanom na pewno nie, tranzytowi też wątpię, bo kto będzie jechał z Pruszcza przez Żukowo do Gdyni de facto. Bliżej zawsze będzie starą obwodnicą.

    • 4 3

    • bliżej nie znaczy szybciej (1)

      Obwodnica jest już mocno zakorkowana i docelowo będzie miała ograniczenia do 100km, więc jak w każdym wielkim mieście powstaje tak zwany 2 ring aby tranzyt jeszcze bardziej oddalić, a zarazem dać mu mniej zakorkowaną drogę.

      Nasza obwodnica to już tylko z nazwy, bo co to za obwodnica co idzie przez miasta.

      • 2 1

      • nie zgadzam się

        wystarczył by jeden dodatkowy pas, żeby zmniejszyć znacząco korki i zmniejszyć różnicę szybkości na pasach. A miasta moim zdaniem przestaną się już rozwijać na zewnątrz (bo to bez sensu) tylko do wewnątrz. Demografia też nie nastraja optymizmem. Gdańsk (jeszcze) nieznacznie się rozwija ale Gdynia już się zaczyna kurczyć. Poza tym powtarzam ta wersja obwodnicy omija tylko część aglomeracji i to w sporym oddaleniu zwłaszcza w okolicy Żukowa i Miszewa

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane