• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

22 chętnych do budowy betonowej Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Naskręt
3 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zakończyło się przyjmowanie wniosków o dopuszczenie do dwóch przetargów na zaprojektowanie i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej. Zainteresowanych jest łącznie 22 firm. Droga ma powstać z betonu, a kierowcy mają po niej pojechać za cztery lata.



Czy Obwodnica Metropolitalna ułatwi ci podróże po Pomorzu?

Do 3 listopada firmy i konsorcja mogły składać wnioski o dopuszczenie do dwóch przetargów na zaprojektowanie i budowę Obwodnicy Metropolitalnej na odcinku od Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska. Taki dokument złożyły łącznie 22 firmy i konsorcja. Pełna lista w tabeli na końcu artykułu.

Wśród podmiotów zainteresowanych kontraktem są dwa przedsiębiorstwa z Trójmiasta. Pierwsze to Vistal Gdynia, znana dotąd z budowy konstrukcji stalowych. Drugie przedsiębiorstwo to spółka NDI z Sopotu, która wraz z spółką Skanska budowała pomorski odcinek autostrady A1.

Drogowcy teraz ocenią złożone wnioski i na wiosnę 2016 r., kiedy będzie gotowa koncepcja programowa drogi, zaproszą zakwalifikowanych wykonawców do złożenia ofert cenowych na oba odcinki obwodnicy.

Wykonawcę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta poznamy w drugiej połowie przyszłego roku. Będzie on miał nieco ponad trzy lata (37 miesięcy) na opracowanie dokumentacji technicznej i wybudowanie 33-kilometrowej ekspresówki wraz z obwodnicą Żukowa. Dlatego droga powinna być przejezdna pod koniec 2019 lub na początku 2020 r.

O wyborze wykonawcy zdecyduje w 90 proc. cena, zaś pozostałe 10 proc. zostanie podzielone po równo na termin realizacji i okres gwarancji.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
33 km drogi ekspresowej za 3 mld zł

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze zadanie obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową 201. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową 229.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Obwodnicy Metropolitalnej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 4,7 mln zł firma Multiconsult Polska. Na wiosnę też powinny być zakwalifikowane do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową obwodnicy. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową.

Łączny koszt realizacji obu zadań to wydatek ok. 3 mld zł.

Droga wykonana w technologii betonowej. Droga wykonana w technologii betonowej.
Pierwsza betonowa droga ekspresowa na Pomorzu

Inaczej niż dotychczas, nowa droga przez Kaszuby dookoła Trójmiasta będzie wykonana z betonu. Koszt budowy drogi z nawierzchnią asfaltową jest teraz porównywalny z realizacją drogi w technologii betonowej. Kiedyś tańszy był asfalt, dlatego chętniej go stosowano. Wraz ze wzrostem jego rynkowej wartości w grę wchodzi właśnie cement, na bazie którego powstaje beton.

Nie byłoby też problemów z dostępem do cementu. Na terenie kraju znajduje się 12 mld ton tego kruszcu. Obecnie jednak w czynnych zakładach wydobywczych jest ponad 4,1 mld ton złóż. Gdyby teraz załadować ten cement do wagonów kolejowych i zestawić z nich pociąg, to okrążyłby on 28 razy obwód Ziemi.

Co najważniejsze, żywotność dróg z nawierzchnią betonową jest nawet dwukrotnie dłuższa. Nawierzchnie asfaltowe projektuje się na okres 20-letni, a betonowe na 30-letni. Obecnie pierwsze prace naprawcze na nawierzchni asfaltowej należy wykonywać po upływie 10-15 lat. Potem jezdnia nadaje się do gruntownego remontu. W przypadku dróg betonowych pierwsze prace remontowe na nawierzchni realizowane są najszybciej po upływie 20 lat.

Nawierzchnia betonowa przede wszystkim nie ulega koleinowaniu, co sprawia, że jest ona idealna na drogi, po których porusza się tranzyt. Problemy jednak pojawiają się przy remontowaniu drogi. Jakie? By naprawić betonową drogę, trzeba ją po prostu wyburzyć. Nie ma innej możliwości. Natomiast w przypadku dróg asfaltowych wystarczy, że wjedzie frezarka i zerwie część jezdni, po czym za nią przejedzie rozściełacz z asfaltem. Trzeba odczekać dzień i na nowy asfalt mogą wjechać samochody. W przypadku drogi betonowej jej "schnięcie" trwa znacznie dłużej.

Budowa dróg na Pomorzu. Budowa dróg na Pomorzu.

Firmy zainteresowane wykonaniem Obwodnicy Metropolitalnej

I. Zadanie - odc. Żukowo - Chwaszczyno

1. Pol-Aqua Sp. z o.o.
2. Intercor Sp. z o.o.
3. Konsorcjum firm: Trakcja (lider), Comsa, PEUiM i Gotkowski
4. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
5. Konsorcjum firm: Warbud S.A. (lider) Eurovia Polska S.A.
6. Budimex S.A.
7. Impresa Pizzarotti
8. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
9. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
10. Energopol Szczecin S.A.
11. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau, PBD-I
12. Salini Impregilo S.p.A.
13. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A., Most Sp. z o.o., Vistal Gdynia
14. IDS-BuD S.A.
15. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
16. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDI Sp. z o.o., NDI S.A.
17. Konsorcjum firm: Mota Engil (lider), Gulermak Agir
18. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Acciona Intrastructuras
19. Astaldi
20. Metrostav a.s.

II. Zadanie - odc. Obwodnica Trójmiasta - Żukowo

1. Pol-Aqua Sp. z o.o.
2. Intercor Sp. z o.o.
3. Konsorcjum firm: Trakcja (lider), Comsa, PEUiM i Gotkowski
4. Konsorcjum firm: Rubau Polska (lider) Construcciones Rubau S.A.
5. Toto S.p.A. Costruzioni Generali
6. Konsorcjum firm: Warbud S.A. (lider) Eurovia Polska S.A.
7. Budimex S.A.
8. Skanska S.A.
9. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
10. Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.
11. Energopol Szczecin S.A.
12. Konsorcjum firm: Porr Infratructure S.A (lider), Porr Bau, PBD-I
13. Konsorcjum firm: Gulermak Agir (lider), Mota Engil
14. Salini Impregilo S.p.A.
15. Konsorcjum firm: Aldesa Sp. z o.o., Aldesa S.A., Most Sp. z o.o., Vistal Gdynia
16. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider), Mirbud S.A.
17. Konsorcjum firm: Societa Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO, NDISp. z o.o., NDI S.A.
18. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa (lider), Acciona Intrastructuras
19. Astaldi
20. Metrostav a.s.

Miejsca

Opinie (179) 4 zablokowane

  • "Nie byłoby też problemów z dostępem do cementu. Na terenie kraju znajduje się 12 mld ton tego kruszcu " (1)

    Od kiedy do cement jest kruszcem ? Kruszec to określenie rud metali innych nich żelazo, często używane w zwrotach do metali szlachetnych.

    • 5 0

    • Za takie pieniądze - to chyba jest kruszcem.

      • 0 0

  • oby jak najszybciej (15)

    i profesjonalnie ją wybudowali.

    • 76 25

    • Oby zamiast łączyć Żukowo z Chwaszczynem (12)

      dwoma pasami poszerzyli obwodnicę Trójmiasta.
      Za część tej kasy

      • 14 18

      • i dokąd zjedziesz z tej 10 pasmowej obwodnicy (6)

        w jednopasmowe drogi lokalne ze światłami na zjazdach?

        • 25 2

        • Masz trochę racji (5)

          ale dużo by pomógł nawet pas awaryjny.
          Bo obecnie 1 popsute auto w szczycie i paraliż Trójmiasta

          • 20 0

          • Nigdy nie zauwazylem zakorkowanej obwodnicy (4)

            Istnieje SKM i wiele innych sposobow poruszania sie po miescie

            • 5 15

            • Nie korzystasz z obwodnicy? (1)

              To się nie wypowiadaj!

              • 4 1

              • Nie podoba ci się obwodnica? Nie korzystając!

                • 0 0

            • A ile istnieje sposobów na poruszanie się po obwodzie miasta?

              • 1 0

            • tak, tak - mebli skm nie przewioze

              ani bulek do sklepu. Ale ilu z was dostarcza bulki do sklepow lub codziennie wozi meble?

              • 12 2

      • Ile razy juz tłumaczyli (3)

        Ze nie ma tam juz miejsca pod wiaduktami na kolejne pasy??

        • 4 3

        • Jak się w latch 90-tych (1)

          tak zmodernizowało obwodnicę to teraz niby nie ma.
          Tak na prawdę tu I tam da się wcisnąć dodatkowy pas ale wymówka jest.

          • 2 3

          • Zbuduj maszynę czasu i napraw ten błąd! Przy okazji możesz zaciukać Hitlera

            • 5 1

        • przebudowac wiadukty

          • 8 2

      • nielzja !

        • 1 1

    • Czyli łatwo będzie żyć poza Gdańskiem.

      Niech ci co zostali w mieście spłacą długi stadionowe..

      • 1 0

    • oby jak najszybciej...

      Dla mnie największym plusem jest mniejsza ilosc pedzacych na złamanie karku "stara obwodnica" GWE...Oby przekonali się do OM... oby...

      • 3 4

  • 3-4miliony eur kilometr w europie u nas 21.. (1)

    w Europie nie przekracza się 3-4.milinów eur na kilometre autor\strady licząc góry mosty 3 pasy itd
    u nas 21milionów za kilometr wychodzi
    niemcy pokrywają beton asfaltem u nas beton chca dać
    beton przy deszczu u niemca 80km/h dlatego daja asfalt u nas...kasa,kasa

    • 0 3

    • "Nie przekracza 3-4 mln EUR / km". Bykupa prawda! Np. BBC podaje 30 mln funtów za milę autostrady, czyli ok. 25 mln EUR / km. ŚREDNIA UE to ok 10 mln EUR za km, czyli ta droga jest nieco ponad 2x droższa. Ja wiem, że przy kwotach wyższych, niż 300 tys. kredytu na mieszkanie Polaka zawodzi wyobraźnia, ale może starajmy się być dokładni?

      • 3 0

  • Dosyć tego panoszenia się gdańskiego lobby. Koniec z inwestycjami na Pomorzu! Pilnie trzeba powiększyć podziemia Wawelu, zbudować molo i fontannę Neptuna w Krakowie !

    • 2 1

  • Ta droga jest tak potrzebna jak stadion na Letnicy

    chyba tylko tym co ją będą budować

    • 5 2

  • przyjdzie Kukiz

    i rozbije cały beton!

    • 5 0

  • adams (1)

    Na terenie Polski faktycznie są ogromne pokłady margla jednak obecnie należą do zagranicznych korporacji: HeidelbergCement (22,7%), Lafarge (22,2%), CRH (17,2%), Cemex (14,5%), Polen Zement (9,4%), Dyckerhoff (8,8%), Miebach (5,2%). Nie ma ani jednej cementowni w polskich rękach wszystko jest w rękach francuskich i niemieckich. Natomiast asfalt bardzo wysokiej wytrzymałości z polimerami mamy krajowy z Orlenu i Lotosu. Z asfaltu buduje się tylko drogi a z cementu korzysta niemal każdy i wzrost jego ceny przy tak dużym zapotrzebowaniu odbije się nam wszystkim.

    • 14 1

    • pierwszy, który mówi jak jest, brawo

      • 1 1

  • Istniejące drogi są ciągle blokowane przez idiotów (4)

    Na zjeździe z Estakady Kwiatkowskiego jakiś skończony debil wymalował pasy, przez co stoi tam gigantyczny korek i ludzie nie mogą jechać w lewo na Morską.
    Gdyby tych idiotów posłać w obszar działań wojennych , to jako piąta kolumna zdezorganizowali by kompletnie wroga. Następni kretyni ustawili oświetlenie uliczne tak, że załącza się dopiero po zapadnięciu zupełnej ciemności. Ciekawe ile istnień ludzkich mają na sumieniu. Następny kretyn zmajstrował lustro przy wjeździe na Śląską w taki sposób, że kompletnie nic nie widać od wielu lat.
    I tak całe życie, zamiast ułatwiać sobie i innym życie, bezmózgi niszczą i marnują czas, pieniądze, czasem życie ludzkie jak w przypadku jazdy po ciemku w mieście.

    • 53 10

    • (2)

      analizy cały czas trwają

      • 8 2

      • Stryjska w Gdyni (1)

        To samo.. wymalowali pasy dla rowerzystów i się cieszą

        • 6 0

        • dureń zawsze się cieszy, patrz przysłowia staropolskie

          • 1 1

    • chciałbym dożyć czasów, kiedy takie szkodniki byłyby przykuwane do kuli z łańcuchem

      smarowane klejem, oblepiane pierzem i puszczane na rynek ku uciesze gawiedzi

      • 2 0

  • na grafice widać że jest to twór znikąd do nikąd
    ale co tam ważne że kasa poleci

    • 5 2

  • Dlaczego 22 jak złożyło 20?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane