• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

35. Pesa w Gdańsku. Nowe tramwaje kosztowały 305 mln zł

Krzysztof Koprowski
20 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Pesy wożą pasażerów od września 2010 r. ZKM jest z nich bardzo zadowolony. A pasażerowie? Pesy wożą pasażerów od września 2010 r. ZKM jest z nich bardzo zadowolony. A pasażerowie?

W nocy z poniedziałku na wtorek do Gdańska dotarł ostatni z 35 zakupionych przez miasto tramwajów Pesa 120NaG Swing. To koniec realizacji kontraktu wartego ok. 305 mln zł i największego zamówienia szynowego po zmianach ustrojowych w Gdańsku.



Którym tramwajem najchętniej podróżujesz?

Umowa na dostawę tramwajów została podpisana we wrześniu 2009 roku. Około rok później dotarł do nas pierwszy tramwaj z bydgoskiej fabryki. Malowanie nowych pojazdów zostało wybrane na podstawie konkursu zorganizowanego przez Portal Trojmiasto.pl oraz Zakład Komunikacji Miejskiej. Dodatkową nowością jest wprowadzenie nadawania imion - patronów dla tramwajów. Takie rozwiązanie, choć wciąż budzące kontrowersje, podchwycił ostatnio także Elbląg, który również eksploatuje Pesy.

Od początku eksploatacji Swingów największe zastrzeżenia pasażerów dotyczą ustawienia siedzisk naprzeciwko siebie i pod pewnym kątem względem szyby. W efekcie nogi pasażerów skierowane są w kierunku pasażerów podróżujących na stojąco. Pesa tłumaczy się jednak, że takie rozwiązanie to efekt kompromisu technologicznego pomiędzy niską podłogą i efektywnym wykorzystaniem przestrzeni wewnątrz wagonów.

Niepełnosprawni pasażerowie oraz matki z wózkami dla dzieci skarżą się natomiast na niedostosowanie tych pojazdów do ich potrzeb. - Tramwaje, choć wydają się nowoczesne, nie posiadają automatycznie rozsuwanej rampy, a utrudnieniem przy wsiadaniu z wózkiem dziecięcym jest duży odstęp między przystankiem a wnętrzem pojazdu - mówi pani Marta, czytelniczka Trojmiasto.pl

Jednak zdaniem ZKM Gdańsk, automatycznie rozsuwane podesty nie sprawdzają się w praktyce. - Częstotliwość użytkowania tej opcji tramwaju jest niewielka. Natomiast lokalizacja takiego podestu blisko ziemi sprawia, że jest on narażony na uszkodzenia przez błoto i piasek - tłumaczy Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Ciekawostką wprowadzaną od kilku tygodni, jest wiercenie otworów w osłonach na kołach tramwaju. Ten niezbyt estetyczny proceder to efekt wprowadzenia poprawek w mocowaniu osłon, które okazały się wyjątkowo podatne na odpadanie w porze zimowej ze względu na zalegający śniegu wokół torów.

- Jest to modyfikacja wykonywana przez Pesę. Zmieniony został montaż osłon na solidniejszy, ale jednocześnie bardziej czasochłonny pod względem demontażu. Otwory w osłonach pozwalają natomiast na dostęp do niektórych mechanizmów bez zdejmowania samych osłon. Mamy nadzieję, że nowy sposób ich montażu sprawdzi się w sezonie zimowym. Następnie, będziemy myśleć także nad kwestią estetyki - tłumaczy Wojtkiewicz.

Innym technicznym rozwiązaniem, także wdrożonym po zakończeniu etapu produkcji pojazdu, jest limit prędkości. Szczególnie odczuwalny jest on na trasie w kierunku Chełmu, która została zaprojektowana na wzór szybkiego tramwaju (pełna bezkolizyjność ruchu). Gdańsk narzucił producentowi ustawienie elektronicznego ogranicznika na wartość 60 km/h, podczas gdy producent przewidział eksploatację do 70 km/h. Na szczęście ten limit może być w każdej chwili zmieniony.

Motorniczowie skarżą się również na problemy ze sprzedażą biletów.
- Problemem jest gruba szyba, przez co często nie słyszę pasażerów, a oni mnie. Dlatego, choć jest to niewygodne, proszę pasażerów by mówili przez okienko, przez które podaje się pieniądze i bilety - przyznaje pan Jakub, motorniczy w ZKM Gdańsk.

Do zalet tramwaju można natomiast śmiało zaliczyć ogromną pojemność (245 osób). Osiągnięto ją po części przez montaż siedzeń w układzie 1+1, co choć z pozoru wydaje się minusem, to świetnie sprawdza się w godzinach szczytu - można to zauważyć, obserwując np. zatłoczone bombardiery. Dodatkowo podróż ułatwia duża ilość poręczy i uchwytów. Plusem jest lokalizacja kasowników, po tej samej stronie co drzwi, jednak pasażerowie rzadziej podróżujący tramwajami, często odruchowo szukają ich na poręczach.

Pozytywnym rozwiązaniem jest także rozbudowany system informacji pasażerskiej, którego brakuje w Gdańsku od wielu lat. Tablice prezentują nie tylko przebieg trasy, ale również zdjęcia z okolicy. ZKM nie ustrzegł się jednak przed licznymi błędami, które bawiły pasażerów - wśród nich nazwa, która weszła już do obiegowego języka - "ul. Jana z Kolana".

Jak twierdzą przedstawiciele ZKM-u, tramwaj ten stanowi jeden z najlepszych zakupów z historii firmy - szczególnie pod względem niskiej awaryjności. - Pesy, co nas niezmiernie cieszy, są pozbawione tzw. chorób wieku dziecięcego, które zdarzają się w nowych produktach. Tramwaje te wykonują codziennie największe przebiegi kilometrów. Myślę, że będą bardzo dobrze służyć gdańszczanom przez następne lata - kończy Wojtkiewicz.

Ostatnia Pesa w Gdańsku

Ostatni tramwaj Pesa dotarł do Gdańska na lawecie nocą z poniedziałku na wtorek(19/20 grudnia). Rozładunek nastąpił na torach w ciągu ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska przy Urzędzie Miejskim. Pojazd będzie nosił imię Macieja Gwiazdy, pioniera powojennej komunikacji miejskiej na Wybrzeżu oraz wieloletniego dyrektora technicznego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk - Gdynia (WPKGG), w którym przepracował ponad 30 lat. Tramwaj po niezbędnych odbiorach technicznych, do codziennej eksploatacji wprowadzony zostanie jeszcze w grudniu br.

Miejsca

Opinie (237) 3 zablokowane

  • Czemu w godzinach szczytu, jak jest tłok to w tramwajach unosi się nieprzyjemne zapach??? (24)

    • 85 26

    • bo Polacy nie lubią czystości, mówi się, że Polaków da się wyczuć z kilometra:) (5)

      oobleśne brudasy o to jacy jesteśmy;]

      • 15 20

      • Ale nie wszyscy (2)

        tylko pewna część społeczeństwa, ciekawe dlaczego o siebie nie dbają?

        • 2 2

        • mylisz się, brudni i tępi są właśnie Polacy (1)

          natomiast ta część obywateli, która się myje, to kultury napływowe. Tak było od tysiąca lat, jest i zawsze będzie. Chyba, że Polak wznisie się cywilizacyjnie choć o jeden szczebel, w co szczerze wątpię. Ich genetyczne braki intelektualne na to nie pozwolą. Polak jest głupszy niż szympans. Takie fakty.

          • 2 4

          • Za dużo naczytałeś się "Wyborczej"

            Tam wciskają do tępych łbów naiwniaków, że prymitywne obrażanie Polaków jest w dobrym tonie.

            • 2 1

      • Oblech zawsze będzie mówił o swoim narodzie: "obleśne brudasy"

        To norma wśród wieśniaków.

        • 2 0

      • bo woda coraz droższa

        • 11 4

    • Bo się nie myjesz

      • 0 1

    • zamknij usta...będzie lepiej;/

      • 1 0

    • to nie huchaj sobie do nosa

      śmierdzielu

      • 2 0

    • To byłem ja - PUSZCZAM BĄKA NIECH SIĘ BŁĄKA .... (1)

      ...

      • 5 2

      • a ja puszcze drugiego, niech szuka pierwszego

        • 6 1

    • Bo

      Polaki to brudasy , a mydełko drogie i czasu nie ma , cena wody też idzie w górę o gazie i prądzie nie wsponę !!

      • 2 5

    • Najlepiej, żeby wypowiedział się któryś z niemyjących się

      oni też na pewno czytają to forum...

      • 2 1

    • ... (3)

      Bo ludzie się nie myją i smród z nich paruje kiedy się pocą.
      Nie wiem skąd tyle brudasów.

      • 47 4

      • Częste mycie skraca zycie. (2)

        • 33 8

        • (1)

          Człowiek się ściera i szybko umiera?

          • 26 0

          • Prawdziwy turysta z mydła nie korzysta!

            • 16 0

    • słowo zapach trzeba zastąpić - smrodem

      • 2 1

    • gt, myj sie....

      ..to nie bedziesz śmierdział...

      • 2 2

    • Temperatura

      Trochę gorąco w tych pesach - moim zdaniem przeginają z podgrzewaniem.

      • 14 7

    • Smrodek jest w cenie jak w SKM.

      Specjalne nowoczesne wentylatorki generują fetorek, aby było miło. W nowej wersji poprawiono wydajność wentylatorków.

      • 12 0

    • ...

      bo może ktoś puścił cichego bączka???

      • 17 0

    • ...

      Bo ludzie się nie myją i paruje smród kiedy się pocą, bleeee

      • 14 2

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • (1)

    Nowe Tramwaje - fajnie. Tylko żeby je serwisowali, sprzatali, myli i dbali tak jak sztuka nakazuje.

    W oczach mam rozklekotane drzwi w 105tkach, którę lubiły wypadać z górnej prowadnicy i nie zamykać się. Motorniczy albo prętem do nastawiania zwrotnic podwazal je zeby wskiwały na swoje miejsce a jak nie szlo to wstawial tablice w drzwi za porecze i maly kwadratowy znaczek najczescie awari pomiedzy dolny schodek i drzwi aby sie nie otwierały. Otwierał główną rozdzielnie i odłączał te drzwi. Taki tramwaj naprawiony jeźdźił z taki drzwiami nawet od rana do wieczora a nawet i nastepny dzien latał z tak naprawionymi drzwiami.

    Smiac mi sie chciało jak taki tramwaj podjezdzał na jakiś wiekszy przystanek z wiekszym skupiskiem ludzi. Najczesciej przy rozwalonych drzwiach nikt nie stal i bylo duzo miejsca. Wszystkie emeryty od razu do tych drzwi a tu guzik nie otwieraja sie. Babcie nadal stoja dziadzia jakis szarpie mimo ze widac wstawiona tablice ale szarpie dalej.

    Chciałbym żeby w jakiś jeden dzień w roku puścili kilkanaście Ikarusów po mieście. Charakterystyczny ryk sillnika az serce sie radowało. O dziwo wygodne z miekiej skróy fotele, można była sie w takim wygodnie zatopić i porozkoszować jazdą to było coś...

    • 1 2

    • masakra te ikarusy - oby nigdy więcej

      zemsta węgierskich komunistów

      • 0 1

  • (1)

    Osłony wózków zimą znowu będą mocowane na taśme malarską?

    • 4 0

    • na opaski kablowe - po to wywiercili otwory

      • 0 0

  • fajnie, że coś się dzieje ale porównując to do tego co się teraz robi w zach europie to jesteśmy lata świetlne w tyle (1)

    a o designie już nie wspomne, bo polska to chyba największe skupisko ludzi o braku jakiegokolwiek gustu

    • 4 2

    • fakt! zero wyczucia koloru, kształtu, rytmu

      wsiuńsko-bajkowo i jak 'pałac cygana'

      • 0 0

  • (3)

    widziałem ostatnio automat biletowy na stogach - kartka na nim AUTOMAT NIECZYNNY Z POWODU ZNISZCZENIA

    • 5 0

    • Potwierdzam Info (2)

      • 0 0

      • Dodam jeszcze małe Info od siebie (1)

        Automat od nowości "połykał kasę" i nie drukował biletu. Czyli jakby nie patrzeć był zniszczony od samego początku.

        • 1 0

        • niedawno był list jednego z czytelników - znalazł wsadzoną kartę plastikową w otwór wylotowy

          blokowała resztę i bilet - cwaniaczki złodziejskie się tak zabrały za "zarobek"

          • 0 0

  • pesy to porazka! (3)

    Przeczytalem komentarz Pana ktory uslyszal o tym jak motorniczy rozmawiali o pesach!
    Mam rodzine w Warszawie,TE tramwaje to PORAZKA!Gubia czesci na Warszawskich torach!!!!!!
    bydgoska firma-polacy nic dobrego nie wymysla,
    W STOLICY WYCOFANO SIE Z UMOWY,W ELBLAGU mam siostre
    nie kupila firma slynnych ogorkow-byl wypadek smiertelny....
    Komu tak zalezalo na tym by o bydgoskiej firmie uslyszano?
    Dojdzie do katastrofy kiedys...
    Jezeli obecna wladza nie zostanie obalona z prezydentem Gdanska na czele nic sie w tym kraju nie zmieni.
    Swoj swojego bedzie popieral.
    Siemens wagon Combino Plus niemiecki koncern Siemens ma super oferte. Poznań zamówił 14 niskopodłogowych pojazdów. Pierwsze wagony trafiły do miasta pod koniec 2003.
    I to rozumiem madry zakup.
    Czym sie chwala wladze miasta?
    Ten zakup sie nie zwroci, wszyscy niedlugo poczujemy ze to zmarnowane pieniadze!!!!!!!!

    • 3 12

    • Siemensy Combino cofnęli przecież do fabryki bo im pudła się wichrowały

      generalnie marne na początku były

      • 0 0

    • bzdury

      Ostatnio Poznań kupił Solarisy no bo firma z Poznania a to, że jeździł tylko prototyp to przeciez betka. Przetarg ustawiony pod Solarisy a co on warty to sie dopiero okaże w eksploatacji. Co do Siemensów to prosze wyguglać jak się zaczęły rozklejać na szwach :-). Super produkt buha ha.

      • 2 1

    • Miłośnik to Ty może jesteś

      Ale budować zdania to jeszcze potrenuj,okej?Bo czytać się nie da,chociaż pewnie oleju w głowie masz...

      • 1 3

  • 123 (1)

    PESA SWING to tania podróbka "Bombiego" FLEXITY Freedom. "Bombi" jest w 200% ładniejszy oraz lepszy układ siedzeń.

    • 9 2

    • faktycznie, coś w tym jest..

      • 1 0

  • BŁĄD PESY (2)

    NAJWIEKRZYM BLEDEM PESY BYLO WYKONANIE ZAKRZYWIEN MIEDZY WÓZKAMI, PRZEZ CO JEST ZNACZNA PRZEPASC OD PRZYSTANKU. BOMBARDIER NIE ZROBIL TEGO BLEDU, PRZEZ CO MOZNA BEZ RAMPY WJECHAC NAWET WOZKIEM ELEKTRYCZNYM. CO DO AWARYJNOSCI, TO NAJMNIEJ AWARYJENE SA BOMBARDIERY.

    • 8 3

    • moim zdaniem (1)

      największym błędem pesy jest sztuczna 'niskopodlogowość'- zamiast tych wszystkich skosów na których nie da się wygodnie ustać było zrobić kilka podestów ze stopniem np. 10 cm i wszystko byłoby w porządku- wózki i tak między krzesełka nie wjadą, a tak zwykle na całej powierzchni skosów nikt nie stoi, a ludzie kłębią się w pozostałych częściach. a poza tym pesa fajna jest:)

      • 1 0

      • tylko że o stopień w podłodze się potkniesz i wywrócisz, o skos raczej trudno...

        • 1 0

  • Brawo brawo 305mln na blache i szklo brawo!! (2)

    Nie-do-wie-rzam:yyyy?! 305 na tramwaje, a co z ludzmi?Co z nami?Nad Polske nadciaga taki ucisk gospodarczy,a wy kupujecie komunikacje za 305 milionow!!!!tramwaje!!!????Kilkadziesiat tysiecy ludzi w trojmiescie(nie mowie tu o patologi z MOPSu tylko o tych niepijacych uczciwych,ktorym wstyd powiedziec ze nie maja na bulke z serem) nie ma na nic pieniedzy..Tramwaje to niech kupuje ten kto nimi jezdzi i nich zarabia!A ja bym chcial zeby za te 305 mln powstaly banki zywnosci dla-samotnych matek,ludzi bez pracy,biednych dzieci,starszych i chorych o i tyle!!W USA liczba ludzi korzystajacych z BONOW zywnosciowych to 46 milionow i wzrosla 4 krotnie 2 lata.w 2011 skala biedy osagnela apogeum.z bonow zywnosciowych korzystaja wszyscy-urzednicy,robotnicy,pracujacy i bezrobotni.!A my jestesmy za nimi 100 lat.Wiec co nas czeka gdy nadeadzie kryzyz wielkimi krokami????To proste mam odpowiedz kupimy tramwaj za 305 MILIONOW!!!!

    • 5 19

    • maaatko co za przypał

      do roboty! a nie jęczeć!

      • 0 0

    • skonczyles marudzic?

      jak biedni nie maja na bulke z serem to niech sie wezma do roboty

      "Tramwaje to niech kupuje ten kto nimi jezdzi i nich zarabia!"

      i tak wlasnie jest my prsaucajcy zarabiamy placimy podatki i chcemy nowych tramwai a nie zeby cala nasza forsa szla do biedakow którym wiecznie za malo
      moze od razu przestanmy remontowac drogi sprzedajmy skm zkm i wszsytko co sie da zeby dac forse takim lajzom jak ty ktorzy ciagle biedni chodzą ale do robty to im sie d*py ruszyc nie chce

      • 0 1

  • Tramwaje to glupota (5)

    W tej samej cenie można zakupić 300 nowiutkich nowoczesnych autobusow. wystarczy wytyczyć buspas na jezdni i problem korków rozwiązany a kilka milionów zostaje w budżecie

    • 3 30

    • (1)

      a później wydamy to na paliwo i pensje dla kierowców. Tramwaje to znacznie tańsze i wydajniejsze rozwiązanie. Przy okazji tramwaj pracuje dwa razy dłużej niż autobus więc za tą cenę było by tylko 150 autobusów.

      • 2 1

      • 3 a nawet 4 razy dłużej, poza tym nie śmierdzi i nie hałasuje tak jak autobus

        o pojemnościach to już nie wspomnę...

        • 1 1

    • Tramwaje podczas swojego okresu eksploatacji przewożą więcej pasażerów niż autobusy.

      • 4 1

    • a ty z gdyni pewnie? (1)

      żal d. ściska?

      • 5 2

      • gdyby nie "wujek Adolf" nawet trolejbusów by nie mieli

        • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane