• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

35. Pesa w Gdańsku. Nowe tramwaje kosztowały 305 mln zł

Krzysztof Koprowski
20 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Pesy wożą pasażerów od września 2010 r. ZKM jest z nich bardzo zadowolony. A pasażerowie? Pesy wożą pasażerów od września 2010 r. ZKM jest z nich bardzo zadowolony. A pasażerowie?

W nocy z poniedziałku na wtorek do Gdańska dotarł ostatni z 35 zakupionych przez miasto tramwajów Pesa 120NaG Swing. To koniec realizacji kontraktu wartego ok. 305 mln zł i największego zamówienia szynowego po zmianach ustrojowych w Gdańsku.



Którym tramwajem najchętniej podróżujesz?

Umowa na dostawę tramwajów została podpisana we wrześniu 2009 roku. Około rok później dotarł do nas pierwszy tramwaj z bydgoskiej fabryki. Malowanie nowych pojazdów zostało wybrane na podstawie konkursu zorganizowanego przez Portal Trojmiasto.pl oraz Zakład Komunikacji Miejskiej. Dodatkową nowością jest wprowadzenie nadawania imion - patronów dla tramwajów. Takie rozwiązanie, choć wciąż budzące kontrowersje, podchwycił ostatnio także Elbląg, który również eksploatuje Pesy.

Od początku eksploatacji Swingów największe zastrzeżenia pasażerów dotyczą ustawienia siedzisk naprzeciwko siebie i pod pewnym kątem względem szyby. W efekcie nogi pasażerów skierowane są w kierunku pasażerów podróżujących na stojąco. Pesa tłumaczy się jednak, że takie rozwiązanie to efekt kompromisu technologicznego pomiędzy niską podłogą i efektywnym wykorzystaniem przestrzeni wewnątrz wagonów.

Niepełnosprawni pasażerowie oraz matki z wózkami dla dzieci skarżą się natomiast na niedostosowanie tych pojazdów do ich potrzeb. - Tramwaje, choć wydają się nowoczesne, nie posiadają automatycznie rozsuwanej rampy, a utrudnieniem przy wsiadaniu z wózkiem dziecięcym jest duży odstęp między przystankiem a wnętrzem pojazdu - mówi pani Marta, czytelniczka Trojmiasto.pl

Jednak zdaniem ZKM Gdańsk, automatycznie rozsuwane podesty nie sprawdzają się w praktyce. - Częstotliwość użytkowania tej opcji tramwaju jest niewielka. Natomiast lokalizacja takiego podestu blisko ziemi sprawia, że jest on narażony na uszkodzenia przez błoto i piasek - tłumaczy Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Ciekawostką wprowadzaną od kilku tygodni, jest wiercenie otworów w osłonach na kołach tramwaju. Ten niezbyt estetyczny proceder to efekt wprowadzenia poprawek w mocowaniu osłon, które okazały się wyjątkowo podatne na odpadanie w porze zimowej ze względu na zalegający śniegu wokół torów.

- Jest to modyfikacja wykonywana przez Pesę. Zmieniony został montaż osłon na solidniejszy, ale jednocześnie bardziej czasochłonny pod względem demontażu. Otwory w osłonach pozwalają natomiast na dostęp do niektórych mechanizmów bez zdejmowania samych osłon. Mamy nadzieję, że nowy sposób ich montażu sprawdzi się w sezonie zimowym. Następnie, będziemy myśleć także nad kwestią estetyki - tłumaczy Wojtkiewicz.

Innym technicznym rozwiązaniem, także wdrożonym po zakończeniu etapu produkcji pojazdu, jest limit prędkości. Szczególnie odczuwalny jest on na trasie w kierunku Chełmu, która została zaprojektowana na wzór szybkiego tramwaju (pełna bezkolizyjność ruchu). Gdańsk narzucił producentowi ustawienie elektronicznego ogranicznika na wartość 60 km/h, podczas gdy producent przewidział eksploatację do 70 km/h. Na szczęście ten limit może być w każdej chwili zmieniony.

Motorniczowie skarżą się również na problemy ze sprzedażą biletów.
- Problemem jest gruba szyba, przez co często nie słyszę pasażerów, a oni mnie. Dlatego, choć jest to niewygodne, proszę pasażerów by mówili przez okienko, przez które podaje się pieniądze i bilety - przyznaje pan Jakub, motorniczy w ZKM Gdańsk.

Do zalet tramwaju można natomiast śmiało zaliczyć ogromną pojemność (245 osób). Osiągnięto ją po części przez montaż siedzeń w układzie 1+1, co choć z pozoru wydaje się minusem, to świetnie sprawdza się w godzinach szczytu - można to zauważyć, obserwując np. zatłoczone bombardiery. Dodatkowo podróż ułatwia duża ilość poręczy i uchwytów. Plusem jest lokalizacja kasowników, po tej samej stronie co drzwi, jednak pasażerowie rzadziej podróżujący tramwajami, często odruchowo szukają ich na poręczach.

Pozytywnym rozwiązaniem jest także rozbudowany system informacji pasażerskiej, którego brakuje w Gdańsku od wielu lat. Tablice prezentują nie tylko przebieg trasy, ale również zdjęcia z okolicy. ZKM nie ustrzegł się jednak przed licznymi błędami, które bawiły pasażerów - wśród nich nazwa, która weszła już do obiegowego języka - "ul. Jana z Kolana".

Jak twierdzą przedstawiciele ZKM-u, tramwaj ten stanowi jeden z najlepszych zakupów z historii firmy - szczególnie pod względem niskiej awaryjności. - Pesy, co nas niezmiernie cieszy, są pozbawione tzw. chorób wieku dziecięcego, które zdarzają się w nowych produktach. Tramwaje te wykonują codziennie największe przebiegi kilometrów. Myślę, że będą bardzo dobrze służyć gdańszczanom przez następne lata - kończy Wojtkiewicz.

Ostatnia Pesa w Gdańsku

Ostatni tramwaj Pesa dotarł do Gdańska na lawecie nocą z poniedziałku na wtorek(19/20 grudnia). Rozładunek nastąpił na torach w ciągu ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska przy Urzędzie Miejskim. Pojazd będzie nosił imię Macieja Gwiazdy, pioniera powojennej komunikacji miejskiej na Wybrzeżu oraz wieloletniego dyrektora technicznego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk - Gdynia (WPKGG), w którym przepracował ponad 30 lat. Tramwaj po niezbędnych odbiorach technicznych, do codziennej eksploatacji wprowadzony zostanie jeszcze w grudniu br.

Miejsca

Opinie (237) 3 zablokowane

  • Latem kiedy jeździło się bez kurtek było strasznie zimno, teraz, kiedy trzeba się ubierać, jest gorąco. Motorniczy czasem zmieni temperaturę, choć część z nich twierdzi, że "tak mają zaprogramowane i nie można zmienić"...

    • 7 0

  • PESA - Tramwaj na 5 !

    • 3 6

  • Stare tramwaje były lepsze, nie rzucało tak ludzmi przy ruszaniu.

    Chociaż może to wina motorniczych, którzy myślą, że wiozą worki kartofli.

    • 2 5

  • Brawo brawo 305mln na blache i szklo brawo!! (2)

    Nie-do-wie-rzam:yyyy?! 305 na tramwaje, a co z ludzmi?Co z nami?Nad Polske nadciaga taki ucisk gospodarczy,a wy kupujecie komunikacje za 305 milionow!!!!tramwaje!!!????Kilkadziesiat tysiecy ludzi w trojmiescie(nie mowie tu o patologi z MOPSu tylko o tych niepijacych uczciwych,ktorym wstyd powiedziec ze nie maja na bulke z serem) nie ma na nic pieniedzy..Tramwaje to niech kupuje ten kto nimi jezdzi i nich zarabia!A ja bym chcial zeby za te 305 mln powstaly banki zywnosci dla-samotnych matek,ludzi bez pracy,biednych dzieci,starszych i chorych o i tyle!!W USA liczba ludzi korzystajacych z BONOW zywnosciowych to 46 milionow i wzrosla 4 krotnie 2 lata.w 2011 skala biedy osagnela apogeum.z bonow zywnosciowych korzystaja wszyscy-urzednicy,robotnicy,pracujacy i bezrobotni.!A my jestesmy za nimi 100 lat.Wiec co nas czeka gdy nadeadzie kryzyz wielkimi krokami????To proste mam odpowiedz kupimy tramwaj za 305 MILIONOW!!!!

    • 5 19

    • skonczyles marudzic?

      jak biedni nie maja na bulke z serem to niech sie wezma do roboty

      "Tramwaje to niech kupuje ten kto nimi jezdzi i nich zarabia!"

      i tak wlasnie jest my prsaucajcy zarabiamy placimy podatki i chcemy nowych tramwai a nie zeby cala nasza forsa szla do biedakow którym wiecznie za malo
      moze od razu przestanmy remontowac drogi sprzedajmy skm zkm i wszsytko co sie da zeby dac forse takim lajzom jak ty ktorzy ciagle biedni chodzą ale do robty to im sie d*py ruszyc nie chce

      • 0 1

    • maaatko co za przypał

      do roboty! a nie jęczeć!

      • 0 0

  • Tylko Bombardier.

    Ta Pesa się nie umywa do tego tramwaju. Siedzenia przekrzywione, przez co niewygodnie się siedzi, nogami zahacza się o ludzi w i tak wąskim przejściu. Miejsc mało, do stania też jakby mało. Bombi wydaje mi się o wiele bardziej funkcjonalny.

    • 13 5

  • Najlepsze były strare drewniane tramwaje (1)

    nie pamiętam symbolu, był szyk i szok

    • 10 3

    • Konstal N i 4N. Z tym, że to pochodna niemieckiego wagonu KSW.

      • 0 0

  • Jak mam sposób na tłok w tramwaju - popiarduje i zara się robi luźniej (1)

    ...

    • 4 4

    • A to Ty napierdujesz w wagonach

      Dlatego potem ludzie mówią,że ciepło.A to Twoje gazy cieplarniane

      • 2 0

  • W Poznaniu kupili 45 i uważam tamtejsze solarisy za lepsze od Pes (1)

    • 9 4

    • koszmar

      Popieram solarisy sa lepsze pesy sa awaryjne!

      • 2 0

  • zobaczymy za dwa lata

    zobaczymy czy za dwa lata też będą tak się wypowiadać o pesach juz po jednej zimie widać jaki jest ich stan a jeżdziło ich kilka a teraz masakra .podjedzcie sobie w nocy na wita stwosza to zobaczycie jak je się naprawia ludzi jak mrówek przy tych pesach to serwis fabryczny a potem kicha zasłużeni odejdą i niech się nowi martwią co z tym g... zrobic . co rano jakaś pesa w gdańsku ma awarie , a nie ma jeszcze mrozu śniegu i błota.

    • 11 3

  • bilety (6)

    Jestem żoną kierowcy ZKM i cholera mnie bierze kiedy mąż codziennie układa mi na stole bilon i bilety w puzle, odpowiedzialność wielka i zero korzyści z ich sprzedaży a co sie przy tym nawyzywa ooooo....., uważam, że powinni bilety zlikwidować w tramwajach i autobusach, od tego aby zaopatrzyć się w bilet na odpowiedni przejazd trzeba pomyśleć wcześniej i się w niego zaopatrzyć w kiosku lub biletoamcie a nie zawracać d... prowadzącemu pojazd.

    • 15 5

    • W sumie racja Pani Żono

      Tylko,że to trzeba do ZTMu te słowa kierować,bo są miejsca w Gdańsku,gdzie biletu się nie kupi,nawet dzień wcześniej.

      • 6 0

    • w Krakowie bilecik można kupić w automacie w środku pojazdu , super wynalazek jak się nie zdąży w kiosku , i kierowca jedzie zamiast stać !

      • 9 0

    • jak meza przerasta to niech sie zwolni (1)

      proste rozwiązanie:
      oplata manipulacyjna za bilet 1 zloty i po problemie
      a polowe opłaty dawać motorniczym za fatygę

      • 2 2

      • TY sie zwolnij....

        Brawo Polacy,podly ten czlowiek.Tak ciezko pokombiowac by automaty byly w srodku wlasnie tak jak w Krakowie ?
        By jeden drugiemu ulatwil zycie.?
        Kierowca ma spokoj,nikt go nie wkurza i nie wyzywa sie jeden na drugim.
        Kolejna osoba tutaj typu zlosliwy zycziwy.
        Moze Pan pojezdzi w ramach wolontariatu?Za free i 10 h sprzedawal Pan bedzie bilety?Jezdze to widze kolejki jak po mieso a biletomaty sluza do stawiania zakupow.

        • 2 0

    • Z racji tego jak bardzo stresująca jest praca motorniczych, kierowców autobusów trajtków, autobusów oraz pracowników kolei,

      pracodawcy winni sponsorować psychologów. Choćby dla bezpieczeństwa klientów. Ale gdzie tam! Mogą to zrobić samemu, tracąc pół pensji i skracając czas niezbędny na sen.

      • 0 0

    • transport publiczny zrobić bezpłatny i po problemie , publiczna służba zdrowia bezpłatna jako społeczeństwo płacimy tyle podatków na każdym kroku że należy nam się to.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane