• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

35. Pesa w Gdańsku. Nowe tramwaje kosztowały 305 mln zł

Krzysztof Koprowski
20 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Pesy wożą pasażerów od września 2010 r. ZKM jest z nich bardzo zadowolony. A pasażerowie? Pesy wożą pasażerów od września 2010 r. ZKM jest z nich bardzo zadowolony. A pasażerowie?

W nocy z poniedziałku na wtorek do Gdańska dotarł ostatni z 35 zakupionych przez miasto tramwajów Pesa 120NaG Swing. To koniec realizacji kontraktu wartego ok. 305 mln zł i największego zamówienia szynowego po zmianach ustrojowych w Gdańsku.



Którym tramwajem najchętniej podróżujesz?

Umowa na dostawę tramwajów została podpisana we wrześniu 2009 roku. Około rok później dotarł do nas pierwszy tramwaj z bydgoskiej fabryki. Malowanie nowych pojazdów zostało wybrane na podstawie konkursu zorganizowanego przez Portal Trojmiasto.pl oraz Zakład Komunikacji Miejskiej. Dodatkową nowością jest wprowadzenie nadawania imion - patronów dla tramwajów. Takie rozwiązanie, choć wciąż budzące kontrowersje, podchwycił ostatnio także Elbląg, który również eksploatuje Pesy.

Od początku eksploatacji Swingów największe zastrzeżenia pasażerów dotyczą ustawienia siedzisk naprzeciwko siebie i pod pewnym kątem względem szyby. W efekcie nogi pasażerów skierowane są w kierunku pasażerów podróżujących na stojąco. Pesa tłumaczy się jednak, że takie rozwiązanie to efekt kompromisu technologicznego pomiędzy niską podłogą i efektywnym wykorzystaniem przestrzeni wewnątrz wagonów.

Niepełnosprawni pasażerowie oraz matki z wózkami dla dzieci skarżą się natomiast na niedostosowanie tych pojazdów do ich potrzeb. - Tramwaje, choć wydają się nowoczesne, nie posiadają automatycznie rozsuwanej rampy, a utrudnieniem przy wsiadaniu z wózkiem dziecięcym jest duży odstęp między przystankiem a wnętrzem pojazdu - mówi pani Marta, czytelniczka Trojmiasto.pl

Jednak zdaniem ZKM Gdańsk, automatycznie rozsuwane podesty nie sprawdzają się w praktyce. - Częstotliwość użytkowania tej opcji tramwaju jest niewielka. Natomiast lokalizacja takiego podestu blisko ziemi sprawia, że jest on narażony na uszkodzenia przez błoto i piasek - tłumaczy Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Ciekawostką wprowadzaną od kilku tygodni, jest wiercenie otworów w osłonach na kołach tramwaju. Ten niezbyt estetyczny proceder to efekt wprowadzenia poprawek w mocowaniu osłon, które okazały się wyjątkowo podatne na odpadanie w porze zimowej ze względu na zalegający śniegu wokół torów.

- Jest to modyfikacja wykonywana przez Pesę. Zmieniony został montaż osłon na solidniejszy, ale jednocześnie bardziej czasochłonny pod względem demontażu. Otwory w osłonach pozwalają natomiast na dostęp do niektórych mechanizmów bez zdejmowania samych osłon. Mamy nadzieję, że nowy sposób ich montażu sprawdzi się w sezonie zimowym. Następnie, będziemy myśleć także nad kwestią estetyki - tłumaczy Wojtkiewicz.

Innym technicznym rozwiązaniem, także wdrożonym po zakończeniu etapu produkcji pojazdu, jest limit prędkości. Szczególnie odczuwalny jest on na trasie w kierunku Chełmu, która została zaprojektowana na wzór szybkiego tramwaju (pełna bezkolizyjność ruchu). Gdańsk narzucił producentowi ustawienie elektronicznego ogranicznika na wartość 60 km/h, podczas gdy producent przewidział eksploatację do 70 km/h. Na szczęście ten limit może być w każdej chwili zmieniony.

Motorniczowie skarżą się również na problemy ze sprzedażą biletów.
- Problemem jest gruba szyba, przez co często nie słyszę pasażerów, a oni mnie. Dlatego, choć jest to niewygodne, proszę pasażerów by mówili przez okienko, przez które podaje się pieniądze i bilety - przyznaje pan Jakub, motorniczy w ZKM Gdańsk.

Do zalet tramwaju można natomiast śmiało zaliczyć ogromną pojemność (245 osób). Osiągnięto ją po części przez montaż siedzeń w układzie 1+1, co choć z pozoru wydaje się minusem, to świetnie sprawdza się w godzinach szczytu - można to zauważyć, obserwując np. zatłoczone bombardiery. Dodatkowo podróż ułatwia duża ilość poręczy i uchwytów. Plusem jest lokalizacja kasowników, po tej samej stronie co drzwi, jednak pasażerowie rzadziej podróżujący tramwajami, często odruchowo szukają ich na poręczach.

Pozytywnym rozwiązaniem jest także rozbudowany system informacji pasażerskiej, którego brakuje w Gdańsku od wielu lat. Tablice prezentują nie tylko przebieg trasy, ale również zdjęcia z okolicy. ZKM nie ustrzegł się jednak przed licznymi błędami, które bawiły pasażerów - wśród nich nazwa, która weszła już do obiegowego języka - "ul. Jana z Kolana".

Jak twierdzą przedstawiciele ZKM-u, tramwaj ten stanowi jeden z najlepszych zakupów z historii firmy - szczególnie pod względem niskiej awaryjności. - Pesy, co nas niezmiernie cieszy, są pozbawione tzw. chorób wieku dziecięcego, które zdarzają się w nowych produktach. Tramwaje te wykonują codziennie największe przebiegi kilometrów. Myślę, że będą bardzo dobrze służyć gdańszczanom przez następne lata - kończy Wojtkiewicz.

Ostatnia Pesa w Gdańsku

Ostatni tramwaj Pesa dotarł do Gdańska na lawecie nocą z poniedziałku na wtorek(19/20 grudnia). Rozładunek nastąpił na torach w ciągu ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska przy Urzędzie Miejskim. Pojazd będzie nosił imię Macieja Gwiazdy, pioniera powojennej komunikacji miejskiej na Wybrzeżu oraz wieloletniego dyrektora technicznego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk - Gdynia (WPKGG), w którym przepracował ponad 30 lat. Tramwaj po niezbędnych odbiorach technicznych, do codziennej eksploatacji wprowadzony zostanie jeszcze w grudniu br.

Miejsca

Opinie (237) 3 zablokowane

  • pesy?? duza niewiadoma (4)

    Jestem kobieta nie znam sie na pesach, autach i tp.Moje zdanie jest takie jak poprzednika,to co ladne nie znaczy ze dobre.Mieszkam w Gdansku.Poczytalam o pesach artykuly,opinie niemcow ,ktorzy wycofali sie z kupna pes,
    o awaryjnosci.Nie wiem kto kupowal pesy?Czy naprawde tym zajmuja sie fachowcy-smiem watpic.
    Jezeli tramwaj podobno wyjezdza z fabryki i juz jest wadliwy to o czym tu mowa?

    • 3 4

    • (1)

      awaryjność pesy a awaryjność konstala 105N to dwa różne pojęcia :)
      PESA jak stanie to stoi z 40 minut i nie wiadomo co zrobić, Konstal spycha następny konstal i po sprawie.....

      • 5 0

      • Z tym, że awaryjność "sto piatek" wynika głównie z zanidbań w zakresie obsługi technicznej. Mówiąc inaczej, nasz Konstale są tragicznie zapuszczone.
        A PESY to tramwaje fabrycznie nowe. I się psują...

        • 0 0

    • jak jedynym kryterium przetargu była NISKA cena to jak mogą być bez wad (1)

      • 1 0

      • jak są dobrze napisane Warunki Techniczne w SIWZ to cena = 100% może być kryterium

        tylko trzeba potrafić napisać WarTech...

        • 0 1

  • (3)

    widziałem ostatnio automat biletowy na stogach - kartka na nim AUTOMAT NIECZYNNY Z POWODU ZNISZCZENIA

    • 5 0

    • Potwierdzam Info (2)

      • 0 0

      • Dodam jeszcze małe Info od siebie (1)

        Automat od nowości "połykał kasę" i nie drukował biletu. Czyli jakby nie patrzeć był zniszczony od samego początku.

        • 1 0

        • niedawno był list jednego z czytelników - znalazł wsadzoną kartę plastikową w otwór wylotowy

          blokowała resztę i bilet - cwaniaczki złodziejskie się tak zabrały za "zarobek"

          • 0 0

  • bilety 2 (2)

    Brawo piopieram,jezdze do pracy 2 lata.Sytuacja motorniczy na skrzyzowaniu a slysze ty skurw....sprzedaj mi ten bilet.Wieszac takich.
    Po co te biletomaty!
    Za komuny mama mowila Coreczko jedziemy do babci kup w kiosku bilety i co radzilismy sobie a teraz 21 wiek i PARANOJA!
    tO POJAZD MECHANICZNY chwila nieuwagi i kolizja .Powinien juz leciec ze stolka ten ktory wprowadzil cos takiego jak sprzedaz biletow w autobusach i tramwajach.Chory kraj!!!!!!!!!!!!
    pozdro dla Konwalii:)

    • 2 5

    • A Ty od momentu jazdy do babci zobaczyłaś co się dzieje wkoło? (1)

      Kiosków to raczej w tych miejscach ubyło,nowe dzielnice,więcej podróżnych więc logiczne jest,że są jeszcze dziś miejsca gdzie biletu nie kupisz,nawet dwa dni wcześniej.
      Przykład: auto odmówi Ci posłuszeństwa,na taryfę nie masz a jedziesz z ul.JP II na Zaspie,gdzie tam masz kiosk?

      • 0 1

      • na JPII masz chyba 20 punktow gdzie kupisz bilet

        czemu nie pofantazjujesz bardziej?

        wojna wybuchla miasto zburzone ale tramwaje jezdza wszystkie kioski zburzone polowa ludzi zabita i gdzie ty tu kupisz bilet?

        czemu tacy jak ty najpierw szukaja powodow zeby kupic bilet w tramwaju zamiast poszukac najblizszego sklepu?

        • 1 0

  • Wspaniale, a tory na Przeróbkę jak były rozwalone tak są.

    • 3 1

  • ludzie zlitujcie sie .... (2)

    Czytam opinie Pani Konwalii i Natalii i innych rozmowcow.Jestem tez przeciwna sprzedazy biletow,przykro mi.
    Za granica kierowca nie sprzedaje biletu i nikt nie placze z tego powodu.
    Sa miejsca gdzie biletu nie kupisz tak jak napisal ktos...... dwa dni wczesniej a ja na to : Dla Polaka znowu Problem.Dla chcacego nie ma nic trudnego.

    Mozna kupic bilet w miejscu gdzie sa, zrobic tak zwany zapas.
    Teraz kupujesz bilet u motorniczego bo nie zdazyles i nagle z twojego powodu kolizja? Bedziesz umial z tym zyc? Ja nie.

    • 3 5

    • Widać po IP (1)

      że Ty jesteś jedną i tą samą osobą.Żenujące,masz jakieś rozdwojenie osobowości?

      • 1 0

      • Skąd wiesz że to ten sam IP

        Nie widać go , no chyba że jesteś moderatorem/adminem :P

        • 2 0

  • fajnie, że coś się dzieje ale porównując to do tego co się teraz robi w zach europie to jesteśmy lata świetlne w tyle (1)

    a o designie już nie wspomne, bo polska to chyba największe skupisko ludzi o braku jakiegokolwiek gustu

    • 4 2

    • fakt! zero wyczucia koloru, kształtu, rytmu

      wsiuńsko-bajkowo i jak 'pałac cygana'

      • 0 0

  • Pesy to produkt nieudany. (2)

    Ruskie wagony KTM już są lepsze. Za taką cene 1 wagonu było się spodziewać jakiegoś guana jakim jest SWING. Za 10 lat rozpoczną się planowe kasacje tych wagonów. ZKM będzie żałował że nie modernizowali wagonów 105Na jak postąpił Wrocław (204WrAs , 205WrAs) Poznań (Moderus Alfa i Beta MF02-AC) czy np. Kraków (405N-Kr)

    • 3 4

    • oszalałeś (1)

      modernizować konstrukcję z lat 30 XXw ? Z SKM Gdynia jesteś czy co?

      • 0 1

      • A dlaczego by nie? Skoro przykład innych misat pokazuje, że można?

        • 0 1

  • (1)

    Osłony wózków zimą znowu będą mocowane na taśme malarską?

    • 4 0

    • na opaski kablowe - po to wywiercili otwory

      • 0 0

  • (1)

    Przy okazji w każdym tramwaju, w którym jest trochę ludzi zawsze znajdzie się ktoś kto pomoże. Co innego jak się widzi kobietę, na siłę wpychającą wózek w autobus, który jest tak zatłoczony, że inny podróżni nawet nie próbują wejść

    • 2 0

    • Taka sytuacja wystawia fatalne świadectwo - ale organizatorowi komunikacji miejskiej. Zwłaszcza, że rozkłady jazdy, cytuję: "są ustalane na podstawie analizy potrzeb przewozowych mieszkańców" (Herold Gdański, Nr. 6 (9)/2011.)
      Uj, coś cienko, panowie, z tą analizą.

      • 1 0

  • Te nowe tramwaje to dla bab robią bo one to tylko patrzą gdzie by

    tylko swoje d*psko posadzić. One to się chyba rodzą z taki radarem na wolne miejsca. Jak tylko coś się zwolni to od razu się im się czerwona lampka zapala.

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane