• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

40 miesięcy na wydrążenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
3 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej. Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej.

Ruszył drugi etap przetargu na budowę tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Wykonawca będzie miał ponad trzy lata na uporanie się z tą inwestycją, w tym na wywiercenie tunelu pod Martwą Wisłą.



Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne zaczęła w środę wydawać dokumenty 11 firmom, które chcą ubiegać się o ten niezwykle prestiżowy, bo pierwszy tego typu w Polsce kontrakt. Na złożenie ofert będą miały czas do 13 kwietnia. O wyborze zwycięzcy zadecyduje cena (90 proc.) oraz czas wykonania inwestycji (10 proc.).

Zwycięska firma będzie miała 40 miesięcy na budowę odcinka Trasy Słowackiego od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu. Ponad trzy lata to wieczność dla kierowców czekających na usprawnienia w ruchu we wciąż zakorkowanym Gdańsku. Dlaczego inwestycja potrwa tak długo?

- Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu. Wykonawca będzie musiał m.in. wykopać tzw. wanny [wykop o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu - przyp. red.] m.in pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk, która zaprojektowała tunel.

Czy tunel pod Martwą Wisłą stanie się atrakcją Gdańska?

Samo drążenie potrwa nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a  wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Co stanie się z wydrążoną spod dna ziemią? - O tym gdzie i jak zostanie ona wykorzystana zdecyduje wykonawca. Będzie mógł użyć jej choćby do formowania nasypów - wyjaśnia Tomasz Kołakowski.

Podobnie będzie z maszyną TBM, która wydrąży tunel - także o jej losie zdecyduje wykonawca.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Inwestycja pochłonie ok. 600 mln zł. 37 proc. tej kwoty pokryje Unia Europejska.

Jak funkcjonuje maszyna TBM?

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarczę tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Tunel, tunel...

    ...skoro i tak jest "martwa" to nie można jej po ludzku zakopać? ;)

    • 1 0

  • Jak głęboka jest Martwa Wisła w tym miejscu?? (5)

    I jak głeboko muszą zejść taką maszyną pod kanał?? Ciekawe ile będzie różnicy między dnem kanału a szczytem tunelu??

    • 2 0

    • (1)

      18 metrów-pracuję nad przyszłymi wykopkami :)

      • 1 0

      • Oo kurcze ,to głęboko tam jest...

        Myślałem że ten kanał jest bardziej płytki, nieźle:)

        • 0 0

    • 34metry od lustra wody, jest na grafice a jak głeboka jest tam wisła nie mam pojecia;] (2)

      • 0 0

      • Czyli jakieś dwadzieścia parę metrów będzie, bo pewno więcej niż kilka metrów głębokości tam nie będzie... (1)

        • 0 0

        • tam jest tor wodny o pełnej głębokości

          czyli około 14 metrów,

          • 0 0

  • Nie to, żebym się czepiał

    Ale wystarczyłby w tym miejscu most, albo zbudowany bardzo wysoko, albo ruchomy.

    Przecież takie rozwiązania na świecie istnieją, a nie kosztowałoby to 600 mln...

    • 0 3

  • Mam inne pytanie (3)

    Nie prościej, taniej i szybciej byłoby zbudować tam estakadę?

    Tachnicznie chyba jest to możliwe, trzeba by zbudować most podwieszany, oczywiście na odpowiedniej wysokości, żeby się jachty na dole mieściły...

    • 1 14

    • taaa a statki platformy wiertnicze i inne cuda to do remontowki fruwac beda nad estakada :D (1)

      • 4 0

      • "oczywiście na odpowiedniej wysokości" - czego tu nie rozumiesz.

        most może mieć również możliwość czasowego podnoszenia.

        zresztą na całym świecie się takie estakady buduje.

        • 0 0

    • nie tylko jachty ale i duże statki morskie...czyli wielki most tuz obok głównego miasta, cienko.... tunel najlepszym

      rozwiazaniem

      • 6 0

  • Metro w Gdańsku (6)

    Skoro juz będzie na miejscu specjalna maszyna TBM do drążenia tuneli to niech wydrąży nam tunele pod przyszłe metro ;)

    • 89 18

    • Najważniejszy problem do rozwiązania...

      ...przy okazji.
      Przecież ta maszyna powinna być wykorzystana do budowy tuneli pod wzgórzami morenowymi w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy dzielnicami. Taka maszyna z systemem prefabrykacji to rozwiązanie problemu Sopotu, Gdyńskich Karwin. Tunele pod wzgórzami jest łatwiej drążyć niż pod korytem Wisły. A i Trójmiejski Park Krajobrazowy tak nie ucierpi. Zdublowanie drogi do Gdyni. Np rozpoczynał by się pod INCO na Kolibkach i wchodził pod Sopot lub omijał go bokiem pod lasem. Ach rozmarzyłem się. Ech...

      • 1 0

    • w nowym porcie koło zatoki mamy już stacje metra :P

      • 1 0

    • metro to my już mamy pod nazwą SKM (1)

      Metro już jest, tyle że na ziemi a nie pod. Mieliśmy takie szczęście, że Trójmiasto jest wciśnięte między zatokę a TPK i jest rozciągnięte, a ponad 100 lat temu wybudowano linię kolejową przez 3city.
      Metro pod ziemią buduje się tylko tam, gdzie nie ma miejsca na ziemi ze względu na gęstą zabudowę. Pod ziemią jest drożej. Teraz należy tylko dobudować drugą linię, na którą też jest miejsce na powierzchni, co z resztą już się dzieje :)

      • 22 4

      • metro już jest - rozdają takie czerwone kapturki

        czasamim czytam w tramwaju

        • 17 4

    • potem będzie wierciła tunek pod sopotem

      wizję pudla

      • 6 3

    • metro

      slusznie, metro by sie przydalo ale to drazenie w takim tepie potrwa okolo 200 lat

      • 12 4

  • ślimacze tempo (3)

    Kanał La Manche o długości 50 km drążono 3 lata.
    Kanał pod martwą Wisłą o długości 1,5 km będą drążyć min. 1 rok. Tempo, że hoho.

    • 3 6

    • wyłóż kolejne 600ml na kolejną maszynę i siłe roboczą to wywiercą w miesiąc ale wtedy zapytasz czemu tak drogo

      • 0 1

    • to PL ! NIE ZAPOMINAJ KOLEGO ZE POLACY SA WYPIERDKAMI NIEMCOW !

      NAJLEPSZA JEST TA DZURA KOLO NOT-U HAHAHAHA

      • 0 2

    • pod kanałem lamanche

      pracowało 6 tarcz tbm w litej skale. Paradoksalnie, w mule wierci się... wolniej. Dodatkowo, tu mamy jedną tarczę, którą po przewierceniu jednej "nitki" należy przewieźć i zmontować od nowa po stronie instalacji wspierających.

      • 2 1

  • BUDOWAC NIE GADAC ! NIE WIRTUALIZOWAC I SIE GLUPIO PYTAC ! BUDOWAC I NIC NIE MOWIC SAMI WAS OCENIMI!

    I NIE PYTAC SIE ZGRZYBIALYCH STARCOW TRZESACYCH SIE NAD GROBEM JAK TA DZIURA KOLO NOT-u!

    • 0 1

  • Proponuję po przedrążeniu w jedną stronę obrucić maszynę !! (2)

    o 180 st. i puścić w drugą stronę, a nie kombinować z demontażem, transportem i ponownym montażem po drugiej stronie.

    • 0 1

    • Geniósz !

      • 0 0

    • Latwiej przestawic sama maszynę niż np całą infrastrukturę:

      Taśmociągi, oczyszczalnie masy itd. Tak właśnie jest szybciej przy 1 maszynie

      • 1 0

  • Wreszcie profesjonalny (2)

    anal intruder, a nie te zabawki z sex schopu.

    • 185 7

    • :))))

      Edzio jesteś Gość!!! Dawno tak się nie uśmiałem:))))))))

      • 2 0

    • łohohohooo, stary

      grubo:)

      • 10 0

  • ja (1)

    bardzo szkoda że nie będzie przejazdu dla rowerów porażka przez most wantowy tez nie można przejść ani jechać rowerem dlaczego???

    • 5 2

    • potwierdzam

      zmotoryzowane patrole strazy miejskiej poluja na pieszych na moście wantowym

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane