• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

5 czerwca ostatnim dniem Mostu Weisera

Maciej Naskręt, Borys Kossakowski
5 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 22:28 (5 czerwca 2013)

Zobacz naszą relację z inscenizacji poprzedzającej wyburzenie mostku Weisera w Gdańsku.



O godz. 20 odbyła się inscenizacja historyczna, która poprzedziła rozbiórkę Mostku Weisera na gdańskiej Strzyży. Byliśmy tam z nasza kamerą.



Aktualizacja 22:28 Mostek Weisera przeszedł do historii, po tym jak dzielnie służył mieszkańcom Gdańska dokładnie przez 100 lat. W jego miejsce powstanie nowa konstrukcja. Czy zyska taką popularność, jak rozebrany dziś obiekt?

Ta maszyna ostatecznie rozebrała Mostek Weisera.



W inscenizacji brały udział trzy czołgi oraz około trzydziestu pasjonatów historii ubranych w mundury z czasów II wojny światowej.



***


Z krajobrazu gdańskiej Strzyży zniknie wieczorem 100-letnia kładka dla pieszych nazywana "Mostem Weisera Dawidka". Obiekt ustąpi miejsca nowej kładce, która powstanie nad Pomorską Koleją Metropolitalną.

Historyczna kładka jest jednym z siedmiu istniejących wiaduktów dawnej kolei kokoszkowskiej, które można obejrzeć dzięki wykonanym przez nas w maju panoramom sferycznym (360 stopni).

Obiekty, a wśród nich ten w Strzyży, przetrwały II Wojnę Światową głównie dzięki temu, że nie miały strategicznego znaczenia, jak na przykład wiadukty kolejowe nad dzisiejszymi ulicami: Słowackiego i Wita Stwosza, które w marcu 1945 r. zostały przez Niemców wysadzone w powietrze, aby zatrzymać nacierające na Gdańsk radzieckie czołgi.

W zaplanowanym na środę na godz. 20 wyburzeniu obiektu ze Strzyży nie usłyszymy eksplozji ładunków wybuchowych, które miałyby skruszyć na dobre konstrukcję obiektu. - Spowodowane jest to środkami bezpieczeństwa. By wyburzyć Most Weisera Dawidka poprzez wysadzenie, trzeba byłoby użyć pokaźnej ilości ładunków wybuchowych. Powstałaby groźna dla okolicznych domów fala uderzeniowa, zagroziłyby im też odłamki mostu. Nie chcieliśmy narażać mieszkańców na szkody - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Władze PKM, jak i firmy Budimex, która buduje za kwotę 716 mln zł Pomorską kolej Metropolitalną, zapowiadają, że przy wyburzeniu obiektu zostanie użyty sprzęt budowlany - prawdopodobnie koparka. By Most Weisera Dawidka szybko mógł zostać zburzony, jego konstrukcja wcześniej zostanie podcięta.

Zanim jednak wykonawca rozpocznie prace wyburzeniowe w środowy wieczór, wcześniej odbędzie się inscenizacja historyczna, prezentująca fikcyjną "bitwę o Mostek Weisera". W wąwozie kolejowym od strony ul. Polanki historycznego wiaduktu bronić będą żołnierze niemieccy, wspierani przez czołg Panthera, podczas gdy z przeciwnego kierunku (od strony ul. Trawki/Słowackiego) atakować będą oddziały radzieckie z dwoma czołgami T34. Bitwę zakończy pokaz pirotechniczny, po którym Mostek Weisera zostanie zburzony.

Symboliczny sygnał do wyburzenia da Paweł Huelle, od którego powieści "Weiser Dawidek" zaczęła się legenda wiaduktu na Strzyży. Pisarzowi towarzyszyć będą jego przyjaciele z dzieciństwa, będący pierwowzorami bohaterów książki. Swoją obecność zapowiedział również reżyser Wojciech Marczewski, który przeniósł powieść Pawła Huelle na duży ekran, realizując w 2000 roku film "Weiser" z Markiem Kondratem w roli głównej. Gościem wydarzenia będzie też marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Inscenizację oraz wyburzenie mostku będą mogli obserwować mieszkańcy. Najlepszy widok widzowie będą mieć z placu przy ogródkach działkowych, na przedłużeniu ul. Trawki zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowe - jednak już znacznie mniejsze - miejsca dla publiczności przewidziane są również po drugiej stronie wąwozu (z kierunku ulic: Gomółki zobacz na mapie GdańskaPolanki zobacz na mapie Gdańska). Szczegóły na widocznej obok mapce i zdjęciu.

Wyburzenie Mostku Weisera oraz wszystkich pozostałych obiektów dawnej linii kokoszkowskiej jest konieczne w związku z rozpoczętą w maju 2013 r. budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zły stan techniczny oraz niepasujące do dwutorowej linii rozmiary, nie pozwalają na wykorzystanie historycznych wiaduktów na nowej linii PKM. Nowe wiadukty, które powstaną w miejscu dotychczasowych, będą jednak nawiązywać swą konstrukcją do historycznych oryginałów.

Dodajmy także, że do tej pory na placu budowy linii PKM został rozebrany przyczółek dawnego wiaduktu przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska - tuż przy pętli. Niebawem rozpocznie się rozbiórka przyczółka przy al. Grunwaldzkiej i ul. Polanki. Na placu budowy w wielu miejscach trwa jeszcze usuwanie karpin - korzeni wyciętych zimą drzew.

Z Pawłem Huelle, autorem powieści Weiser Dawidek, rozmawia Borys Kossakowski

Nie szkoda panu tego mostku?

- Nie. Budowa linii kolejowej wymaga przebudowy wszystkich obiektów znajdujących się na jej trasie. Mostek został zbudowany 100 lat temu, nie był konserwowany od czasów wojny. Nie wytrzymałby wibracji. Nowy musi być wyższy, szerszy i mocniejszy. Coś za coś. Jestem wielkim zwolennikiem budowy Kolei Metropolitarnej i akceptuję fakt, że stare musi ustąpić nowemu. Będzie świetna nowa linia kolejowa. Na lotnisko z Wrzeszcza dojedzie pan w kwadrans. To są wartości nadrzędne.

Czyli pragmatyzm wygrywa z sentymentalizmem?

- W tym wypadku trzeba być pragmatykiem.

Mostek zyskał sławę m.in. dlatego, że znalazł się na okładce pierwszego wydania pana książki, "Weisera Dawidka". Czyj to był pomysł?

- Mój. Wtedy wydawnictwa były bardziej konserwatywne i kręcono trochę nosem. Na pierwszej stronie okładki jest fotografia z chłopcem, Weiserem. Na ostatniej stronie okładki jest to samo zdjęcie, ale już bez Weisera. Kombinowałem wówczas też z tunelem pod nasypem, ale doszedłem do wniosku, że fotograficznie nie dałoby to dobrego rezultatu.

Dlaczego ten most?

- Może dlatego, że to taki most donikąd? Bardziej metafizyczny niż praktyczny. Tam gdzie kończy się ul. Ludowa, droga wiedzie na polanę zwaną kamieniołomami z głazem Borkowskiego, potem jest przejście do alei Brzozowej. Później się dowiedziałem, że Niemcy tam planowali szlak turystyczny i ten most miał być jego elementem. Może dlatego, jako jeden z nielicznych, które przetrwały wojnę. Większość wysadzili Niemcy.

Miał pan świadomość, że nazywany jest Mostem Weisera?

- Absolutnie nie. Byłem pozytywnie zaskoczony, że na pożegnanie mostu przyszło tyle ludzi. Ja niestety nie mogłem w tej ceremonii uczestniczyć, bo byłem akurat na festiwalu w Cork. Będę natomiast w środę na Bitwie o Mostek Wiesera. Będzie to pirotechniczny show związany z wysadzeniem mostu.

Bawił się pan na tym mostku, jak Dawid Weiser?

- Mieszkałem przy ul. Chrzanowskiego. Najkrótsza droga do lasu prowadziła ulicą Rolną i Ludową, właśnie przez ten most. Gdy miałem pięć lat chodziłem tam na spacery z ojcem. Potem z kolegami bawiliśmy się tam w partyzantów i wojnę. Nie było oczywiście komputerów, ani telewizorów, więc te historie działy się w naszej wyobraźni.

Podobno kiedyś do pana drzwi zapukał chłopak, który mówił, że wie co się stało z Weiserem.

- To prawda. Ale przedstawił mi jakąś niesłychanie skomplikowaną metafizyczno-kabalistyczno-matematyczną koncepcję, która wydawała się zupełnie oderwana od rzeczywistości. Nie zrozumiałem go. On chciał, żebym ja się zainteresował tym pisarsko, ale nie podjąłem się tego.

A czy pan wie co się stało z Weiserem?

- Nie, gdybym wiedział, to bym nie napisał tej książki.


Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto.

Wydarzenia

Bitwa o Mostek Weisera (4 opinie)

(4 opinie)
pokaz

Miejsca

Zobacz także

Opinie (187) 10 zablokowanych

  • w samo południe

    Panie Pawle,
    TO stało się naprawdę...

    • 0 0

  • w samo południe

    • 0 0

  • Dla kogo ma być PKM ? (16)

    Pytam serio - Kaszuby w Tdikach nigdy się nie przesiądą na PKM Słowaka do lotniska jedzie się max 15 min nawet przy korkach a owszem lotnisko się rozwija ale czy czasem 2,9 mln pasażerów w 2012 to nie był max jak na 3miejską "metropolię"...

    • 37 63

    • Po to (4)

      żebym nie musiał zostawiać samochodu na parkingu pod lotniskiem, nie musiał prosić znajomych o podwiezienie, nie kisił się w puszce samochodu jak większość ociężałych fizycznie i umysłowo kierowców, tylko wygodnie sobie wsiadł do pociągu z walizką i wysiadł na lotnisku - super bardzo się cieszę

      • 12 5

      • Wygodnie do pociagu z walizka???? o.O

        oto przyklad. Mieszkam w Oliwie: najpierw dygac z waliza do autobusu, albo dygac z waliza kilometr do SKM, potem we Wrzeszczu wypakowac sie i przepakowac do PKM, razem to to mi zajmie chyba z godzine i sie namorduje jak pies.

        A tak wsiadam w taxi spod domu i w 15 min. jestem pod terminalem. Pomysl na kolej na lotnisko IMHO jest troche bez sensu bo Gdansk to nie Monachium gdzie pociagiem sie jedzie 45 min. wiec wiadomo nikt taxi nie wzmie bo zaplaci majatek. Gdansk ma lotnisko za gorka, a koszt taxi to 40 zl (przynajmniej z Oliwy). W Monachium wjezdzasz pociagiem NA TERMINAL, a unas bedziesz jeszcze dygal przez las i pola :)

        • 2 0

      • Nie podszywaj się

        Kolego skradłeś mój nick

        • 2 0

      • Jesteś ociężały (1)

        Jaki sens będzie miała eskapada z Głównego przez Wrzeszcz okrężną drogą kiedy masz kilka autobusów.A argument o Kaszubach możesz sobie wsadzić 100 lat temu taka kolej miała sens ale dzisiaj każdy posiada samochód

        • 5 6

        • Autobusów?

          To chyba po oddaniu Słowackiego jakieś spore zmiany w rozkładzie. No, ale nie długo wrócę i sprawdzę. Do tej pory miałem okazję odwiedzić parę pętli i bocznych dróg zanim autobus łaskawie wtoczył się na lotnisko. Wyjątek gdyński 510 - jak dla mnie po oddaniu pociągu można go zklikwidować, bo on faktycznie zastępował kolej.

          • 4 2

    • hmm... (7)

      Poczytaj prognozy dla lotniska...a potem się wypowiadaj.

      • 12 10

      • hmm (3)

        Poczytaj ile osób jeździ podobną kolejką na lotnisko Okęcie - po roku od oddania do użytku jest określana jako "pomnikowe marnotrawstwo pieniędzy". Ze składów na 900 osób korzysta dosłownie kilka. A samorząd oprócz wydanych miliardów na budowę dokłada teraz na bieżące użytkowanie.

        • 14 17

        • Ale ludziom powoli przejdzie jeżdżenie wszędzie samochodem. Ja, gdy lecę do Warszawy, zawsze korzystam z tej kolei.

          • 4 3

        • trasa pkm nie konczy sie slepo

          na lotnisku jak w wawie i krakowie!

          • 8 3

        • co wy z tym Okęciem

          byłem niedawno w W-wie Zach ok 16-tej na peron wjechał SKM z Okęcia - wysiadło ok 300 osób, następne tyle było w środku - jechali raczej z centrum usługowego niż lotniska - nie warto było budować????

          • 7 2

      • Poczytałem - 9,1 mln w 2035 roku - chiromacja czy wróżenie z fusów? (2)

        • 17 8

        • .... (1)

          To samo jest z kolejką na lotnisko Balice w Krakowie jedna wielka porażka. Trzeba się uczyć na błędach innych a nie je powielać za takie pieniądze.

          • 20 18

          • kolejka w Balicach jedzie TYLKO na lotnisko

            to samo na Okecie. Gdansk polaczy kaszuby i Gdynie , wiec na pewno bebzie to projekt rozwojowy. nie wiem ile w Warszawie, ale za kurs kolejka na Balice placilem rok temu 19 PLN, wiec od czorta duzo skoro autobus miejski kosztowal chyba cos kolo 4 PLN. na pewno 19 pln nie bedzie w Gdansku a za cene taryfowa jak w SKM ludzie pojada

            • 16 7

    • dla mieszkańców (1)

      wszyscy pletą o lotnisku - ale to będzie tylko jeden z przystnków. PKMką będzie można dojechać do Uniwerku w Oliwie (przystanek Strzyża), Wrzszcza, Centrum Gdańska, Wzgórza, Centrum Gdyni ... z Niedźwiednika, Moreny, Kiełpinka, Osowej, Kacka czy Karwin.

      A jeśli kiedyś połączona zostanie z trasą SKM - to będzie można dojechać do Politechniki/Stoczni/Akademii Medycznej

      • 12 6

      • Wszyscy "pletą" bo tak informuje mieszkańców władza ale

        jak chcesz dojechać PKM do Centrum Gdańska albo jeszcze ciekawszy kwiatek do Centrum Gdyni? 3mam kciuki żeby każdy skład był pełen nie tak jak w Wawie gdzie kolej na Okęcie lata pusta

        • 9 3

    • odpal sobie na mapce planowaną trasę to zobaczysz dla kogo

      • 9 5

  • (3)

    Wielkie poruszenie z tym mostkiem, jakby przynajmniej mieli zieleniak wyburzyć... Nagle po x latach ktoś sobie o tym przypomniał i robi wielki szum...Ciekawe, że nikt się tym przez x lat nie interesował...

    • 24 27

    • dokładnie. ja na przykład nigdy wcześniej nie słyszałem o tym mostku. a mieszkam we wrzeszczu 25 lat.

      • 0 1

    • Po co marudzisz (1)

      Przynajmniej jest wesoło i coś się dzieje.

      • 3 0

      • właśnie!

        zburzmy też Żurawia, też już jest stary...

        • 0 1

  • Mostek donikąd .. (1)

    Polanę zwaną kamieniołomem, utworzono rękami więźniów z okolicznych łagrów. Zniwelowano teren, na którym Niemcy chcieli zbudować Szkołę Oficerską, szkolącą kadry na potrzeby wojny. Nic jednak z tego nie wyszło. Szkoda tych miejsc - to moje dzieciństwo.

    • 5 1

    • tylko z charonem mi się kojaży

      • 0 0

  • no Panie Borysku.... (5)

    ..wreszcie w miarę składnie sklecony artykuł ...

    • 47 2

    • Dlatego, że (2)

      pisany z p. Naskętem, który to jakoś logicznie utrzymał.

      • 2 0

      • Ilu redaktorów Trójmiasto.pl potrzeba do napisania jednego poprawnego artykułu?

        Kocham ten portal.

        • 0 0

      • Tzlko dlacyego te filmiki takie krótkie, nie można było chociaż 5 minut?

        • 1 0

    • zaskakujące jak na p. Borysa

      Nic o perwersjach, zboczeniach, wypaczeniach, patologii...

      • 2 0

    • no niestety... patrz: strona kolei...

      • 0 0

  • (2)

    Wydaje mi się, że gdyby pogłębić wykop pod mostkiem, to spokojnie zmieściły by się tam dwie linie PKM. Po prostu mostek jest już zbyt zniszczony, albo ktoś chce się go pozbyć.

    • 2 3

    • Ale tory nie kładzie się poinowo, tylko obok siebie ;) (1)

      • 1 0

      • Nie wziąłem tego pod uwagę :/ Faktycznie jeśli urzędnicy projektują je pionowo, to faktycznie się nie zmieści ;)

        • 0 0

  • mostek (2)

    Trzeba być idiotą żeby zniszczyć 100 letni most i szczycić się tym na łamach mediów.Most można wykorzystać do ruchu pieszego bo pewno stanowił taką funkcję.Ja kto głupota urzędnicza potrafi obrócić nieudacznictwo brak koncepcji w wielką pompę rozwalania tego co służyło ludziom.

    • 13 17

    • Tam, gdzie jest duża kasa nie ma sentymentów (1)

      • 0 2

      • pkm = 7oo ooo ooo

        a chcą zrobić tunel pod Pachołem
        za 2 ooo ooo ooo

        ależ będą przekręty! same ekspertyzy i plany planów do planów pochłoną więcej niż PKM

        • 1 1

  • Nie wiem po co lansujecie taką nazwę

    Przecież nikt tego nie nazywał mostkiem Weisera

    • 8 2

  • Ja wiem, panowie Redaktorzy, że "dzień bez wazeliny, to dzień stracony" (1)

    Ale żeby tak hołubić dewastatorów zabytków...
    Może wysadzić jeszcze starą zajezdnię w Oliwie, czworaki przy ul. Kwietnej. Fajna zabawa, prawda?

    • 6 5

    • zajezdnię niestety rozbiorą
      tak jak rzeźnię na Siennej Grobli

      chyba że TY znajdziesz uczciwego filantropa
      który ją dziś przerobi na loft

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane