• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

5 lat strefy "tempo 30" w Gdańsku

Maciej Naskręt
3 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Znak informujący o wjeżdżaniu w strefę "tempo 30" - spowolnionego ruchu do prędkości 30 km/h. Znak informujący o wjeżdżaniu w strefę "tempo 30" - spowolnionego ruchu do prędkości 30 km/h.

Strefa "tempo 30" - ograniczonego ruchu samochodów - funkcjonuje w Gdańsku od ok. pięciu lat. Władze miasta przekonują, że dzięki temu jest bezpieczniej na drogach. Czy faktycznie?



Czy stosujesz się do ograniczenia 30 km/h w strefie "tempo 30"?

Według inżynierów ruchu z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku docelowo sieć stref "tempo 30" docelowo ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście. Dzięki wsparciu policji, zaczęto wdrażać je w skali całego miasta.

Wraz z nowymi strefami są wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

- Statystyki z ostatnich pięciu lat pokazują, że w Gdańsku jest bezpieczniej na drogach, wpływ na to właśnie w dużej mierze wprowadzenie strefy Tempo 30. Od chwili jej wytyczenia w centrum miasta i terenach mieszkalnych odnotowujemy spadek wypadków i ofiar - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta gdańska.
Na terenie Gdańska w latach 2010 - 2015 liczba wypadków drogowych spadła o ok. 20 proc. Podobnie jest w przypadku liczby rannych na gdańskich ulicach. Natomiast w latach 2001- 2010 średnio w roku ginęło aż 27 osób. W 2015 r. liczba ofiar śmiertelnych wyniosła 13 osób.

Czytaj też: Na pomorskich drogach bezpieczniej. Policja podsumowała rok

Zmiana liczby wypadków, ofiar, kolizji w ujęciu procentowym na terenie Gdańska. Zmiana liczby wypadków, ofiar, kolizji w ujęciu procentowym na terenie Gdańska.
Czy władze miasta przeceniają efekty strefy "tempo 30"?

Warto zauważyć, że statystyka prezentowana przez władze miasta została podana dla wszystkich ulic, a nie wyłącznie objętych strefą. Oznacz to, że na poprawę statystyk, miało wpływ dużo więcej czynników - m.in. uruchomienie systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, montaż oświetlenia, separacja ruchu pieszego i rowerowego od ruchu samochodów. Ponadto na zmianę miał też wpływ rozwój infrastruktury drogowej - w ciągu 5 lat powstała m.in. Trasa Sucharskiego, Trasa Słowackiego, Trasa W-Z, Droga Zielona, przebudowano Trakt św. Wojciecha.

Tylko skuteczne egzekwowanie przepisów dotyczących ograniczenia prędkości (w przypadku strefy jest to 30 km/h) przez policję mogłoby zmusić kierowców do przestrzegania przepisów. Takie też kontrole potwierdził zastępca prezydenta Gdańska potwierdził. Sęk w tym, że nie wiele może powiedzieć o ich skuteczności i wynikach.

- Chcemy raczej popularyzować ideę strefy niż przekonywać mandatami kierowców do ostrożnej jazdy - mówi Grzelak.
Na koniec najciekawsza kwesta. W międzyczasie z gdańskich ulic zniknęły też fotoradary, co po winno wpłynąć na liczbę wypadków i kolizji. Tymczasem tendencja jest odwrotna od spodziewanej.

Czytaj też: "Wędrujące" progi zwalniające. Czemu nie są bardziej trwałe?

Miejsca

Opinie (204) 2 zablokowane

  • "30" ładnie wgląda tylko na papierze (1)

    w rzeczywistości nie zauważyłem, by ktoś na Rajskiej jechał 30 km/h, oczywiście poza sytuacją kiedy jest korek.
    Za to jest pewnie cały sztab urzędników, który "czuwa" nad takimi genialnymi projektami, tworząc stosy prezentacji i uczestnicząc w dziesiątkach paneli i szkoleń.

    • 25 11

    • Czyżewskiego w Oliwie, najkrótsza droga GSPów do domu w Osowej

      jadę dziś 50km/h i WSZYSCY MNIE WYPRZEDZAJĄ
      a tam jest strefa 30

      na grzyba robić martwe prawa?

      • 11 4

  • (1)

    Pochwalcie sie darmozjady najgorszymi ulicami w Polsce!!! Takich dziurawych uluc nie widzialem nigdzie w Polsce!!!

    • 25 11

    • W Łodzi nie byłeś... ani w miastach Śląska..

      • 12 0

  • (2)

    Zapraszam urzędników do strefy 30 na Przeróbce. Nawet autobusy ZKM tam tak wolno nie jadą.

    • 20 4

    • (1)

      na myśliwskiej też - progi między koła i autobusem zapieprz**y

      • 4 1

      • hehe. sam chciałem napisać o Myśliwskiej... Dopiero, jak kolejną osobę potrącą, to się ktoś obudzi, że autobusy tam zap... najszybciej.. bo wiedzą, że się zmieszczą z progiem między kołami..

        • 3 1

  • Strefa 30 głównie jest tam gdzie wcześniej można było jeździć 50km/h (6)

    Podejrzewam, że w tych miejscach nie było nigdy wypadków śmiertelnych. Ani przed, ani po wprowadzeniu strefy 30. Moim zdaniem osoba, która twierdzi, że wprowadzenie tych stref miało wpływ na liczbę śmiertelnych wypadków, ma problemy z logicznym myśleniem.

    • 40 10

    • (5)

      Na myśliwskiej był więc się mylisz. Nie oznacza to oczywiście że to dzięki strefie 30 na razie nie ma, ale mijasz się z faktami.

      • 8 1

      • (4)

        Na Myśliwskiej było 50, więc jeździli 80. Od momentu postawienia progów i wysepek jest spokojniej. Ludzie jeżdżą po 50-60 max.

        • 7 2

        • (2)

          przez to, że są progi na myśliwskiej jeżdżę teraz 70/ 80 km/h a gdy nie było progów jeździłem 50/ 60 km/h. Za naprawę auta płaci szef a progi denerwują mnie tego takiego stopnia, że specjalnie przyśpieszam...

          • 3 10

          • (1)

            czyli jestes podwojnie glupi i za glupote placi twoj szef. Szef ma glupiego pracownika, powinien koszty przerzucic na ciebie.

            • 11 3

            • głupi to jesteś ty skoro myślisz, że te progi poprawiają bezpieczeństwo... jedynie taki z tego pożytek, że doją ciebie z kasy... ale jak się ma ser zamiast mózgu...

              • 2 10

        • Zgoda nawet 50-60 rzadko kto tam jedzie (po za autobusami). Chociaż dalej zdarzają się asy co wyprzedzają na wysepkach. Wcześniej też nie było tak że każdy jechał 80, ale poprawa jest niewątpliwie.
          Tylko jakim kosztem ? bo te progi to jest tragedia, trzeba zwolnić znacznie poniżej 30 żeby nie rozwalać sobie zawieszenia. Te w górnej części z kostki są ok.

          • 2 2

  • Kolejny idiotyzm to drogi równorzędne np.w Oliwie.Wysyp stłuczek i poważnych wypadków. (1)

    Zapewne ktoś z pociotek na tablicach inf.chciał zarobić.
    Z tą 30 to chyba przygotowanie do ratowania budżetu po drenażu.

    • 25 13

    • Jak się nie zna przepisów i wymusza pierwszeństwo to tak jest.

      • 2 2

  • spadek ilości rannych i zabitych to raczej efekt dojrzewania społeczeństwa (4)

    niż zabiegów urzędniczych

    • 16 10

    • (3)

      albo łagodnej zimy, albo lepszych dróg, albo nowych świateł, albo promieniowania kosmicznego. Tak to jest jak urzędnicy biorą się za naukę. To samo jak biorą się za biznes. tragedia

      • 8 5

      • fakty pozostają faktami (2)

        o faktach się nie dyskutuje - chyba że ktoś ma problem

        • 4 7

        • (1)

          przecież ja piszę nie o faktach - danych tylko o przyczynach. podejście mają zupełnie nie naukowe

          • 0 2

          • Kłania się statystyka albo prognozowanie ekonometryczne.

            Takie wnioskowanie to podejście urzędnicze a nie naukowe. Model do d... jak mawiał mój profesor chociaż przeklinał w wyjątkowych sytuacjach. Za mało danych, zbyt krótki okres. Badano liczbę potrąceń, kolizji, same ofiary śmiertelne? Ile było stłuczek bez wzywania policji? itd. Jedno jest pewne ze na stawianiu znaków jest duże przebicie i marża , a praca łatwa ...

            • 2 1

  • (2)

    To nie ma sensu, w strefie "30" i tak wszyscy jeżdżą 70 km/h (lub mniej), nawet autobusy

    • 10 7

    • zawsze ostro hamuje przed progiem a potem gaz do dechy.

      • 0 4

    • i policja

      • 2 1

  • ANKIETA (3)

    Kto dba o bezpieczeństwo swoje i PISzych? - łapka w górę. Czyżby w ankiecie przekaz podprogowy PISzych?? :)

    • 2 2

    • PIESzych zjadłeś E ciemniaku (1)

      • 2 2

      • Przeczytaj odpowiedzi w ankiecie :-) zrobionej przez dziennikarzy :-)

        • 0 0

    • PISzych poganiam pejczem z jelit wielbłądów.

      • 2 1

  • chrzanić (2)

    tą strefę 30km/h jeszcze nigdy nie dostosowałem się do tego znaku i nie mam zamiaru. Urzędas postawi 30km/h jedź 30 km/h urzędas postawi znak "nie słuchaj radia na tym odcinku" to janusze nie beda słychać radia itp itp. Maksymalny idiotyzm z 30km/h i progami rozwalającymi auta.

    • 20 17

    • (1)

      Mam nadziejne ze NIE milo Tobie bedzie sie dowiedziec ze jakis imbecyl ktory ma takie samo podejscie jak ty do zasad wjedzie w kogos z twojej rodziny bo...chrzanic przepisy. Ciekawe jak wtedy bedziesz cwierkal matolku co?. Zapewne bedziesz w pierwszym szeregu krzyczal ze kto nie potrafi sie dostosowac do panujacego porzadku na drodze musi poniesc nalezyta kare. Hipokryzja to brzydka cecha

      • 5 4

      • omg jeszcze takich wypocin idioty nie słyszałem... 50 km/h jest bardzo bezpieczną prędkością tylko tacy jak ty nie potrafią panować nad kierownicą.

        • 0 1

  • Tylko skuteczne egzekwowanie przepisów dotyczących ograniczenia prędkości (w przypadku strefy jest to 30 km/h) przez policję (2)

    • 8 12

    • hahaha (1)

      zobacz ile policja jeździ w tej strefie, szczególnie na prostym odcinku Białej jak wracają do komisariatu

      • 2 2

      • tak samo na Czyżewskiego

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane