• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

5 lat strefy "tempo 30" w Gdańsku

Maciej Naskręt
3 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Znak informujący o wjeżdżaniu w strefę "tempo 30" - spowolnionego ruchu do prędkości 30 km/h. Znak informujący o wjeżdżaniu w strefę "tempo 30" - spowolnionego ruchu do prędkości 30 km/h.

Strefa "tempo 30" - ograniczonego ruchu samochodów - funkcjonuje w Gdańsku od ok. pięciu lat. Władze miasta przekonują, że dzięki temu jest bezpieczniej na drogach. Czy faktycznie?



Czy stosujesz się do ograniczenia 30 km/h w strefie "tempo 30"?

Według inżynierów ruchu z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku docelowo sieć stref "tempo 30" docelowo ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście. Dzięki wsparciu policji, zaczęto wdrażać je w skali całego miasta.

Wraz z nowymi strefami są wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

- Statystyki z ostatnich pięciu lat pokazują, że w Gdańsku jest bezpieczniej na drogach, wpływ na to właśnie w dużej mierze wprowadzenie strefy Tempo 30. Od chwili jej wytyczenia w centrum miasta i terenach mieszkalnych odnotowujemy spadek wypadków i ofiar - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta gdańska.
Na terenie Gdańska w latach 2010 - 2015 liczba wypadków drogowych spadła o ok. 20 proc. Podobnie jest w przypadku liczby rannych na gdańskich ulicach. Natomiast w latach 2001- 2010 średnio w roku ginęło aż 27 osób. W 2015 r. liczba ofiar śmiertelnych wyniosła 13 osób.

Czytaj też: Na pomorskich drogach bezpieczniej. Policja podsumowała rok

Zmiana liczby wypadków, ofiar, kolizji w ujęciu procentowym na terenie Gdańska. Zmiana liczby wypadków, ofiar, kolizji w ujęciu procentowym na terenie Gdańska.
Czy władze miasta przeceniają efekty strefy "tempo 30"?

Warto zauważyć, że statystyka prezentowana przez władze miasta została podana dla wszystkich ulic, a nie wyłącznie objętych strefą. Oznacz to, że na poprawę statystyk, miało wpływ dużo więcej czynników - m.in. uruchomienie systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, montaż oświetlenia, separacja ruchu pieszego i rowerowego od ruchu samochodów. Ponadto na zmianę miał też wpływ rozwój infrastruktury drogowej - w ciągu 5 lat powstała m.in. Trasa Sucharskiego, Trasa Słowackiego, Trasa W-Z, Droga Zielona, przebudowano Trakt św. Wojciecha.

Tylko skuteczne egzekwowanie przepisów dotyczących ograniczenia prędkości (w przypadku strefy jest to 30 km/h) przez policję mogłoby zmusić kierowców do przestrzegania przepisów. Takie też kontrole potwierdził zastępca prezydenta Gdańska potwierdził. Sęk w tym, że nie wiele może powiedzieć o ich skuteczności i wynikach.

- Chcemy raczej popularyzować ideę strefy niż przekonywać mandatami kierowców do ostrożnej jazdy - mówi Grzelak.
Na koniec najciekawsza kwesta. W międzyczasie z gdańskich ulic zniknęły też fotoradary, co po winno wpłynąć na liczbę wypadków i kolizji. Tymczasem tendencja jest odwrotna od spodziewanej.

Czytaj też: "Wędrujące" progi zwalniające. Czemu nie są bardziej trwałe?

Miejsca

Opinie (204) 2 zablokowane

  • Dziwny wykres jak redaktor wykoncypowała "Na terenie Gdańska w latach 2010 - 2015 liczba wypadków drogowych spadła o ok. 20 proc" to chyba jego tajemnica absolutnie nie wynika to z tego wykresu

    • 1 0

  • Chcemy raczej popularyzować ideę strefy niż przekonywać mandatami kierowców do ostrożnej jazdy - mówi Grzelak.

    A co ma Pan Grzelak do mandatów , zmienił pracę

    • 2 0

  • skrzyzowania rownorzedne sa fajne

    Jesli chce sie wyremontowac auto na koszt drugiego gapowicza-kierowcy

    • 23 2

  • (1)

    ciekawe czy wzrost liczny kolizji między 2012 a 2014r o 25% to wina uporczywego wprowadzania skrzyżowań równorzędnych tam gdzie warunki (widoczność) na to nie pozwalają ?

    • 11 3

    • nie

      to wynik zamiany wypadków na kolizje

      • 5 0

  • i bardzo dobrze

    miasto to nie autostrada ! więcej takich ograniczeń powinno być.

    • 5 11

  • Strefa tempo 30 i skrzyżowania równorzędne to fikcja i martwe przepisy.

    Do których nie stosuje się ani policja, ani autobusy miejskie.

    Jak ostatnio jechałem 30 km/h na ul. Dmowskiego przy dworcu we Wrzeszczu to dwa samochody wyprzedziły mnie na pasach.

    Kolejny martwy i nie egzekwowany znak to D-40, wystarczy pojechać na Zaspę i zobaczyć co się dzieje za takim znakiem.

    • 9 3

  • ludzie cofają sie w rozwoju (1)

    zamiast chodzić na piechotę nawet na poczte jadą autem, do szkoły z dzieckiem autem (bo czasu niby brak),itp. zamiast zdrowego jedzenia - tabletki na wszystko, zamiast ćwiczeń tabletki na odchudzanie.zamiast wojska dla chłopa by miał jakieś jaja, to nie lepszy żel na łbie i rurki,siatki taki z zakupami nie uniesie.i rosnie pokolenie zdechlaków,astmatyków,spaślaków.tragedia, żal patrzeć

    • 7 5

    • Pamietam jak bylam mala to sie z mama smialysmy z jej siostry co w juesej mieszka ze do sklepu po chleb samochodem jezdzi a sklep jest prawie pod jej domem tyle ze chodzic jej sie nie chce. Nigdy w zyciu nie przypuszaczalam a moja mama tym bardziej ze i u nas to stanie sie popularne.

      • 1 0

  • nowoczesne auta a ludzie nie umieją przy 50km/h prowadzić.....normalnie patologia!!!!!!

    • 2 0

  • skrzyzowanie rownorzedne -->zbrodnia !

    • 8 3

  • Co z pieszym w strefie?

    Kto ma pierwszeństwo jeśli nie ma nigdzie przejść dla pieszych? Czy jest tak jak w strefie ruchu tzn. zawsze pieszy?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane