• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyjęto uchwałę o przewozie rowerów komunikacją miejską

Maciej Korolczuk
30 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 14:13 (30 stycznia 2020)
Najnowszy artykuł na ten temat Wojewoda zaskarży uchwałę o przewozie rowerów?
Za przyjęciem uchwały o przewozie rowerów głosowało 21 radnych, przeciw było 10 radnych. Jeden radny lub radna wstrzymała się od głosu.
Za przyjęciem uchwały o przewozie rowerów głosowało 21 radnych, przeciw było 10 radnych. Jeden radny lub radna wstrzymała się od głosu.

Dyskusja nad zmianami w uchwale o przewożeniu rowerów w pojazdach komunikacji miejskiej trwała kilkadziesiąt minut i - co nie było trudne do przewidzenia - podzieliła radnych na zwolenników nowych przepisów i ich przeciwników. Przysłuchiwało się jej ok. 10 pracowników GAiT. Ostatecznie po ponadgodzinnej dyskusji uchwałę przyjęto.



Po tym, jak zmiany w uchwale przedstawił Wojciech Siółkowski, z-ca dyrektora ZTM głos zabrali radni. Jako pierwszy Przemysław Majewski z PiS.

- Przewożenie roweru komunikacją jest zachowaniem wyjątkowym. Często jednak konfrontacja rowerzystów z osobami na wózku czy matką z dzieckiem kończy się konfliktem, a odpowiedzialność za to co się dzieje w pojazdach spoczywa na kierowcach i motorniczych. Cedowanie na nich tej odpowiedzialności jest dyskusyjne.
Odpowiedział mu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

- Szanuję głosy pracowników GAiT. Spotkaliśmy się ze związkowcami, prezesem Maciejem Lisickim i dyrektorem Sebastianem Zomkowskim. Postulaty związkowców były dwa: likwidacja sprzedaży biletów przez prowadzących pojazdy oraz całkowity zakaz przewożenia rowerów. Musimy jednak myśleć o wszystkich mieszkańcach. Uchwała jest w naszym przekonaniu rozsądnym kompromisem.
Borawski zwrócił się też bezpośrednio do radnych opozycji.

- Jeśli uważacie, by zakazać sprzedaży biletów i przewożenia rowerów i zbierzecie większość w tej sprawie, jesteśmy skłonni do dyskusji. Nie możemy zapisać w uchwale zasad współżycia społecznego czy kultury osobistej. Czy mamy w komunikacji w Gdańsku zakazać przewozu rowerów? A może wprowadzenia dodatkowych opłat za przewóz rowerów? Proszę określić swoje stanowisko - powiedział Borawski do przewodniczącego klubu PiS Kazimierza Koralewskiego.
- Nie dziwię się kierowcom, że dążą do komfortu pracy i walczą o bezpieczeństwo pasażerów - odpowiedział Koralewski. - To nieprawda, że pasażer będzie brał odpowiedzialność za to co się stanie w pojeździe. Bo do pojazdu wpuścił go przewoźnik. Ubolewamy, że stanowisko związków zawodowych nie zostało uwzględnione przez władze miasta.
Ponad godzinnej dyskusji przysłuchiwało się ok. 10 pracowników GAiT. Ponad godzinnej dyskusji przysłuchiwało się ok. 10 pracowników GAiT.
Emocji nie ukrywał radny Andrzej Skiba (PiS). Jak mówił, sam codziennie korzysta z transportu zbiorowego i problem poruszony w dyskusji jest mu znany.

- Codziennie widzę, z jakimi trudnościami musi się mierzyć każdy kierowca czy motorniczy. Ciąży na nim duża presja, musi dbać o bezpieczeństwo wszystkich pasażerów. Taka osoba nie powinna mieć żadnych innych zadań ponad prowadzenie pojazdu czy pomaganie we wsiadaniu osobom niepełnosprawnym. Kierowca nie może zajmować się w czasie jazdy decydowaniem czy może jechać ten czy inny pasażer. Nie może zajmować się sprzedawaniem biletów. Co od lat stoi na przeszkodzie, by taki bilet można było kupić w biletomacie?
Wiceprezydent Borawski tłumaczył, że nie może wykazać się niegospodarnością i w trakcie prac spółki Innobaltica nad wprowadzeniem wspólnego biletu nagle kupić i instalować w pojazdach biletomatów, których czas amortyzacji wynosi kilka lat.

Głos w dyskusji zabrał też Karol Rabenda. Jego zdaniem uchwała zachęci rowerzystów do podróżowania komunikacją miejską i problem się nasili.

- Jak wobec tego chcecie rozwiązać problem, gdy na przystankach pojawią się rowerzyści, matki czy ojcowie z wózkiem oraz osoby niepełnosprawne. Spór będzie musiał rozstrzygać kierowca. Robimy ukłon w kierunku grupy [rowerzystów], która tej pomocy nie potrzebuje - przekonywał radny PiS i złożył wniosek o ponowne skierowanie uchwały do prac w komisji.
W głosowaniu wniosek radnego został odrzucony.

- Proszę zwrócić uwagę, że ta uchwała ogranicza przewóz rowerów w pojazdach, które nie będą miały stosownych piktogramów i nie będą wyposażone w stojaki, wieszaki czy pasy. Będzie to możliwe tylko w autobusach i tramwajach, które zostaną do tego dostosowane - zauważył Cezary Śpiewak-Dowbór z Koalicji Obywatelskiej.
Ostatecznie po ponadgodzinnej dyskusji uchwałę przyjęto.

Za głosowało 21 radnych, przeciw było 10 radnych. Jeden radny lub radna wstrzymała się od głosu.



Czy obawy kierowców i motorniczych są zasadne?

"Informuję, że jutro, 30.01.2020 r., na sesji Rady Miasta Gdańska zostanie podjęta uchwała ws. przewozu rowerów w autobusach i tramwajach. Zapraszam wszystkich kierujących z GAiT, którzy mogą nas wesprzeć, do Nowego Ratusza, przy ul. Wały Jagielońskie 1, do sali obrad RMG na pierwszym pietrze" - taką wiadomość przekazywali sobie we wtorek pracownicy GAiT.

Mobilizacja kierowców i motorniczych to pokłosie uchwały, jaką radni miasta mają poddać pod głosowanie na dzisiejszej sesji. Zmiany w przepisach dotyczą m.in. przewozu rowerów w pojazdach komunikacji miejskiej. Uchwała zakłada, że wkrótce będzie to możliwe tylko w pojazdach oznaczonych piktogramem, w miejscu do tego wyznaczonym. Dodatkowo rower będzie musiał być zabezpieczony specjalnymi pasami, a pełną odpowiedzialność za ewentualne szkody ponosi pasażer.

Dlaczego więc zaproponowane zmiany, które teoretycznie powinny uregulować sporne kwestie między rowerzystami, pasażerami a kierowcami i motorniczymi, nie podobają się tym pracownikom GAiT?

  • Uchwała zakładająca zmianę dotychczasowych przepisów o przewozie rowerów.

Brak elementarnych wymogów bezpieczeństwa



Jak czytamy w uzasadnieniu pisma, jakie kilka dni temu trafiło na biurko władz miasta, związkowcy zwracają uwagę, że kierowcy i motorniczowie wciąż są zmuszani do przewozu rowerów "w pojazdach, które nie spełniają nawet elementarnych wymogów bezpieczeństwa, tj. nie mają wyodrębnionej przestrzeni bagażowej odizolowanej od pasażerów oraz żadnych urządzeń mocujących i zabezpieczających rowery przed gwałtownym hamowaniem".

- Tylko brakiem wyobraźni oraz wiedzy z fizyki można wytłumaczyć projektantów obecnych i tych nowo proponowanych przepisów porządkowych. W tej sytuacji dalej się chce obciążać odpowiedzialnością kierujących za skutki dopuszczenia do ruchu nieodpowiedniego taboru - czytamy w uzasadnieniu stanowiska związkowców.
  • Stanowisko ze sprzeciwem wobec uchwały przekazane przez związkowców władzom miasta.

Policja i sądy po stronie pokrzywdzonego, a nie kierowcy



Jako "prawnie kontrowersyjny" związkowcy określają też zapis o odpowiedzialności pasażerów za powstanie ewentualnych szkód w trakcie przewozu bagażu, roweru czy hulajnogi.

- W praktyce zarówno policja, jak i sądy są zawsze po stronie pokrzywdzonego, a nie kierującego - twierdzą związkowcy. - Ten zapis w żadnym wypadku nie zabezpiecza kierujących przed odpowiedzialnością prawną i materialną za ewentualne szkody.
Uchwała w nowym brzmieniu precyzuje też, że pierwszeństwo podczas zajmowania miejsca w pojeździe przed osobą z rowerem mają mieć osoby niepełnosprawne na wózkach oraz pasażerowie z wózkami dziecięcymi. Ewentualny przewóz kilku osób ma być zależny od decyzji kierującego.

- Na tym tle dochodzi do najczęstszych sporów między pasażerami i kierującymi pojazdami. W takich sytuacjach solidarność pozostałych pasażerów powoduje wręcz presję społeczną i frustrację kierujących - podkreślają pracownicy GAiT.
  • Wrześniowy wniosek związkowców do KWP o wyrażenie opinii w sprawie przewozów w pojazdach komunikacji miejskiej m.in. rowerów.
  • Obszerne stanowisko KWP ww. sprawie.

Stencel: chcemy, by władze nas wysłuchały



Poza 500 podpisami pracowników związkowcy do swojego protestu dołączyli też obszerną opinię z Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku, która sprawą zajęła się już we wrześniu 2019 r.

- Ani obecne, ani nowe zmiany w przepisach nie gwarantują komfortu i bezpieczeństwa pracy kierowców i motorniczych, którzy zawsze ponoszą pełną odpowiedzialność za przewożonych pasażerów - tłumaczy Stanisław Stencel, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. - Poza tym czujemy się zwodzeni obietnicami o likwidacji sprzedaży biletów przez prowadzących pojazdy. Na mocy porozumienia z 2016 r. miało to nastąpić do końca 2019 r., a tymczasem mamy rok 2020 i teraz nakłada się na nas obowiązek sprzedaży karnetów. Pojawimy się na sesji, bo chcemy zabrać głos w tej sprawie. Mamy nadzieję, że władze miasta będą chciały nas wysłuchać - dodaje.
Początek czwartkowej sesji Rady Miasta o godz. 9.

Opinie (853) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Problemem w komunikacji miejskiej nie jest przewożony rower tylko nieumyci pasażerowie.

    • 16 10

    • Wnioskujemy o kabiny do podmycia w autobusach .

      • 1 0

  • (3)

    Powinien obowiązywać całkowity zakaz przewożenia rowerów oraz hulajnóg w autobusach i tramwajach. Jeżeli zaś taki delikwent wsiądzie, motorniczy ma prawo go wyprosić, do tego mandat 500 zł. Po to wziął rower, żeby na nim jeździć, a nie wozić go

    • 33 14

    • warto przedstawić jakieś argumenty (2)

      Teza o stwarzaniu zagrożenia dla innych pasażerów przez dziewczynkę wprowadzającą rower do tramwaju lub autobusu jest nieprawdziwa.

      • 0 4

      • Wg mnie jest jak najbardziej prawdziwa.
        Mocne hamowanie i dziewczynka leży. Na niej rower, a na nich gruby facet z wąsem. Krew, łzy...po co to komu

        • 5 1

      • minusy są, argumentów nadal nie ma

        • 0 0

  • Samorządowiec kontra minister Transportu

    Jak może zwykły samorządowiec podważać ustawy prawo o ruchu drogowym i prawo przewozowe które stworzyli prawnicy na mocy kompromisu na przełomie lat 90 i 2000 z ministerstwa transportu

    • 18 2

  • Brawo

    • 7 2

  • A czy kierowcy nie mogliby z łaski (13)

    swojej skupić się na terminowym odjeżdżaniu z przystanków, a nie przed czasem? Czy mogliby zmobilizować się, by nie wpuszczać pijanych, awanturujących się ludzi do pojazdów? Czy będą otwierać przednie drzwi, by ułatwić wymianę pasazerów, zamiast traktować je jako swoje własne? Czy mogą na pętlach nie palić w kabinach ani stojąc w drzwiach wejściowych?

    Bo na razie szacunek mają u mnie taki sam, jak złotówy.

    • 25 43

    • (5)

      A czy pasażerowie mogliby się myć?

      • 16 5

      • Mogliby. Ale to problem (4)

        innych pasażerów, nie siedzących w klimatyzowanej kabinie kierowców.

        • 11 3

        • (3)

          Do tej kabiny też to dochodzi. A jeśli zazdrościsz tej kabiny zapraszamy na kurs i w nasze szeregi

          • 9 9

          • Dzięki za propozycję, ale nie mógłbym (2)

            spojrzeć później w lustro. Nawet we mnie nie ma takich pokładów chamstwa i braku szacunku dla innych, by wykonywać ten zawód.

            • 6 11

            • No to sam widzisz, że potrzeba predyspozycji do wykonywania tego zawodu (1)

              • 3 0

              • to chyba jakaś prowokacja
                d**ili raczej nie zatrudniają w miejscach
                gdzie odpowiada się za życie i bezpieczeństwo ludzi

                takie gruboskórne chamy ewentualnie do wywozu gnoju
                bo nawet nie do wożenia zwierząt rzeźnych

                a winny zatrudniania takich jest nieodpowiedzialny Lisicki
                trzeba zacząć od wyrzucenia go na bruk

                • 0 0

    • (1)

      "na terminowym odjeżdżaniu z przystanków, a nie przed czasem?"
      Na rozkładzie jak i na stronie ZTMu jest napisane, iż dopuszczalne jest 3-minutowe opóźnienie lub wcześniejszy odjazd.

      • 5 8

      • I uważasz, że jest to w

        porządku? To po co rozkład jazdy, skoro autobus może odjechać przed czasem? Niech zmienią godziny kursowania o minutę w dół, a nie wprowadzają taką dowolność.

        pB

        • 4 0

    • A do (2)

      Ciebie baranie ja mam taki sam szacunek jak dla bydla

      • 1 5

      • Wiem. Czyli taki sam jak do

        reszty pasażerów.

        • 4 0

      • czyli teza pB została potwierdzona

        • 1 0

    • (1)

      zapraszamy do pracy w GAiT . Chętnie poznam tak wspaniałą osobę .

      • 0 4

      • to po co tam pracujesz ?

        • 1 0

  • (1)

    Jeżdżę rowerem, biegam, maszeruję ale nie autobusem. Autobus jest do przewozu pasażerów, rower do jeżdżenia

    • 41 8

    • Barbaro, napisz jeszcze, że ziemia jest dla ziemniaków

      pisarze do pióra a studenci do nauki (pasta do zębów)

      • 1 5

  • Rowerzyści już na bieżąco z regulacjami w zachodniej Europie? (2)

    Czają, że nawet w takich świętych miejscach jak Amsterdam i Kopenhaga są elementem niepożądanym w komunikacji miejskiej i po to im Bozia dwa kółka dała, żeby na nich grzecznie zasuwali?

    • 33 9

    • Jak wprowadzimy takie regulacje dla samochodów jak w Kopenhadze czy Amsterdamie, to będziemy rozmawiać o zakazach w autobusach.

      • 1 1

    • Tobie Bozia dała mózg, a też nie używasz.

      • 1 0

  • Brawo kierowcy. Jako pasażer jestem z Wami.

    • 39 7

  • Kierowca autobusu, czy motorniczy tramwaju. (4)

    Zawsze będą odpowiedzialni za uszkodzenie czego kolwiek w pojeździe. Mówię o kodeksie drogowym. Kodeks cywilny jeszcze bardziej take przepisy precyzuje. Już podczas wprowadzania takiego pojazdu jakim jest rower, do autobusu czy tramwaju, prowadzący naraża pasażerów na realne uszkodzenie ciała bądź zabrudzenia odzieży. Prowadzący ma obowiązek prawny przeciwdziałać takiemu działaniu, musi taką sytuację przewidzieć na podstawie paragrafu kodeksu cywilnego. Art. 776,

    • 26 3

    • "obowiązek prawny przeciwdziałać takiemu działaniu" (2)

      przez staranne i bezpieczne prowadzenie pojazdu.
      ...a nie analizy prawne i definiowanie bagażu pasażera. Pilnuj szewcze kopyta...
      Kodeks zna pojęcie siły wyższej a od oceny przyczyn jest komisja a nie sąd kapturowy nad "biednym" kierowcą. Takie ryzyko zawodowe...
      Większym zagrożeniem jest 200kg, bezwładny gościu z naprzeciwka niż 10kg rower...A gościu równie fajnie fruwa, jak kieryka depnie na hamule...

      • 3 3

      • (1)

        Dokładnie. Szkoda nie powstanie, gdy kierowca skupi się na jeździe i nie będzie musiał gwałtownie hamować.

        • 3 5

        • " Nie będzie musiał gwałtownie hamować " nie sądzę żeby przy natężeniu ruchu i jednak jakiś część d**ili za kółkiem zawsze znajdzie się moment że trzeba przyhamować ostrzej bo książę z przodu bez kierunku wykonuje jakiś dziwny manewr.

          • 1 1

    • Może pijaczków z otwartymi butelkami zaczniesz usuwać z pojazdu ?

      • 3 1

  • Rower jest przyczyną (3)

    Kłopotów z erekcją i bezpłodności.

    • 17 6

    • codzienne korzystanie z samochodu jest przyczyną wielu groźnych chorób (1)

      zwłaszcza narządów "męskich", układu krążenia, nadwagi i otyłości, również wśród dzieci dowożonych do pracy samochodami rodziców.

      • 6 4

      • Dowozisz dzieci do pracy?

        Biedne dzieciaki, jak w Bangladeszu. Może to dlatego, że tam też dużo rowerów.

        • 1 2

    • Zięba ci to powiedział ?

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane