Fakty i opinie

Aktywiści chcą radykalnych zmian w prawie. Chodzi o pieszych

Najnowszy artukuł na ten temat

Uderzył w motorowerzystę i odjechał. Po mandat stawił się na komendzie

Ruchy miejskie i organizacje społeczne, zrzeszone w ogólnokrajowej Federacji Piesza Polska, zawiązały koalicję #ChodziOżycie. Chcą ograniczyć do zera liczbę śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem pieszych. W poniedziałek, 16 września, Tomasz Janiszewski z FRAG złożył na ręce wojewody Dariusza Drelicha pismo z proponowanymi zmianami w polskim prawie, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych. Podobna akcja odbyła się jednocześnie we wszystkich miastach wojewódzkich i przed Ministerstwem Infrastruktury w Warszawie.



Jak oceniasz propozycje zmian w prawie dotyczące pieszych?

są potrzebne i rozsądne 44%
bezpieczeństwo nie zależy od przepisów, tylko od rozsądku wszystkich użytkowników dróg 32%
wszyscy użytkownicy ruchu powinni być równi, nikt nie powinien być uprzywilejowany 24%
zakończona Łącznie głosów: 1218
- Przygotowaliśmy program działań zawierający cztery postulaty wzorowane na najlepszych europejskich praktykach. Te działania są niezbędne do ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych i zbliżenia się Polski do realizacji "wizji zero", gdzie zero jest jedyną możliwą do zaakceptowania liczbą śmiertelnych ofiar wypadków drogowych - mówi Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, będącego częścią ogólnopolskiej Federacji Piesza Polska.
Redukcja liczby śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych zdaniem społeczników będzie możliwa tylko dzięki wprowadzeniu w życie czterech postulatów:

  1. Pierwszeństwo dla pieszych - aby, tak jak w państwach zachodniej Europy, pierwszeństwo miał pieszy mający zamiar wejść na przejście, a nie tak jak jest obecnie - tylko znajdujący się na przejściu
  2. Podwyższenie mandatów za wykroczenia drogowe, plus ich stała waloryzacja oraz powiązanie stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń - od 1997 r. maksymalny mandat wynosi 500 zł (wówczas średnia pensja wynosiła 1,1 tys. zł, a teraz to ponad 5 tys. zł).
  3. Obniżenie limitów prędkości - 50 km/h w nocy w obszarze zabudowanym (powód: piesi w nocy nie są bardziej odporni na wypadki)
  4. Prawdziwa egzekucja przepisów - wzrost liczby działających fotoradarów do co najmniej 2 tys. (teraz jest ich zaledwie ponad 400), co najmniej 300 odcinkowych pomiarów prędkości oraz odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach.


Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne


- Do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań na szczeblu centralnym - podkreśla Janiszewski. - Dlatego apelujemy do pana wojewody jako przedstawiciela Rady Ministrów w województwie o pilne wprowadzenie przedstawionych rozwiązań. Nie możemy pozostać obojętni, gdy #ChodziOżycie [to oficjalny hashtag stworzony na potrzeby akcji - red.].

Wideo archiwalne



Aktywiści powołują się na niechlubne statystyki, w których polskie drogi wciąż wypadają jako jedne z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców. W Polsce liczba takich ofiar wynosi 74.

Pod tym względem jesteśmy na czwartym miejscu od końca i na ostatnim, gdy weźmiemy pod uwagę liczbę ofiar na milion kilometrów przejechanych przez samochody.

- Szczególnie źle wypadamy, jeśli chodzi o pieszych zabitych na przejściach. To polska specyfika: liczba zabitych na pasach pieszych rośnie, zamiast maleć! Dlaczego tak się dzieje? Winna jest przede wszystkim prędkość. Około 85 proc. kierowców przekracza dopuszczalną prędkość́, dojeżdżając do przejścia. Sytuację pogarszają niejasne przepisy. W Polsce pieszy ma pierwszeństwo dopiero, gdy już znajdzie się na pasach - inaczej niż w większości krajów UE - podkreśla Janiszewski.
Jak mówi, początek akcji nieprzypadkowo zbiega się z trwającą kampanią wyborczą. Aktywiści chcą w ten sposób zwrócić uwagę na problem i wymusić na politykach wszystkich opcji dyskusję, a w konsekwencji zmianę obecnych przepisów.

Wideo archiwalne

Opinie (406) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Każdy z nas jest przede wszystkim pieszym, nie mówiąc już o dzieciach. (23)

    Dopiero potem kierowcą, rowerzystą czy pasażerem.

    • 158 13

    • we Francji na początku lat 90 liczba wypadków śmiertelnych była taka jak w Polsce (13)

      ale potem podnieśli drastycznie wys. mandatów... pozakładali wszędzie na drogach i ulicach wideo radary ... i dziś Francja jest na szarym końcu listy wypadków ... a Polska na samym haniebnym szczycie tej listy

      • 21 5

      • Zgoda. (11)

        Ale w takim razie proszę usunąć i**otyczne ograniczenia prędkości z miejsc, gdzie nie jest to konieczne.

        Tak jak np. już jest na al. Armii Krajowej (80km/h) oraz na al. Zwycięztwa (chyba też 80km/h).

        • 2 21

        • Oczywiście, powinno być 50/h

          • 14 1

        • wręcz przeciwnie ... należy wprowadzić jak w Norwegii (9)

          gdziekolwiek przekroczysz o 26km/h dozwoloną prędkość... to prawko zbiorą ci na rok albo w przypadku recydywy dożywotnio !!!

          • 17 2

          • I konfiskata pojazdu za jazdę bez uprawnień (7)

            • 12 2

            • (6)

              a jeżeli nie jedzie własnym, to równowartość nowego, którym się poruszał, tak samo dopłata za używany własny.

              • 3 1

              • po co? ... nich będzie i bolesna kara dla tego co mu to autko wypożyczył (5)

                i niech się potem buja po sądach by odzyskać kasę za swój pożyczony i utracony samochód

                • 4 3

              • (4)

                wypożyczasz auto na tydzień, w tym czasie kolo traci PJ, a następnego dnia twoje auto.
                Po co tworzyć taką patologię skoro można tworzyć automatyczne mechanizmy?

                • 1 1

              • A jaki sens ma w ogóle przepadek samochodu, kiedy średnia wartość w Polsce to 12tys pln? (3)

                To już lepiej dowalić mandat po 10k i nie babrać się z korwinizmami...

                • 4 3

              • (1)

                jedziesz merolem bez prawka, płacisz jak za nowego merola z salonu, stać cię to płać!
                10k to za mało dla niektórych.

                • 0 2

              • To wszyscy zaczną jeździć gruzami po stracie prawka

                Serio, ten pomysł nadaje się na hasło do łykania dla pelikanów, nie do realizacji...

                • 0 0

              • sam jesteś korwinizm

                Korwin nigdy nie postulował takiego przepadku mienia

                • 0 0

          • A za włażenie na czerwonym świetle.

            Zakuwać pieszym nogi w łańcuchy :)

            • 1 0

      • Francja

        nie jest już dziś przykładem sprawnego państwa - wprost przeciwnie.

        • 6 7

    • (1)

      Zdaniem kierowców należałoby wprowadzić OC dla pieszych i prawo chodzenia wymagane do poruszania się po chodniku :D

      • 22 4

      • chodzenie z kogutem na głowie

        Jak nie włączysz koguta zbliżając się do przejścia, to znaczy, że nie chcesz przejść, a dokarmiasz gołębie.

        • 14 1

    • (3)

      Zapomniałem dodać, że ta myśl jest podstawą szwedzkiego projektu Vision Zero, bardzo udanego zresztą. Jak ktoś nie wierzy to niech porówna sobie statystyki dotyczące wypadków.

      • 11 0

      • tam ilość wypadków bierze się z ograniczeń prędkości i przemyślanych ciągów komunikacyjnych (2)

        a nie z tego że ich nastolatki włażą na przejście z oczami wlepionymi w ekran komórki. Kto mieszkał w Norwegii czy Szwecji ten wie o czym mówię.

        • 3 6

        • Tam też włażą. (1)

          Tyle, że każdy kierowca sie zatrzymuje, jak tylko ich widzi, więc problemu nie ma...
          Przecież w Skandynawii można nawet wchodzić na pasy na czerwonym...

          • 7 1

          • W Szwecji nie wolno na czerwonym

            Natomiast możesz wchodzić i tyłem w worku na głowie, będziesz bezpieczniejszy niż u nas na zielonym

            • 7 0

    • każdy z nas na co dzień korzysta z dróg i samochodów (2)

      Autobusy, taxi, poczta, kurierzy, dostawy do sklepów, karetka, policja, straż - każdy oczekuje sprawnego działania tych usług i służb, więc w interesie każdego jest sprawny i jak najszybszy ruch samochodowy. Nie życzę nikomu żeby pogotowie nie zdążyło przybyć bo musiało pokonywać wąskie uliczki, mijanki, progi zwalniające i inne szykany, a do tego uważać na bezmyślnych pieszych którzy mają do wszystkiego prawo.

      • 5 13

      • (1)

        Pisz, pisz, zawsze mnie ciekawi jakie jeszcze bajeczki można wymyślić, by uzasadniać ten niczym absurdalny stan rzeczy.
        Pierwszeństwo pieszych miało być już wprowadzone lata temu i wtedy też padały takie argumenty, że Polacy niegotowi, a miasta potrzebują kilku lat, żeby się przystosować.
        Czasu minęło już dość.

        • 3 2

        • I coś się zmieniło?

          Miasta nadal nie są na to gotowe.
          Ba! wręcz powiedziałbym, że jest gorzej niż było.

          • 0 0

  • OC (14)

    Najlepsza z tych propozycji, to moim zdaniem wiązanie składki OC z liczbą wykroczeń oraz ich rodzajem. Jak ludzie będą musieli zapłacić 50% lub 100% wyższą stawkę OC z tego tytułu, że dostawali mandaty za np. rażące przekroczenie prędkości, to im się może nieco odechcieć pędzić na złamanie karku

    • 132 25

    • Gdyby rzeczywiście dostawali te mandaty to też by byli mniej chętni łamać przepisy. Problem polega na tym, że w Polsce nie ma ani szacunku do prawa, ani realnych mechanizmów egzekwowania go. Można wprowadzać dowolnie wysokie mandaty, ale skoro dostaje je tylko promil z łamiących przepisy, to nie mają one żadnego znaczenia.

      • 34 0

    • Bardzo dobry pomysł, jako kierowca podpisuję się pod nim. (5)

      Dodatkowo niestety auta na rynek polski powinny mieć fabryczne ograniczenie do 160, chociaż znając życie w warsztacie pana Janusza i tak by wykombinowali jak to obejść. Niestety Polacy nie dorośli do dróg szybkiego ruchu, więc może i lepiej że ich jest tak mało bo jeszcze więcej niewinnych ludzi by ginęło.

      • 10 13

      • (1)

        Ahh to Ty jesteś tym kierowcą, który jedzie 70 km/h lewym pasem, którego wszyscy muszą mijać z prawej strony i powodujesz jeszcze więcej zagrożenia niż Ci się wydaje :)

        Pozdrawiam!

        • 11 28

        • Nie, jestem kierowcą wyprzedzającym 120 lewym pasem i mającym za sobą w odległości kłaka mistrza kierownicy, który k o n i e c z n i e musi jechać 150...albo i 200, a co wszak silnik mocny. A jednak przy wypadku zarówno 300 konny potwór jak i 1.6 w gazie wygląda jak sreberko od czekolady...Również pozdrawiam i życzę jak najmniej kierowców jadących 70 lewym...

          • 17 9

      • ile lat rządy TU się bujały z kręceniem liczników? (1)

        jest odgórne ciche przyzwolenie w Polsce na kombinatorstwa, oszustwa i złodziejstwa...
        nawet w polskim sądzie - poszkodowany ma mniej praw niż oskarżony...

        • 13 1

        • widać mentalność złodzieja i bandyty jest rządzącym szczególnie bliska

          • 5 0

      • ograniczenie jest uzasadnione

        skoro można wspomaganie elektryczne roweru ograniczać do 25/h, to dlaczego niby nie można automatycznie ograniczać prędkości samochodu?

        • 0 1

    • (6)

      Po prostu trzeba zwiększyć wysokość mandatów... i przede wszystkich egzekwowanie prawa o ruchu drogowym.

      • 7 1

      • żaden świeży polak nie przejedzie bez mandatu za szybkość przez zakorkowany Paryż (2)

        Polacy są przyzwyczajeni że jak się da... to pyta w mieście 70-80km/h na dozwolonej max 50km/h...
        w Paryżu jest tyle foto radarów i video radarów ... że potem polak ma tu zdziwienie ... jak to dostałem 5 mandatów po 50-100Euro szt, przecież cały czas stałem tam w korkach?

        • 6 1

        • no czytam i myślę ze byłeś w Paryżu (1)

          bubuhahahahaha

          • 1 3

          • nie wierzysz cwaniaczku - to sam się przejedź raz przez Paryż

            nawet jeśli jesteś uprzedzony - to jestem pewien, że mandacik i tak jakiś złapiesz

            • 6 2

      • wszystkie mandaty? (2)

        Mandaty u pieszych za przełażenie na czerwonym? Za chodzenie złą stroną ulicy? Chodzenie po zmroku bez wymaganego odblaskowego ubioru? Tylko kierowców chcesz karać?

        • 5 8

        • (1)

          W mieście to się chodzi po chodniku, nie poboczu. A wymogi odnośnie ubioru obowiązują poza terenem zabudowanym...

          • 8 1

          • Ok

            A jak wygląda podział w statystykach na wypadki z udziałem pieszych w miastach i poza nimi? Nie jest przypadkiem to wrzucane do jednego worka?

            • 0 0

  • Brawo. Popieram. (12)

    Dość hegemonii samochodziarzy i lobby samochodowego. Dość zabijania pieszych, zwierząt i dość trucia matki ziemi.

    • 95 149

    • Prawdziwa córka leśnika? (6)

      To powiedz papie, by się odczepił od Trójmiejskiego Parku Narodowego. Nie powinien służyć jako baza do pozyskiwania drewna.

      • 23 6

      • Dość wszystkiego (1)

        żeby już nie było niczego

        • 11 3

        • precz z preczem!

          • 5 0

      • Ta od koperty (3)

        Czyli od sprawy, która umorzył pisowski prokurator.

        • 9 3

        • A to uszanowanko

          • 0 0

        • To pewnie znasz syna tego co przeżarł (1)

          fundusze OFE ?

          • 1 1

          • A co robi syn Morawieckiego?

            • 0 0

    • (1)

      opowiadasz bździny "córko leśnika"

      • 2 2

      • i teraz wiadomo za co szyszko te wypasione stodoły se stawia...

        • 2 0

    • (1)

      Proponuję psychiatrę ;) A jak nie potrafisz współistniec między autami to nie wychodź z domu. ;) dziś w jednej z tv mówili o kobiecie która wpadła pod tramwaj - zapewne sądziła , że ma pierwszeństwo a ÓW tramwaj stanie w miejscu od tak ;) tramwaj jeździ dalej a kobieta no cóż chciała być silniejsza a leży i już nie wstanie .

      • 5 5

      • dobrze, że nie współżyć, a tylko współistnieć

        • 0 1

    • Jakieś dziwne grzybki w twoim lesie rosną? Jadłaś ostatnio?

      • 0 0

  • (5)

    Słuszna koncepcja,popieram kochani.Pieszy nade wszystko.Ilu drajwerow nie widzi znaków i pasów to ludzkie pojęcie przechodzi.

    • 68 70

    • (3)

      pewna część kierowców jeździ jedną drogą, jak jest objazd już mają problem grożący wypadkiem. Kompletna dezorientacja i fizyczny brak zdolności do prowadzenia pojazdu. Nawet rower jest problemem. Wcześniej czy później taka osoba zabije.
      Pytanie jak doszło do zdania egzaminu?

      • 3 1

      • na egzaminie nikogo nie zabiła ,bo nie rozmawiała przez telefon (2)

        • 1 2

        • w Polsce jest lepiej ... niż u Mistrza BaReji (1)

          to nie kursantka zabija ... a egzaminator na egzaminach powoduje śmiertelne wypadki

          • 1 0

          • No tak

            Po to ma te swoje dodatkowe pedały, dodatkowe szkolenie i brak obowiązku zapinania pasów,bzeby do tego nie dopuścić.

            • 1 0

    • Jeśli priorytet dla pieszych, to niech piesi noszą zaopatrzenie do sklepów. Na plecach!

      • 4 4

  • (11)

    Popieram. Mandaty w Polsce są śmiesznie niskie.
    Jak przekraczasz dopuszczalną prędkość o 50km/h na Zachodzie - bankrutujesz. U nas płacisz 500 zł czy przekraczasz o 50 czy o 80 km/h. Kpina.

    • 110 36

    • U nas kierowca odjeżdża, bo u nas jest urojona wolność, większa niż na niemieckich autostradach, której w sumie tam nie ma.
      Ta "wolność" już dawno opanowała Polskie autostrady i wkroczyła do terenów zabudowanych.
      Jest tak daleko posunięta, że trudno szukać w cywilizacji jakiegokolwiek porównania.
      Jedyne co się nasila, to szyryfowanie oraz totalny hejt na rowerzystów i pieszych, a ludzie naprawdę odpowiedzialni nie robią nic!
      Jedyne co bezczelnie zaproponowali, to "wzajemne zrozumienie", to są kpiny.

      • 9 3

    • tu przesadzasz ... (5)

      zach. mandaty do ich pensji są podobne jak nasze tu w Polsce ... ale za to naliczane punkty i możliwość utraty prawka jest tam bardzo łatwa do osiągnięcia. po za tym automatyczne kontrole radarowe, są tam gęsto i faktycznie w punktach gdzie trzeba / a nie dla trzepania kasy

      • 3 4

      • To jedz i pracuj na zachodzie:) (4)

        To zobaczysz czy dostaniesz proporcjonalny do ich zarobków;) 500 złotych to najniższe "najwyższe" mandaty może nawet i na całym świecie;)

        • 4 2

        • myslisz się ... (3)

          Gdy maksymalna dozwolona prędkość na drodze to 60 km/h lub mniej, a jej przekroczenie wynosi:
          do 5 km/h 800 koron (ok. 347 złotych)
          od 6 do 10 km/h 2 100 koron (ok. 910 złotych)
          od 11 do 15 km/h 3 800 koron (ok. 1 644 złotych)
          od 16 do 20 km/h 5 500 koron (ok. 2 380 złotych)
          od 21 do 25 km/h 8 500 koron (ok. 3,677 złotych)
          Przekroczenie prędkości o 26 km/h lub więcej grozi utratą prawa jazdy. Czas, na jaki prawo jazdy zostanie zabrane, zależy od konkretnego przypadku złamania przepisów. Rozbieżność jest duża od 3 tygodni, do 5 miesięcy, aż po dożywotnią konfiskatę.
          ----
          Przeciętny mieszkaniec Norwegii zarabia około 43 tys. koron miesięcznie, (ok. 18,800 złotych)

          • 7 0

          • (2)

            Czy w Norwegii konfiskata umożliwia ubieganie się, czy jest równoznaczna z orzeczeniem dożywotnim niezdolności?
            Bo u nas odebranie PJ, to otwarta droga do egzaminu i ponownego otrzymania, jak ktoś ma dobre dojście, to w Polsce może jeździć jak chce.

            • 2 2

            • w Norwegii dozywotnia to dożywotnia ... nigdy już prawka nie dostaniesz (1)

              a jeśli jesteś np z Polski .. to nawet mając kolejne nowe prawko i cię zatrzymają - to sąd murowany / a tam sądy już nie mają litości ... i może się skończyć nie tylko horrendalną grzywną, ale nawet więzieniem

              • 3 2

              • Brawo! I tak powinno być w Polsce. Trzeba biczem w tę dzicz bo po dobroci to nie skutkuje.

                • 1 1

    • (3)

      500 zł to niski mandat??? Ty ty chyba jesteś od tej sędzi co to mówiła że "pracować za mniej niż 8 tys może tylko i**ota"

      • 6 9

      • 500 zł to za byle dzieciaka się teraz dostaje (1)

        Tak, to śmiesznie niska kwota.

        • 8 1

        • fakt - za samo posiadanie teraz 500+ dają

          i wcale nie musi być akurat własne

          • 1 2

      • To już sędzia była, jak ziobro kazał trollować na nich, co?

        A to, że za 8k minister nie pracuje, udowodniła Szydło, premiami, które im się należały, bo nikt nie będzie za 8k pracował ;p

        • 1 0

  • Czy pieszy bedzie (35)

    Mial pierszenstwo tez przed tramwajem i pociagiem? Czemu tylko przed samochodami?
    I co to znaczy wykazujacy zamiar przejscia? Jak bedzie szedl chodnikiem to tez kazdy ma sie zatrzymywac bo nie wiadono czy chce przejsc? Przeciez to doprowadzi do paralizu ruchu

    • 162 83

    • (27)

      teraz jeszcze napisz, że pieszemu jest łatwiej iść, stać, czekać, niż tobie się zatrzymać - żeby go przepuścić.

      • 33 22

      • (14)

        przecież taka jest prawda?Jaki jest probloem dla pieszego poczekać aż przejedzie kilka samochodów na krzyż?Czy bezmyślny dziadek rozmawiający z gołębiami w pobliżu przejścia może zablokować cały ruch na ważnej ulicy?Czy ktoś w ogóle myśli wprowadzając tego typu d**ilizmy?

        • 34 42

        • (3)

          Kup sobie bilet za kilkadziesiąt złotych do dowolnego skandynawskiego kraju i przekonaj się na własne oczy, że te d**ilizmy jednak potrafią działać i o dziwo nie blokują całego ruchu.

          • 31 26

          • (2)

            Cała Skandynawia liczy mniej mieszkańców niż połowa naszego kraju więc porównania tego rodzaju są dosłownie bezpodstawne.

            • 11 8

            • No tak, co taki 1.5 mln Sztokholm (1)

              Czy Helsinki i Oslo po 650000 ludzi. Ich wynalazki na pewno nie zadziałają w 500000 Gdańsku...

              • 12 7

              • No nie zadziałają.

                To "troszkę" inne miasta z przygotowaną do takiego ruchu infrastrukturą. A nie takie jak nasze gdzie buduje się byle co i byle jak byle tylko nachapać się ka$$y. A przy rozmowie o infrastrukturze słychać "to się nie da bo już budynki stoją" a rezerwa terenowa sprzedana na inne "inwestycje".

                • 1 2

        • (1)

          Tobie w foteliku jest trudniej niż pieszemu, czy jadącemu rowerzyście? Weź leki człowieku!

          • 15 12

          • Fizyki nie oszukasz.

            Zgadnij - co łatwiej się zatrzyma zakładając poruszanie się z taką samą prędkością 10km/h pieszy czy samochód?

            • 2 1

        • Kilka samochodow na krzyz (5)

          Kilka samochodow na krzyz - ok, mozna poczekac. Szkoda tylko, ze w godzinach szczytu stoje i po 5 min przy przejsciu, bo samochody jada non stop. Jak sama nie wejde, to marna szansa, ze ktos mnie pusci.

          • 23 6

          • Tobie jest łatwiej stać, a że idziesz, to dowód, że jesteś na spacerze i masz zbyt wiele wolnego czasu.

            • 6 17

          • to przejście podziemne trzeba - jedyny sposób na całkowite rozwiązanie konfliktowej sytuacji

            • 10 18

          • A to wina obarczaj kulturę kierowców a nie bezpieczeństwo.

            Jak jest korek to kierowcy również nikogo nie wpuszcza z ulicy podporządkowanej.

            Należałoby uczyć kierowców i pieszych kultury! Ogólnie społeczeństwo jest nie wychowane.

            • 9 1

          • Stoisz 10 metrów od przejścia czy jak?

            Ja spotykam się z tym, że dobre 90% kierowców się zatrzymuje i ustępuje jeżeli ktoś stoi bezpośrednio przy przejściu i ewidentnie chce przejść.

            • 4 0

          • To ty chyba przez obwodnicę w poprzek przechodzisz.

            Zmartwię cię - tam nie ma przejść dla pieszych.

            • 1 0

        • To po co się przesiadłeś do samochodu skoro jest ci lżej i łatwiej chodzić? (1)

          Chodź człowieku i się nie obarczaj cierpieniem.

          • 3 3

          • wsiądź w samochód jak tak ci źle.

            Możemy tak do rana się przerzucać...

            • 2 1

      • mandat 500zł - to jawna Kpina (7)

        za przejazd obok zatrzymującego sie przed pasami i pieszymi pojazdu, czy jazdę na -póżnym żółtym- vel czerwonym ... tak niskimi kwotami mandatów za tak poważne wykroczenia, tych kierowców co robią to nagminnie i z rozmysłem - to się nigdy nie nauczy

        • 13 6

        • (2)

          za takie coś powinna być grzywna co najmniej 2400

          • 2 3

          • 4800

            • 3 0

          • 5-krotne podwyższenie mandatów było by adekwatne

            500 zł wprowadzono przy zarobkach średnich 1100, więc teraz 2500 przy zarobkach 5000 było by proporcjonalnie.

            • 2 1

        • tak i pieszy karać za wejscie pod auto, lub nieprawidłowe przejście przez ulicę (3)

          a przede wszystkim za rozmawianie przez telefon na przejsciu

          • 16 1

          • 100x częściej widze kierowców z komórką przy uchu (1)

            niż takich pieszych na przejściu

            • 8 11

            • no i kierowców się za to karze

              • 0 0

          • przy zmienie przepisów

            nie było by czegoś takiego jak wejście pod auto na pasach

            • 1 1

      • Bo tak jest (3)

        Bezsensowne zatrzymywanie samochodu oznacza znacznie szybsze zużycie hamulców, sprzęgła oraz wzrost spalania. Nie twierdzę, że pierwszeństwo pieszych to zły pomysł, ale w takiej sytuacji piesi powinni w jakiś sposób sygnalizować zamiar skorzystania z przejścia, do którego się zbliżają, Ot, choćby przez wyciągnięcie ręki w jego kierunku.

        • 13 20

        • (2)

          kij z hamulcami i sprzęgłem, ale spalaniem na 1-2 biegu powinni zainteresować się ci którzy to wdychają... Dla ekologii lepiej żeby pieszy zaczekał.

          • 12 13

          • lub ograniczyć ruch w mieście i nikt nie będzie musiał czekać.

            • 10 5

          • jak tak sie martwisz spalaniem i palinami

            to może w ogle zabronić ruchu samochodami ?

            to jest naprawdę smieszne ze broniąc włąsnej wygody sięgasz po takie argumenty. Gdyby Ci naprawdę zależało na jakości powietrza to byś po prostu auta nie używał albo używał tylko sporadycznie.

            • 16 6

    • (2)

      Często widzę babcie stojące przy przejściach i rozmawiające ze sobą i nie mające wcale ochoty przejścia przez przejście. Ciekawi mnie jak mam określić ich zamiar wejścia na przejście. To bzdura z tym punktem najpierw trzeba zmienić mentalność ludzi a dopiero wprowadzać przepisy.
      Może by tak aktywiści zajęli się problemem wynagrodzenia w Polsce by zrównać je z płacami w Europie!!!

      • 23 13

      • Skoro wiesz, że nie mają ochoty, to najwyraxniej umiesz ocenić zamiar...

        • 9 4

      • Strasznie mnie to denerwuje.

        Zawsze zatrzymuję się, żeby przepuścić pieszych i faktycznie - bardzo często okazuje się, że sobie tylko stoją pół metra od przejścia i wcale nie mają zamiaru przechodzić!

        • 3 0

    • Tak, pieszy będzie miał pierwszeństwo przed pociągiem i samolotem!!

      przed rozumem i instynktem samozachowawczym też

      • 11 5

    • No własnie!

      • 0 1

    • drogi miejskie, czego nie rozumiesz?

      Nie umiesz czytac durniu? Chodzi o kretynow co w strefie 30 jezdza 50 + a na terenie zabudowanym nie ustepuja pierwszenstwa na przejsciach. czego jeszcze nie wiesz glupku?

      • 3 2

    • jakoś na świecie to rozwiązali - wystarczy uczyć się od tych co mniej zabijają

      • 0 0

  • Jak zwykle trochę przesadzili z żądaniami. (16)

    Ale zakładam, że to punkt wyjściowy do rozpoczęcia targów,czyli na zasadzie "chcesz cielaka, żądaj wołu".

    • 36 28