• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aktywiści chcą radykalnych zmian w prawie. Chodzi o pieszych

Maciej Korolczuk
16 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Ruchy miejskie i organizacje społeczne, zrzeszone w ogólnokrajowej Federacji Piesza Polska, zawiązały koalicję #ChodziOżycie. Chcą ograniczyć do zera liczbę śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem pieszych. W poniedziałek, 16 września, Tomasz Janiszewski z FRAG złożył na ręce wojewody Dariusza Drelicha pismo z proponowanymi zmianami w polskim prawie, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych. Podobna akcja odbyła się jednocześnie we wszystkich miastach wojewódzkich i przed Ministerstwem Infrastruktury w Warszawie.



Jak oceniasz propozycje zmian w prawie dotyczące pieszych?

- Przygotowaliśmy program działań zawierający cztery postulaty wzorowane na najlepszych europejskich praktykach. Te działania są niezbędne do ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych i zbliżenia się Polski do realizacji "wizji zero", gdzie zero jest jedyną możliwą do zaakceptowania liczbą śmiertelnych ofiar wypadków drogowych - mówi Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, będącego częścią ogólnopolskiej Federacji Piesza Polska.
Redukcja liczby śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych zdaniem społeczników będzie możliwa tylko dzięki wprowadzeniu w życie czterech postulatów:

  1. Pierwszeństwo dla pieszych - aby, tak jak w państwach zachodniej Europy, pierwszeństwo miał pieszy mający zamiar wejść na przejście, a nie tak jak jest obecnie - tylko znajdujący się na przejściu
  2. Podwyższenie mandatów za wykroczenia drogowe, plus ich stała waloryzacja oraz powiązanie stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń - od 1997 r. maksymalny mandat wynosi 500 zł (wówczas średnia pensja wynosiła 1,1 tys. zł, a teraz to ponad 5 tys. zł).
  3. Obniżenie limitów prędkości - 50 km/h w nocy w obszarze zabudowanym (powód: piesi w nocy nie są bardziej odporni na wypadki)
  4. Prawdziwa egzekucja przepisów - wzrost liczby działających fotoradarów do co najmniej 2 tys. (teraz jest ich zaledwie ponad 400), co najmniej 300 odcinkowych pomiarów prędkości oraz odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach.


Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne


- Do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań na szczeblu centralnym - podkreśla Janiszewski. - Dlatego apelujemy do pana wojewody jako przedstawiciela Rady Ministrów w województwie o pilne wprowadzenie przedstawionych rozwiązań. Nie możemy pozostać obojętni, gdy #ChodziOżycie [to oficjalny hashtag stworzony na potrzeby akcji - red.].

Wideo archiwalne



Aktywiści powołują się na niechlubne statystyki, w których polskie drogi wciąż wypadają jako jedne z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców. W Polsce liczba takich ofiar wynosi 74.

Pod tym względem jesteśmy na czwartym miejscu od końca i na ostatnim, gdy weźmiemy pod uwagę liczbę ofiar na milion kilometrów przejechanych przez samochody.

- Szczególnie źle wypadamy, jeśli chodzi o pieszych zabitych na przejściach. To polska specyfika: liczba zabitych na pasach pieszych rośnie, zamiast maleć! Dlaczego tak się dzieje? Winna jest przede wszystkim prędkość. Około 85 proc. kierowców przekracza dopuszczalną prędkość́, dojeżdżając do przejścia. Sytuację pogarszają niejasne przepisy. W Polsce pieszy ma pierwszeństwo dopiero, gdy już znajdzie się na pasach - inaczej niż w większości krajów UE - podkreśla Janiszewski.
Jak mówi, początek akcji nieprzypadkowo zbiega się z trwającą kampanią wyborczą. Aktywiści chcą w ten sposób zwrócić uwagę na problem i wymusić na politykach wszystkich opcji dyskusję, a w konsekwencji zmianę obecnych przepisów.

Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (406) 10 zablokowanych

  • kamery i odcinkowe pomiary prędkości w strefie tempo 30 i obowiązkowe karty rowerowe i numery rejestracyjne na rowerach

    • 6 1

  • rusztowanie (2)

    A gdzie wiadomosc o zawalonym rusztowaniu na Swietojanskiej.Na tym postalu mozna znalezc wszystko oprocz najnowszych wiadomosci.

    • 4 4

    • piesi przechodzący pod rusztowaniem powinni przechodzić w kasku, taka jest logika kierowców przerzucających odpowiedzialność na osoby postronne

      • 0 0

    • Sprawdź "raport". Podano wiadomości o godz.13.42 ; 13.44 oraz filmik 13.54

      • 4 0

  • Podwyższenie mandatów owszem (6)

    ale pokażcie mi kto tu tyle zarabia-5 tysiaków....nauczyciel,ratownik medyczny,sprzedawczyni w biedronce ?Kary dla pieszych za przejście przez jezdnie w niedozwolonym miejscu.Obowiązek karty rowerowej dla uczestników ruchu drogowego tzn.rowerzystów.Obniżenie prędkości do 50 km/h ???Co to za absurd ?Może zakaz używania 3 biegu w samochodach ?A może odblaski dla pieszych żeby byli widoczni.A może lepiej zakaz używania smartfonów podczas pieszej wędrówki-wchodzą zombie wprost pod samochód.Widać że postulaty wymyślają piesi.A może przepisy ruchu drogowego dla pieszych ???

    • 3 9

    • (2)

      1. Nikt nikomu nie każe łamać przepisów. Jeździj poprawnie, to nie dostaniesz mandatu. Proste.
      2. Obniżenie prędkości do 50 km/h dotyczy terenu zabudowanego po 23.
      Co do reszty to się zgadzam. Częścią tego problemu jest wzajemne niezrozumienie i obwinianie się - kierowcy winią pieszych, piesi kierowców. Zaproponowane rozwiązania sugerują całkowitą odpowiedzialność kierowców.

      • 3 1

      • po 23.00....absurd (1)

        50 km/h ???.....kiedy ludzie już śpią ???

        • 0 1

        • jak śpią, to po co mają mieć 60/h?

          • 0 0

    • (2)

      to ze kupiles szrota z Niemiec za 10k nie oznacza, ze na tym koncza sie wydatki na auto.
      Plac za miejsce parkingowe, za mandaty zamiast 500 zl to 5000zl i wtedy nagle albo zezlomujesz szrota albo zaczniesz jezdzic przepisowo.
      Generalnie caly taryfikator jedno 0 wiecej - minimalny mandat 1000zl i skonczy sie fikanie kieroffczykow

      • 5 2

      • Jestem za pod warunkiem, że dotyczyć to będzie również rowerzystów

        • 2 1

      • biedo

        nie stać cię na takie auto jakie posiadam...

        • 0 3

  • Nik (7)

    Słyszeliście o kontroli nik w sprawie fotoradarów i odcinkowych kontroli predkosci?

    - odcinkowe kontrole prędkości były ustawiane o 30 km wyżej niż faktyczną dopuszczalna prędkość

    - ogromna ilość mandatów nie była egzekwowana bo niby brakowało pracowników itp

    W Polsce jest kult samochodu plus świeta przepustowość i święte miejsca parkingowe...

    • 49 49

    • (2)

      w "kulcie samochodu" nie uczestniczą tylko ci, którzy jedyne narzędzie pracy mają w kieszeniach... tymczasem gospodarka to towary i uslugi, a co z tym idize - narzędzia. Hydraulik gołymi rękami kranu ci nie naprawi, a nie wyobrażam sobie żeby jechał z torbą narzędzi i torbą materiałów - tramwajem...
      Oczywiście jak nie masz nic do zabrania bo jesteś biuralistą, to jedź tramwajem, ale musisz zrozumieć, że twój biurowiec jest zbudowany z materii, którą ktoś musial przywieźć, serwisować, zabrać odpady.

      • 10 8

      • Patrzę za okno (1)

        A tam korki tirów i dostawczaków, poprzetykane szambowozami i śmieciarkami...

        A nie, to rządek osobówek, a w każdej tylko kierowca...

        • 7 3

        • to hydraulicy i stolarze

          • 4 1

    • (1)

      Za to jest wyrok sąd że wszelki radary w Polsce źle pokazują prędkość i są nielegalne

      • 1 2

      • I dlatego nie ma mandatu za lekkie przekroczenie prędkości

        • 2 1

    • Kiedyś rodzice uczyli aby uważać na samochody itd.... teraz rodzice chyba uczą aby biegać gdzie się da nie patrząc na samochody ... ludzie chodzą gorzej niż psy bo te uważaja! Mój kot gdy przechodzi przez ulicę to patrzy czy nic nie jedzie... Ale co tam teraz zmierzamy do tego że ludziom wszystko wolno i nie ma żadnych ograniczeń.

      • 5 8

    • w takiej Rosji jak nie mogli sobie poradzić z kierowcami

      co to nagminnie na ostatnia chwilę przed opadającym szlabanem kolejowym muszą, muszą, muszą przeskoczyć
      to pozakładali tam stalowe płyty-blokady wysuwane z jezdni ... i to działa cudownie

      • 8 1

  • Może by tak podnieść jakość doswietlen na przejściach i jakość oznakowania tych miejsc żeby były widoczne z daleka. A nie jedziesz pasów na drodze już dawno nie ma bo się stary A znak ledwo widoczny i miejscami przekręcony w innym okienku.

    • 3 1

  • Czym mniej uprawnień tym bardziej pieszy jest ostrożny i bardziej uważa. Przekonani o pierwszeństwie wchodzą na przejścia /albo i nie na przejścia/ jak barany z nosem w smartfonie.
    Więcej uprawnień jeszcze pogorszy sytuację.

    • 4 3

  • Brawo. Popieram. (12)

    Dość hegemonii samochodziarzy i lobby samochodowego. Dość zabijania pieszych, zwierząt i dość trucia matki ziemi.

    • 95 151

    • Jakieś dziwne grzybki w twoim lesie rosną? Jadłaś ostatnio?

      • 0 0

    • Prawdziwa córka leśnika? (6)

      To powiedz papie, by się odczepił od Trójmiejskiego Parku Narodowego. Nie powinien służyć jako baza do pozyskiwania drewna.

      • 23 6

      • Ta od koperty (3)

        Czyli od sprawy, która umorzył pisowski prokurator.

        • 9 3

        • To pewnie znasz syna tego co przeżarł (1)

          fundusze OFE ?

          • 1 1

          • A co robi syn Morawieckiego?

            • 0 0

        • A to uszanowanko

          • 0 0

      • Dość wszystkiego (1)

        żeby już nie było niczego

        • 11 3

        • precz z preczem!

          • 5 0

    • (1)

      Proponuję psychiatrę ;) A jak nie potrafisz współistniec między autami to nie wychodź z domu. ;) dziś w jednej z tv mówili o kobiecie która wpadła pod tramwaj - zapewne sądziła , że ma pierwszeństwo a ÓW tramwaj stanie w miejscu od tak ;) tramwaj jeździ dalej a kobieta no cóż chciała być silniejsza a leży i już nie wstanie .

      • 5 5

      • dobrze, że nie współżyć, a tylko współistnieć

        • 0 1

    • (1)

      opowiadasz bździny "córko leśnika"

      • 2 2

      • i teraz wiadomo za co szyszko te wypasione stodoły se stawia...

        • 2 0

  • Szkolenie

    Moze tak przeszkolic wszystkich, pieszych i kierowców. Piesi czuja sie jak swiete krowy i nie patrza czy jedzie auto. Za to kierowcy nie zwalniaja przy przejsciach itp.

    • 4 2

  • (1)

    Aktywiści chcą radykalnych zmian w prawie. Chodzi o pieszych ?
    Aktywiści powinni zacząć od edukacji pieszych, że pierwszeństwo, nie gwarantuje nieśmiertelności.

    • 6 4

    • Obawiam się, że są to tzw. działacze na zamówienie a niestety nie z rozsądku.

      • 2 1

  • Kierowca przed przejściem ze światłami przyspiesza (1)

    żeby zdążyć przed zmianą świateł.

    • 7 2

    • Pieszy i rowerzysta robi tak samo!

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane