- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (73 opinie)
- 2 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (87 opinii)
- 3 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (358 opinii)
- 4 Kosiorek i Dulkiewicz chcą współpracować (221 opinii)
- 5 Paraliż drogowy na północy Gdyni (145 opinii)
- 6 Martwe dziki z Karwin miały ASF (105 opinii)
Aleja 17 Grudnia. Spacerowa trasa w centrum Gdyni musi się zmienić
Aleja 17 Grudnia w Gdyni czeka od lat na zmiany. Miasto zapowiada remont, ale tylko pomiędzy kładką nad ul. Podjazd i ul. Batorego, gdzie powstanie droga rowerowa. Mieszkańcy chcieli zadbać o kolejny fragment alei poprzez budżet obywatelski, ale ich wniosek przepadł w głosowaniu. Warto też zaznaczyć, że nie cała ścieżka należy do miasta, więc pamiętająca wydarzenia grudniowe aleja na poważne zmiany nie może liczyć.
Miejsce starć robotników z milicją i wojskiem
Miejsce było świadkiem starć robotników i mieszkańców Gdyni z wojskiem i milicją w Grudniu 1970 r. Nazwa alei upamiętnia właśnie tamte wydarzenia.
Pomysł na drogę rowerową
Z alei chętnie korzystają rowerzyści. Problem w tym, że by dojechać ze Wzgórza do dworca PKP, dokąd rozpościera się aleja, muszą pokonać dwa strome podjazdy. Kilka lat temu pojawił się pomysł, by umożliwić przejazd przez całą al. 17 Grudnia.
Wystarczyłoby wtedy wjechać na kładkę nad remontowanym skrzyżowaniem i krótszą trasą dostać się aż do Wzgórza św. Maksymiliana, po drodze mając kilka wygodnych zjazdów do Śródmieścia.
- Przejazd obecną trasą jest dłuższy o pół kilometra. Liczy ona teraz 1600 metrów, a po drodze trzeba pokonać liczne punkty kolizyjne, cztery sygnalizacje świetlne, łącznie z niebawem wybudowaną przy ul. Obrońców Wybrzeża. Do tego nachylenia terenu oraz brukowaną nawierzchnię na ul. Starowiejskiej. Przejazd trwa ok. 10 minut. Gdyby trasa wiodła przez al. 17 Grudnia, skróciłby się według naszych wyliczeń do 3 minut - przekonywał w 2016 roku Jakub Furkal, wtedy jeszcze członek stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Trasa rowerowa zamiast zaniedbanej alei?
Krótko później zaczął pracować w Urzędzie Miasta, a temat przejazdu dla rowerzystów przestał być eksponowany.
Rok później przypomnieli o nim przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne, proponując włączenie trasy do zielonej obwodnicy Śródmieścia, przy okazji dyskusji o Parku Centralnym, ale nie znaleźli posłuchu w magistracie.
Komplikacja przez sprawy własnościowe
W 2018 roku gruchnęła wiadomość, że niektóre działki przy ul. Władysława IV trafiły do spadkobierców prawowitych właścicieli, którzy zostali z nich wywłaszczeni niezgodnie z prawem. Przez część tych gruntów biegnie także al. 17 Grudnia. Po raz kolejny więc jakiekolwiek zmiany na niej stanęły pod znakiem zapytania. Mimo że według planu zagospodarowania przestrzennego może tam być wyłącznie ciąg pieszo-rowerowy.
Gdynia: część al. 17 grudnia w prywatnych rękach
O to, dlaczego prace przy ogłoszonym programie Klimatyczne Centrum nie zawierają uporządkowania zielonej przecież alei zapytał rok temu nasz czytelnik. Opublikowaliśmy jego spostrzeżenia w osobnym artykule.
- W okolicach pogotowia ratunkowego od lat widnieje tablica "Schody do remontu". Zresztą pozostałe schody i poręcze w alei też nadają się do wymiany bądź renowacji. Każdy odcinek alei wyposażony jest w inny rodzaj lamp. Cała aleja na jej początku (Wzgórze) oraz na jej końcu (Dworzec PKP) posiada ścieżkę rowerową, która nagle się urywa i nie występuje na całej długości parku. Wokół alei pojawiają się co prawda nowe nasadzenia, ale nikt nie pielęgnuje rosnących już tam od dekad drzew - podkreślał wówczas pan Michał.
Pytania od mieszkańców, projekt w budżecie obywatelskim
W odpowiedzi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, przekonywał, że władze miasta myślą o zmianach, a al. 17 Grudnia jest jednym z miejsc, które przejdą metamorfozę, a prace - z włączeniem w nie przedstawicieli rady dzielnicy - już się odbywają.
- Dlaczego alei nie uwzględniono w pierwszym etapie realizacji projektu? Ponieważ część działek, przez które przebiega, stanowi własność prywatną (jak na przykład wspomniane okolice pogotowia). To bardzo ważna kwestia, której nie możemy pomijać podczas dyskusji o rewitalizacji tego miejsca. Zależy nam, by docelowa metamorfoza al. 17 Grudnia była spójna i przemyślana. By nie doszło do powtórki z sytuacji związanej z przywołaną drogą dla rowerów, przebiegającą wzdłuż alei i pozbawioną ciągłości. Warto poczekać trochę dłużej, by ostateczny efekt zadowolił wszystkich - tłumaczył w udzielonej rok temu odpowiedzi.
O al. 17 Grudnia przypomnieli wnioskodawcy projektu w tegorocznym budżecie obywatelskim, składając wniosek dotyczący remontu odcinka od ul. Batorego do ul. Armii Krajowej.
- Planujemy położenie nowej nawierzchni mineralnej ułatwiającej sprawne poruszanie się pieszych na tym odcinku i ustawienie małej architektury - ławek i śmietników. W związku z planowaną wycinką 85 drzew przez PKP wzdłuż torów, pragniemy stworzyć teren jak najbardziej zielony i przyjazny mieszkańcom poprzez nowe nasadzenia zieleni, tj. drzewa, średnie i duże krzewy i byliny. Ponadto chcemy zlikwidować niebezpieczne schody na wysokości ul. Armii Krajowej, wyrównać teren i stworzyć w tym miejscu zieloną strefę rekreacyjną, idealną do wypoczynku - pisali wnioskodawcy projektu. O wydarzeniach sprzed 50 lat miała też przypominać tablica.
Pomysł, choć zaakceptowany przez urzędników, przepadł w głosowaniu.
Najbliżej realizacji droga rowerowa pomiędzy kładką i ul. Batorego
Obecnie najbliżej realizacji wydaje się połączenie rowerowe między kładką i ul. Batorego, na terenie administrowanym przez miasto.
Władze Gdyni mówią o nim od kilku miesięcy. Droga ma połączyć się z istniejącym już drogami na asfalcie przy ul. 3 Maja.
Takie samo wyjaśnienie otrzymał radny Marcin Bełbot, składający interpelację ws. al. 17 Grudnia.
- Al. 17 Grudnia jest monitorowana i jest objęta stałym utrzymaniem w zakresie: oczyszczania ręcznego z częstotliwością jeden raz dziennie. Prace obejmują zbieranie odpadów z całej powierzchni, usuwanie drobnych gałęzi, wygrabianie drobnych zanieczyszczeń przy ławkach, oczyszczanie ciągów komunikacyjnych, eksploatację koszy ulicznych - odpowiedział Marek Łucyk.
Kwestia remontu lub kompleksowego odświeżenia całej drogi w odpowiedzi na interpelację nie pojawiła się.
Opinie wybrane
-
2021-10-22 09:40
Czas najwyższy na ładne miejsca w Gdyni (1)
Nareszcie ktoś zainteresował się tym zapomnianym,zaniedbanym miejscem w centrum Gdyni!Tu powinien być ładny park dla pieszych,ścieżka rowerowa przejezdna,podjazdy odpowiednie,ławki,oświetlenie i jakieś rośliny zasłaniające ten obskurny,płot przy torach!!(no i może monitoring bo same menele i śmieciarze tam się zbierają),a szkoda bo fajna ścieżka spacerowa mogłaby być równoległa droga do głównej ulicy Wł.IV)
- 21 5
-
2021-10-22 12:03
To miejsce nie jest zaniedbane a tym bardziej zapomniane
Niedawno oświetlenie zostało wymenione na ledowe na całej długości alei. To miejsce żyje swoim rytmem i spotkasz tam spacerowiczów, rowerzystów, ludzi z psami, młodzież itp. Na prawdę nie potrzeba tam inwestować pieniędzy, w coś co działa.
- 2 1
-
2021-10-21 21:13
Więcej kontroli (3)
Ta Aleja jest ok, myślę że patrol policji który jeździ tylko rano to za mało wszystkie imprezy to sobota w godzinach wieczornych i absolutny brak kontroli co tam się wyprawia a jest bardzo niebezpiecznie. To jest apel więcej kontroli w sobotę i dni wolne.
- 47 9
-
2021-10-22 09:56
kiedyś spisali nas tam z kumplem za picie piwska
a na koniec dodali żebyśmy lepiej znaleźli inne miejsce bo to bardzo niebezpieczna okolica XD
- 1 2
-
2021-10-22 09:39
po co jak to teren miły dla deweloperki
- 1 2
-
2021-10-21 22:46
Może policja sie boi ?
Bądź wyrozumiały
- 5 4
-
2021-10-21 20:43
Nie, ta aleja nie musi się zmienić (1)
Zostawmy ją taką jaka jest - wszelkie rewitalizacje tylko pogorszą stan tej drogi. Wystarczy, że służby porządkowe nie będą rozjeżdżać tej drogi i nie bedą kolein zostawiać po deszczu. Z barierkami i poręczami też wszystko jest w porządku - tam na prawdę nie ma potrzeby inwestowania pieniędzy. Inaczej z parkowej alejki pozostanie wspomnienie.
- 94 18
-
2021-10-25 09:37
Betonoza
Zaraz ja zabetonuja jak wszystko w Gdyni..
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.