• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Optymalizacja projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej

Patryk Szczerba
25 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Planowane zmiany na Chwarznie dotyczą skrzyżowania Chwarznieńskiej z obwodnicą. Planowane zmiany na Chwarznie dotyczą skrzyżowania Chwarznieńskiej z obwodnicą.

- Czy Gdynia zrezygnowała z przebudowy witomińskiego odcinka Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni? - pytają nasi czytelnicy. Władze miasta odpowiadają, że pomysłu nie zarzucono, a obecnie trwają prace nad optymalizacją projektu, po tym, jak z powodu wysokiej ceny, nie udało się rozstrzygnąć pierwszego przetargu. Zapowiadają też przebudowę wjazdu na obwodnicę w stronę Gdańska zobacz na mapie Gdyni dla jadących z kierunku Chwarzna, gdzie pojawi się dodatkowy prawoskręt.



Która grupa użytkowników powinna być uprzywilejowana na Chwarznieńskiej?

Przypomnijmy, że koperty z ofertami na zapowiadaną od lat przebudowę Chwarznieńskiej zostały otwarte pod koniec listopada 2018 roku. Okazało się, że jest dwóch chętnych do prowadzenia prac. Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.


W styczniu Marek Łucyk, nowy wiceprezydent Gdyni odpowiedzialny za jej rozwój ogłosił, że przetarg został unieważniony z powodu zbyt wysokiej ceny i nie będzie powtórzony.

Chwarznieńska w Gdyni: zmiana koncepcji, bo oferty zbyt drogie



- Koncepcja prezentowana jesienią nie zawierała błędów projektowych i była możliwa do realizacji, jednakże kwoty oferentów w przetargu okazały się wyższe niż środki zarezerwowane na to zadanie - mówi wiceprezydent, przyznając jednocześnie, że gdyby oferta była tańsza, doszłoby do realizacji.
Stało się inaczej, więc zdecydowano, że zmieniona zostanie koncepcja premiująca w początkowym wariancie pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzystów.

Pojawiły się informacje, że najbardziej prawdopodobną opcją jest stworzenie wahadłowego pasa ruchu, z którego korzystaliby kierowcy autobusów i kierowcy w zależności od pory dnia. Nigdy nie zostały oficjalne potwierdzone przez władze miasta.

Obecnie urzędnicy wyjaśniają, że trwają analizy i prace nad optymalizacją projektu. Nie zapadły też decyzje dotyczące budowy zbiornika retencyjnego na działkach na Witominie (mimo to działkowcy otrzymują nakazy opuszczenia terenu) i remontu ul. Hodowlanej, gdzie wyboje codziennie niszczą zawieszenie wielu aut. Obydwa zadania miały być realizowane razem z przebudową Chwarznieńskiej jako jedna inwestycja.

Obwodnicy przez las nie będzie



Wiadomo za to, jakie wydatki poniesiono do tej pory w związku z planowaną inwestycją. Było to blisko 1,4 mln zł.

Zlecone analizy mają dać odpowiedź, jak rozwiązać problem korków na Chwarznieńskiej. Zlecone analizy mają dać odpowiedź, jak rozwiązać problem korków na Chwarznieńskiej.
- W tej kwocie zawiera się m.in. wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, badań geotechnicznych, prac geodezyjnych oraz aktualizacja kosztorysu - wyjaśnia Łucyk.

Dodaje, że nie ma szansy powrotu do koncepcji obwodnicy Witomina poprowadzonej przez las, która była rozważana w 2014 roku.

Będzie dodatkowy pas do wjazdu na obwodnicę



W ostatnich dniach urzędnicy zaproponowali nowy pomysł na rozładowanie korków dla jadących z zachodnich dzielnic Gdyni w kierunku obwodnicy. Pomóc ma w tym dodatkowy prawoskręt dla jadących w kierunku Gdańska. Jest potrzebny, bo codziennie tworzy się tam kolejka aut oczekujących na wjazd.

- Pierwszym etapem jest stworzenie koncepcji, która będzie wyznaczała zakres projektowy - opowiada Jakub Ubych, przewodniczący klubu radnych Samorządności Wojciecha Szczurka.
Rozstrzygnięcie przetargu na jej wykonanie zaplanowano na 6 maja. Jeśli przetarg zostanie rozstrzygnięty w terminie, w trakcie wakacji powinna być gotowa. Później rozpocznie się etap projektowy.

Według rozważanych wariantów jest zmiana organizacji ruchu polegająca na dobudowaniu dodatkowego pasa dla skręcających w prawo w kierunku obwodnicy w Gdańsku. Dotychczasowy pas miałby zostać pasem do jazdy na wprost i później służyć do skrętu w prawo w kierunku obwodnicy na Chyloni.

Władze Gdyni przewidują, że prace budowlane rozpoczną się w 2022 roku.

Miejsca

Opinie (192) 9 zablokowanych

  • chcemy obwodnicę witomina (2)

    chcemy obwodnicę witomina, a nie półśrodki !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 34 9

    • To się przeprowadź jak ci źle

      • 0 18

    • Swoją dzielnicę sobie opasaj obwodnicą!

      • 7 16

  • Tylko budowa obwodnicy Witomina ma sens.

    Nie można robić autostrady w połowie spokojnej dzielnicy. I tak światła zakorkuja to wszystko. Nic się nie zmieni.

    No i oczywiście z 2 lata będzie masakra, a przy budowie obwodnicy kierowcy by nie cierpieli

    • 29 11

  • Opinia wyróżniona

    W Gdyni tylko Igrzyska i samolociki... (5)

    A gdzie inwestycje? Czemu w Gdańsku można budować nowe drogi a w Gdyni nie?Ile kasy zmarnotrawiono na lotnisko?A mieszkańcy od lat tkwią w korkach i mamieni są kolejnymi obietnicami bez pokrycia...

    • 123 19

    • Drogi i drogi

      Ile nie zbudujesz dróg to i tak w szczycie będą korki.

      • 0 18

    • (1)

      Bo budowa nowych dróg jest niezgodna ze strategią mobilności Gdyni!

      • 25 10

      • Popuszczanie pasa jest niezgodne ze strategią zdrowego odżywiania

        • 11 10

    • szczurek jesteś przy korycie 25 lat, nie miałes czasu żeby zrobić dobry projekt przebudowy drogi???

      w tym czasie wydałeś 5 milionów na projekt urzędu miasta bis, 8 milionów na budynek w prywatnym parku rady Europy, miliony na cudawianki i samolociki. jakie to płytkie i żałosne myślenie, zero strategii.

      • 27 9

    • bo Gdynią rządzi pijarowy produkt, gość wylansowany za nasze podatki, otoczony kliką i klakierami.

      radni Gdyni zdjęli z tegorocznego budżetu dziesiątki milionów złotych, przeznaczone na utworzenie węzła integracyjnego przy stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karwinach i wydatki towarzyszące. Warto bowiem przypomnieć, że przy okazji tej inwestycji powstać mają również buspasy wzdłuż ul. Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej. Na te właśnie zadania zdjęta została łącznie kwota aż 33,6 miliona złotych. Oznacza to, że planowana w tym roku budowa węzła się nie rozpocznie.
      Z budżetu gminy zdjęte zostało ponadto 27 mln zł przeznaczone na rozpoczęcie w tym roku rozbudowy ul. Chwarznieńskiej, najważniejszej drogi, prowadzącej do Gdyni Zachód

      • 31 6

  • Rozwiązanie na dodatkowe pasy ruchu jest tanie, proste i sprawdzone w centrum Gdyni. Kupić dużo czerwonej farby i namalować.

    • 26 10

  • Chwarzienska

    Szczerze powiedziawszy,jeszcze do niedawna miałem nadzieje ze coś się zmieni odnośnie infrastruktury drogowej na i z Chwarzna...ale właśnie dzisiejszy artykuł już mnie i wielu innych mieszkańców Gdyni Zachód tej nadziei pozbawił...
    Szczurek i jego świta nie podołali obietnicom...skandal i zarazem jednocześnie spowodowali ze za 2 może 3 lata Wiczlino i Chwarzno będzie totalnie sparaliżowanymi komunikacyjnie dzielnicami...A Hossa kwitnie i ma się dobrze...Porażka i Skandal

    • 41 6

  • przebudowa wjazdu na obwodnicę w stronę Gdańska (1)

    dla jadących z kierunku Chwarzna, gdzie pojawi się dodatkowy prawoskręt.
    W pierwszej kolejności powinno się zrobić prawoskręty od strony Gdyni na obwodnicę w kierunku Gdańska i Chyloni tym samym likwidując światła. Ale to za trudne dla łucyka.

    • 36 8

    • "prawoskręty od strony Gdyni na obwodnicę w kierunku Gdańska" - to nie "prawoskręty, tylko "koniczynka". To nie "ucyk", tylko rządowa GDDKiA

      • 7 11

  • Rozwiązanie (1)

    Mam bardzo proste rozwiązanie- jeżeli brakuje środków w budżecie to deweloperzy dołożą ze swoich środków brakującą sumę. W innym przypadku miasto nie wyda zgody na budowę kolejnych bloków w dzielnicy Chwarzno/Wiczlino.
    Brak przebudowy tak ważnego skrzyżowania to skandal, proszę zobaczyć jak wygląda plac budowy w w/w przeze mnie dzielnicach. Ilu mieszkańcow przybędzie za rok/dwa? Miasto musi natychmiast podjąć radykalne środki!

    • 42 9

    • Podaj podstawę prawną tego rozwiązania

      • 8 10

  • tylko przez las (1)

    ponieważ miasto promuje budowę osiedli za obwodnica, mieszkańcy tych osiedli mogą zjechać do centrum tylko przez Chwarzńieńską lub Wilkopolską. Istnieje też wariant przez Pustki Cisowskie, ale to wiąże się z dodatkowym ruchem na Morskiej. Nie ma innej alternatywy jak estakady, mimo że są one drogie w budowie, za duzo jest w Gdyni gruntów prywatnych, za dużo nieruchomości stoi blisko obecnych dróg aby poszerzać je. Niestety załozenie urzędników , że nie trzeba budowac estakady do 2035 już powoli jest nieaktualne, dużą ilośc mieszkańców w nowych osiedlach to dezaktualizuje.

    • 33 11

    • Potrzebna jest przebudowa dróg do portu by odciążyć Morską i estakadę, a nie nierealne projekty obwodnic. Przebudować Chwarznieńską na aleję i skrzyżowanie na duże rondo

      • 0 19

  • Ja już o tym pisałem w ubiegłym roku. (2)

    Że ten projekt w takiej formie nie powstanie i budowa nie ruszy. Zaś co do tego fragmentu: "Koncepcja prezentowana jesienią nie zawierała błędów projektowych i była możliwa do realizacji" To nie do końca prawda. Projekt został opracowany na bazie koncepcji, która miała błędy formalne. I o tym było wiadomo już jak były otwierane koperty z ofertami. I to z tego względu jest przesunięcie terminu i zmiany w projekcie a nie dlatego, że zabrakło 10 milionów w budżecie.

    Zaś co do tego fragmentu: "Dodaje, że nie ma szansy powrotu do koncepcji obwodnicy Witomina poprowadzonej przez las, która była rozważana w 2014 roku." To jest kardynalny błąd. Kto w obecnych czasach wtłacza ruch tranzytowy w samo serce dzielnicy? Mogą sobie urzędnicy i projektanci ze sto optymalizacji zrobić a ta planowana przebudowa i tak nic nie da.

    Tajemnicą poliszynela jest fakt, że jak deweloperzy planowali koncepcję dzielnic zachodnich to wówczas cały czas była mowa o obwodnicy Witomina. No ale tak to już jest jak mieszkańcy kupują przed wyborami lukrowaną gadkę przyprawioną wizualizacjami i obietnicami. Przypominam, że tak jest ze wszystkim w tym mieście np. z lodowiskiem, pływalnią olimpijską itd. Dziwię się, że jeszcze ktokolwiek tą ściemę kupuje.

    • 55 14

    • (1)

      Zdecydowanie sie zgadzam. Rzucili kiełbasę wyborcom i glosy zdobyli. Głupi co na nich glosują. Zdecydowanie tylko obwodnica Witomina pomoże w zachodnich dzielnicach.Najpierw obwodnica później ewentualny remont odcinka witominskiego ulicy Chwarznieńskiej.

      • 20 5

      • Przez swój las sobie buduj obwodnicę, Chwarznieńska to miejska aleja i tak ją należy przebudować

        • 10 13

  • Jak długi będzie ten dodatkowy pas

    Jeżeli dodatkowy pas będzie też taki krótki to po co się za to zabierać. Korek się i tak będzie robił bo jest za mała odległość między przejściem dla pieszych a obwodnicą. A na wysokości przejścia jest dom gdzie nie ma miejsca na dodatkowy pas. Więc szkoda ludziom oczy mydlić i wydawać pieniędzy na coś co i tak się nie sprawdzi.

    • 32 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane