• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusem na cmentarz. Szkoda, że wciąż z biletem

Patryk Szczerba
31 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
1 listopada dojedziemy pod każdy cmentarz autobusem. Szkoda, że wciąż trzeba za to płacić. 1 listopada dojedziemy pod każdy cmentarz autobusem. Szkoda, że wciąż trzeba za to płacić.

Nie potrafię się nie uśmiechnąć, gdy słyszę, jak co roku Gdańsk i Gdynia przekonują, by 1 listopada pojechać na cmentarz komunikacją miejską. Szkoda, że nie zachęcą do tego, oferując darmowe przejazdy, z czym nie ma problemu podczas czysto teoretycznego "Dnia bez samochodu" - pisze Patryk Szczerba.



Czy bezpłatna komunikacja 1 listopada jest potrzebna?

We wtorek ruszymy na cmentarze w różny sposób. Część osób spacerem, może ktoś rowerem. Jak zawsze sporo wsiądzie do samochodu, choć jak co roku słychać apele policji i urzędników: wsiadajcie do autobusów - te jeżdżące do cmentarzy będą odjeżdżały nawet co minutę. I na końcu - jak w umowach małym druczkiem - dodają, że za przejazd trzeba będzie płacić - na szczęście nic dodatkowego - obowiązuje taryfa normalna.

Za duże koszty

Gdy rok temu zapytałem urzędników, czy nie warto wprowadzić wzorem innych miast darmowej komunikacji w dzień Wszystkich Świętych, nie słyszałem w głosie entuzjazmu. Powodem są pieniądze skrupulatnie wyliczone w obydwu miastach.

ZTM Gdańsk za wozokilometry potrzebne do obsłużenia dodatkowych połączeń zapłacił 2014 r. blisko 300 tys. zł netto. Z kolei koszt funkcjonowania komunikacji miejskiej tego dnia w tym samym roku w Gdyni to 500 tys. zł, a przychód wahał się od 100 do 200 tys. zł.

Rzeczywiście, liczby mogą robić wrażenie i trudno z nimi dyskutować. Ale z drugiej strony w trakcie dnia bez samochodu bezpłatne przejazdy również budżety obciążają. Tyle, że ten dzień istnieje tylko "teoretycznie", niewielu o nim wie, jeszcze mniej świętuje. Tymczasem 1 listopada mamy praktyczną korzyść.

Poza tym spore wrażenie zrobiłby zapewne na potencjalnych pasażerach możliwość bezpłatnego przejazdu. Przy okazji można byłoby pokazać się też zamiejscowym. Może zamiast krążyć samochodem po Trójmieście, sprawdziliby stan naszego taboru. Nie jest przecież najgorszy.

Tylko dla kursów na cmentarze

Żeby nikt nie zarzucił, że reprezentuję postawę roszczeniową - proponuję kompromis: na początek warto wprowadzić je w przyszłym roku na liniach dojeżdżających i odjeżdżających z cmentarzy. W końcu to tylko wycinek komunikacji tego dnia, która funkcjonuje we Wszystkich Świętych jak w sobotę.

I wtedy okaże się, czy pasażerów przybyło i czy takie akcje nie mają tak naprawdę znaczenia. Być może wyjdzie, że to działanie pod publiczkę, bo taka sama liczba aut co wcześniej blokuje ulice i tyle samo pasażerów wybiera autobusy.

Zakładając pesymistyczny scenariusz, uważam, że i tak warto. Później można się tym pochwalić - nie tylko w trójmiejskich - mediach. To, że dotyczy tylko autobusów dojeżdżających na cmentarz, zainteresuje garstkę.

Najważniejsze tego dnia są przecież nekropolie i to dojazd do nich powinien być maksymalnie ułatwiony. Konsekwencja przekonałaby niedowiarków, że warto zostawić samochód na miejscu parkingowym, bo wygodniej, szybciej i bezpłatnie.

Bilety do kontroli?

Jest jeszcze jeden powód. O tym, że kontrola biletów w zapełnionych 1 listopada autobusach to "straszak", nietrudno się domyślić. Mnie utwierdził w tym przekonaniu w zeszłym roku jeden z kierowców, przekazując swoje uwagi po przeczytaniu artykułu.

Był z Gdyni, wiec dodał przy okazji, że przez płatne przejazdy spóźnia się z odjazdem, bo wszyscy chcą kupić karnet.

Ale to już temat na oddzielną opowieść...

Miejsca

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • wygoda (1)

    Każdy jest wygodny. Dla wygody gotów usunąć ciążę. I komu by się chciało przejść pieszo parę kroków.

    • 11 14

    • Cudza ciąża to nie twoja sprawa pseudo katoliku.

      • 6 4

  • Pytanie (5)

    Dlaczego przejazdy mają być darmowe?Czy w Mc'Donnaldzie dają też za darmo? Co jest darmowego w Biedrze? Dlaczego niby miałobyć darmowo?

    • 27 5

    • ano dlatego, żeby ludziom opłacało się zostawić samochód pod domem (3)

      artykułu nie przeczytałeś?

      • 4 12

      • Ale dlaczego ludzie mają zostawiac samochody pod domem???? (1)

        Po to jest auto, zeby się nim przemieszczać.
        Ty jak kupiłeś rower to pojechałeś na ścieżkę rowerową autobusem??

        Co za absurdalne wpisy tu czytam.

        • 9 4

        • to, że czegoś nie rozumiesz, to nie znaczy, że jest absurdalne

          teorii względności też przeciętny Janusz nie pojmie.

          • 2 2

      • tylko naiwniacy wierzą że kierowcy się przesiądą do autobusów

        każdy co najwyżej ma nadzieję, że to ktoś inny się przesiądzie ale nie on

        • 3 0

    • kawa w mcdonaldzie ostatnio była za darmo.

      • 0 0

  • Podzielam uwagi autora artykułu... (5)

    ... to miałoby służyć promocji komunikacji miejskiej.

    Jak czytam wypociny większości osób to widzę, że jeszcze nie dorośli do polityki europejskiej, gdzie takie akcje to norma. Zazdrośni są, że ktoś by jechał za darmo... no ludzie to chodzi o jeden dzień w roku, w który taka akcja ma uzasadnienie! Swoją drogą wolałbym taką akcję promocyjną transportu publicznego niż wydawania pieniędzy (setki tysięcy złotych) przez organizatorów transportu na reklamy w radiu, kubki, puzzle, koszulki, czapki, długopisy, opłacenie hostess itp. itd. Takie akcje też nie zapewniają zwiększonego ruchu w komunikacji, a generują mega koszty...ale ktoś musi zarobić przecież...Pozostawiam to Wam jeszcze raz do przemyślenia. Pozdrawiam

    • 14 24

    • " Zazdrośni są, że ktoś by jechał za darmo..." (4)

      Ty chory jesteś, ty sie lecz.

      Uwierz mi, żaden właściciel auta nie będzie ci zazdrościł transportu publicznego, nawet za darmo.

      • 10 4

      • (3)

        Serio?
        To skąd się bierze ten jazgot samochodziarzy o jeden dzień darmowej komunikacji? W budżecie Gdańska to przecież śmieszna kwota. Czy to niej jest przypadkiem pospolita zawiść? Bo jak to może być, że jadę moją furą, stoję w korku i nie mam miejsca parkingowego a inni dojadą wygodnie i za darmo komunikacją miejską.
        Przypominam, że pasażerowie komunikacji miejskiej też płacą podatki.

        • 4 4

        • Coś ci sie pomyliło, ale tak to jest jak się czyta bez zrozumienia. (2)

          Jazgoczą bidaki bez aut, w tym ty. Bo wam nie starcza darmowa komunikacja w ten dzien, o nieeeee. nie o to tu chodzi :)
          Tu chodzi o to, żeby była darmowa dla was i zakaz poruszania się autami. Wtedy tylko takie burki jak ty poczują sie usatysfakcjonowani i równi :))))

          • 2 1

          • (1)

            Wychodzi bieda intelekualna. Masz 15 letniego golfa i myślisz , że jesteś bogaty.

            • 1 2

            • Nie, mam Maserati.

              Wiesz robaczku są ludzie co posiadają takie samochody ba nie jest to dla nich jakiś cud .
              Ale rozumiem , tylko stare golfy masz w otoczeniu a lepsze samochody widzisz w katalogu i nie wierzysz, że kogoś może być na nie stać. Rozumiem

              • 0 0

  • (2)

    Budowanie dróg, parkingów oraz możliwość bezpłatnego przemieszczania się samochodami i autobusami oddala ludzi od korzystania z alternatywnych środków transportu. Mamy do czynienia z przewymiarowaniem ruchu pojazdów mechanicznych co jest przyczyną umierania miast, tak jak ma to miejsce w Detroit.
    Miasto powinno być dla ludzi i rowerzystów a nie dla samochodów.

    • 5 13

    • Czy

      ktoś z państwa tutaj zaglądających wie jak Detroit obecnie stoi po ogłoszeniu bankructwa w 2013 r, tak pytam z ciekawości. :)

      • 0 1

    • Dlaczego dla pieszych? Tylko przeszkadzaja kiedy jade chodnikiem.

      Inwalidzi na rowery, emeryci na rowery, kobiety w ciazy na rowery, turysci na rowery!

      • 1 0

  • Komunikacja miejska ogólnie powinna być bezpłatna (6)

    Spójrzmy prawdzie w oczy: w obecnym stanie nie jest ona żadną alternatywą dla samochodu. Skąd wziąć na to pieniądze ktoś zapyta? A ja idę o zakład, że byłoby jak w Tallinie: jak tam wprowadzono bezpłatną komunikację miejską (tylko dla mieszkańców), to nagle wszystkie słoiki zaczęły się przemeldowywać i płacić podatki w tym mieście.

    • 13 12

    • Jakie podatki są miesja

      • 2 2

    • (1)

      Akurat Tallin chce się z tego pomysłu wycofać, gdyż jak porównali się z Wilnem i Gdańskiem, stwierdzili, że model gdański jest najlepszy.

      • 8 3

      • właśnie widać

        po tych autobusach wożących powietrze.

        • 2 1

    • (2)

      Wystarczy, żeby komunikacja miejska była tańsza a nie bezpłatna. Jeżeli za bilet płaciłabym 2 zł a nie 3,20 (niezależnie czy jadę przez pół miasta czy 2 przystanki), to na pewno wybrałabym tramwaj zamiast auta. Samochód w tym momencie kosztuje mnie niewiele więcej niż miesięczny na ZTM i SKM (bo taki bilet musiałabym kupować). Decyzja jest prosta.

      • 6 0

      • nie zgodzę się

        Tutaj też chodzi o komfort: wsiadam i jadę niczym się nie martwię. Zresztą tanie bilety są bez sensu, bo pozwalają pokryć najwyżej koszt ich dystrybucji.

        • 5 0

      • Badania prowadzone w wielu miastach dowodzą, że cena jest jednym z ostatnich kryteriów wyboru pomiędzy komunikacją miejską a samochodem. Znacznie wyżej są takie czynniki jak pewność, częstotliwość, stan pojazdów. Niżej są np. dostęp do bezpłatnego internetu w pojazdach.
        Także gdyby wprowadzono bilety za 20 zł miesięcznie to i tak dużo ludzi by nie przyciągnęło.

        • 3 1

  • Pytanie co jest celem władzy.

    Jeśli rzeczywiście chcą nakłonić ludzi do pozostawienia samochodu w domu i pojechania komunikacją, to musi mieć to dla kierowcy uzasadnienie ekonomiczne. W takie święto raczej nie jeździ się solo, więc jeden samochód to cztery osoby. Jak do tego samochód będzie na LPG, i policzymy tylko koszty zmienne, to jak zestawimy to z 4 biletami w obie strony, to przewaga samochodu jest bezdyskusyjna. O czasie przejazdu i dostępności miejsc siedzących nie warto już nawet wspominać.

    • 11 2

  • Nie rozumiem tego żebractwa ludzi nieposiadających auta. (16)

    Ciągle tylko podjudzacie, żeby kierowców doić, a to za parkingi, a to jeszcze więcej za paliwo. I zacieracie ręce zabierając nam miejsca parkingowe, np. na Starowiejskiej.
    Za to sami chcielibyście jeździć za darmo. A z jakiej racji? Kto ma sponsorowac wam darmowe przejazdy, ja ze swoich podatków??

    Niedoczekanie.

    • 15 18

    • Ty rozumiesz o co chodzi? o to żeby samchodami nie jechać tylko komunikacja (4)

      o to żeby samochodami nie jechać tylko komunikacja bo i mniejsze korki i parkingów nie trzeba. Bo kierowcy gdyby mogli do pad sam grób autem by zajechali, żeby tylko d*pska nie ruszać

      • 5 10

      • A ty rozumiesz, o co chodzi?? (3)

        Dlaczego każesz mi jeździć komunikacją miejską, skoro mam auto?
        Bo ty nie masz, bo ciebie nie stać?
        Po to są parkingi, żeby na nich parkować, i bynajmniej nie rowery i autobusy ZKM, ale auta osobowe.

        Nie zapędzaj się.

        • 8 4

        • ty masz auto, my mamy korki (2)

          nikt nie rozpatruje nakazu jeżdżenia komunikacją miejską, tylko postuluje się wzrost atrakcyjności tej formy transportu.

          • 3 5

          • atrakcyjność i komunikacja miejska - słowa, które wykluczają się nawzajem (1)

            Korzystam często z komunikacji, żeby właśnie w korkach nie stać, ale proszę mi nie wciskać, że to jest atrakcyjne. Wieczny tłok, smród i zimno. Tramwaje, owszem nawet ładne, ale kompletnie niefunkcjonalne i zdecydowanie w godzinach szczytu, niektóre linie jeżdżą zbyt rzadko.

            • 4 2

            • Jezus Maria, dziecko neo...

              I właśnie dlatego, że komunikacja w obecnej formie nie jest atrakcyjna, to autor pisze, że powinna być bezpłatna - żeby istniał jakikolwiek racjonalny powód by z niej korzystać.

              • 3 3

    • (7)

      Zabierając wam miejsca parkingowe? A to twoje miejsce parkingowe na twojej ziemi, że ktoś ci je zabiera? Nie, to przestrzeń publiczna, czyli nas wszystkich. Chcesz ja sobie zawłaszczyć tylko dla siebie, na swoje auto, więc płać.
      Ciekawe po czym byś jeździł gdyby nie drogi budowane z podatków (również tych z paliwa), głównymi użytkownikami dróg są auta osobowe. Chcesz stworzenia infrastruktury za grube pieniądze specjalnie dla ciebie, ale nie chcesz ponosić jej kosztów. Kto tu jest żebrakiem?

      • 10 5

      • Płącę podtki, również w paliwie, finansuję budowę dróg. I nie jeczę o darmowych przejazdach. (6)

        Płacę za parkowanie. To ty żebrzesz o darmowe przejazdy komunikacją, więc odpowiedz sobie sam, kto jest żebrakiem.

        • 10 4

        • (4)

          Nie ma czegoś takiego jak darmowe przejazdy. Kupuję bilet i płacę za siebie, więc wypraszam sobie. To ty jęczysz że podatki za wysokie a za parkowanie trzeba płacić.

          • 10 5

          • obiektywnie, to Twój bilet nie zwróci kosztu utrzymania komunikacji miejskiej (3)

            Zerknij na budżet Gdańska z dowolnego roku - transport zbiorowy jest zawsze na minusie. Czyli dorzucają się do niego wszyscy podatnicy.

            • 5 3

            • Dorzucają się podatnicy bo cała masa ludzi ma pół/darmowe przejazdy. Emeryci, renciści, dzieci. Nie należę do żadnej z tych grup, sam płacę za siebie i nikt mi nie finansuje przejazdów.

              • 4 0

            • Obiektywnie to opłaty paliwowe nie pokrywają kosztów utrzymania dróg, bo w całości trafiają do budżetu centralnego. Miasto Gdańsk nie ma z tych podatków ani złotówki. Zerknij na budżet Gdańska z dowolnego roku :-). Czyli do samochodów dorzucają wszyscy podatnicy.

              • 3 1

            • obiektywnie korzystając z samochodu płacisz tylko za własne paliwo i ubezpieczenie

              naprawa zużytych dróg, organizacji miejsc parkingowych, czy utrzymania lokalnych ulic tom również olbrzymia kwota w budżecie miasta.

              • 2 0

        • "Płącę podtki, również w paliwie, finansuję budowę dróg"

          Podatki w paliwie zasilają drogi krajowe.

          • 4 1

    • Typowy burak przyklejony za kierownica i nadodatek chwali sie głupotą :) ale sie usmiałem

      Leming gdybys rozumiał co czytasz to bys wiedział ze ta cwaniara chce bezpłatne bilety dla takich cymbałów jak ty!!Ale do tego trzeba miec mózg którego tobie brakuje!!Dlatego własnie sie nie zgadzam by takie lemingi jak ty miały jeszcze dodatkowo bilety za darmo!!

      • 8 2

    • Nie rozumiesz, faktycznie

      Dla tych, którzy aut nie posiadają i na codzień jeżdżą komunikacją miejską, to jest bez znaczenia, czy 1 listopada będą przejazdy z biletami, czy bez, bo oni i tak z reguły mają kartę miejską opłaconą na cały miesiąc. Te darmowe przejazdy miałyby być właśnie dla posiadaczy samochodów, którzy w tym dniu korzystaliby z autobusów. Więc o czyje żebractwo tu chodzi, to sam sobie odpowiedz.

      • 7 1

    • To nie jest żebractwo ludzi bez samochodów

      tylko tych co je posiadają, ale nie chcą stać w korkach i mieć problemów z parkowaniem więc liczą na to, że wszyscy inni kierowcy przesiądą się do autobusów i oni będą mieli luz na drogach. Naiwniacy!! A ludzie bez samochodów podejrzewam, że w większości mają bilety miesięczne i im to pewnie wisi czy tego dnia jest za darmo czy nie.

      • 4 0

  • Bilety...

    "Jedz autobusem" tylko szkoda ze biletomatow brak oczywiscie ktos by powiedzial mozna kupic u kierowcy tylko ze Gdansk - przeplacamy na calogodzinnych Gdynia - kup 5 z czego uzyj dwa a ten ostatni wyzuc po podwyzce (z zakozenia jezdze raz do roku) ciekawi mnie ile nasza komunikacja miejska wyludza od nas pieniedzy rocznie!

    • 9 3

  • Ja tam nic nie wydaję!

    Przekładam kwiaty i znicze z innego grobu na swoich bliskich-typowy ceblularz!

    • 1 5

  • Miasto powinno paść na kolana przed kierowcami i błagać ich o przejażdżkę transportem publicznym. (8)

    A tak poważnie, powinny być wydzielone buspasy tylko i wyłacznie dla autobusów, do tego zamknięcie dla aut wąskich uliczek dojazdowych w najbliżej okolicy cmentarzy, komunikacja publiczna musi być szybka, sprawna i punktualna. A jak ktoś koniecznie musi wozić swoje cztery litery autem, niech stoi godzinami w korkach razem z innymi wygodnisiami co raz w roku nie mogą wsiąść do tramwaju.
    Bilety są za drogie? Koszt podróży jednej osoby autem w mieście na pewno jest kilka razy wyższy.

    • 10 18

    • Nieeee, to my, kierowcy mamy paść na kolana przed biedakami bez aut i błagać ich o przejażdżkę transportem publicznym. (5)

      Żeby bron boże nie poczuli się gorsi i frustracja ich nie zabiła.

      Żyj i daj żyć innym, jak chcą. Ty jedź autobusem, ja pojadę autem.

      • 9 5

      • (3)

        Biedacy bez aut jeżdzą komunikacją publiczną, a ci wszyscy kierowcy w 20 letnich szrotach to milionerzy.

        • 7 4

        • Mam nowe auto, 2016 rocznik, moi znajomi również jeżdżą nowymi. (2)

          Zmien może znajomych, skoro znasz tylko takich co mają szroty...? Od razu poszerzysz horyzonty.

          • 7 6

          • (1)

            Nie zachwycaj się tak swoim nowym samochodem, tylko skup się bardziej podczas jazdy a zobaczysz jakimi autami jeżdżą ludzie.
            Polacy mają jedne z najstarszych samochodów w Europie, to fakty, nie wąskie horyzonty.

            • 7 3

            • burakowi niewytłumaczysz szkoda czasu

              • 3 2

      • Pojedz swoim 20 letnim blachodmrodem, albo autem z kredytem na 10 lat postoisz, miejsca blisko nie znajdziesz ,ale pokozaczyc zawsze mozna. Ja mam auto ale na cmentarz jadę autobusem.

        • 1 2

    • Na cmentarz raczej nikt nie jedzie solo

      Policz 4 osoby x bilet tam i z powrotem. Nie wiem ile musiałby spalać Twój samochód, żeby wyszło drożej. Chyba 100/100. Mój ma założone LPG, i nawet dla 1 osoby wychodzi taniej, o 4 nie wspominając.

      • 8 5

    • Masz całkowitą racje!!To zadna nowosc na zachodzie tak jest oddawna!!

      Typowy burak za kierownica tego nie zrozumie nawet jak jest zagranica to do niego nie dociera!!

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane