- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (129 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (227 opinii)
- 3 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (64 opinie)
- 4 Coraz więcej domów pływających na wodzie (66 opinii)
- 5 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (52 opinie)
- 6 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (33 opinie)
Autobusy jeżdżą już kontrapasem w Gdyni
Od tygodnia trwały testy, a w poniedziałek, 16.12.2019, o godz. 7:30 pierwszy autobus przejechał buspasem "pod prąd" ul. Chwarznieńskiej. Według szacunków inwestycja warta 4 mln zł pozwoli dojechać do centrum pasażerom pięciu linii autobusowych, nawet 10 minut szybciej niż do tej pory.
Przypomnijmy:
- kontrapas autobusowy ma 1,1 km,
- zlokalizowany jest na ul. Chwarznieńskiej,
- jeżdżą nim autobusy linii nr 103, 121, 140, 147 i 160.
To innowacyjny projekt, bo autobus wjeżdża na jeden z dwóch pasów dwupasmowej jezdni, który do tej pory prowadził w przeciwnym kierunku. I prowadzi nadal, ale "zmienia się" w buspas podczas porannych korków, gdy dwa pasy w kierunku centrum stoją w korku, a w przeciwną stronę jest niewielki ruch. Kierowcy muszą być jednak czujni i zwracać uwagę na znaki, które informują, kiedy można jechać wyłącznie prawym pasem, bo lewym jedzie autobus. Nie brakuje jednak kierowców, którzy znaki lekceważą.
Policjanci na miejscu już od tygodnia
- Dlatego jesteśmy na miejscu. Patrol zwraca uwagę na kierowców niestosujących się do przepisów, by zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że część osób jeździ "na pamięć" i musi minąć trochę czasu, zanim przyzwyczają się do nowego i nietypowego rozwiązania - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni.
Patrol policji pilnował tego miejsca już cały poprzedni tydzień, gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki, obecnie funkcjonariusze podejmują decyzję o ewentualnym mandacie w zależności od tego, jak rażące było wykroczenie.
Jak działa kontrabuspas
Autobusy wjeżdżają na kontrapas tylko wtedy, gdy jest korek w kierunku centrum. Najpierw wyłączany jest lewy pas w kierunku Chwarzna, a w przeciwnym kierunku dopiero po kilku minutach zapala się komunikat "zakaz wjazdu" z dopiskiem "nie dotyczy ZKM".
- Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol "X", to kierowcy bezwzględnie nie mogą poruszać się takim pasem - podkreśla Karol Żarski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Całość inwestycji pochłonęła niecałe 4,1 mln zł. 2 mln złotych pochodziło z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych.
- W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu Tristar i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Opinie (355) ponad 10 zablokowanych
-
2019-12-16 14:56
czy ktoś policzył to w ogóle? (8)
Ilu osobom zrobiono dobrze, a ilu osobom kazano stać w mega korku w czasie gdy ten kontrabuspas funkcjonuje? Żałosne, mega żałosne i głupie, uważam. W sumie nawet jest wkurzona, bo inaczej tu powiedzieć nie mogę.
- 64 16
-
2019-12-16 15:05
(3)
Oczywiście! W autobusie zmieści się kilkadziesiąt osób natomiast w samochodzie max 5. Najczęściej i tak jeździ 1 osoba w samochodzie. Więc uważam, że buspas jak najbardziej jest trafioną inwestycją.
- 18 6
-
2019-12-16 15:24
Zmarnowana kasa, 4 mln w bloto (2)
Skoro ma byc obwodnica Witomina to po co utopiono 4 mln na ten i**otyczny kontrabuspas
- 6 6
-
2019-12-16 22:14
Trzeba było nie stać tam codziennie i nie blokować
Ci co tam korkują powinni jeszcze przeprosić
- 2 1
-
2019-12-17 00:22
obwodnica a jaka tam obwodnica...
może za jakieś 10 lat jak ten kontrabuspas budowali 5 miesięcy
- 2 0
-
2019-12-16 15:21
Nikomu nie kazano stać w korku. Z tego co wiem to dzisiaj to autobusu wpuszczają wszystkich jak popadnie.
- 6 3
-
2019-12-16 16:14
to wsiadz do autobusu, najlepiej razem ze swoimi "bombelkami"
droga Olu, bedzie ci wtedy zrobione dobrze.
- 7 1
-
2019-12-16 16:18
(1)
A czemu niby korek się zwiększył? Nikt nikomu nie zabrał żadnego pasa w stronę Gdyni.
- 8 1
-
2019-12-16 16:34
Fakt. Ale poczucie wyższości samochodziarzy na pewno się nie umocniło.
- 4 1
-
2019-12-16 14:58
Za 4 miliony to mogli dodatkowy pas wybudować (1)
na tym odcinku 1,1 km
- 52 11
-
2019-12-17 08:50
Ferrari czy Ford?
- 3 1
-
2019-12-16 15:03
Piotr
Fajnie że wyjazd z Chwarzna został zablokowany co 3 zmina świateł. Brawo! Dlatego że mieszkam bliżej mam stać jak palant i czekać 15min rano na zmiane swiatla do skrętu w lewo.
- 34 11
-
2019-12-16 15:03
(2)
Już widzę tych wszystkich Januszy w passeratti i BMW :D
- 41 11
-
2019-12-16 15:25
Janusze w autobusie maja odrobine satysfakcji
Wlasnie dlatego nie jezdze komunikacja miejska, nie znosze chamstwa i buractwa
- 7 6
-
2019-12-19 21:29
Passeratii
Coś masz do passeratii a może sam jeździsz Kupił I..... Auto. Jak coś to sorki jeśli poczujesz się urażony.
- 5 1
-
2019-12-16 15:04
Piotr (2)
A to że zdarzy się wypadek to kwestia czasu i ciekawe kto za to odpowie
- 45 11
-
2019-12-16 22:17
Sprawca odpowie
Jak już wyjdzie ze szpitala. I to nie będzie nikt z autobusu. Orientuj się :)
- 6 0
-
2019-12-16 22:46
Można założyć na przód autobusu pancerny lemiesz, wtedy sam sobie karę wymierzy sprawca co na czerwonym jedzie.
- 4 1
-
2019-12-16 15:09
To tak jak w Wielkiej Brytanii.
Podobno przechodzą na ruch prawostronny. Ale stopniowo. W pierwszym roku tylko autobusy i samochody ciężarowe;-))
- 42 1
-
2019-12-16 15:10
Gdynia stan umysłu (5)
4 miliony żeby zyskać 10 czy 15 minut.
WTF
Prędzej czy później dojdzie do kolizji bo to rozwiązanie jest najzwyczajniej niebezpieczne.- 63 15
-
2019-12-16 15:40
15 minut razy każdy pojazd rocznie da korzyść dużo przewyższającą te 4 bańki. (3)
Naucz się liczyć abnegacie ekonomiczny!
- 8 1
-
2019-12-16 16:18
I po co te inwektywy (2)
" każdy pojazd "
To Twoje słowa i w sumie masz racje.
Zdajesz sobie sprawę ile samochodów stoi dłużej w korku bo autobus ma pierwszeństwo. Te Twoje przewidywane korzyści raczej nie będą imponujące.- 1 6
-
2019-12-16 18:17
Samochody wcale dłużej w korku nie postoją, bo problemem nie jest ilość autobusów, a samochodów właśnie. (1)
A ta ilość niestety jest dalej taka sama.
- 8 0
-
2019-12-17 10:23
No co Ty nie powiesz
A autobus jak zjeżdża na lewą a potem wraca na prawą stronę to przypadkiem nie zatrzymuje samochodów ?
To nie są 2 zmiany świateł ?- 1 5
-
2019-12-16 18:36
10-15 minut w kursie Chwarzno - Centrum
to jest bardzo dużo. Podkreślam, bardzo. Jeśli buspas da 10 minut zysku na kurs, to znaczy, że jest strzałem w dziesiątkę. Każdy pasażer zyskuje 10 minut, zyskuje też ZKM, który nie potrzebuje już tylu autobusów do obsługi linii i może je przerzucić gdzieś indziej zamiast pchać w korek.
- 5 0
-
2019-12-16 15:13
4 miliony?
- 35 11
-
2019-12-16 15:25
Nawet 10 minut i 4 miliony. Cytując Siarę z Killera "mają sk....ny rozmach".
- 49 3
-
2019-12-16 15:37
Projektowi wróżę powodzenie aż do pierwszych wypadków śmiertelnych
- 41 14
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.