• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy jeżdżą już kontrapasem w Gdyni

Michał Sielski
16 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Od tygodnia trwały testy, a w poniedziałek, 16.12.2019, o godz. 7:30 pierwszy autobus przejechał buspasem "pod prąd" ul. Chwarznieńskiej. Według szacunków inwestycja warta 4 mln zł pozwoli dojechać do centrum pasażerom pięciu linii autobusowych, nawet 10 minut szybciej niż do tej pory.



Jaki rodzaj transportu najchętniej wybierasz w codziennych podróżach?

Przypomnijmy:

  • kontrapas autobusowy ma 1,1 km,
  • zlokalizowany jest na ul. Chwarznieńskiej,
  • jeżdżą nim autobusy linii nr 103, 121, 140, 147 i 160.


To innowacyjny projekt, bo autobus wjeżdża na jeden z dwóch pasów dwupasmowej jezdni, który do tej pory prowadził w przeciwnym kierunku. I prowadzi nadal, ale "zmienia się" w buspas podczas porannych korków, gdy dwa pasy w kierunku centrum stoją w korku, a w przeciwną stronę jest niewielki ruch. Kierowcy muszą być jednak czujni i zwracać uwagę na znaki, które informują, kiedy można jechać wyłącznie prawym pasem, bo lewym jedzie autobus. Nie brakuje jednak kierowców, którzy znaki lekceważą.

Policjanci na miejscu już od tygodnia



Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści. Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści.
- Dlatego jesteśmy na miejscu. Patrol zwraca uwagę na kierowców niestosujących się do przepisów, by zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że część osób jeździ "na pamięć" i musi minąć trochę czasu, zanim przyzwyczają się do nowego i nietypowego rozwiązania - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni.
Patrol policji pilnował tego miejsca już cały poprzedni tydzień, gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki, obecnie funkcjonariusze podejmują decyzję o ewentualnym mandacie w zależności od tego, jak rażące było wykroczenie.

Jak działa kontrabuspas



Autobusy wjeżdżają na kontrapas tylko wtedy, gdy jest korek w kierunku centrum. Najpierw wyłączany jest lewy pas w kierunku Chwarzna, a w przeciwnym kierunku dopiero po kilku minutach zapala się komunikat "zakaz wjazdu" z dopiskiem "nie dotyczy ZKM".

- Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol "X", to kierowcy bezwzględnie nie mogą poruszać się takim pasem - podkreśla Karol Żarski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Całość inwestycji pochłonęła niecałe 4,1 mln zł. 2 mln złotych pochodziło z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych.

- W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu Tristar i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (355) ponad 10 zablokowanych

  • czy ktoś policzył to w ogóle? (8)

    Ilu osobom zrobiono dobrze, a ilu osobom kazano stać w mega korku w czasie gdy ten kontrabuspas funkcjonuje? Żałosne, mega żałosne i głupie, uważam. W sumie nawet jest wkurzona, bo inaczej tu powiedzieć nie mogę.

    • 64 16

    • (3)

      Oczywiście! W autobusie zmieści się kilkadziesiąt osób natomiast w samochodzie max 5. Najczęściej i tak jeździ 1 osoba w samochodzie. Więc uważam, że buspas jak najbardziej jest trafioną inwestycją.

      • 18 6

      • Zmarnowana kasa, 4 mln w bloto (2)

        Skoro ma byc obwodnica Witomina to po co utopiono 4 mln na ten i**otyczny kontrabuspas

        • 6 6

        • Trzeba było nie stać tam codziennie i nie blokować

          Ci co tam korkują powinni jeszcze przeprosić

          • 2 1

        • obwodnica a jaka tam obwodnica...

          może za jakieś 10 lat jak ten kontrabuspas budowali 5 miesięcy

          • 2 0

    • Nikomu nie kazano stać w korku. Z tego co wiem to dzisiaj to autobusu wpuszczają wszystkich jak popadnie.

      • 6 3

    • to wsiadz do autobusu, najlepiej razem ze swoimi "bombelkami"

      droga Olu, bedzie ci wtedy zrobione dobrze.

      • 7 1

    • (1)

      A czemu niby korek się zwiększył? Nikt nikomu nie zabrał żadnego pasa w stronę Gdyni.

      • 8 1

      • Fakt. Ale poczucie wyższości samochodziarzy na pewno się nie umocniło.

        • 4 1

  • Za 4 miliony to mogli dodatkowy pas wybudować (1)

    na tym odcinku 1,1 km

    • 52 11

    • Ferrari czy Ford?

      • 3 1

  • Piotr

    Fajnie że wyjazd z Chwarzna został zablokowany co 3 zmina świateł. Brawo! Dlatego że mieszkam bliżej mam stać jak palant i czekać 15min rano na zmiane swiatla do skrętu w lewo.

    • 34 11

  • (2)

    Już widzę tych wszystkich Januszy w passeratti i BMW :D

    • 41 11

    • Janusze w autobusie maja odrobine satysfakcji

      Wlasnie dlatego nie jezdze komunikacja miejska, nie znosze chamstwa i buractwa

      • 7 6

    • Passeratii

      Coś masz do passeratii a może sam jeździsz Kupił I..... Auto. Jak coś to sorki jeśli poczujesz się urażony.

      • 5 1

  • Piotr (2)

    A to że zdarzy się wypadek to kwestia czasu i ciekawe kto za to odpowie

    • 45 11

    • Sprawca odpowie

      Jak już wyjdzie ze szpitala. I to nie będzie nikt z autobusu. Orientuj się :)

      • 6 0

    • Można założyć na przód autobusu pancerny lemiesz, wtedy sam sobie karę wymierzy sprawca co na czerwonym jedzie.

      • 4 1

  • To tak jak w Wielkiej Brytanii.

    Podobno przechodzą na ruch prawostronny. Ale stopniowo. W pierwszym roku tylko autobusy i samochody ciężarowe;-))

    • 42 1

  • Gdynia stan umysłu (5)

    4 miliony żeby zyskać 10 czy 15 minut.
    WTF
    Prędzej czy później dojdzie do kolizji bo to rozwiązanie jest najzwyczajniej niebezpieczne.

    • 63 15

    • 15 minut razy każdy pojazd rocznie da korzyść dużo przewyższającą te 4 bańki. (3)

      Naucz się liczyć abnegacie ekonomiczny!

      • 8 1

      • I po co te inwektywy (2)

        " każdy pojazd "
        To Twoje słowa i w sumie masz racje.
        Zdajesz sobie sprawę ile samochodów stoi dłużej w korku bo autobus ma pierwszeństwo. Te Twoje przewidywane korzyści raczej nie będą imponujące.

        • 1 6

        • Samochody wcale dłużej w korku nie postoją, bo problemem nie jest ilość autobusów, a samochodów właśnie. (1)

          A ta ilość niestety jest dalej taka sama.

          • 8 0

          • No co Ty nie powiesz

            A autobus jak zjeżdża na lewą a potem wraca na prawą stronę to przypadkiem nie zatrzymuje samochodów ?
            To nie są 2 zmiany świateł ?

            • 1 5

    • 10-15 minut w kursie Chwarzno - Centrum

      to jest bardzo dużo. Podkreślam, bardzo. Jeśli buspas da 10 minut zysku na kurs, to znaczy, że jest strzałem w dziesiątkę. Każdy pasażer zyskuje 10 minut, zyskuje też ZKM, który nie potrzebuje już tylu autobusów do obsługi linii i może je przerzucić gdzieś indziej zamiast pchać w korek.

      • 5 0

  • 4 miliony?

    • 35 11

  • Nawet 10 minut i 4 miliony. Cytując Siarę z Killera "mają sk....ny rozmach".

    • 49 3

  • Projektowi wróżę powodzenie aż do pierwszych wypadków śmiertelnych

    • 41 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane