- 1 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (233 opinie)
- 2 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (481 opinii)
- 3 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (133 opinie)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (210 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (301 opinii)
- 6 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (153 opinie)
Autobusy jeżdżą już kontrapasem w Gdyni
Od tygodnia trwały testy, a w poniedziałek, 16.12.2019, o godz. 7:30 pierwszy autobus przejechał buspasem "pod prąd" ul. Chwarznieńskiej. Według szacunków inwestycja warta 4 mln zł pozwoli dojechać do centrum pasażerom pięciu linii autobusowych, nawet 10 minut szybciej niż do tej pory.
Przypomnijmy:
- kontrapas autobusowy ma 1,1 km,
- zlokalizowany jest na ul. Chwarznieńskiej,
- jeżdżą nim autobusy linii nr 103, 121, 140, 147 i 160.
To innowacyjny projekt, bo autobus wjeżdża na jeden z dwóch pasów dwupasmowej jezdni, który do tej pory prowadził w przeciwnym kierunku. I prowadzi nadal, ale "zmienia się" w buspas podczas porannych korków, gdy dwa pasy w kierunku centrum stoją w korku, a w przeciwną stronę jest niewielki ruch. Kierowcy muszą być jednak czujni i zwracać uwagę na znaki, które informują, kiedy można jechać wyłącznie prawym pasem, bo lewym jedzie autobus. Nie brakuje jednak kierowców, którzy znaki lekceważą.
Policjanci na miejscu już od tygodnia
- Dlatego jesteśmy na miejscu. Patrol zwraca uwagę na kierowców niestosujących się do przepisów, by zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że część osób jeździ "na pamięć" i musi minąć trochę czasu, zanim przyzwyczają się do nowego i nietypowego rozwiązania - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni.
Patrol policji pilnował tego miejsca już cały poprzedni tydzień, gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki, obecnie funkcjonariusze podejmują decyzję o ewentualnym mandacie w zależności od tego, jak rażące było wykroczenie.
Jak działa kontrabuspas
Autobusy wjeżdżają na kontrapas tylko wtedy, gdy jest korek w kierunku centrum. Najpierw wyłączany jest lewy pas w kierunku Chwarzna, a w przeciwnym kierunku dopiero po kilku minutach zapala się komunikat "zakaz wjazdu" z dopiskiem "nie dotyczy ZKM".
- Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol "X", to kierowcy bezwzględnie nie mogą poruszać się takim pasem - podkreśla Karol Żarski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Całość inwestycji pochłonęła niecałe 4,1 mln zł. 2 mln złotych pochodziło z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych.
- W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu Tristar i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Opinie (355) ponad 10 zablokowanych
-
2019-12-16 12:48
Opinia wyróżniona
A nie łatwiej , taniej i szybciej (6)
byłoby postawić światła od strony Gdyni? W czasie przejazdu autobusu kontrpasem /czyli na jakieś 20 sekund/ włączane by było na nim czerwone światło na oba pasy i nie byłoby obaw że jakiś dureń wjedzie na czołówkę.
- 44 186
-
2019-12-16 14:19
dodatkowe światła to dodatkowy milion zł (3)
rozwalają mnie te ceny, cztery miliony za pomalowanie jezdni, jakiegoś dodatkowego kodu w systemie...masakra!
- 26 18
-
2019-12-16 17:20
Wiesz że możesz zgłosić się do przetargu? Zrób taniej (1)
- 17 8
-
2019-12-17 00:56
tu nie chodzi o to żeby było taniej
tylko żeby było jak najwięcej do podziału
- 9 6
-
2019-12-16 15:03
Jakiego kodu? Koszt to znaki, sygnalizatory itd. To był bardzo niski koszt.
- 10 17
-
2019-12-16 13:51
(1)
Skąd wziąłeś 20 sekund? Bo mi wychodzi, że wtedy autobus by musiał jechać około 216 km/h. I przez te "20 sekund" stałby ruch w stronę obwodnicy - co w przypadku godzin szczytu gdy busy cały czas jeżdżą? Co nie zmienia faktu, że pomysł kontrabuspasa jest i**otyczny, widać, że myślenie jest o tu i teraz a nie za X lat.
- 28 34
-
2019-12-17 10:15
jak to "geniuszu" policzyłeś?
- 8 1
-
2019-12-16 13:22
Opinia wyróżniona
Pieniądz w błoto (11)
Autobus może realnie zaoszczędzi z 5min. Czasami i tak już stoi w korku, przed możliwością wjechania na kontrbuspas. Jak już mu się uda to i tak stoi do Witomina. Jestem ciekaw jak to rozwiązanie będzie działać jak powstanie obwodnica Witomina?
- 144 117
-
2019-12-17 00:15
Z tymi pieniędzmi w błoto to fakt.
Nie neguję ułatwienia dla autobusów bo powinno być, ale ten "kontrbuspas" to nic innego jak ładnie opakowane przyznanie się do faktu, że poszerzanie drogi, obwodnica Witomina, etc. guzik dadzą. Im więcej ułatwień dla aut tym więcej aut i zawsze korki wrócą.
A projekt poszerzenia Chwarznieńskiej przez las był od początku z tyłka. Trzeba było od razu zrobić z buspasami to by teraz nie trzeba było kasy wydawać.- 11 3
-
2019-12-16 14:58
Broda do ziemi ci urośnie zanim powstanie obwodnica.
- 17 3
-
2019-12-16 13:51
Nie będzie żadnej obwodnicy Witomina (2)
Prędzej powstanie hyperloop Gdynia-Warszawa.
- 23 10
-
2019-12-21 23:45
Ta przed wyborami
Za kilka lat zrobi się głośno ze bedzie przetarg , który ostatecznie nie zostanie rozstrzygnięty ale to juz po wygranych wyborach, podobnie jak z lodowiskiem .
- 6 0
-
2019-12-16 14:48
z mojej ubikacji do Wisełki
- 9 3
-
2019-12-16 13:43
(5)
Po pierwsze to kontrapas autobusowy, po drugie dzisiaj zaoszczędziły 10-13 minut w zależności od godziny.
- 52 3
-
2019-12-17 18:56
Odp.
Piszecie o kilku minutach na plus dla autobusu ale sila rzeczy o te kilka minut a moze i wiecej opozniaja przejazd dziesiatki samochodow,ktore zmuszone do oczekiwania generuja dodatkowe szkodliwe substancje do atmosfery.Kazde uprzywilejowanie autobusow wydluza czas jazdy setek samochodow.Na zachodzie Europy sa takie rozwiazania ale w godzinach rannych i powrotow z pracy polegajace na zmianie i zwiekszeniuno jeden pas ruchu ale dla wszystkich uzytkownikow.Patrz Niemcy trasa Monachium GaPa.
- 0 10
-
2019-12-16 23:26
Dodajmy jeszcze (2)
że te 10 minut zaoszczędzi KAŻDY z kilkudziesięciu pasażerów.
- 20 1
-
2019-12-17 18:58
(1)
Ale straca setki uzytkownikow samochodow osobowych!
- 0 9
-
2019-12-18 06:42
Jak stracą, jak wszyscy jadą do centrum, a pas do witomina jest prawie pusty? To jest przecież fizycznie niemożliwe, tak, jak to, że Ziemia jest płaska.
- 8 0
-
2019-12-16 14:17
naplujesz to powie że pada
z takimi się nie dogadasz :)
- 26 8
-
2019-12-16 13:37
Opinia wyróżniona
zostawiłem dziś auto i skorzystałem z autobusu 140 (5)
w kierunku centrum....Rzeczywiście, autobus śmignął kontrapasem szybciutko podczas gdy auta stały w korku już od wysokości blacharza na Chwarznie. Super sprawa !
- 231 71
-
2019-12-17 14:20
no...widzę że cały magistrat Gdynia klinął kciuka w górę
brawo!!! będzie premia od gryzionia
- 6 0
-
2019-12-16 14:52
Ja też w porach szczytów wybieram autobus. Problem w tym, że okno bezkorkowe ostatnio się mocno skróciło i stałem się zakładnikiem tych autobusowych rozwiązań, ale dodatkowo rejestruję korzyść czasową połączoną z niższym kosztem.
- 25 7
-
2019-12-16 14:19
Autobus śmignął i utknął w korku kilometr dalej. (2)
- 23 43
-
2019-12-17 11:24
Utknął w korku i zaoszczędził 10 min
- 1 5
-
2019-12-16 14:34
nie utknął, jechał co prawda powoli, ale
na Witominie i tak ma kilka przystanków
- 50 7
Wszystkie opinie
-
2024-03-07 05:33
Czy elektryki mogą jeździć tym kontrabasem?
- 0 0
-
2023-11-03 15:12
Pod prąd
Co się dziwicie . W ZTM wystarczy mieć kat. B i wewnętrzne przeszkolenie . Tacy kierowcy odpowiadają za pasażerów, a nie mają pojęcia o przpisach ..
- 0 0
-
2022-10-25 20:44
Gdynia to stan umysłu
Na obwodnicy zamontowanie interaktywnych znaków i tablic informacyjnych jest niewykonalne bo ułatwiło by płynność przejazdu wszystkim i dbało by o bezpieczeństwo. Natomiast dla kilku autobusów na godzinę na odcinku 1km gdzie później i tak stoi w korku można takowe znaki zamontować. Rozwiązania drogowe w Gdyni to majstersztyk bo jak wiadomo Gdynia białą farba stoi.
- 0 0
-
2021-08-23 20:52
I tak źle i tak nie dobrze
- 5 0
-
2019-12-16 14:54
Autobusy kontrabasem (5)
Tego nawet w muzycznym nie grali
- 50 1
-
2021-08-23 20:48
No niby kontrabas
A hamulce piszczą jak te hiszpańskie skrzypce
- 5 0
-
2020-12-03 22:25
Niby ten kontrapas
No ale te hamulce piszczą jak hiszpańskie skrzypce
- 12 0
-
2020-11-07 16:32
No niby to kontrapas
Ale hamulce piszczą jak te hiszpańskie skrzypce
- 14 0
-
2020-09-26 16:17
No niby kontrabas
Ale hamulce piszczą jak hiszpańskie skrzypce
- 18 0
-
2019-12-16 17:40
Niby kontrabas
A hamulce piszcza jak hiszpanskie skrzypce
- 34 0
-
2020-12-03 22:36
I tak wszystko źle
Wszystko jest źle zrobione
- 12 0
-
2020-12-03 22:34
Wydarzenie stulecia...
- 12 0
-
2020-12-03 22:32
Poprostu wydarzenie tegoż stulecia...
- 12 0
-
2020-11-28 15:37
Normalnie wydarzenie tego stulecia...
- 15 1
-
2020-11-22 14:47
No wszystko jest źle !
- 28 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.