• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy wjadą na Główne i Stare Miasto

Krzysztof Koprowski
29 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512. Autobusy kursujące po Śródmieściu będą krótsze o ok. pół metra od tych, które można spotkać m.in. na linii 512.

Po latach zapowiedzi wreszcie ścisłe historyczne centrum Gdańska zyska linię autobusową, która zasięgiem obejmie uliczki Starego i Głównego Miasta. Dotychczas obszar ten był niczym obwarzanek - ze świetną komunikacją po obrzeżach i brakiem jakiejkolwiek w środku.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia linii autobusowej w głąb Śródmieścia Gdańska?

Śródmieście Gdańska, wbrew pozorom, jest białą plamą na mapie komunikacji miejskiej. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska - Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska zapewniają dojazd tylko od jednej strony. Wspomaga je jeszcze Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, lecz by dostać np. z Dworca Głównego do wód Motławy czy w niektóre obszary Starego Miasta, niezbędny jest dłuższy spacer. W efekcie mieszkańcy wybierają własne auto lub po prostu rezygnują z podróży z innych dzielnic do Śródmieścia.

- Dlatego, myśląc nie tylko o turystach, w tym też tych, którzy udają się z bagażem do miejsca noclegowego, ale przede wszystkim o osobach w podeszłym wieku i niepełnosprawnych, chcemy uruchomić linię autobusową, która będzie jeździć uliczkami Starego i Głównego Miasta. Którędy dokładnie? Wciąż rozpatrujemy różne warianty - informuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.

Czytaj też: Śródmieście: najgorzej skomunikowana część Gdańska

Jak informują władze miasta, decyzja o uruchomieniu linii już zapadła. Rozpisano też przetarg na zakup odpowiedniego taboru autobusowego. Zakład Komunikacji Miejskiej planuje w tym celu zamówić sześć krótkich pojazdów - tzw. minibusów.

Będą one liczyć maksymalnie 7,5 metrów długości i szerokość 2,2 metra. Na siedząco podróżować będzie mogło nie mniej niż 14 pasażerów, zaś łącznie pojazd musi być zdolny do przewiezienia minimum 37 osób. Autobusy powinny być gotowe w terminie pięciu miesięcy od podpisania umowy na ich produkcję.

Pierwotnie planowano zakup autobusów elektrycznych, ale te jednak okazały się zbyt drogie. Na Śródmieście nie nadają się też zwykłe "krótkie" 12-metrowe autobusy, bo choć mieszczą się one na długość w uliczkach, to problemem jest ich manewrowanie ze względu na szerokość. Przykładowo Solaris Urbino 12 ma dokładnie 2550 mm szerokości.

Czytaj też: Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Linia autobusowa w Śródmieściu ruszyć ma jeszcze w tym roku. Wstępnie mówi się o wrześniu - październiku. - Prawdopodobnie uruchomimy ją po wakacjach. Nie chcieliśmy tego robić przed Jarmarkiem św. Dominika, aby uniknąć zamieszania poprzez zmiany trasy lub zawieszenia linii - tłumaczy Lisicki.

Autobusy kursować mają po jednej okólnej trasie przez cały rok, podobnie jak zwykła linia autobusowa. Będzie też obowiązywać identyczna taryfa przewozowa jak w tramwajach i pozostałych autobusach. Dokładna częstotliwość kursowania nie jest znana, ale ma być na tyle atrakcyjna, by nie opłacało się iść pieszo, lecz poczekać na autobus i nim podjechać np. do dworca głównego.

Dworzec główny ma być przystankiem początkowym i końcowym, choć nie ma jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie. Autobus ma stąd docierać w takie rejony miasta, jak: Długa i Długi Targ zobacz na mapie Gdańska, Długie Pobrzeże zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska, Bazylika Mariacka zobacz na mapie Gdańska oraz Hotelu Heweliusz zobacz na mapie Gdańska. Władze miasta nie wykluczają też wariantu, że autobus pojedzie przez Ogarnązobacz na mapie Gdańska, a następnie przetnie ul. Długi Targ oraz Mariacką, a więc typowe deptaki.

- Nie widzę przeszkód, by autobus przejeżdżał z niewielką prędkością w poprzek te ulice. Sam widziałem podobne rozwiązania w innych miastach, nawet z użyciem tramwaju. Pamiętam też, jak niedawno wprowadziliśmy, mimo dużego oporu, całodobową możliwość jazdy rowerem na Długiej i Długim Targu. Nikt z tego powodu nie ucierpiał - przekonuje zastępca prezydenta.

Zakupione przez Zakład Komunikacji Miejskiej autobusy mają też służyć mieszkańcom innych dzielnic. Część z nich zostanie skierowana do obsługi Osowej dla dojazdów do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz pobliskich szkół. Nowe linie lub nawet przeorganizowanie komunikacji miejskiej w tej części miasta to jednak perspektywa co najmniej roku - dwóch lat.

Miejsca

Opinie (331) 10 zablokowanych

  • (8)

    A czy nie wystarczyłoby puścić autobusy od Wałów Jagiellońskich przez Targ Drzewny, Podwale Staromiejskie, przy Technikum Łączności do Targu Rybnego? I linia nad Motławę by była.

    • 29 4

    • (7)

      Wystarczyłoby, ale wiesz...trzeba myśleć;) Powinni brać z Ciebie przykład,bo super rozwiazanie proponujesz.Pozdrawiam:)

      • 10 1

      • Super - ale nie dla tych, którzy do Dworca jadą. (6)

        • 3 4

        • A dworzec (5)

          to przy jakiej ulicy jest? ...

          • 3 0

          • Podwale Grodzkie... (4)

            • 0 1

            • No dobra. A więc wystarczy dodać dworzec PKP do (3)

              propozycji Michalaxyz i sprawa załatwiona.
              Lisicki słuchaj mieszkańców!

              • 5 1

              • No toż tak to ma jeździć.... (2)

                • 2 2

              • Ciekawe. A jak ma się do tego hotel Heweliusz czy (1)

                kściół Mariacki, o których to punktach mowa w artykule ;-/
                Ten autobus (skoro już musi) powinien jechać jedną ulicą od skrętu na Targu Drzewnym - Podwalem Staromiejskim (z pętlą powrotną przy Targu Rybnym) bez zbędnych zakrętów, zwrotów itp. utrudniania ruchu innym uczestnikom w tym i tak już trudnym obszarze miasta.

                • 3 0

              • Jakim trudnym obszarze? Jak żyję i jeżdżę, nie mam tu żadnych trudności.

                • 0 0

  • komunikacja z lotniskiem (3)

    Moze wreszcie to rozwiazac? Czestotliwosc kursowana autobusu z centrum Gdanska jest ponizej wszelkiej krytyki.

    • 22 6

    • I niech to będzie linia na lotnisko

      A nie linia łącząca dwa końce miasta, przypadkiem z lotniskiem na trasie.

      • 0 0

    • Popieram - zrobić typowy kurs na Lotnisko , z ew. kilkoma zatrzymaniami (1)

      a nie ze ludzie wracający z pracy tłoczą się z ludzmi jadącymi na lotnisko z wielkimi walizami - dla oby dwu stron nie jest to komfortowe.

      • 14 3

      • Cholera - ile razy jadę 210

        to jeszcze nigdy nie miałem tam problemów z wejściem.
        Więc po cholerę druga linia????

        • 3 8

  • Tramwaj

    Pod same 3 Krzyże można podjechać tramwajem 8,naprawdę nie widzę potrzeby robienia większych problemów niż są.Pomyślmy lepiej jak uatrakcyjnić miasto i lepiej o niego zadbać aby turyści do nas wracali.

    • 5 0

  • Autobus dla mieszkańców? Bzdura. Po pierwsze - bilety pewnie za 3 zł, a u kierowcy za 3,60 (2)

    i dla mieszkańców centrum nie będzie zniżek, a tym bardziej darmowej komunikacji, a po drugie pieszo szybciej dojdzie się z Długiej na Mariacką, czy Piwną, niż przejedzie autobusem i to za 3 zł.

    Delikatnie ujmując - ktoś w magistracie chyba zamienił się z wackiem na głowę.

    • 9 0

    • Oni nie musieli się zamieniać :-) (1)

      Tak już mają, od urodzenia.

      • 7 0

      • Fakt

        a niektórzy mają w głowach zamiast mózgów pudding

        • 3 0

  • PO-kaz "demokracji" w wydaniu pe-o (1)

    W demokratycznym kraju zapytanoby mieszkańców o zgodę, przynajmniej mieszkańców samego centrum. W partiokracji pe-o tak nie jest - walną cię czym zechcą. Jak w carskiej Rosji.

    • 5 0

    • Liscki prowadzi konsultacje społeczne wylącznie po to,

      aby następnie na złość mieszkańcom wdrożyć rozwiązanie najmniej popularne ;-/ Kpina i nic poza tym.

      • 2 0

  • jeden z głupszych pomysłów. Pewnie bus też nie będzie zabytkowy..

    • 9 0

  • (5)

    Jak to na polskich forach. Każdy widzi swój czubek nosa. Naprawdę myslicie, że w Urzędzie Miasta mysleli tak długo, że aż wymyslili jak wam życie utrudnić? Przeciez te autobusy są na wniosek mieszkańców. Od wielu lat o to zabiegają. Na Starówce się mieszka, pracuje, załatwia sprawy, a nie tylko zwiedza. Mieszkają tam starsi ludzie, matki z dziećmi i kobiety wracające do domu z ciężkimi siatami, a nie tylko młodzi sportowcy.Ale jak chcecie widzieć tylko własny czubek nosa to oglądajcie go do woli. Tylko trzymajcie klasę przy tych wpisach, bo "hadko" czytać. Jeszcze jedno. Tego możemy być pewni, że tymi autobusami ani pan Lisicki, ani żadna inna decyzyjna osoba z miasta jeździć nie będzie. Tylko my - mieszkańcy.

    • 3 12

    • (1)

      No to weź plan miasta i narysuj to co się projektuje. Sporo tych "mieszkańców" uszczęśliwia to planowanie ? Ja widzę planowana Drogę Hotelową.
      Nie ma możliwości uszczęśliwić mieszkańców, a ruch ciężkich pojazdów o sporej częstotliwości spowoduje ogromne szkody w zabudowie. Teren nadal jest grząski pomimo pięknych chodników. Ten temat już kiedyś był rozpatrywany i wycofanie ruchu samochodowego było owocem ostrej polemiki.
      Niestety przychodzi taki p.L. i szokuje "lekkimi" autobusami.

      • 3 0

      • Z tymi "pięknymi chodnikami" to przesadziłeś :-)

        Chodniki to koszmar, a jako codzienny "spacerowicz" po okolicy ze zgrozą obserwuję jak zapadają się i falują całkowicie dowolnie. Z każdym rokiem jest gorzej, a nawet te nowe nie wytrzymują próby czasu.

        • 2 0

    • " na wniosek mieszkanców" ????? (2)

      toś mnie ubawił

      • 5 0

      • NIKT z moich znajomych mieszkających w centrum nie uznał tego pomysłu z autobusami nawet za rozsądny

        wszyscy twierdzą, że to megagłupie. To chyba najlepiej świadczy o opinii mieszkańców.

        • 4 0

      • No właśnie.

        Ja jako niemłody mieszkaniec również dźwigający codziennie siaty z zakupami, jestem zdecydowanie przeciw wprowadzaniu takiego autobusu.

        Nawet gdyby niekiedy mogło ułatwić mi to życie (chociaż bardzo wątpię, bo trasa jest typowo turystyczna i mieszkańcom ona na nic), to nie będę ani marnować czasu na stanie w korku (piechotą dojdę szybciej obserwując na codzień co dzieje się na Starym i Głównym Mieście) ani pieniędzy na bilet, żeby przejechać jeden przystanek, a potem i tak poświęcić dodatkowy czas na dojście do domu.

        Argument o mieszkańcach to typowa podpucha urzędasów, bo mieszkańcy od 50 lat jakoś sobie radzą bez autobusów i tramwajów na S. i G. Mieście i nigdy nie spotkałam się z tym, żeby ktoś z mieszkańców narzekał z tego powodu.

        • 6 0

  • Trawmaje

    Według mnie lepiej było by puścić tramwaje po Długiej a zaraz potem po ul. Łąkowej aż do starej zajezdni tramwajowej .

    • 3 0

  • Oczami wyobraźni widzę te przejścia dla pieszych na Długiej, te semafory

    i tych strażników miejskich, mandatujących niesfornych ludzi przechodzących na czerwonym świetle, a już zagranicznych turystów zwłaszcza.

    • 6 0

  • Autobusy tak, samochody mieszkańców nie?! (9)

    Co za bzdura! Jakiś czas temu rozpisywano się, że samochody mieszkaców są zagrożeniem dla Głównego Miasta, a teraz autobusy będą jeździć tymi wąskimi uliczkami?! Radzę sprawdzić stan np. uliczki klesza przecinającej ulicę Mariacką - przecież tam po wykopaniu parę lat temu kolejnej "dziury wstydu" jest ona kompletnie zniszczona - same góry i doły! Czy znowu chodzi o kasę? Przecież na większości Starówek ruch pojazdów się ogranicza! Litości, kto ma takie głupie pomysły?!

    • 16 8

    • Ogranicza się prywatnemu szajsowi z kapiącym olejem (6)

      - wprowadza się transport dostępny dla wszystkich.

      • 3 8

      • Właśnie o to chodzi! (2)

        Elektryczne minibusy byłyby najlepsze. Od Targu Rybnego przez Drzewny, Węglowy na Ogarną.

        • 1 2

        • Z Targu Rybnego na Ogarną jest 5 minut drogi idąc Pobrzeżem, a więc najpiękniejszą trasą widokową Gdańska.

          Tylko debil wybrałby jazdę śmierdzącycm autobusem (nadal ponad połowa kierowców nie włącza klimatyzaji pomimo obiecanek) zamiast takiego spaceru. Autobus w tamtą stronę to marontrawstwo publicznych pieniędzy.

          Z Targu Rybnego ewentualnie powinien jechać autobus Podwalem Staromiejskim i Targiem Drzewnym w kierunku dworca PKP i ewentualnie do pętli na Jana z Kolna (dla turystów chcących dojechać do 3 Krzyży i stoczni).

          • 0 0

        • I w drugą stronę od Targu Rybnego

          pod Zieleniak, stocznię, dworzec.

          • 1 2

      • To się nazywa szacunek dla mieszkańców!!! (2)

        A oleju można wlać do łepetyny autora tych słów, bo wyjątkowo prymitywny gość!!!

        • 7 3

        • Lisicki promuje wyłącznie alkoholików

          i knajpiarzy. Czego się spodziewasz? Sazacunek dla mieszkańców? To nie ten adres. On z Głównego i Starego Miasta robi burdel na kółkach.

          • 10 0

        • A ty ślepy, że zasyfionych olejem chodników nie widziałeś???

          • 2 8

    • lisicki-stary lis..........................

      • 1 0

    • lion nie wiesz kto ma glupie pomysly? Przeczytaj jeszcze raz ten tekst.

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane