- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (190 opinii)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (126 opinii)
- 3 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (54 opinie)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (69 opinii)
- 5 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (122 opinie)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Autostrada A1. Ministerstwo planuje likwidację bramek poboru opłat
Jest szansa, że najpóźniej do 2018 r. kierowcy samochodów osobowych nie będą musieli płacić za przejazd autostradą A1 przy bramkach. Ministerstwo planuje wprowadzić elektroniczny pobór opłat na koncesyjnych odcinkach dróg.
Pomorski odcinek autostrady A1 stał się zakładnikiem swojego sukcesu. Droga przypadła tak do gustu kierowcom, że latem, a szczególnie w weekendy, tworzą się tam gigantyczne korki do bramek. Pracownicy autostrady choć pracują praktycznie bez przerwy - przyjmują opłaty za przejazd - i tak odprawiają mniej aut niż przybywa ich w kolejce.
W tej sytuacji pokrzywdzeni są nie tylko kierowcy, którzy tracą czas przed bramkami, ale także budżet centralny, bowiem spadają wpływy z opłat, gdyż kierowcy omijają zakorkowaną autostradę. Skarb Państwa na wszystkich odcinkach autostrad koncesyjnych odnotowuje z tego tytuł prawie 1 mld zł strat. Zarządcy koncesyjnych autostrad często zalecają - przy użyciu tablic zmiennej treści - zjazd z autostrady wcześniejszym zjazdem, by ominąć zatory. Trudno natomiast w takiej sytuacji wyliczyć koszty kierowców.
Podczas jazdy urządzenie w aucie łączy się z odbiornikami zamontowanymi na bramownicach, które umieszczone są nad drogami, zazwyczaj przy zjazdach z ekspresówek i niektórych autostradach. Podczas mijania bramownicy pobierane są pieniądze z konta kierowcy za przejechane kilometry. Nad prawidłowym stosowaniem systemu czuwają inspektorzy transportu drogowego. Kontrolują oni wyrywkowo funkcjonowanie ViaBox-u w pojazdach nawet podczas ich ruchu.
Jak działałby system na autostradzie? Przede wszystkim należałoby go zbudować, co zajęłoby na pewno pół roku. Po włączeniu systemu w pierwszej kolejności skorzystaliby z niego kierowcy ciężarówek, które, jak pisaliśmy wcześniej, są najczęściej wyposażane w urządzenie ViaBox. W efekcie pojazdy nie musiałyby zatrzymywać się w celu dokonania opłaty.
Warto jednak zaznaczyć, że korków na autostradzie nie potęguje ruch tranzytowy, a ogromna liczba pojazdów osobowych. Co więc z kierowcami tych samochodów? Ci również musieliby nabyć ViaBox. Kaucja za urządzenie wynosi 120 zł. Do tego trzeba zarejestrować się w systemie. Stąd wiele osób może to zniechęcić do skorzystania z dodatkowego rozwiązania.
Przyjecie planowanego rozwiązania będzie skutkować usunięciem placu poboru opłat w Nowej Wsi (częściowo), co umożliwi nieprzerwaną podróż z Rusocina na południe kraju oraz w przeciwnym kierunku.
- Czekamy na wprowadzenie przez ministerstwo tego typu rozwiązania z niecierpliwością. W październiku ubiegłego roku podpisaliśmy wspólnie z władzami gmin, przez które przechodzi pomorski odcinek autostrady A1, uchwałę dotyczącą połączenia różnych systemów opłat, w tym także elektronicznego ich poboru - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company S.A., która zarządza autostradą.
Miejsca
Opinie (172)
-
2014-04-03 11:52
Korzystałem z tego w Irlandii super sprawa
Tak sie składa że podróżowałem po Irlandii, zbliżamy sie samochodem osobowym do bramek tak aby nie przekroczyć 70 km/h ( oficjalne ograniczenie na tym pasie ruchu), czujnik odczytuje z Viatol w samochodzie (coś takiego mała skrzynka ) i przed tobą w odległości 100m otwiera sie bramka i jedziesz dalej bez zatrzymywania sie , BAJKA. ZADNYCH KORKÓW, SZYBKO , SPRAWNIE , Nie ma tam żadnych budek na opłaty z obsługą , jak chcesz zapłacić to rozlicza to wpłatomat na innej bramce. Pełna kultura obowiązuje od dawna. Ktoś zgarnął kase na tym że stoja budki a nie tańszy automat na 100%. .....Sorry taka Polska
- 1 0
-
2014-04-02 13:15
to są jaja (2)
Zamiast zrobić autostrady jak w Rajchu, płatne z podatków, przez wszystkich kupujących paliwo, którego cena to i tak w 2/3 podatek, jako postęp podaje się zmianę sposobu zdzierania opłat, z bramek na elektro-gadżet. Nigdy nie bedziemy mieli szans dogonić gospodarczo Niemców. Choćby prze to.
To jest chore. Czy tylko ja to widzę?- 24 0
-
2014-04-02 13:31
(1)
nie tylko Ty ...
ale takie mamy społeczeństwo, zajęte "igrzyskami"- 7 0
-
2014-04-03 11:42
to jest kraj gdzie mamy Ministerstwo Fikołków z budżetem jak kilka województw
HODUJĄ GLADIATORÓW, jak Otylia, jak Małysz i Stoch, jak piłkarze z Ghany i Kamerunu
a nie mamy wuefu w szkołach, bo w salach syf
i rodzice piszą zwolnienia, a dzieci garbate z astmą i platfusem
chcą zrobić tor do jazdy szybkiej, kolejne stadiony, wyczyn, forsa
a jak idziesz na basen, to płacisz trzy razy więcej niż w Niemczech
dyskusja jak zdzierać za autostrady to nasza niejedyna paranoja, wystarczy pomysleć o trójmiejskiej komunikacji publicznej, rozbitej dzielnicowo, z koleja miejska jeżdżącą po odległych wsiach...- 0 0
-
2014-04-03 10:55
Ruch tranzytowy ciężarówek nie generuje korków
gdyż omijają one autostrady. Czy każdy MUSI mieć internet i konto w banku?
- 2 0
-
2014-04-03 09:04
M52 w Irlandii (1)
Nie ma żadnych dodatkowych urządzeń tylko kamery, które rejestrują numery aut na bramkach. Za autostradę należy zapłacić w przeciągu tygodnia. Dowolnie. Można przelewem, można w kilku punktach w mieście, można przy kolejnej wizycie na zwykłej bramce. Inna metoda to automaty takie jak w Hiszpanii. Budowa kosztownego systemu opartego o viaTolle to idiotyzm. Kierowcy! Kolejnym krokiem będzie pobór opłat za korzystanie z dróg wojewódzkich.
- 5 0
-
2014-04-03 10:41
M50 i to nie jest oplata za autostradę tylko za przejazd po wiadukcie.
- 0 0
-
2014-04-03 10:03
FREEway
To powinien byc system ktory nie wymagalby ani zatrzymywania sie ani zadnych dodatkowych urzadzen. System ktory wylapywalby rejestracje a potem powiedzmy jakos poczta wysylaliby rachunek czy cos w tym stylu.
- 3 0
-
2014-04-03 10:00
a co za różnica bramki czy ich brak
wszak i tak wszystko sprowadza się do wielokrotnej kradzieży
raz w formie podatków
dwa w formie utrzymywania kosztownej administracji
trzy w formie absurdalnych cen za budowę dróg
cztery w formie dodatkowego haraczu za przywilej jechania drogą wybudowaną z MOICH pieniędzy
gdzie tu logika?- 3 0
-
2014-04-03 09:51
a może płatność sms?
prosto i bez problemu. po co kombinować
- 3 0
-
2014-04-03 08:37
w biednej i (1)
powojennej Chorwacji płace kartą debetową przy bramce, transakcja trwa ok 0,5 sek. nawet bez podania PIN-u. żadnych bramek likwidować nie trzeba.
- 1 0
-
2014-04-03 09:47
Ona już nie jest taka biedna
Poza tym lepsza opcja to winiety.
- 0 0
-
2014-04-03 09:45
To nic nie da!!!
Wg. tego co piszą w artykule, wychodzi że bramka w Rusocinie nadal zostanie. A to tam tworzą się największe korki latem.,
- 0 0
-
2014-04-03 09:15
Może ta "ministra" pomyśli wreszcie o w i n i e t a c h, jak we wszystkich
Cywilizowanych krajach???!!!
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.