• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bardziej komfortowa jazda po zakończeniu remontu mostu w Sobieszewie

Maciej Naskręt
13 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Gotowy most w Sobieszewie nad Martwą Wisłą.


Kończą się problemy komunikacyjne mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej. Drogowcy zakończyli w tym tygodniu naprawę przęseł mostu pontonowego prowadzącego na wyspę. Utrzymanie tej przeprawy, a także okazjonalne uruchamianie sąsiedniego promu kosztuje rocznie ok. 800 tys. zł.



Kierowcy podczas remontu mostu w Sobieszewie musieli korzystać z sąsiedniego promu.

Wreszcie mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej mogą odetchnąć. Zakończył się bowiem prawie roczny remont przęseł i nawierzchni mostu nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Roboty, których inwestorem był Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, a wykonawcą firma MTM z Gdyni, zakończyły się z ok. dwumiesięcznym opóźnieniem i pochłonęły z kasy miasta 4,8 mln zł.

Jednak dzięki remontowi podniesiona została dotychczasowa nośność mostu z 10 do 30 ton. Most zyskał nową, stalową nawierzchnię. Zastąpiła ona mocno zużytą jezdnię wykonaną z desek.

Wraz z tymi pracami zostało naprawionych osiem przęseł nowego mostu. Każde z nich składa się z typowych elementów mostu składanego oraz indywidualnie zaprojektowanych belek poprzecznych oraz elementów przegubowych.

Bez zarzutów działa też uchylne skrzydło mostu posadowione na pontonie wyposażonym w silnik elektryczny, dzięki czemu żeglarze i statki białej floty mogą bez problemu pokonywać przeprawę.

Czy koszt 800 tys. zł za roczne utrzymanie Mostu Sobieszewskiego to dużo?

Wróćmy na chwilę do opóźnień przy remoncie. Głównym ich powodem były błędy w projekcie, które ujawniono w maju. Wykonawca - firma MTM z Gdyni - zgłosił do inwestora - Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku - trudności w spojeniu nowego przęsła z dotychczasową konstrukcją mostu. W związku z tym inwestor zdecydował, że trzeba poprawić dokumentację, a roboty zostały wstrzymane na ok. dwa miesiące.

Dlatego zakończenie prac przeniesiono z 30 czerwca na 30 września. Opóźnienia jednak udało się ostatecznie zmniejszyć.

- Zgodnie ze zgłoszeniem wykonawcy, rezygnujemy z planowanych zamknięć całodobowych mostu, przewidzianych w dniach 16-19 września - informuje Izabela Jaworska, szefowa Działu Inwestycji ZDiZ prowadzącego roboty.

Dalsze prace odbywać się będą przy otwartej przeprawie, choć w niektórych momentach konieczne będzie wprowadzenie ruchu wahadłowego.

Choć po remoncie most wygląda znacznie solidniej, a jazda po nim jest znacznie bardziej komfortowa, to wciąż sam obiekt i ruch na nim sterowany jest ręcznie. Brakuje na nim nadal m.in. automatycznie opuszczanych szlabanów, automatu do unoszenia i opuszczania klap przy obracanym pontonie. Dziś przy moście pracują nawet cztery osoby, które dodatkowo w razie awarii przyprawy uruchamiają sąsiedni prom. Koszt roczny takiej obsługi to wydatek 800 tys. zł.

Przypomnijmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni posiada projekt budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie. Jego realizacja jest wstępnie planowana na lata 2014-2020 i potrzeba na nią ok. 75 mln. Władze samorządu województwa - także wstępnie - zgodziły się dołożyć do inwestycji 40 mln zł.

Tak ma wyglądać nowy most na Wyspę Sobieszewską.



W nocy z 17 na 18.09 (godz. 22.00-5.00) odbywać się będzie wymiana jednego z pontonów mostu w Sobieszewie. W związku z tym, przeprawa będzie zamknięta dla ruchu. Podczas prac most nie będzie również otwierany dla jednostek pływających.

Na czas zamknięcia, uruchomiony zostanie prom linowy (dla pojazdów o całkowitej masie własnej do 3,5 tony). Objazd dla samochodów cięższych - przez Przejazdowo-Cedry Małe-Świbno.

Miejsca

Opinie (87) 1 zablokowana

  • Czy kwota przeznaczona na ECS (9)

    starczyła by na wybudowanie tam nowego mostu?

    • 162 9

    • Oczywista, że by wystarczyła..... (1)

      I sporo by jeszcze zostało, a tak to mamy ohydne "cóś" co będzie generowało straty po kilkanaście milionów rocznie......

      • 54 2

      • Rozumiem, że most mał być dofinasowany z "Kultura i dziedzictwo kulturowe"?

        Bo tak się nazywa ten program... Nie kumam tych co mówią ile się wydaje na ECS jak prawie połowa kasy idzie z programu przeznaczonego na kulturę, muzea i inne d*perele.

        • 6 9

    • w żadnym wypadku

      • 32 3

    • z palcem...

      wiadomo gdzie. Nawet na dwa mosty.

      • 23 0

    • (4)

      koszt budowy ECS to wg google 300mln pln a koszt budowy mostu wg artykułu to 80mln pln. Wykonaj działanie matematyczne i sam sobie odpowiedz.

      • 22 3

      • (3)

        To jeszcze sprawdź sobie w tym google ile z tych 300 mln wykłada Gdańsk. Nie jest wcale powiedziane, że tak samo proporcjonalnie duże dofinansowanie dostałaby budowa mostu, chociaż akurat Gdańsk dobrze się stara o dotacje unijne.

        • 7 16

        • (1)

          Masz rację. Ale niestety dla większości mieszkańców jest to już za trudne do przeanalizowania..

          • 3 9

          • Ale dokładać do tego zardzewiałego bubla już Unia nie będzie, tylko my z podatków.

            • 8 0

        • i ile bedzie wydawał co roku...

          • 3 0

  • dziękujemy Bobowi Budowniczemu za remont! (5)

    kiedy następny?

    • 57 5

    • Jaki Bob ??? Chyba budyń od mieszkań komunalnych

      • 5 4

    • Jak to kiedy. W następnym sezonie letnim.

      • 10 0

    • (1)

      jeszcze jesienia:)

      • 7 1

      • w TVN!! :D

        • 1 2

    • remont trwa tak długo

      że już nawet zapomniałem że sie zaczął

      • 1 0

  • Ciekawe jak dlugo bedzie bez napraw. (1)

    Most na Wisle przy Kwidzynie po miesiacu od otwarcia sie zepsul, a sam Premier go otwieral....

    • 39 10

    • klamiesz

      Most w kwidzynie sie nie zepsul. Dziala normalnie.

      • 11 1

  • Zrobić groblę ze śluzą (1)

    • 25 1

    • i będzi ekosztowła 30% ceny mostu

      ale tu przecież nie o to chodzi.....

      • 15 0

  • Na wiosnę pewnie usłyszymy, że most wymaga remontu i znowu pójdzie kilkaset tysięcy w ten złom.

    • 41 1

  • ten most miał być tymczasowy (1)

    a nie jest, bo w Polsce najdłużej trzyma prowizorka.

    • 66 2

    • Podobnie jak ten na Starogardzkiej :)

      • 9 1

  • Ciekawy jestem

    kiedy następne utrudnienia... bo przecież będą na pewno.

    • 16 1

  • Teraz powiedzcie kiedy wrócą autobusy przegubowe (1)

    na Wyspę Sobieszewską?

    • 30 3

    • I koniecznie niech dalej jeżdżą Łagiewnikami. Zwłaszcza zimą,

      kiedy zaryją, nie wyrabiając zakrętu, w hotel albo w auta zaparkowane koło niego.

      • 12 3

  • Most jest super! (2)

    Jechałem ostatnio i byłem zaskoczony. Wygląda to nowocześnie. Most już nie hałasuje i nie straszy

    • 9 22

    • może i nie chalasuje (1)

      ale zawieszenie idzie na nim rozwalic. Te nowe przeguby są jeszcze gorsze niż w starym moście. I gdzie tu komfort o którym mowa w tytule?

      • 8 3

      • Pisze się hałasuje, a nie "chałasuje" ... -,-
        Wracaj do szkoły lokales.

        • 5 3

  • Nic tam nie ma to i mostu nie warto remontować (3)

    • 9 38

    • Sa dobre hotele (2)

      piekna plaza i piekny las

      • 22 2

      • (1)

        No i jeszcze "Ptasi Raj" i tzw. "Forsterówka"

        • 2 0

        • i piękne kobiety

          są na wyspie

          • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane