• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą dwa nowe pociągi. Urząd dokłada 14,5 mln zł

MKo
28 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Urząd Marszałkowski kupił od spółki Newag dwa pociągi elektryczne do obsługi ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Docelowo zamówienie ma obejmować 31 dodatkowych pojazdów.   Urząd Marszałkowski kupił od spółki Newag dwa pociągi elektryczne do obsługi ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Docelowo zamówienie ma obejmować 31 dodatkowych pojazdów.

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego dołoży brakujące 14,5 mln na zakup dwóch pociągów o napędzie elektrycznym, na które pierwotnie planował przeznaczyć 55 mln zł. Ostatecznie we wtorek urzędnicy poinformowali o wyborze oferty na 69 mln zł, jaką złożyła spółka Newag z Nowego Sącza.



W podróżowaniu pociągiem najważniejsze jest:

Oferty w przetargu na zakup elektrycznych pociągów rozstrzygnięto pod koniec maja, a dziś urzędnicy poinformowali o wyborze oferty.

Na postępowanie odpowiedziały dwie firmy: spółka Newag z Nowego Sącza oraz Pesa z Bydgoszczy. Pierwsza dostawę dwóch pociągów (aglomeracyjnego i regionalnego) wyceniła na 69 mln, a druga 104 mln zł.

To znacząco wyższe oferty od pierwotnie założonego budżetu, który na etapie przygotowania przetargu nie uwzględnił dwucyfrowej inflacji. Urzędnicy na zakupy planowali przeznaczyć 55 mln zł, dlatego przez ostatni miesiąc trwały analizy, czy i skąd uda się pozyskać brakujące 14,5 mln zł.

Ostatecznie urząd marszałkowski zdecydował o wyborze oferty Newagu, a co za tym idzie, dołożyć brakujące 14,5 mln zł.

Marszałek: kupujemy dwa, a chcemy kupić 31 pociągów



- Dzisiaj rozstrzygnęliśmy przetarg na zakup nowego taboru o napędzie elektrycznym dla województwa pomorskiego. Wygrał NEWAG. Póki co kupujemy dwie sztuki, ale jesteśmy zdeterminowani, aby wykorzystać pełną opcję i zakupić łącznie 31 sztuk nowych ezt dla połączeń regionalnych i aglomeracyjnych - poinformował w mediach społecznościowych Mieczysław Struk, marszałek województwa.
Wnętrze jednego z pociągów spółki Newag. Wnętrze jednego z pociągów spółki Newag.
Pociąg aglomeracyjny ma być fabrycznie nowym, wieloczłonowym pojazdem o napędzie elektrycznym (EZT). Obsłuży połączenia kolejowe na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy muszą umożliwiać obsługę tych linii.

Z kolei pociąg regionalny (również fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym) będzie realizował wojewódzkie przewozy pasażerskie. Do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.
MKo

Miejsca

Opinie (174) 6 zablokowanych

  • cieszę się że mamy tak zapobiegliwe władze

    elektryfikujemy PKM, są plany rozbudowy skm, więc dobrze, że kupujemy aż dwa pociągi. Zastanawiam się nawet czy to nie jest za dużo. Pół pociągu by wystarczyło.

    • 27 5

  • dwa pociągi ... coś strukowi nie idzie zarzadzanie wojewodztwem (6)

    strach pomyslec co by bylo gdyby dorwali sie jego koledzy z PO do zarzadzania panstwem

    • 27 11

    • (1)

      A ile składów kupiło na Pomorzu PKP? To w końcu im płaci marszałek

      • 5 12

      • płaci za usługę

        a jak jest umówione i zapłacone, tak jest wożone...

        • 13 2

    • Wpierw trzeba dać pieniądze województwom a nie zabierać w polskim ładzie (3)

      Jak na razie to rząd daje tylko to do czego trzeba miliony dokładać np. szpitale. Po likwidacji Lotosu województwo pomorskie straci z podatku Pit dla firm olbrzymią kasę. Wtedy już nie kupią żadnego pociągu, może jakąś drezynę

      • 5 15

      • dej, dej, dej

        Daj to był chiński sprzedawca jaj...
        A mieszkał na wyspie Kup Se.

        Różne są oblicze "deja"...

        • 10 2

      • (1)

        To pojeździj trochę po Polace i popatrz jak w innych województwach zorganizowana jest kolej. Lata świetlne przed pomorskim...

        • 5 2

        • "Lata świetlne przed pomorskim"

          A i tak szału nie ma...

          • 0 0

  • dwa składy będą jeździć zelektryfikowana linią do Kartuz, reszta bypass'em (1)

    Akurat wystarczy, aby urzędnicy mogli zrobić sobie fotkę na nowoczesnym tle i udokumentować "osiągnięcia"...

    Nieremontowane EN nadal będą obsługiwać wieczorne kursy głównej linii oraz Regio do Bydgoszczy i Olsztyna. Jakby nimi ludzie nie jeździli i nie widzieli tej nędzy. Nie jest problemem, że to stare konstrukcje. Czesi ze swoich "motoraczków" zrobili super sprzęt. Nasze modernizacje też są złe.

    Jest ich za mało.

    • 27 3

    • "Nasze modernizacje też nie są złe."

      Jest ich za mało.

      • 15 1

  • Opinia wyróżniona

    Ładne, ale (3)

    Patrząc na nasze nowe wagony SKM i foto wyżej cały czas mam wrażenie, że te pociągi są za ciasne (wąskie). To ma być kolej podmiejska, a miejsca na bagaż nad głowami tyle co w samolocie. Aby było taniej to siedzenia indywidualne można zamienić na proste i chuliganoodporne ławki, jak w dawnych wagonach poniemieckiego metra albo składach EN.... Mała ilość drzwi wydłuża czas wymiany pasażerów wagonu na stacjach.

    • 28 10

    • to ma służyć przede wszystkim do zrobienia sobie zdjęcia na tle

      a reszta jest nieistotna, podobnie jak z Jazzami tramwajowymi

      • 11 5

    • Być może jednym z zamówionych składów jest 19WE. To typowy pociąg aglomeracyjny.

      • 5 1

    • Są za wąskie?

      Szersze wagony nie wjadą na żaden przystanek.

      • 6 3

  • A więcej informacji, długość składów ilość miejsc? (2)

    Jak zamówią takie same jak te z 2016 roku to lipa wyjdzie - tamte są tak ciasne i krótkie ze jedyny sens to łączenie tych dwóch składów w jeden

    • 26 3

    • Nie było w informacji prasowej

      A redaktor(ka) ma wylane na poszukanie czegoś we własnym zakresie.

      • 9 0

    • do zrobienia foty,

      wystarczy...

      • 7 1

  • "Wnętrze jednego z pociągów spółki Newag."

    Totalnie bezduszne wnętrze. Odechciewa się jeździć na sam widok.

    Brakuje mi EN57 wyposażonego w tradycyjne kanapy pokryte dermą i drewnopodobne laminaty ścienne.

    • 12 7

  • w ankiecie brakuje opcji "częstotliwość kursów"

    • 15 1

  • jaka jest definicja słowa "pociąg" w sensie planowanego zakupu?

    Jak bardzo "wieloczłonowe" one będą?
    Obecnie występują warianty od dwóch do dziewięciu.

    • 14 1

  • ze Słupska do Szczecinka... (1)

    coś pojedzie?

    • 15 1

    • Bądź dobrej myśli. Może pojedzie a może nie pojedzie.

      Na dwoje babka wróżyła.

      • 9 0

  • polecam zapoznać się z tematem przed najbliższymi wyborami (14)

    od 7 lat PIS uwala w Sejmie Ustawę Metropolitarną dla Trójmiasta i Pomorza, ponad 200 mln pln rocznie, czyli przez 7 lat strata około 1,5 mld pln kasy, która byłaby inwestowana w poprawę jakości życia w naszym regionie, transport, drogi, projekty społeczne itp

    • 126 47

    • przede wszystkim, zostałaby "zainwestowana" w poprawę jakości życia lokatorów nowej, urzędniczej grzędy

      Dlatego takie pomysły budzą daleko idącą rezerwę.
      Szczególnie gdy weźmie się pod uwagę osoby, które przy tym "drepczą"...
      Porażający bagaż "osiągnięć"...

      I faktycznie, należy to wziąć pod uwagę przed najbliższymi wyborami...

      • 22 31

    • (2)

      Ciekawe...to za PoKo Trójmiasto powinno zostać Singapurem...a zostało...

      • 24 5

      • Gdyby w pomorskim rządził PiS to byśmy mieli na żywo Bangladesz (1)

        • 16 26

        • Ty juz masz tylko ze w głowie :)

          • 16 8

    • Pomorskie jest od dawna kolejowym skansenem Polski (5)

      Ale tutejsi psychofani jedynie słusznej partii są niereformowalni. Wiedziałem, że prędzej czy później ktoś to wreszcie napisze: wszystko przez PIS.

      • 32 3

      • Właściciel o wszystkim decyduje i za wszystko odpowiada (4)

        • 2 15

        • tak krawiec kraje, jak mu staje

          jak jest płacone, tak jest wożone...

          • 16 1

        • Organizatorem przewozów kolejowych jest samorząd (2)

          Jeżeli PKP/SKM jest zacofana, to było co najmniej 20 lat na znalezienie innej opcji.

          • 25 1

          • Struk winny ze faworyzuje beton (1)

            Ani nie powstaly wlasne koleje marszalkowskie jak w wiekszosci wojewodztw, poza sciana wschodnia
            Ani nie wybrano alternatywy chocby w postaci arrivy ktora pierwotnie bardzo byla zainteresowana obsluga PKM.

            • 10 2

            • arriva jast mocno chwiejnym kontrahentem

              Ma zbyt malo taboru i nie jest on dostosowamy do kolei miejskiej. Kolej w wykonaniu Arriva funkcjonuje na peryferyjnych trasach, gdzie za gruba kase zapewnia socjalne kursy na terenach wykluczonych komunikacyjnie. O stabilosci takich deali przekonali sie w warminskim i kujawsko-pomorskim.
              U nas Arriva (Deutsche Bahn) funkcjonuje (chyba) w okolicach Kwidzyna i Grudziadza, oraz na lukratywnym polaczeniu 50 do Tczewa.
              Wiec szalu nie ma, pomimo moznego sponsora, nie mozna sie spodziewac rewolucji i wejscia z super sprzetem... Niemcy maja umiejetnosc liczenia a S-bahn jest u nich bardzo popularny, jednak warunki marszalka nie zachecaja do inwestycji. Marszalek wpadl we wlasne sidla i nie moze proponowac innych warunkoe niz SKM. Czyli umowe na rok...
              Nikt racjonalnie myslacy nie wykona zakupu floty (ktorej nigdzie nie wykorzysta) pod takie zlecenia.
              Jak na dloni widac naiwnosc "mocarstwowej" polityki samorzadu, ktory mysli, ze kontrahentow bedzie trzymal na progu z czapka w reku...

              • 3 0

    • typowa motywacja, jest kasa do wzięcia

      Metropolia Śląska zprawę wspólnej taryfy i zarządzania komunikacją załatwiła we własnym gronie miast ślaskich, daleko przed uzyskaniem statusu "metropolii".

      A ta sprawa jak w "szkle powiekszającym" pokazuje motywacje, zaangażowanie i zdolności naszych "wybrańców".

      • 21 1

    • Taka jest niestety prawda

      • 3 12

    • Trolu masz racje podałes przykłady ile mieszkancy miasta dostana do własnych kieszeni i ile milionów urzednicy nie bedą mogli

      ile milionów urzednicy nie bedą mogli zmarnowac .na zswoje kaprysy !Ty trlo bezrozumny powielasz propagande POkowską jak juz to tylko dla POKOeleminghów bo tylko ci8 bezrozimnie przyjmuja wszystko jak ty!!O jakiej POprawie zycia mieszkańców opowiadasz? Pewnie chodzi ci o ten maraton podwyzej na wszystko dla mieszkanców podwyzki na bilety komunikacji itp.
      Słoikuwracaj tak z kąd przytbyłes a o kompromitacji wyspy która została sprzedana za grosze dla prywaciarzy republiki deweloperów lepiejj byc sie nie przyznawał.Ale gdybys miał mózg to sam bys tez przeczył ze wszystkie gminy mimo ze nie powinny dostana rekompensaty .Ale tego nie masz pojecia bo nic poza propagandą Tusko jadzie nie wiesz

      • 6 6

    • jedna sprzdana spółka daje niemcom ponad 60 milionów rocznie

      A aspiracje wiochy do rangi metropolii to porażka.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane