• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą dwa nowe pociągi. Urząd dokłada 14,5 mln zł

MKo
28 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Urząd Marszałkowski kupił od spółki Newag dwa pociągi elektryczne do obsługi ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Docelowo zamówienie ma obejmować 31 dodatkowych pojazdów.   Urząd Marszałkowski kupił od spółki Newag dwa pociągi elektryczne do obsługi ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Docelowo zamówienie ma obejmować 31 dodatkowych pojazdów.

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego dołoży brakujące 14,5 mln na zakup dwóch pociągów o napędzie elektrycznym, na które pierwotnie planował przeznaczyć 55 mln zł. Ostatecznie we wtorek urzędnicy poinformowali o wyborze oferty na 69 mln zł, jaką złożyła spółka Newag z Nowego Sącza.



W podróżowaniu pociągiem najważniejsze jest:

Oferty w przetargu na zakup elektrycznych pociągów rozstrzygnięto pod koniec maja, a dziś urzędnicy poinformowali o wyborze oferty.

Na postępowanie odpowiedziały dwie firmy: spółka Newag z Nowego Sącza oraz Pesa z Bydgoszczy. Pierwsza dostawę dwóch pociągów (aglomeracyjnego i regionalnego) wyceniła na 69 mln, a druga 104 mln zł.

To znacząco wyższe oferty od pierwotnie założonego budżetu, który na etapie przygotowania przetargu nie uwzględnił dwucyfrowej inflacji. Urzędnicy na zakupy planowali przeznaczyć 55 mln zł, dlatego przez ostatni miesiąc trwały analizy, czy i skąd uda się pozyskać brakujące 14,5 mln zł.

Ostatecznie urząd marszałkowski zdecydował o wyborze oferty Newagu, a co za tym idzie, dołożyć brakujące 14,5 mln zł.

Marszałek: kupujemy dwa, a chcemy kupić 31 pociągów



- Dzisiaj rozstrzygnęliśmy przetarg na zakup nowego taboru o napędzie elektrycznym dla województwa pomorskiego. Wygrał NEWAG. Póki co kupujemy dwie sztuki, ale jesteśmy zdeterminowani, aby wykorzystać pełną opcję i zakupić łącznie 31 sztuk nowych ezt dla połączeń regionalnych i aglomeracyjnych - poinformował w mediach społecznościowych Mieczysław Struk, marszałek województwa.
Wnętrze jednego z pociągów spółki Newag. Wnętrze jednego z pociągów spółki Newag.
Pociąg aglomeracyjny ma być fabrycznie nowym, wieloczłonowym pojazdem o napędzie elektrycznym (EZT). Obsłuży połączenia kolejowe na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy muszą umożliwiać obsługę tych linii.

Z kolei pociąg regionalny (również fabrycznie nowy, wieloczłonowy pojazd o napędzie elektrycznym) będzie realizował wojewódzkie przewozy pasażerskie. Do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 pojazdy będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.
MKo

Miejsca

Opinie (174) 6 zablokowanych

  • SKM (21)

    Pociagi SKM kursują ze sporymi przerwami. Ilość waganów jest mniejsza niż za komuny. Pociągi bez klimatyzacji. Może to było super 50 lat temu, ale teraz jest porażką. Czekam aż Pan Marszałek podejmie decyzję i kupi wreszcie nowoczesne wagony SKM w odpowiedniej liczbie.

    • 64 13

    • (13)

      SKM nie podlega Marszałkowi to jest spółka z większościowym (66%) udziałem PKP

      • 25 5

      • (10)

        I co z tego? Ale to marszalek zleca uslugi wybranej firmie. Dlaczego jako jedyne eojewodztwo poza sciana wschodnia nie mamy kolei pomorskich?? Dlaczego zlecono obsluge pkm skm a nie np arrivie, uniemozliwisjsc praktycznie im szanse wziecia udzialu w przetargu? Czy wszystkie codzienne opoznienia i Niewykonane kursy poflegaja karom umownym, ktore faktycznie sa wykonywane??

        • 1 4

        • Arriva nie wystartowała w przetargu (3)

          Zresztą trudno jakiejś innej firmie wystartować w przetargu gdy potrzeba naraz wielu EZT i trzeba jeździć po torach SKM.
          Pierwszy błąd to, ze SKM nie została usamorządowiona.
          Państwo mówiło kupujcie udziały w SKM, z czasem przekroczycie 50% i będziecie decydować, ale jak przyszedł PiS to powiedział, że dalej udziałów nie będzie sprzedawać i co mi zrobicie. A te udziały co kupiliście to możecie sobie ...

          • 0 3

          • samorzad nie byl zainteresowany SKM (2)

            Bo w tym czasie raczej pozbywal sie komunikacji, niz ja pielegnowal. No i byl to czas "karnawalu Euro" kiedy byly dostepne znacznie ciekawsze "zabawki" i zajecia... Nalezy sie dziwic, ze powtalo PKM, bo plany byly zupelnie inne. Obecnie ta firma pokazuje, gdzie lezy problem z komunikacja, jej utrzymanie kosztuje.
            Administracja ma z tym problem, bo usluga jest bardzo potrzebna i trafina, ale slabo z bilansowaniem finansowym...

            • 3 1

            • Marszałek krzyczy ,że nie ma wpływu na SKM. (1)

              Miał razem z Nowakiem(tym od zegarków) 8 lat, gdy PO była u władzy ,by usamorządowic skmkę. Teraz się obudził?

              • 2 0

              • Przespali ten czas POwiacy

                Po prostu wtedy myśleli "władzy raz zdobytej nie oddamy nigdy", a teraz reka w nocniku

                • 0 0

        • w regionie masz racje, dawno trzeba było to zrobić i pogonić PR (5)

          w przypadku SKM, Marszałek jest niewolnikiem pkp skm, do nich należy linia kolejowa od Gdańska do Rumii więc zlecenie tego komumkolwiek innemu nie wchodzi w gre. Komunalizacja byłaby rozwiązaniem ale pomorskie pachołki przespały czas kiedy byłoby to możliwe (do 2015)

          • 4 1

          • Dlaczego nie wchodzi w grę jeżdżenie przez inną firmę po torach SKM? (4)

            Akurat nie tu leży problem.

            • 1 2

            • dlaczego nie wchodzi w gre? (3)

              Bo to nie w interesie pkp skm - armia pracowników, tabor, zaplecze na Cisowej + pewien wpływ Centrali PKP na Pomorskie. Dlaczego mają nagle degradować się do poziomu wyłącznie zarządcy mocno zdegradowanej linii? Obecnie zarabiają dzięki pozycji monopolisty, jakość ich nie interesuje. Zresztą to nie tak że by jasno zabronili, po przegranej zwyczajnie krzykneliby absurdalną stawke za dostęp do torów, zaplecze w Cisowej zapewne nowy przewoźnik też musiałby podnajmować. Rachunek zysków i strat, Pomorskie jest zakładnikiem SKM... a defacto PKP i Ministerstwa Infarstuktury.

              • 2 3

              • jakos UKE i URE daly rade takim praktykom (2)

                I ucywilizowaly dostep do infrastruktury.
                To nie jest tak, ze mozesz wistowac dowolne ceny.
                Poza tym, samorzad moze budowac wlasne linie. Ale bardziej woli je zamykac.

                • 2 3

              • żadne UKE i URE (1)

                Przy tej skali przewozów wystarczy choćby niby niewielka indywidualna podwyżka stawki dla SKM żeby mocno podwyższyć koszta Pomorskiego. Uzasadnienie ze strony SKM, zły stan infry, utrata dochodów z części przewozowej i wszystko zostaje w rękach UTK...a nikt w nim nie będzie umierać za interes Marszałka.

                • 1 0

              • jak już wspomniałem, inne branże dały radę...

                Ale masz rację, w nich chodzi o interes znacznie szerszy i ogólniejszy niż marszałkowy... ;)

                • 1 0

      • Struk jest organizatorem przewozów

        Organizator ustala trasy, rozkłady i ceny biletów. On jest odpowiedzialny za to co mamy na pomorskiej kolei.Przewoźnicy (SKM i Polregio) muszą realizować życzenia organizatora.

        • 2 0

      • no...

        i?

        Rynek budują kooperujące podmioty. Jaka kooperacja, taki rynek i usługi...

        • 9 4

    • (6)

      Niech PKP kupi. Im płacimy

      • 21 11

      • płacisz za realizację usługi (4)

        I jest ona realizowana tak, jak jest umówiona i zapłacona...

        • 11 3

        • SKM dostało w perspektywie 2014-2021 dofinansowanie unijne na zakup pociągów (2)

          To niech kupuje. Gdy dofinansowanie dostaje marszałek to kupuje.
          Skończy się tym, że powstaną koleje pomorskie, a SKM nie będzie miała kontraktu na przewozy.

          • 4 2

          • dofinansowanie dostało ale zbyt mało aby samodzielnie je zrealizować

            A na rocznym kontrakcie kredytu na resztę nie dostaną.
            Takie warunki wymusza samorząd.

            • 0 0

          • a kto za te koleje zaplaci?!

            Koleje pomorskie istnieja, nazywaja sie PKM.
            I co? I do rymu...
            Wynajmuja zalogi od Regio i SKM.

            Fajnie sie ubierac w piorka omnipotencji, szczegolnie jak mozna to robic "jak na swoim", czyli za cudze pieniadze. Bez ryzyka i odpowiedzialnosci.
            Jak dzialaja samorzadowe spolki, dobrze wiemy i nie nalezy miec zludzen do funkcjonowania takich tworow.

            Niech samorzad porzuci mocarstwowe tony i siadzie z kontrahentami do stolu na rozmowy o konkretach.

            • 3 1

        • No ciężko, żeby była realizowana inaczej, jak SKM ma tylko to w ofercie. Innych spółek nie ma, szczególnie że właścicielem 250 jest też SKM.

          • 7 2

      • Struk nie ogarnia

        Marszalek placi i wymaga. Wystarczy zawrzec odpowiednie standardy do przetargow a potem ich scisle przestrzegac.ale albo kumpluje sie albo trzesie portkami przed slynnym betonem

        • 5 9

  • Opinia wyróżniona

    Pomorze laczy tylko intercity (2)

    A do Bydgoszczy szroty? Czyli jak widac historyczne Pomorze nie zasluguje na dobra jakosc polaczen- wazniejsze ziemie odzysksne (slupsk), zulawy, warmi i mazury. A poza tym pociag to smetowa to przyklad patologii, gdzie dwoch marszalkow nie moze sie dogadac- czy to taki problem pociagnac dwie stacje dalej do stacji wezlowej Laskowice Pomorskie? Zyskaloby Swiecie, Grudziadz, a nawet Tuchola, Czersk, Bory Tucholskie. A Smetowo ( kiedys tez stacja wezlowa) ale wszelkie odgalezienia zostaly zaorane, wiec pociag konczy bieg niemal w polu, ale przed granica wojewodztwa. Chore to, konsekwencje antyreform kolejowych lat 2000-2015.

    • 9 1

    • (1)

      co dal wojewoda pomorski?,co dla pomorza robi morawiecki, dla ,,polaczenia polski z morzem"?.

      • 2 2

      • to brocha namiestnika...

        dostał placet od wyborców, to niech się wykazuje...

        "dej, dej, dej" do "centraly"?
        To trzeba umieć.
        Elbląg sobie wydreptał, Górale sobie wydreptali "zakopiankę", Kulczyk sobie "wynegocjował"...

        • 0 0

  • urząd dokłada, co za tekst. (1)

    normalnie wspaniali ludzie,wszyscy mieszkańcy dziekują urzędowi że on dokłada.

    • 1 0

    • Brzmi to jakby ze swoich dawał

      • 2 0

  • I tak na darmozjadów w biurach trzeba pracować aby mogli sobie w domu na zdalnych "pracować"

    • 2 0

  • polecam zapoznać się z tematem przed najbliższymi wyborami (14)

    od 7 lat PIS uwala w Sejmie Ustawę Metropolitarną dla Trójmiasta i Pomorza, ponad 200 mln pln rocznie, czyli przez 7 lat strata około 1,5 mld pln kasy, która byłaby inwestowana w poprawę jakości życia w naszym regionie, transport, drogi, projekty społeczne itp

    • 126 47

    • jedna sprzdana spółka daje niemcom ponad 60 milionów rocznie

      A aspiracje wiochy do rangi metropolii to porażka.

      • 1 0

    • Pomorskie jest od dawna kolejowym skansenem Polski (5)

      Ale tutejsi psychofani jedynie słusznej partii są niereformowalni. Wiedziałem, że prędzej czy później ktoś to wreszcie napisze: wszystko przez PIS.

      • 32 3

      • Właściciel o wszystkim decyduje i za wszystko odpowiada (4)

        • 2 15

        • Organizatorem przewozów kolejowych jest samorząd (2)

          Jeżeli PKP/SKM jest zacofana, to było co najmniej 20 lat na znalezienie innej opcji.

          • 25 1

          • Struk winny ze faworyzuje beton (1)

            Ani nie powstaly wlasne koleje marszalkowskie jak w wiekszosci wojewodztw, poza sciana wschodnia
            Ani nie wybrano alternatywy chocby w postaci arrivy ktora pierwotnie bardzo byla zainteresowana obsluga PKM.

            • 10 2

            • arriva jast mocno chwiejnym kontrahentem

              Ma zbyt malo taboru i nie jest on dostosowamy do kolei miejskiej. Kolej w wykonaniu Arriva funkcjonuje na peryferyjnych trasach, gdzie za gruba kase zapewnia socjalne kursy na terenach wykluczonych komunikacyjnie. O stabilosci takich deali przekonali sie w warminskim i kujawsko-pomorskim.
              U nas Arriva (Deutsche Bahn) funkcjonuje (chyba) w okolicach Kwidzyna i Grudziadza, oraz na lukratywnym polaczeniu 50 do Tczewa.
              Wiec szalu nie ma, pomimo moznego sponsora, nie mozna sie spodziewac rewolucji i wejscia z super sprzetem... Niemcy maja umiejetnosc liczenia a S-bahn jest u nich bardzo popularny, jednak warunki marszalka nie zachecaja do inwestycji. Marszalek wpadl we wlasne sidla i nie moze proponowac innych warunkoe niz SKM. Czyli umowe na rok...
              Nikt racjonalnie myslacy nie wykona zakupu floty (ktorej nigdzie nie wykorzysta) pod takie zlecenia.
              Jak na dloni widac naiwnosc "mocarstwowej" polityki samorzadu, ktory mysli, ze kontrahentow bedzie trzymal na progu z czapka w reku...

              • 3 0

        • tak krawiec kraje, jak mu staje

          jak jest płacone, tak jest wożone...

          • 16 1

    • (2)

      Ciekawe...to za PoKo Trójmiasto powinno zostać Singapurem...a zostało...

      • 24 5

      • Gdyby w pomorskim rządził PiS to byśmy mieli na żywo Bangladesz (1)

        • 16 26

        • Ty juz masz tylko ze w głowie :)

          • 16 8

    • Trolu masz racje podałes przykłady ile mieszkancy miasta dostana do własnych kieszeni i ile milionów urzednicy nie bedą mogli

      ile milionów urzednicy nie bedą mogli zmarnowac .na zswoje kaprysy !Ty trlo bezrozumny powielasz propagande POkowską jak juz to tylko dla POKOeleminghów bo tylko ci8 bezrozimnie przyjmuja wszystko jak ty!!O jakiej POprawie zycia mieszkańców opowiadasz? Pewnie chodzi ci o ten maraton podwyzej na wszystko dla mieszkanców podwyzki na bilety komunikacji itp.
      Słoikuwracaj tak z kąd przytbyłes a o kompromitacji wyspy która została sprzedana za grosze dla prywaciarzy republiki deweloperów lepiejj byc sie nie przyznawał.Ale gdybys miał mózg to sam bys tez przeczył ze wszystkie gminy mimo ze nie powinny dostana rekompensaty .Ale tego nie masz pojecia bo nic poza propagandą Tusko jadzie nie wiesz

      • 6 6

    • Taka jest niestety prawda

      • 3 12

    • typowa motywacja, jest kasa do wzięcia

      Metropolia Śląska zprawę wspólnej taryfy i zarządzania komunikacją załatwiła we własnym gronie miast ślaskich, daleko przed uzyskaniem statusu "metropolii".

      A ta sprawa jak w "szkle powiekszającym" pokazuje motywacje, zaangażowanie i zdolności naszych "wybrańców".

      • 21 1

    • przede wszystkim, zostałaby "zainwestowana" w poprawę jakości życia lokatorów nowej, urzędniczej grzędy

      Dlatego takie pomysły budzą daleko idącą rezerwę.
      Szczególnie gdy weźmie się pod uwagę osoby, które przy tym "drepczą"...
      Porażający bagaż "osiągnięć"...

      I faktycznie, należy to wziąć pod uwagę przed najbliższymi wyborami...

      • 22 31

  • Ankieta

    Zróbcie ankietę wielokrotnego wyboru. Tu trzeba zaznaczyć wszystkie opcje i jeszcze częstotliwość.

    • 4 0

  • Chcemy kupić 31 ale nie stać nas na 2.

    • 7 1

  • a na Polnoc Gdyni (5)

    Cos pojedzie?

    • 12 0

    • Jo, pojedzie jak platforma wygra wybory wtedy pokażemy plany.

      • 2 0

    • wymieniane jest całe torowisko (2)

      nie można było takiego drobiazgu uwzględnić?!

      • 4 0

      • (1)

        Przecież do samego Oksywia są tam nowe tory.

        • 2 1

        • przez Chylonię i Hutniczą - pomysł na "wygaszanie popytu"

          Nowe torowisko robione jest przy Wiśniewskiego.

          • 3 0

    • Niedasie

      • 10 0

  • APEL do członków PiSu i ich troli (5)

    Domagajcie się od swoich posłów , Morawieckiego i Sasina oraz Kaczyńskiego jak przyjedzie do Trójmiasta nowych pociągów dla SKM. Piszcie o tym na wszystkich portalach i pamiętajcie przy następnych wyborach!!!

    • 9 20

    • Kontrapel

      Apel do wszystkich zwolennikow KO i ich troli: apelujcie do Tuska, Pomaskiej i reszty aby wymusili na marszalku wojewodztwa uteorzenie kolei pomorskich jak w innych wojewodztwach poza sciana wschofnia lub wybor alternatywnego przewoznika zamiast SKM. To organizator przewozow, czyli marszalek wybiera prxewoznika, okresla standardy i karze (powinirn karac) za zle wywiazywanie sie z umowy

      • 3 1

    • POKOelemimg dlaczego ty sie nigdy niczego nie domagałes od POlityków przecież połowa tej parti jest z Pomorskiego!!

      Dlaczego jak zarzadzili kilkanascie lat nic niezrobili dla tego miasta! A miastem rzadza ponad 40lat!A no tak bo najpierw musiał bys miec mózg

      • 17 1

    • Kto rządzi w tym województwie od 30 lat?

      • 23 0

    • Pomorze nie może kupić pociągów od 20 lat

      PiS rządzi od ośmiu. Dobrze się czujesz?

      • 23 0

    • od tego mamy tutejszych "wybrańców"

      To ich "brocha" i zobowiązanie...
      Jeden bryknął "w senatory", drugi obiecał PKM na Południu i Północy.
      Oraz połaczenie do Bytowa...
      Gdzie "bryknie"?

      • 21 1

  • Teraz już wiadomo, po co było upaństwowienie PESA (7)

    Różnica 70% w cenie. Strach pomyśleć, coby było gdyby inne firmy też były państwowe
    Ale jestem pewien, że SKM (własność PKP), że PESA jako jedyna złoży ofertę. I, rzecz jasna, wygra

    • 37 45

    • brawo detektywie (2)

      to jeszcze mi wyjaśnij miłość gdańskiego Urzędu Miejskiego do Pesy

      • 22 8

      • Tak bo przetargi ukladane typoeo pod te bydlowozy. Polityka chyba nie, bo ta sama opcja z UMarsz kupuje na szczescie Impulsy ( przynajmniej elektryczne)

        • 2 0

      • Srebrzysko

        oni tymi tramwajami nie jeżdżą, tylko autem z kierowcą

        • 6 1

    • wygrał Newag ... (1)

      fabryka Pojazdów Eksperymentalnych Sczególnie Awaryjnych przegrała , Newaj wykona za około 70 mln a PESA chciała około 120 mln.

      • 18 2

      • Newag jest 3 droższy w eksploatacji

        To się udało marszalkowski zrobić deal

        • 4 8

    • On jest idealnym przykładem ze jednak wyborcy obecnych władz Gdańska to sama dzbany ?trola Donaldinia wymysla teorie spiskowe

      od rana do wieczora

      • 8 6

    • Zamówienia publiczne. Mówi wam to coś?

      • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane