• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • spoko

    Spokojnie niech sobie jeżdżą na tych rowerkach w tych swoich śmiesznych spodenkach jak wyczynowi sportowcy w końcu to taka Nowa moda :) jak kiedyś karki w mesiach i BMW zaklejonymi szybami na czarno:)
    A jak ich jeszcze przybędzie to normalne w tym kraju ze rowerki zostaną opodatkowane drogowym obowiązkiem rejestracji no i oczywiście obowiązkowe oc

    • 5 0

  • kurka

    Już nie wiedzą jak wyciągnąć kasę od kierowców.wymyslaja co chwilę coś nowego.banda złodziei i decydentów

    • 2 0

  • Rządy przymierzają się do stosowania europejskich standardów.

    Niestety nie wynagrodzenia za pracę - kto by śmiał równać pensję technika IT z Niemiec 149 tysięcy zł czu UK 140 tysięcy rocznie z pensją za tę samą pracę w Polsce 48,000 zł. Piszę tu o kwotach na rękę.
    Zarabiając 149 tysięcy złotych rocznie będzie mnie stać na auto elektryczne z salonu wymieniane co trzy lata, serwisowane u salonie producenta.

    • 6 1

  • Diesle wyrzucić z miast i będzie spoko

    • 0 4

  • PDF (1)

    A co z samochodami które mają filtr cząstek stałych. Po co to jest, chyba ogranicza on wyziewy z rury wydechowej

    • 1 0

    • W-Z

      Pod warunkiem, że komputer nie uruchomi akurat wypalania sadzy z filtra.

      • 0 1

  • Kota ogonem

    Najsprawniejsze energetycznie są diesle. Sprawniejsze nawet od turbinowych bloków energetycznych elektrowni węglowych. To elektrownie na końcu kabla zasilają akumulatory aut elektrycznych.

    • 0 0

  • 400V

    Będzie temat jak 51% aut w Gdańsku będzie elektryczna.

    • 1 0

  • (1)

    Bardzo dobrze, centra miast przede wszystkim dla pieszych i rowerów, chyba, że ktoś wiezie osobę niepełnosprawną.

    • 0 2

    • Niepełnosprawna umysłowo jak ty pisiorze.

      • 0 0

  • Zabraknie energii elektrycznej.

    • 0 0

  • świat dla bogatych

    polska słynie z wprowadzania reguł z cywilizowanych krajów zapominając że jesteśmy krajem trzeciego świata, niech podniosą minimalną krajową do gdzieś 8000 netto i od ręki biorę w kredyt elektryka

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane