• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą udogodnienia komunikacyjne dla mieszkańców Chwarzna i Wiczlina

Patryk Szczerba
24 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Częściej ma jeździć linia 160, która w założeniu ma stać się linią przewożącą pasażerów w weekendy. Częściej ma jeździć linia 160, która w założeniu ma stać się linią przewożącą pasażerów w weekendy.

Nowa trasa autobusu 147, zwiększenie częstotliwości kursowania linii 160 w weekendy oraz dopasowanie ruchu autobusowego do godzin lekcyjnych - to zmiany, które zostaną wprowadzone w najbliższych miesiącach w komunikacji miejskiej docierającej na Chwarzno i Wiczlino.



Co w głównej mierze powoduje, że decydujesz się na jazdę komunikacją miejską?

Wiosną radni dzielnicy Chwarzno-Wiczlino postanowili zapytać mieszkańców o najważniejsze potrzeby związane z transportem zbiorowym w dzielnicy. Rozwój okolicy, rosnąca liczba mieszkańców, powstające nowe budynki i całe osiedla - wszystko to sprawia, że zmiany w tej materii były konieczne. Zresztą sporo udało się w ostatnim czasie już zrobić, bo powstał buspas na ul. Kieleckiej, zwiększono też liczbę kursów 140 i 147.

Mieszkańcy chcą większej liczby kursów

Wszystko to nie oznacza jednak, że mieszkańcy nie widzą pola do poprawy sytuacji komunikacyjnej dzielnicy. Wręcz przeciwnie - chcą wprowadzenia kilku udogodnień.

W internetowej ankiecie, która była dostępna przez kilkanaście dni, wzięło udział niemal tysiąc osób. 572 z odpowiadających uznało, że konieczne są zmiany. Wśród najczęściej padających propozycji pojawiało się zwiększenie liczby kursów, dopasowanie ich do punktów przesiadkowych, a także wyznaczanie buspasów w sieci dróg dojazdowych. Wśród postulatów pojawiła się też propozycja dotycząca wprowadzenia mikrokursów do szkół w godzinach rozpoczęcia i zakończenia zajęć lekcyjnych.

Radni dzielnicy obiecali, że przeanalizują propozycje i w formie konkretnych postulatów złożą je do osób z Zarządu Komunikacji Miejskiej.

Propozycje na spotkaniu

Ostatecznie zaproponowali zmiany godzin kursów autobusów w celu dopasowania do rozpoczęcia lekcji w szkołach ZSP1 oraz ZS15, przy ul. Jowisza oraz umożliwienie przejazdu linii 147 przez ul. Zaruskiego. Według radnych autobus 147 powinien kursować w godzinach szczytu co 10 minut, a  linia 160 w weekendy powinna jeździć co 20 minut.

Do rozważenia pozostawało przedłużenie linii K od Tesco na Karwinach przez Wiczlino, zwiększenie regularności odjazdów i zmiana części przystanków z opcji "na żądanie" na przystanki regularne.

Spotkanie, na którym przedstawiono propozycje, już się odbyło. Pierwsze wnioski napawają optymizmem. Część z postulatów ma być sukcesywnie wdrażana.

- Jesteśmy już po pierwszym przejeździe linii 147 przez ul. Staniszewskiego i Zaruskiego. By trasa została zmieniona, konieczne są zmiany w infrastrukturze, które powinny z czasem nastąpić. Ta zmiana to jeden z naszych priorytetów w związku z otwarciem Przedszkola nr 58 przy ul. Kwiatkowskiej. Chodzi o to, by rodzice dowożący dzieci mogli korzystać z komunikacji miejskiej. To też odpowiedź na potrzeby mieszkańców, którzy oczekują możliwości korzystania z autobusu bliżej swojego miejsca zamieszkania - opowiada Jakub Ubych, przewodniczący Rady Dzielnicy Chwarzno-Wiczlino.
Zmiany będą, ale nie od razu

Wśród innych propozycji, na które przystali przedstawiciele ZKM, jest zwiększenie częstotliwości kursów linii 160 w weekendy, dopasowanie ruchu autobusów do godzin lekcyjnych oraz zmiana charakteru przystanków "na żądanie", które zmienią się w regularne.

- Zmiany nie nastąpią z dnia na dzień. Jako radni zdajemy sobie sprawę, że wprowadzane zmiany muszą być procesem. Mamy jednak podobne zdanie co do konieczności ich wprowadzenia jak mieszkańcy, więc będziemy współpracowali z ZKM, by je wprowadzić - dodaje Ubych.

Miejsca

Opinie (141) 7 zablokowanych

  • A 160?

    • 26 0

  • Linia 140 piwinna czesciej kursowac

    • 26 0

  • (1)

    Częściej to z Chwarzna powinny jeździć w godzinach 5.00 7.00 rano. Tak by ludzie pracujący na 6 mogli normalnie do pracy dojechać. Jeden autobus w weekendy jadący na chwarzno po godzinie 17 to też absurd . Albo jak się wraca z pracy o 22 , i z skmki widzi się jak ostatni autobus na chwarzno ucieka! I wtedy trzeba czekać na nocny 50 min . Hit po prostu. Nie dziękuję! Dalej będę jeździć samochodem .

    • 45 1

    • a co z tymi o mają na 5tą

      • 18 3

  • nocne autobusy przydały by się na Wiczlinie

    nocne autobusy przydały by się na Wiczlinie bo te co są już nie wystarcza

    • 27 11

  • A ja bym chciał autobus niemotowo - PKM Karwiny, o! (2)

    • 43 12

    • 172

      Ale za rzadko

      • 17 1

    • wszystkie autobusy konczace bieg przy tesco powinnie wydluzyc do PKM Karwiny, wtedy kazdy by mial latwy dostep

      • 16 6

  • (18)

    A powiedzcie mi to Wiczlino to taki nasze Szadółki?

    • 41 91

    • Nie

      Wiczlino jest bliżej centrum i nie ma smrodu, jak na Szadółkach. A bloków i domów jednorodzinnych.

      • 20 5

    • Tak (7)

      Też jest daleko, też się dopiero buduje, też ciężko tam dojechać, też przebiega tam obwodnica i co najważniejsze - też jest wysypisko niedaleko

      • 20 30

      • mieszkam tam od 5 lat,

        wyspiska nie czuć, jesli coś smierdzi to gnojowica z Barniewic i to tez raz, moze dwa razy w roku.

        • 25 8

      • Nie wypisuj głupot. (2)

        Wysypisko w Łężycach jest prawie 10km od Wiczlina. Więc to zupełnie inna bajka niż Szadółki. Obwodnica jest oddalona o jakies 4km, oddzielona lasem i to zarówno węzeł Chwarzno, jak i Karwiny. Więc komunikacyjnie jest też bardzo dobrze. Dojazd w godzinach porannego szczytu do centrum miasta jest, jak w przypadku każdego miejsca poza centrum, dosc problematyczny (korki). Ale jak ktos ceni sobie ciszę i spokój to nie widzę problemu.

        • 35 11

        • zwłaszcza jak na jesień nawóz na pola sypią (1)

          szkoda kasy aby tam mieszkać

          • 17 23

          • Hmm, cisza, spokój, las i nawóż raz w roku "vs" hałas i spaliny przez cały rok... Co wybrać?

            Wybieram bramkę nr.1. Jakos raz w roku przeżyje nawóz na polu.

            • 34 8

      • (1)

        Szadolki maja ten atut, ze sa blizej obwodnicy :)

        • 26 10

        • I mają intensywniejszy zapach:)

          • 34 6

      • Ale w Wiczlinie nie czuć wysypiska

        • 35 9

    • Nie, to nie to samo. (2)

      Na Szadółkach ludzie kupują mieszkania bo są tanie, z racji smrodu I hałasu od obwodnicy. A na Wiczlinie cisza, spokój i brak smrodu. Dlatego ceny są raczej normalne.

      • 36 11

      • Tak

        Tak :P to szadółki pora pójść do Szkółki

        • 16 9

      • Antyszczur

        Zmiana przystanków powinna być ODWROTNIE: ze zwykłych na nż, np. Okrężna I, Okrężna II tak, żeby czas przejazdu został lekko SKRÓCONY, a nie WYDŁUŻONY (w ujęciu średnim każde nadmiarowe zatrzymanie to ok. 20 sekund straty). Tym bardziej, że wprowadzono samodzielne otwieranie drzwi i ludzie na ogół naciskają "STOP" zanim autobus się zatrzyma. Idźmy zatem w przód, a nie w tył! Podejrzewam, że p. Ubych sądzi inaczej tylko dlatego, że chodzi na odpowiedniej smyczy i samodzielności w myśleniu nie posiadł. Z podobnych względów p. Ubych nie powie, że normalnym rozwiązaniem drogowym jest rozszerzenie Rolniczej i Chwarznieńskiej do 2 pasów, co należało zrobić przynajmniej z 6-7 lat temu, a obecnie jest to jeden z kilku najbardziej rażących przykładów impotencji władzy (lotniska nie da się przebić, ale zaniedbania drogowe są wysoko w tym rankingu kompromitacji). Nie zmienia to faktu, że niektóre postulaty są w teorii sensowne: np. takt 160/147 co 10 minut w weekendy, przedłużenie 160, 103 w głąb Chwarzna w stronę ulicy Baranauskasa (nowa pętla), wybrane kursy 147 przez Zaruskiego (ta ulica wymagałaby znacznego poszerzenia i poprawy nawierzchni, bo obecnie to jest standard osiedlowej uliczki - czemu tego od razu nie zrobiono porządnie?).

        • 24 7

    • Nie. (2)

      Tam pachnie lasami i polami, przepiękne miejsce i do centrum blisko..

      • 36 10

      • (1)

        Przestań ludzi oszukiwać

        • 19 24

        • No blisko do centrum, jak jeest droga pusta, a w rzeczywistości są korki, więc droga się wydluża.

          • 18 10

    • (1)

      Tylko tam można otworzyć okno i wywietrzyć, na Szadułkach klamki polikwidowali.

      • 38 11

      • Hehehehehe dobre ;D LOL

        • 18 8

    • tak

      • 23 31

  • linię K zostawcie w spokoju (12)

    ja bym chciał, aby 147, 140 w kierunku centrum przesłały zajeżdżać na Chwarzno Sokółkę. Bo to niepotrzebna strata ponad minuty.
    Szkoda że nie ma autobusu z Redłowo SKM/Węzeł F. Cegielskiej przez Witomino, Chwarzno do Koleczkowa.
    Albo, jakby 288 (Rumia Dworzec PKP - Chylonia Dworzec) zajeżdżałby na pętlę Wiczlino Niemotowo...

    • 67 40

    • z tym 288 to cie troche ponioslo (5)

      widziales mape kiedys?

      • 19 11

      • widziałem mapę. To tylko kilkaset metrów w jedną stronę (1)

        i dzięki temu mieszkańcy Łężyc mają dostęp nie tylko do Gdyni Chyloni, ale także do Chwarzna, a tamtąd do centrum lub do Karwin.
        Ewentualnie, jakby pętlę z wiczlina niemotowa przenieść do Rogulewa...

        • 16 11

        • A co nas obchodzą mieszkańcy Łężyc? :)

          Co to w ogóle jest? :) Rozmowa jest o komunikacji miejskiej a nie wiejskiej :)

          • 10 11

      • (2)

        Linia 288 zajeżdżała na Wiczlino, jakieś 15 lat temu, gdy kursowała do Euromarketu (ob. Karwiny Tesco). Skoro ją stamtąd usunięto, znaczy że nie była tam potrzebna.

        • 18 9

        • Skoro 15 lat temu nie była potrzebna, to nie znaczy ze nic sie nie zmienilo (1)

          Proszę porównać ilość mieszkańców.

          • 20 9

          • Jakby tak było, to należałoby wiele kursów sprzed x lat przywrócić, bo w danej dzielnicy zwiększyła się liczba mieszkańców. To już nie te czasy, że ludzie do pracy masowo jeżdżą autobusami.

            • 15 11

    • Na przystanku Chwarzno Sokółka wsiada rano do każdego autobusu kilkanaście osób i to nie jest wcale strata czasu zjazd na tę pętlę. Na innych przystankach wsiadają może 3-4 osoby.

      • 25 8

    • Z linią 288 to dobry pomysł, ale co którys kurs K równiez mógłby jechac przez Chwarzno-Wiczlino.

      • 27 3

    • Ciekawy pomysł

      To by było bardzo dobre rozwiązanie, gdyby ta trasa została wydłużona o dojazd na Niemotowo. Koszt nie byłby taki wielki a potencjalnie można dużo zyskać. Fakt, liczba mieszkańców wzrosła, ale to nie znaczy, że nagle wszyscy mają samochody. Infrastruktura się mocno rozwija wokół dużych osiedli (co jest właściwie zrozumiałe), ale takie części Wiczlina jak właśnie Niemotowo czy Dębowa Góra ciągle mają problem z sensowną komunikacją (proszę o zobaczenie chociaż rozkładów jazdy na przystanku Fregatowa).

      • 25 1

    • Do Koleczkowa...

      Do Koleczkowa, przez Bojano, pewnie kiedyś będzie, ale chyba najpierw muszą wybudować tę planowaną drogę z Wiczlina przez północną część Bojana do węzła S6 w Koleczkowie (po drodze może odbić w Chylońską i do pętli w Koleczkowie) - to połączenie, to po prostu będzie rewelacja.

      • 20 8

    • Kiedys 288 zajeżdżało do Niemotowa.

      • 19 9

    • na razie linia będzię przedewozić pasażerów cokolwiek według mgr redaktora to znaczy :)

      • 21 3

  • światła na chwarznieńskiej do SP 48

    Szkoda, że nikt nie pomyślał jak dzieci z sokółki i zielenisza mają bezpiecznie przechodzić przez chwarznieńską, aby dojść do szkoły

    • 30 11

  • ciekawe jakie będą korki na ulicy na początku września jak zacznie się rok szkolny z Wiczlina w kierunku Gdyni

    • 33 10

  • ale kiedy linia S w przegubie? (5)

    Czy zawsze będzie w niej tłoczno????

    • 91 0

    • Oby nigdy! (2)

      Do SKM nie łaska? Pojemniejsza.
      W ogóle powinni zlikwidować S i dorzucić te kursy do 21,a jak się komuś spieszy to ma SKM! Ile procent pasażerów S-ki mogłoby szybciej dojechać kolejką,ale uparcie jadą z Gdyni do Sopotu autobusem!

      • 15 10

      • (1)

        Autobusem jest taniej, poza tym bliżej jest do przystanku autobusu niż do stacji SKM.

        • 18 8

        • No i czas wreszcie cwaniaczków- dusigroszków nauczyć,że czas to pieniądz!

          A nie dublować linie! Jak się komu spieszy,to musi dopłacić kilka groszy i jedzie SKM; reszta buja się 21,kursującym częściej. Idę o zakład,że gdyby zlikwidowali Domową,to co najwyżej znikoma grupka przeszłaby do aut; lwia część rozeszlaby się do SKM i 21.

          • 16 3

    • szczur powiedział, że się nie da!

      • 21 14

    • Zapytaj Miasta Sopotu.

      • 24 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane