• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowy pomost dla jachtów przy sopockim molo. Ogłoszono właśnie przetarg

Piotr Weltrowski
20 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tak - orientacyjnie - wyglądać ma przyszły pomost przy ostrodze molo. Tak - orientacyjnie - wyglądać ma przyszły pomost przy ostrodze molo.

Sopot szuka wykonawcy, który przygotuje dokumentację dotyczącą budowy nowego, pływającego pomostu przy ostrodze molo, a następnie przeprowadzi całą inwestycję. Pomost miałby powstać przed przyszłorocznym sezonem letnim.



Czy trójmiejskie mariny wymagają rozbudowy?

O pomyśle zbudowania pływającego pomostu przy ostrodze sopockiego molo pisaliśmy pod koniec 2016 roku. Teraz projekt zaczyna nabierać realnych kształtów - właśnie ogłoszono przetarg, który ma wyłonić firmę, która najpierw przygotuje dokumentację inwestycji, a następnie zbuduje sam obiekt.

Według specyfikacji pomost ma mieć 108 metrów długości, co oznacza, że cumować mogłoby przy nim np. dziewięć naprawdę dużych jednostek o długości 12 metrów. Pomost ma być wyposażony w przyłącza wodne i elektryczne, a także monitoring wizyjny.

Dodatkowo na falochronie południowym molo powstać ma budynek zaplecza o powierzchni 19 m kw. W środku znaleźć mają się m.in. toalety dla użytkowników mariny.

Specyfikacja przewiduje także pogłębienie toru wodnego w taki sposób, aby umożliwić nawet sporym jednostkom bezpieczny dostęp do nowego pomostu. Firma, która wygra przetarg będzie musiała przeprowadzić te prace i we własnym zakresie pozbyć się wyciągniętego z dna piasku.

- Sopocka marina pęka w szwach, więc dobudowa nowego pomostu stała się koniecznością. Z pomostu korzystać będzie też sopocka młodzież ucząca się żeglarstwa - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent miasta.
Przetarg ma być rozstrzygnięty jeszcze wiosną, później przyjdzie czas na stworzenie szczegółowego projektu inwestycji, zaś ostateczny termin zakończenia budowy samego pomostu to połowa maja przyszłego roku.

Inwestycja wyceniana jest na około 3,3 mln zł, przy czym znaczną część tej kwoty - bo aż 80 proc. - dołoży Unia Europejska.

Opinie (112) 3 zablokowane

  • Trzeba pogłebić tor wodny ?

    Przed powstaniem mariny koło tzw. bocznej ostrogi głębokość wody wynosiła ponad 5 metrów.

    • 7 0

  • Znowu kolejne badziewie dla garstki sfrustrowanych kretynów (2)

    zabudujcie tak molo aby znikło z krajobrazu Sopotu

    • 27 8

    • Sfrustrowana kobieta

      Wszystko beee.

      • 0 1

    • właśnie! wincej Biedronek!

      • 1 0

  • ekonomia (4)

    Ekonomia się kłania panowie . To do tych krytykujących !
    Koszt doby w Sopockiej marinie dla mojego 10 m jachtu to ok 100 zł
    Trutnie krytykanckie mogą same policzyć ile jest miejsc do cumowania jednostek
    ( latem jest tzw Full ! ) i ile to przynosi przychodu codziennie !
    O atrakcyjności dla turystów ......nie wspomnę

    • 9 13

    • Marina kosztowała 70mln (2)

      Ile to lat będzie się zwracało przy 50 łódkach za 100zł dziennie?

      • 7 2

      • licząc 365 dni w roku 100% obłożenia chyba 38lat (1)

        • 3 1

        • Odlicz sezon zimowy, bo wtedy marina nie działa

          Odlicz koszty własne. Odlicz, że przez pierwsze pięć lat inwestycje unijne nie mają zarabiać

          • 0 0

    • czyli miesięczny koszt postoju to 3 tys złotych o elokwentny i jakże kulturalny osobniku?
      jak widać to przystań dla bogaczy.
      właśnie to nie "marina" tylko przystań więc bez koloryzowania

      • 2 1

  • Rewelacja kolejne miliony zmarnowane dla kolesiów Polityków.przypomnijmy ze marina na koszt mieszkanców Sopotu dla bogatych (6)

    Koszt był tak horrendalnie wysoki ze marina zawsze bedzie przynosic tylko straty które pokrywają co roku mieszkańcy Sopotu.Naturalnie wybudowała go firemka kierowana przez byłych ubeków i polityków obecnie w upadłości.Została wybudowana poto by bogaci goscie Hoteli przy plaży mieli wygodę.Budowa tej mariny spowodowała tez niszczenie plazy i powstanie nasypu miedzy molo i plaz a za której usuniecie trzeba co roku płacić! To jedna z niewielu afer niegospodarnosci Polityków jak widac ciagną to dalej!

    • 39 11

    • "80 proc. - dołoży Unia Europejska" (3)

      • 2 5

      • =nie dołoży do czegoś innego (2)

        Fajny pomysł - sponsoring dóbr luksusowych za fundusze, które mają służyć dobru społecznemu

        • 6 2

        • (1)

          To nie jest dobro luksusowe.
          Pływać każdy może, wystarczy chcieć, jak z każdym hobby.
          Zrzutka po 50zl od osoby i już masz jacht na cały dzień dla siebie - faktycznie nieosiągalny luksus.

          • 2 5

          • Pływać kaz, ale cumować w Sopocie - nie

            • 1 0

    • jak przyjedzie bogaty, (1)

      to pięciu biednych się przy nim pożywi

      • 4 7

      • Może takie ubóstwa umysłowe jak ty się pożywią

        ale inni zrozumieli już, że w takim modelu kapitalizmu biedni ponoszą koszty, a bogaci ich kosztem bardziej się bogacą.

        • 4 1

  • (2)

    Może Sopot zająłby się inwestycją jaką jest budowa nowego schroniska na którą chyba zabrakło pieniędzy ... a nie przecież schronisko dla zwierząt nie jest wystarczająco turystyczne.

    • 12 5

    • (1)

      Nowe schronisko budują na malczewskiego

      • 0 2

      • owszem budują tzn przenoszą schronisko w inne, mniej atrakcyjne, miejsce. Zwierzakom miało być lepiej, ale nowy kompleks nie jest wystarczająco duży aby pomieścić wszystkich aktualnych lokatorów schroniska - podobno zabrakło pieniędzy.

        • 2 0

  • A ja bym tam na końcu pomostu w Karnowo Zdrój wybudował żelbetonową piramidę tylko 4 razy większą

    • 8 0

  • Marina to katastrofa ekologiczna zaburza naturalne prady morskie w tej chwili co roku potrzebne jest pogłębianie lewej strony bo głębokość zamiast 1,6m wynosi po jesienno zimowych sztormach 20-30 cm czemuvniktvo tym nie mówi ?

    • 11 0

  • Absurdalny wzrost cen w marinach w Gdańsku (7)

    Od zeszłego roku w gdańskich marinach administrowanych przez miasto Gdańsk doszło do absurdalnych podwyżek cen. Obecna opłata wynosi 5 zł za metr jachtu za dobę. Właściciel jachtu o długości powiedzmy 6 metrów zapłaci więc 30 zł za dobę i 900 zł za miesiąc. W sumie jest to 5400 za sezon (6 miesięcy). Żeby "było weselej" - jest zniżka i to 50% ale za... cumowanie do 12 godzin. Powinna być zniżka za dłuższe cumowanie, a więc za cumowanie powyżej 12 godzin. Wtedy trzymanie jachtu miałoby sens.

    Cennik w JachtKlubie Stoczni Gdańskiej to 4,50 zł za metr. Port został wykupiony przez Miasto gdańsk a więc stawki są w nim podobne do opłat w miejskich przystaniach. Tymczasem... Postój w sąsiednim porcie AZS Galion Górki Zachodnie to 18 zł za dobę lub 270 zł za miesiąc, a więc za sezon 1620 zł. Postój w porcie Pętli Żuławskiej w Elblągu za jacht do 7 metrów długości. Za dobę 12 zł, za miesiąc 180 zł - a więc za sezon 1080 zł. Wszystkie te porty mają porównywalną infrastrukturę.
    Skutkuje to pustkami w marinach należących do Gdańska Tamka, czy Sienna Grobla. Jedynie Marina Gdańsk jest zapełniona a w JachtKlubie Stoczni gdańskiej są również członkowie klubu trzymający tam jachty, którzy mają pewną zniżkę.

    Tymczasem cumowanie - za sezon - czyli w sumie za sześć miesięcy w Nieporęcie nad jeziorem Zegrzyńskim koło Warszawy to koszt około 2000 zł.

    A więc stawki które miasto Gdańsk proponuje żeglarzom to zaporowe kwoty zniechęcające do rozwijania żeglarskich pasji dla osób średnio zamożnych. Bo żeglarstwo wbrew obiegowej opinii nie jest dla bogaczy, Zakup jachtu to kwota rzędu 30-40 tysięcy złotych, postój (poza Gdańskiem) za sezon to kwota 1000-2500 zł, zimowanie (poza Gdańskiem) to kwota od 500 do 2500 zł.

    Może redakcja portalu trojmiastopl przygotuje artykuł na ten temat?

    • 22 1

    • bo Bolandia to kraj nie dla "bidaków" którzy uczciwie pracują i psują powietrze swoimi starymi Tango jaśnie panom

      • 1 1

    • no i co z tego? (4)

      mają frajerzy jacht za 2-3 melony albo i więcej - a na 5,5 patyka nie stać?

      • 0 8

      • (1)

        Głupi jesteś?
        6 metrowy jacht do remontu to my z kolegami na studiach kupiliśmy na spółkę za pieniądze za pracę w fast foodzie.
        Ty w ogóle w życiu widziałeś jak wygląda szesciometrowa łódka?
        Teraz to by mnie nie było stać na jego parkowanie.

        • 4 0

        • Pytanie retoryczne, przecież widać po wpisie, że głupi jak but.

          • 5 0

      • "melony" "patyki" skąd się urwałeś z takim "slangiem", byłeś zahibernowny przez ostatnie 30 lat i nie jarzysz że była denominacja? To wyjaśnia Twoje dwa melony.

        • 2 1

      • Przecież napisał, że chodzi o klasę średnią a nie o "frajerów" o jakich piszesz. Swoją drogą, takie kmioty jak Ty nigdy nic nie osiągnął jeśli z automatu nazywają ludzi, dla których notabene pracują, "frajerami". Kradniesz chyba w Biedronce pieluchy a miliona nie jesteś sobie w stanie wyobrazić.

        • 5 1

    • Merytoryczna wypowiedź Pana Krzysztofa, znam temat z autopsji, warto się nad tym pochylić.

      • 6 0

  • Czy nie prościej wykopać na Goyki i Hafnera kanały i zrobić z Sopotu przed wyborami Wenecję Północy ?

    A może powinniśmy zmienić prezydenta i wybrać jesienią jakiegoś przystojnego gondoliera ? Te inwestycje w poprzek plaży na przekór morzu jakoś kiepsko się kończą.

    • 11 0

  • Promujcie także żeglarstwo plażowe. Dla łódek spychanych bezpośrednio z plaży. (1)

    Z bazą za wydmami, z łódkami dowiezionymi z garażu pod wydmy.
    To jest rozwiązanie w naszych warunkach geologicznych.
    Robili to przez wieki Kaszubi na swych łódkach pomerankach.
    Robiła to też cała Polinezja z łódkami typu proa.

    • 20 1

    • Masz racje. I nie zapominaj o przjacielach Pana Jezusa, oni tez tak robili!

      A klub pomeranek jest chyba w Jastarnii. Oni tam recznie robione maja w tradycyjny sposób.
      prawdziwe szkutnictwo.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane