• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy

Maciej Korolczuk
20 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta. GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższych dniach zwróci się z oficjalnym wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy Trójmiasta. Zanim jednak nad ekspresówką pojawią się pierwsze maszty z kamerami... mogą minąć nawet 2 lata.



Czy odcinkowy pomiar prędkości poprawi bezpieczeństwo na obwodnicy?

Na początku grudnia informowaliśmy o analizie, jaką prowadzi gdański oddział GDDKiA w celu poprawy bezpieczeństwa na obwodnicy. Pomysł zakłada ograniczenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h do 100 km/h, podobnie jak ma to miejsce na gdyńskim odcinku trasy S6.

Drogowcy do idei ograniczania prędkości od samego początku podchodzili z dystansem. Teraz idą krok dalej i chcą, by na obwodnicy pojawił się system odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

Podobne pomysły pojawiały się już wcześniej. Gdy w 2016 roku CANARD (jednostka wydzielona z Inspekcji Transportu Drogowego do obsługi m.in. odcinkowych pomiarów prędkości) kończył instalację niemal 30 urządzeń OPP, drogowcy chcieli, by takie same urządzenia pojawiły się na trójmiejskiej ekspresówce, która już wtedy uchodziła za jedną z najbardziej niebezpiecznych i obleganych tras w kraju. Wówczas nie starczyło na to pieniędzy.


Teraz jednak sytuacja się zmieniła. We wtorek w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju została podpisana umowa na unijne dofinansowanie realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Dofinansowanie ze środków UE wyniesie aż 137,7 mln zł.

Nowy system ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach (fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle zamontowane również na przejazdach kolejowych). 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach - sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD GITD.

I prawdopodobnie właśnie z tej puli mogłyby pochodzić środki na sfinansowanie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy.

- Nie jesteśmy przekonani czy ograniczenie prędkości jest właściwym rozwiązaniem, bo jak pokazuje praktyka, jeśli kierowcy przestrzegają obecnych przepisów, to zagrożenia na drodze nie ma. Najbardziej niebezpieczni są tzw. ekstremalni kierowcy, którzy znacznie przekraczają prędkość i np. wjeżdżają w tworzący się korek - mówił we wtorek na antenie Radia Gdańsk Bartłomiej Banach, naczelnik wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w gdańskim oddziale GDDKiA.
Przyczyny zdarzeń od początku stycznia do końca listopada 2018 r.
przyczyny wg rodzaju winyliczba zdarzeńliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba kolizji
ogółem82643156783
z winy kierujących74338 - 52705
gwałtowne hamowanie2 - - - 2
inne przyczyny211 - 220
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu25614 - 19242
nieprawidłowe cofanie1 - - - 1
nieprawidłowe omijanie9 - - - 9
nieprawidłowe skręcanie31 - 12
Jak zdradził, GDDKiA jako zarządca obwodnicy w najbliższych dniach zwróci się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż na obwodnicy odcinkowego pomiaru prędkości. To ma być pierwszy tego typu formalny wniosek w tej sprawie, co w praktyce oznacza otwarcie - dodajmy długiej - drogi do instalacji urządzeń.

- Bezpieczeństwo jest ważniejsze od mandatów, jakie pewnie pojawiłyby się w początkowym okresie funkcjonowania systemu. Uruchomienie kamer nie jest takie proste i pewnie trochę potrwa, co widać choćby po ul. Słowackiego w Gdańsku, gdzie system już jest, ale wciąż nie udało się go uruchomić. Mamy nadzieję, że GITD uda się nam przekonać.
Jak informuje CANARD instalacje nowych urządzeń w nowych lokalizacjach powinny rozpocząć się w III kwartale 2020 r. Posadowienie nowych urządzeń w istniejących lokalizacjach rozpocznie się natomiast w III kwartale 2021 r.

Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel. W tym przypadku inicjatorem był jednak Samorząd Województwa Pomorskiego, który go zaprojektował i zbudował, a następnie przekazał do eksploatacji Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego.

Statystyka zdarzeń drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w latach 2016-2018
201620172018
wypadki445743
wypadki ze skutkiem śmiertelnym - 31
zabici - 31
ranni567556
kolizje600688783
zdarzenia drogowe644745826

Opinie (562) ponad 10 zablokowanych

  • Rozum w odcinkach

    Poruszając się obwodnicą zauważam, że najczęstszą przyczyną kolizji i wypadków są głupota i bezmyślność w pierwszej kolejności, potem telefony komórkowe. A prędkość to gdzieś daleko. A ograniczenia spowodują tylko zwieszenie korków, zmniejszenie przepustowości, korki i kolejne kolizje. Częste obserwacje - wyjazd na obwodnicę to istny horror. Ludzie wbijają się w ruch mając prędkością 40 na godzinę. Tylko dzięki zbiegowi okoliczności nie zostają rozjechani. Ale nie zawsze. A potem podaje się, że jechał za szybko, nie zachował prędkości, itp brednie. A to niestety ten kto włączał się do ruchu nie został nauczony na nauce jazdy jak to należy bezpiecznie robić.

    • 8 2

  • 120 km/h to jest optymalna prędkość na obwodowej (1)

    Nie rozumiem "włatcuf" szos którzy jadą szybciej. Po co? Nie szkoda wam paliwa? Jeździjcie ludzie przepisowo to w jakimś stopniu unikniemy korków.

    • 5 4

    • To prawda, jeżdżę między kowalami a Gdynią i testowałem spalanie w nowym aucie jadąc całą trasę 80km/h, 100-120km/h oraz ile fabryka da ale nie więcej niż 170km/h. Przy 80km/h najniższe spalanie a czas dojazdu był na akceptowalnym dla mnie poziomie. W sumie to różnice były dość małe - do 20 minut max.

      • 0 1

  • spoko loko

    yanosik pewnie będzie wiedział wiec luzik

    • 1 0

  • Super! Skończy się łamanie przepisów dot. prędkości.

    Yeah!

    • 3 3

  • lepiej

    lepiej niech zrobią na ul.Aleji Jana Pawła II , przeciez tam pedzą jak szaleńcy i zabijają !!!

    • 1 2

  • Niech zrobią pomiar odległości od auta poprzedzającego jak w innych cywilizowanych krajach (2)

    ale do tego musiałby ustawodawca takie prawo zrobić

    • 5 0

    • (1)

      gdyby wszystkie auta jechały z należytym odstępem, to 2/3 aut musiałoby zostać w domu, taka jest przepustowość

      • 0 5

      • Bzdura. Przepustowość zależy od płynnego przejazdu, nie od wciśnięcia max. pojazdów w długość jezdni. Odstępy pomagają, bo minimalizują hamowania, kolizje i zatory

        • 1 1

  • Jestem za (1)

    Prawo jazdy 93 rok i pamietam czas jak dało się przejechać 180 km/h obwodnica od 7 do 8 rano. Teraz jest to nie możliwe lewy pas jest przyblokowany na odcinkach a prawy pełen. Tak droga jest już zakorkowana trzeba przybastowac

    • 5 0

    • My w 89-tym z kumplami lataliśmy po Gdańsku MZ-tkami i z nudów robiliśmy zawody

      W nocy kumpel przejechał z Gdańska (Plac Zebrań Ludowych( do Gdyni (SKM Wzgórze, wtedy Nowotki) w 7 minut. Siedem minut. Swiateł wtedy prawie nie było, a i tak były na noc wyłączane

      • 3 0

  • Trasa Kaszubska!!!

    Kiedy powstanie wkoncu trasa Kaszubska która trochę odciążyć ruch na obwodnicy?

    • 3 2

  • To co powinno być zrobione na samym końcu róbione jest na początku. Zamiast pompować kasę z samą obwodnicę czyli skupić się na poszerzeniu o ewentualne kolejne pasy, odgrodzenie od siebie pasów które biegną naprzeciwko , oznakowaniu o zdarzeniach, robotach itd. to o i chcą zanotować pomiary. No nie wierzę. Niech ten pomiar chociaż działa w drugą stronę nakłada mandaty na tych którzy mimo czystej, prostej drogi hamują prawie do zera jeśli zauważą auto na pasie przeciwnym które stoi na światłach awaryjnych, bo takich orłów jest najwięcej

    • 7 1

  • hmm

    no, w końcu ktoś dobrze gada - ograniczenia nic nie zmieniają w naszej rzeczywistości bo ciołki z 300KM pod maską i tak je mają gdzieś, a buraki z 90KM nie chcą być gorsi...., egzekwowanie przepisów bliskie zeru. A takie drogi były chyba budowane właśnie po to, żeby jednak odrobinę szybciej nimi pojechac.
    Odcinkowy pomiar dobra rzecz, tylko żeby jeszcze te ograniczenia mialy jakis sens, a nie co 100metrów inny znak i inna predkosc dozwolona. to naprawde trudno kontrolowac kiedy jeszcze trzeba ciagle gapic sie wokol kontrolujac ruch.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane