• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy

Maciej Korolczuk
20 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta. GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższych dniach zwróci się z oficjalnym wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy Trójmiasta. Zanim jednak nad ekspresówką pojawią się pierwsze maszty z kamerami... mogą minąć nawet 2 lata.



Czy odcinkowy pomiar prędkości poprawi bezpieczeństwo na obwodnicy?

Na początku grudnia informowaliśmy o analizie, jaką prowadzi gdański oddział GDDKiA w celu poprawy bezpieczeństwa na obwodnicy. Pomysł zakłada ograniczenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h do 100 km/h, podobnie jak ma to miejsce na gdyńskim odcinku trasy S6.

Drogowcy do idei ograniczania prędkości od samego początku podchodzili z dystansem. Teraz idą krok dalej i chcą, by na obwodnicy pojawił się system odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

Podobne pomysły pojawiały się już wcześniej. Gdy w 2016 roku CANARD (jednostka wydzielona z Inspekcji Transportu Drogowego do obsługi m.in. odcinkowych pomiarów prędkości) kończył instalację niemal 30 urządzeń OPP, drogowcy chcieli, by takie same urządzenia pojawiły się na trójmiejskiej ekspresówce, która już wtedy uchodziła za jedną z najbardziej niebezpiecznych i obleganych tras w kraju. Wówczas nie starczyło na to pieniędzy.


Teraz jednak sytuacja się zmieniła. We wtorek w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju została podpisana umowa na unijne dofinansowanie realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Dofinansowanie ze środków UE wyniesie aż 137,7 mln zł.

Nowy system ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach (fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle zamontowane również na przejazdach kolejowych). 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach - sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD GITD.

I prawdopodobnie właśnie z tej puli mogłyby pochodzić środki na sfinansowanie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy.

- Nie jesteśmy przekonani czy ograniczenie prędkości jest właściwym rozwiązaniem, bo jak pokazuje praktyka, jeśli kierowcy przestrzegają obecnych przepisów, to zagrożenia na drodze nie ma. Najbardziej niebezpieczni są tzw. ekstremalni kierowcy, którzy znacznie przekraczają prędkość i np. wjeżdżają w tworzący się korek - mówił we wtorek na antenie Radia Gdańsk Bartłomiej Banach, naczelnik wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w gdańskim oddziale GDDKiA.
Przyczyny zdarzeń od początku stycznia do końca listopada 2018 r.
przyczyny wg rodzaju winyliczba zdarzeńliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba kolizji
ogółem82643156783
z winy kierujących74338 - 52705
gwałtowne hamowanie2 - - - 2
inne przyczyny211 - 220
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu25614 - 19242
nieprawidłowe cofanie1 - - - 1
nieprawidłowe omijanie9 - - - 9
nieprawidłowe skręcanie31 - 12
Jak zdradził, GDDKiA jako zarządca obwodnicy w najbliższych dniach zwróci się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż na obwodnicy odcinkowego pomiaru prędkości. To ma być pierwszy tego typu formalny wniosek w tej sprawie, co w praktyce oznacza otwarcie - dodajmy długiej - drogi do instalacji urządzeń.

- Bezpieczeństwo jest ważniejsze od mandatów, jakie pewnie pojawiłyby się w początkowym okresie funkcjonowania systemu. Uruchomienie kamer nie jest takie proste i pewnie trochę potrwa, co widać choćby po ul. Słowackiego w Gdańsku, gdzie system już jest, ale wciąż nie udało się go uruchomić. Mamy nadzieję, że GITD uda się nam przekonać.
Jak informuje CANARD instalacje nowych urządzeń w nowych lokalizacjach powinny rozpocząć się w III kwartale 2020 r. Posadowienie nowych urządzeń w istniejących lokalizacjach rozpocznie się natomiast w III kwartale 2021 r.

Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel. W tym przypadku inicjatorem był jednak Samorząd Województwa Pomorskiego, który go zaprojektował i zbudował, a następnie przekazał do eksploatacji Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego.

Statystyka zdarzeń drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w latach 2016-2018
201620172018
wypadki445743
wypadki ze skutkiem śmiertelnym - 31
zabici - 31
ranni567556
kolizje600688783
zdarzenia drogowe644745826

Opinie (562) ponad 10 zablokowanych

  • 2018 -liczba zabitych = 1

    Ale w żadnej kategorii niewymieniony...

    • 3 1

  • Za dwa lata? To jeszcze bardzo dużo stluczek będzie, jak średnio jest 1dziennie

    • 2 0

  • Akurat na załączonym filmie (3)

    Nie doszło by do kolizji gdyby auto nie jechało tak wolno

    • 3 5

    • Nie doszłoby gdyby kierowca TIRa patrzył w lusterko (2)

      • 3 2

      • Ależ ja nie oceniam winy tylko mówię o fakcie (1)

        • 1 2

        • Chyba wiem o co Ci chodzi - że jakby jechał szybciej to kierowca TIRa by go nie wyprzedał. Może z jakiegoś powodu nie mógł szybciej, bo np. gorzej się poczuł albo po drodze auto się zepsuło i jechał do pierwszego zjazdu. Każdemu może się zdarzyć. Na drodze nie ma minimalnej wymaganej prędkości. Posługując się twoją logiką faktu można powiedzieć, że nie doszłoby do wypadku gdyby auta nie było. Ale droga jest od tego żeby nią jeździć, przepisowo.

          • 1 0

  • Głupi pomysł. (1)

    Ograniczenie prędkości i opp spowoduje że obwodnica stanie w korkach na dobre. Winę ponosi ilość pojazdów czyli natężenie ruchu a nie szybcy kierowcy. Kluczowe znaczenie ma przepustowość obwodnicy a nie prędkość ale u nas najłatwiej zrobić to co chcą zrobić. Stado baranów.

    • 3 4

    • Założymy się, że będzie się jeździć płynniej?

      • 3 0

  • Szkoda

    Co za marnotrawstwo pieniędzy. Decyzje podejmują ludzie, którzy chyba nigdy nie jeździli obwodnicą Trójmiasta.
    Zdarzenia powodują kierowcy, którzy w ogóle nie powinni mięc uprawnień. Codziennie spotykam się z sytuacją, gdzie lewy pas nagle staje, a na prawym auta normalnie jadą, ale to wg opinii publicznej jest normalne zjawisko.

    • 4 4

  • i bardzo dobrze jezdza jak borabani a pozniej placz ojejku mandat musze zaplacic

    • 1 2

  • Kamery na każdym wjeździe i zjeździe?

    Bo inaczej to nie ma sensu, chyba że chodzi tylko o jakiś mały odcinek np oliwa - port lotniczy ale to też nie będzie miało sensu... Podsumowując nic się nie zmieni bo pomysł nie przejdzie

    • 0 2

  • Powinien jeszcze być pomiar (2)

    minimalnego dystansu pomiędzy jadącymi pojazdami i za takie coś też walone słone mandaty dla idiotów!

    • 11 0

    • O właśnie!

      • 3 0

    • to przede wszystkim!

      • 0 1

  • Odstępy

    Problemem jest niezachowywanie prawidłowego odstępu od poprzedzającego pojazdu a nie sama prędkość...

    • 4 1

  • w końcu

    od lat to było potrzebne

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane