- 1 Remont przed budową Drogi Zielonej (83 opinie)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (356 opinii)
- 3 Oszukane "30 stopni" w majówkę (36 opinii)
- 4 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (89 opinii)
- 5 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (282 opinie)
- 6 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (124 opinie)
Będzie odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższych dniach zwróci się z oficjalnym wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy Trójmiasta. Zanim jednak nad ekspresówką pojawią się pierwsze maszty z kamerami... mogą minąć nawet 2 lata.
Drogowcy do idei ograniczania prędkości od samego początku podchodzili z dystansem. Teraz idą krok dalej i chcą, by na obwodnicy pojawił się system odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).
Podobne pomysły pojawiały się już wcześniej. Gdy w 2016 roku CANARD (jednostka wydzielona z Inspekcji Transportu Drogowego do obsługi m.in. odcinkowych pomiarów prędkości) kończył instalację niemal 30 urządzeń OPP, drogowcy chcieli, by takie same urządzenia pojawiły się na trójmiejskiej ekspresówce, która już wtedy uchodziła za jedną z najbardziej niebezpiecznych i obleganych tras w kraju. Wówczas nie starczyło na to pieniędzy.
Teraz jednak sytuacja się zmieniła. We wtorek w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju została podpisana umowa na unijne dofinansowanie realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Dofinansowanie ze środków UE wyniesie aż 137,7 mln zł.
Nowy system ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach (fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle zamontowane również na przejazdach kolejowych). 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach - sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD GITD.
I prawdopodobnie właśnie z tej puli mogłyby pochodzić środki na sfinansowanie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy.
- Nie jesteśmy przekonani czy ograniczenie prędkości jest właściwym rozwiązaniem, bo jak pokazuje praktyka, jeśli kierowcy przestrzegają obecnych przepisów, to zagrożenia na drodze nie ma. Najbardziej niebezpieczni są tzw. ekstremalni kierowcy, którzy znacznie przekraczają prędkość i np. wjeżdżają w tworzący się korek - mówił we wtorek na antenie Radia Gdańsk Bartłomiej Banach, naczelnik wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w gdańskim oddziale GDDKiA.
Przyczyny zdarzeń od początku stycznia do końca listopada 2018 r. | |||||
przyczyny wg rodzaju winy | liczba zdarzeń | liczba wypadków | liczba zabitych | liczba rannych | liczba kolizji |
ogółem | 826 | 43 | 1 | 56 | 783 |
z winy kierujących | 743 | 38 | - | 52 | 705 |
gwałtowne hamowanie | 2 | - | - | - | 2 |
inne przyczyny | 21 | 1 | - | 2 | 20 |
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 256 | 14 | - | 19 | 242 |
nieprawidłowe cofanie | 1 | - | - | - | 1 |
nieprawidłowe omijanie | 9 | - | - | - | 9 |
nieprawidłowe skręcanie | 3 | 1 | - | 1 | 2 |
- Bezpieczeństwo jest ważniejsze od mandatów, jakie pewnie pojawiłyby się w początkowym okresie funkcjonowania systemu. Uruchomienie kamer nie jest takie proste i pewnie trochę potrwa, co widać choćby po ul. Słowackiego w Gdańsku, gdzie system już jest, ale wciąż nie udało się go uruchomić. Mamy nadzieję, że GITD uda się nam przekonać.
Jak informuje CANARD instalacje nowych urządzeń w nowych lokalizacjach powinny rozpocząć się w III kwartale 2020 r. Posadowienie nowych urządzeń w istniejących lokalizacjach rozpocznie się natomiast w III kwartale 2021 r.
Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel. W tym przypadku inicjatorem był jednak Samorząd Województwa Pomorskiego, który go zaprojektował i zbudował, a następnie przekazał do eksploatacji Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego.
Statystyka zdarzeń drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w latach 2016-2018 | |||
2016 | 2017 | 2018 | |
wypadki | 44 | 57 | 43 |
wypadki ze skutkiem śmiertelnym | - | 3 | 1 |
zabici | - | 3 | 1 |
ranni | 56 | 75 | 56 |
kolizje | 600 | 688 | 783 |
zdarzenia drogowe | 644 | 745 | 826 |
Opinie (562) ponad 10 zablokowanych
-
2018-12-20 08:57
Nie dość że wokół pełno kapusiów z kamerkami, telefonami i innymi d*perelkami (7)
to jeszcze kamery na obwodnicy, w radiowozach, satelitach itd. I jak tu żyć . Przekroczysz prędkość rąb mandat, wyrzucisz papierek przez okna rąb w łeb od jakiegoś pseudozielonego. Co za ludzie żyją w tym mieście?
- 7 26
-
2018-12-20 09:06
Lepiej zacznij zbierać kasę na mandaty
- 7 3
-
2018-12-20 09:42
I bardzo dobrze, tylko nagrywanie to metoda na takich
- 3 3
-
2018-12-20 10:48
Wyprowadź się do buszu. (4)
W cywilizowanym świecie są jakieś prawa i zasady. I nareszcie ludzie zaczynają rozumieć, że ustanowiono je po to, żeby wszystkim żyło się lepiej. A ty żyjesz jeszcze w mentalności z epoki, gdy wszyscy kradli, tylko wtedy mówiło się nie że kradną, tylko kombinują.
- 4 3
-
2018-12-20 11:16
(2)
prawa i zasady głupi gnojku są wtedy kiedy obowiązują wszystkich a nie ty robaczku się spinaj zginaj i żyj jak ci każą sk..syny olewające te twoje "prawa i zasady" zacznijmy od tego jakim k..stwem jest tzw policja sądy prokuratury komornicy itd.Ta mafia nie ma żadnego prawa kogokolwiek pouczać i karać ponieważ sama tkwi w g... po uszy
- 0 5
-
2018-12-20 11:57
Nawet jeśli nie wszyscy nieuczciwi siedza, prawo obowiązuje wszystkich.
Jak ktoś chce łamać prawo i zasady to zawsze znajdzie wymówkę,
że inni źle robią, że zasady bez sensu...
Ale każdy na końcu będzie odpowiadał za siebie...- 3 0
-
2018-12-20 13:24
Kultura osobista potaniała widzę w Trójmieście.
- 2 0
-
2018-12-20 20:33
Tak tak dokładnie, potrzymaj mi piwo bo musze się odlać pod drzwi sąsiada który mi psa wyprowadza na sr*nie zaraz za moim samochodem.
- 2 0
-
2018-12-20 08:59
skandal (3)
Może prędkość na obwodnicy ograniczyć do 30 km/h jak w strefie zamieszkania? Po co za ciężkie pieniądze budować drogi ekspresowe i następnie wprowadzać na nich absurdalne odgraniczenia? Dla mnie odpowiedź jest prosta - chodzi o kasę.
- 11 11
-
2018-12-20 09:20
(1)
Oddaj prawko tłuku. Od kiedy w strefie zamieszkania masz 30km/h?!
- 3 3
-
2018-12-20 10:45
Jest coraz więcej takich miejsc.
Ja też mieszkam na terenie strefy 30. Będzie jeszcze więcej. Może czasami podnieś głowę znad smartfona i spójrz na znaki.
- 2 0
-
2018-12-20 10:41
Nie chcesz dopłacać - proste - nie łam przepisów! Żeby wszystkie podatki były tak opcjonalne...
- 4 0
-
2018-12-20 09:01
W końca dobra decyzja.
- 8 3
-
2018-12-20 09:06
Może by tak 3 - ci pas zrobić
- 9 1
-
2018-12-20 09:06
zjazdy masakra (1)
potrzebne ciagle linie i fizyczne bariery miedzy pasami przed zjazdami.
zawsze jakis prezes sobie przypomni w ostatniej chwili, ze mial skrecic i sie wbija na Krzysia w ostatniej chwili.
Wszyscy musza wtedy przyhamować i sie robi efekt harmonijki - czyli bajzel.
jak to mozliwe, ze nikt sie nie zatrzmuje zeby zjechac z obwodnicy a czasem trzeba stac? paranoja jakas.- 8 1
-
2018-12-20 10:43
To słynny "fantomowy zator", ale jadącym "szybko, ale bezpiecznie" próżno tłumaczyć, że droga ekspresowa działa najlepiej, gdy różnice pomiędzy prędkością pojazdów sa niewielkie i hamowanie jest rzadko konieczne
- 3 0
-
2018-12-20 09:11
Znaki ledowe zmieniajace ograniczenie prędkości
W zależności od warunków drogowych plus odcinkowy pomiar prędkości. Lecz w sumie problemem większym jest niezachowanie bezpiecznej odległości między autami. Kilka dronów z rejestratorami obrazu, później stos mandatów i będzie bezpieczniej na obwodowej!
- 6 1
-
2018-12-20 09:15
kary za jazdę na zderzaku
400 EUR jak w Holandii
- 16 0
-
2018-12-20 09:16
niesamowicie
poroniony pomysl. idioci. na tej drodze by mozna i 150 jechac. jak d**il ma sie rozbic, to i tak to zrobi
- 2 11
-
2018-12-20 09:19
Szkoły (2)
Weźcie się za szkoły jazdy, to jest przyczyną
- 12 3
-
2018-12-20 10:44
Kultura jazdy jest przyczyną
- 1 1
-
2018-12-20 12:56
Szkoły jazdy to też jest problem, nie uświadamiają, chociażby w odległościach jakie należy zachować
- 0 1
-
2018-12-20 09:20
Taaa Tristar tez mial miec i do dzisiaj nie ruszyl
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.