• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy

Maciej Korolczuk
20 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta. GDDKiA chce wnioskować do GITD, by kamery odcinkowego pomiaru prędkości pojawiły się na obwodnicy Trójmiasta.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w najbliższych dniach zwróci się z oficjalnym wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy Trójmiasta. Zanim jednak nad ekspresówką pojawią się pierwsze maszty z kamerami... mogą minąć nawet 2 lata.



Czy odcinkowy pomiar prędkości poprawi bezpieczeństwo na obwodnicy?

Na początku grudnia informowaliśmy o analizie, jaką prowadzi gdański oddział GDDKiA w celu poprawy bezpieczeństwa na obwodnicy. Pomysł zakłada ograniczenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h do 100 km/h, podobnie jak ma to miejsce na gdyńskim odcinku trasy S6.

Drogowcy do idei ograniczania prędkości od samego początku podchodzili z dystansem. Teraz idą krok dalej i chcą, by na obwodnicy pojawił się system odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

Podobne pomysły pojawiały się już wcześniej. Gdy w 2016 roku CANARD (jednostka wydzielona z Inspekcji Transportu Drogowego do obsługi m.in. odcinkowych pomiarów prędkości) kończył instalację niemal 30 urządzeń OPP, drogowcy chcieli, by takie same urządzenia pojawiły się na trójmiejskiej ekspresówce, która już wtedy uchodziła za jedną z najbardziej niebezpiecznych i obleganych tras w kraju. Wówczas nie starczyło na to pieniędzy.


Teraz jednak sytuacja się zmieniła. We wtorek w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju została podpisana umowa na unijne dofinansowanie realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Dofinansowanie ze środków UE wyniesie aż 137,7 mln zł.

Nowy system ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 111 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach (fotoradary stacjonarne i mobilne, odcinkowe pomiary prędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle zamontowane również na przejazdach kolejowych). 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach - sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD GITD.

I prawdopodobnie właśnie z tej puli mogłyby pochodzić środki na sfinansowanie odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy.

- Nie jesteśmy przekonani czy ograniczenie prędkości jest właściwym rozwiązaniem, bo jak pokazuje praktyka, jeśli kierowcy przestrzegają obecnych przepisów, to zagrożenia na drodze nie ma. Najbardziej niebezpieczni są tzw. ekstremalni kierowcy, którzy znacznie przekraczają prędkość i np. wjeżdżają w tworzący się korek - mówił we wtorek na antenie Radia Gdańsk Bartłomiej Banach, naczelnik wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w gdańskim oddziale GDDKiA.
Przyczyny zdarzeń od początku stycznia do końca listopada 2018 r.
przyczyny wg rodzaju winyliczba zdarzeńliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba kolizji
ogółem82643156783
z winy kierujących74338 - 52705
gwałtowne hamowanie2 - - - 2
inne przyczyny211 - 220
niedostosowanie prędkości do warunków ruchu25614 - 19242
nieprawidłowe cofanie1 - - - 1
nieprawidłowe omijanie9 - - - 9
nieprawidłowe skręcanie31 - 12
Jak zdradził, GDDKiA jako zarządca obwodnicy w najbliższych dniach zwróci się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż na obwodnicy odcinkowego pomiaru prędkości. To ma być pierwszy tego typu formalny wniosek w tej sprawie, co w praktyce oznacza otwarcie - dodajmy długiej - drogi do instalacji urządzeń.

- Bezpieczeństwo jest ważniejsze od mandatów, jakie pewnie pojawiłyby się w początkowym okresie funkcjonowania systemu. Uruchomienie kamer nie jest takie proste i pewnie trochę potrwa, co widać choćby po ul. Słowackiego w Gdańsku, gdzie system już jest, ale wciąż nie udało się go uruchomić. Mamy nadzieję, że GITD uda się nam przekonać.
Jak informuje CANARD instalacje nowych urządzeń w nowych lokalizacjach powinny rozpocząć się w III kwartale 2020 r. Posadowienie nowych urządzeń w istniejących lokalizacjach rozpocznie się natomiast w III kwartale 2021 r.

Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel. W tym przypadku inicjatorem był jednak Samorząd Województwa Pomorskiego, który go zaprojektował i zbudował, a następnie przekazał do eksploatacji Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego.

Statystyka zdarzeń drogowych na Obwodnicy Trójmiasta w latach 2016-2018
201620172018
wypadki445743
wypadki ze skutkiem śmiertelnym - 31
zabici - 31
ranni567556
kolizje600688783
zdarzenia drogowe644745826

Opinie (562) ponad 10 zablokowanych

  • To nie prędkość jest problemem, ale nie trzymanie odległości od poprzedzającego pojazdu!

    Znaczna większość zdarzeń na obwodnicy to tzw. wjechanie w tył poprzedzającego pojazdu. Wynika z tego, że kierowcy siedzą sobie na zderzaku, a nie że obydwoje jadą 130 km/h.

    • 2 0

  • (2)

    Chyba ich pogrzało... obwodnicą się w ogóle nie będzie opłacało jeździć bo barany będą jeździć 80km/h... przeszkadza Ci że ktoś jedzie więcej niż 120km/h to możesz się przeciskać przez miasto!

    • 6 12

    • A teraz stoisz w korkach, bo jakiś d**il raczył wydzwonić w coś. (1)

      • 5 1

      • Ta bo jechał na nowych oponach z 2013 roku.

        • 1 0

  • Zanim to zamontują to i tak staniecie w korku i nie będzie komu mandatu wlepić..... (2)

    • 13 3

    • (1)

      I dobrze, wszak nie chodzi o to, żeby"wlepić mandat", tylko, żeby ludzie się nie rozbijali i nie zabijali

      • 0 0

      • No właśnie nie, chodzi o to że przepustowość tej trasy się skończyła. Szrotów coraz więcej na drodze, co chwilę jakiś stoi z włączonymi awaryjnymi i się zaczyna przytykanie, do tego ktoś kogoś obetrze i jeden pas mniej a to już ruch zrujnowany.

        • 0 0

  • (1)

    Wspaniała informacja. Kierowcy blachosmrodów będą się nieźle pocić.

    • 2 4

    • Spadaj mała poskakać na siodełku, co może jeden pas obwodnicy powinniśmy tobie oddać żebyś mogła popedałować?

      • 0 1

  • Kolejny bubel prawny (5)

    W świetle prawa można podważyć zasadność mandatu za przekroczenie prędkości w wyniku odcinkowego pomiaru. Jeśli na określonym odcinku dokonuje się pomiaru, to na tym odcinku można jechać kilka razy 40 km/h i kilka razy 150 km/h, a moment popełnienia czynu zabronionego musi być precyzyjnie określony co do godziny, minuty i sekundy aby rozwiać wątpliwości co do sprawcy.
    Na podstawie art. 4 § 2 „Wykroczenie uważa się za popełnione na miejscu, gdzie sprawca działał lub zaniechał działania, do którego był obowiązany, albo gdzie skutek nastąpił lub miał nastąpić”. Literatura prawnicza wskazuje, że miejscem popełnienia czynu zabronionego będzie zawsze miejsce czynności sprawczej. W związku z powyższym, nie jesteśmy w stanie ustalić konkretnego momentu popełnienia wykroczenia, a co za tym idzie – odpowiednio go umiejscowić. Może to też rodzić problemy z ustaleniem właściwości miejscowej sądu. Co zatem zrobić w sytuacji, gdy początek odcinkowego pomiaru prędkości zaczyna się w obrębie właściwości miejscowej sądu A, a kończy się w obszarze właściwości sądu B? Który sąd będzie właściwy dla rozpoznania sprawy? I na jakiej podstawie? Zastosowany zostanie art. 31 § 3 kpk, czyli właściwy będzie sąd w okręgu którego zostanie wszczęte postępowanie przygotowawcze.

    • 12 6

    • Czyli w jadącym autobusie można kraść (1)

      Bo miejsca precyzyjnie nie da się ustalić...

      • 4 1

      • Oczywiście. Jeśli nie wskażesz w jakich okolicznościach doszło do przestępstwa, to tym bardziej nie wskażesz kto to popełnił. Zobacz sobie pierwszy lepszy wyrok sądu karnego, i znajdź mi taki, w którym nie ma podanego czasu i miejsca popełnienia czynu.

        • 0 1

    • (1)

      Śmieszne. Zabójstwa też co do sekundy nie określisz a jednak ludzie za to siedzą, czyż nie?

      • 6 1

      • Siedzą, bo udowodniono im winę, a nie dlatego, że byli danego dnia w danym miejscu, jak w przypadku kierowców.

        • 0 1

    • Za granicą jakoś sobie radzą z ogarnianiem tematu

      Przy dzisiejszej technice urządzenia potrafią rozpoznać nr rejestracyjny i zapisać godzinę odczytu. Więc konkretne przekroczenie prędkości średniej będzie umiejscowione w czasie i miejscu (czas odczytu, miejsce - odcinek drogi między punktami pomiarowymi)
      Można wyznaczyć jeden sąd do rozpoznania sprawy. Na pewno jest na to sposób, a jak w Polsce nie ma to można dostosować prawo.

      Za granicą potrafią to i u nas można

      • 3 2

  • Te tabelki powyzej to paranoja- brak najwazniejszej przyczyny (1)

    Zgadzam się, że szybkość BYWA niebezpieczna, ale na obwodnicy zdecydowana większość wypadków spowodowana jest najechaniem. Przy odstępach kilkumetrowych jakie stosują kierowcy, szczególnie na lewym pasie, nawet łagodne hamowanie prowadzi do karambolu. No i jeszcze smsik do znajomej bo przeciez jedziemy tak wolno. Wypadek na filmie to nie wynik nadmiernej prędkości tylko własnie najechanie przy zmianie pasa.

    • 2 0

    • Zapomniałeś o tirach które nie trzymają odstępów tylko jedzie kolumna i weź dołącz wtedy z pasa wjazdowego.

      • 0 1

  • temat zastępczy !!!

    Panowie od strategi - obwodnica wyczerpała możliwości modernizacyjne / można oczywiście robić kolejne prowizorki i inne ograniczenia np. kamery z rejestracją prędkości / , należy:
    - przyznać sie do remontowego bubla z końca lat 90-tych,
    - oboodnicę należy rozbudować do 4-ro pasmowej drogi szybkiego ruchu - a nie biadolić

    - panowie od strategi z GDDiA do pracy !!!

    • 4 0

  • GDDKiA chce byśmy jeździli po drodze szybkiego ruchu z prędkościami zbliżonymi do miastowych zamiast proponować prawdziwe rozwiązania. Co za darmozjady. Najprościej obłożyć mandatami. Dobrze. Będziemy was rozliczać z wszystkich waszych obowiązków tak skrupulatnie że się załamiecie. Koniec pobłażania dla intelektualnych miernot.

    • 4 0

  • Dojenie społeczeństwa z kasy !!!!!!

    No Comment !

    • 3 0

  • O 10 lat za późno, ale dobrze, że będzie. I wiecie co jest najlepsze? (4)

    Że będziecie jeździli przepisowo jak nigdy. Bo kozakami jesteście tylko wtedy, gdy nie ma radaru i policji. A jak was złapią, to skamlecie jak szczeniaczki, ze "panie władzo nie widziałem, albo żona w ciąży, albo inne kretynizmy" A teraz będziecie jeździli jak pod sznurek idealnie z dozwoloną prędkością z kupą w gaciach i alarmie na liczniku, żeby was tylko kamera nie chwyciła. Bo na was działa tylko bat, chamy zza kierownicy. Ten naród musi mieć bat nad sobą, bo inaczej się w głowkach przewraca.

    • 10 5

    • Pewnikiem opinia rozwydrzonego rowerzysty któremu się przejazd w poprzek każdej trasy należy.

      • 2 0

    • (2)

      kto ma dobre auto i furę pieniędzy ten powyższe będzie mieć w D..... przez duże D.

      • 1 2

      • Tacy się najbardziej spieszą, sam fakt konieczności wizyty na komendzie będzie ich boleć ;)

        • 2 0

      • I na takiego znajdzie się paragraf jak przecholuje

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane