• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponowny przetarg na kolejowy objazd na Kaszuby

Krzysztof Koprowski
21 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Budowa tzw. bajpasa kartuskiego ma zostać zakończona w 2022 r., zaś przebudowa szlaku do Maksymilianowa pod Bydgoszczą przez Kościerzynę trzy lata później. Budowa tzw. bajpasa kartuskiego ma zostać zakończona w 2022 r., zaś przebudowa szlaku do Maksymilianowa pod Bydgoszczą przez Kościerzynę trzy lata później.

W kwietniu ponownie ogłoszony zostanie przetarg na realizację tzw. bajpasu kartuskiego, który pozwoli utrzymać połączenie kolejowe Gdańska z Kartuzami podczas planowanej przebudowy linii z Gdyni do Maksymilianowa koło Bydgoszczy. Przetarg ogłoszony w 2019 r. został unieważniony, ponieważ najtańsza oferta przekroczyła o blisko 35 mln zł planowany budżet na tę inwestycję.



Jak często podróżujesz pociągiem na odcinku Trójmiasto-Kartuzy?

Gruntowny remont torowiska pomiędzy Kokoszkami a Glinczem jest niezbędny, aby możliwy był swobodny przejazd pociągów z Gdańska do Kartuz trasą omijającą planowany do rozbudowy i elektryfikacji szlak kolejowy z Gdyni do podbydgoskiego Maksymilianowa (linia 201).

Zbyt drogie oferty



Będzie on stanowił alternatywę - przede wszystkim w ruchu towarowym - dla znacznie obciążonej linii kolejowej do Bydgoszczy (i dalej na południe Polski) przez Gdańsk - Tczew.

W grudniu otwarto oferty złożone w przetargu na projekt i realizację bajpasu kartuskiego. Wszystkie przekroczyły zakładany budżet 216,8 mln zł.

  • Konsorcjum Roverpol 1 (Warszawa) i Roverpol 2 (Walencja, Hiszpania) - 250,3 mln zł (277,5 mln zł po rozszerzeniu o opcje dot. systemów sterowania i nadzoru ruchu)
  • Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (Gdańsk) - 357,7 mln zł (360,7 mln zł po rozszerzeniu o opcje)
  • Trakcja PRKiI (Warszawa) - 400,3 mln zł (413,8 mln zł po rozszerzeniu o opcje)

Przetarg unieważniony, ale realizacja niezagrożona



Dopiero w lutym ostatecznie podjęto decyzję o unieważnieniu całego postępowania i rozpisania go ponownie.

- W kwietniu planowane jest ponowne ogłoszenie przetargu dot. zaprojektowania i wykonania prac budowlanych na liniach kolejowych nr 234 Kokoszki - Stara Piła oraz linii nr 229 Stara Piła - Glincz, czyli tzw. bajpasu kartuskiego. Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni, a dojazd koleją do stolicy województwa będzie utrzymany - zapewnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Kolejarze jednocześnie analizują zakres rzeczowy inwestycji, więc niewykluczone będą zmiany w zakresie całego przedsięwzięcia celem obniżenia kosztów.

Planowany nowy układ torowy oraz przystanki PKM przewidziane docelowo do realizacji. Planowany nowy układ torowy oraz przystanki PKM przewidziane docelowo do realizacji.

Bajpas kartuski w 2022 r., linia do Maksymilianowa w 2025 r.



Niezależnie od działań PKP PLK w najbliższych miesiącach będzie ogłoszony przetarg na budowę połączenia Kokoszek z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Gdańsk Kiełpinek. Za realizację tego ok. 1,5-kilometrowego odcinka odpowiadać będzie miasto Gdańsk i PKM.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Przetarg na realizację pierwszego etapu tzw. alternatywnego ciągu transportowego Bydgoszcz - Trójmiasto będzie ogłoszony w marcu br. i obejmie odcinek Glincz - Kartuzy wraz z przebudową układu torowego w obrębie stacji w Kartuzach.

Po lewej obecna trasa kolejowa na lotnisko, na pierwszym planie oczyszczony nasyp kolejowy w kierunku Kokoszek - element planowanego bajpasa kartuskiego. Po lewej obecna trasa kolejowa na lotnisko, na pierwszym planie oczyszczony nasyp kolejowy w kierunku Kokoszek - element planowanego bajpasa kartuskiego.
Jeżeli uda się dotrzymać zakładanego harmonogramu, tzw. bajpas kartuski powstanie w 2022 r. Odcinek Glincz - Kartuzy będzie gotowy rok później, zaś przebudowa pozostałej części szlaku do Maksymilianowa będzie realizowana w latach 2022-2025.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Opinie (91) 3 zablokowane

  • (3)

    Ale za to Unia dołożyła 2.45 z 2.5 bańki na opaskę i tablet dla stu seniorów w Sopocie. Hopsa.

    • 27 7

    • hopsa sa

      Unia dorzuciła Ci 85% kosztów, za które powstała PKM. Wiedziałeś o tym?

      • 0 0

    • Co to za mityczna "Unia", która za wszystko płaci? (1)

      To wraca część naszych podatków, a nie jakieś darowizny od obcego tworu.

      • 7 4

      • dostajemy więcej niż wpłacamy w przeciwieństwie do naszego krajowego budżetu.

        • 2 3

  • a może odbudowa linii Kościerzyna - Pszczółki?

    byłaby kolejna alternatywa dla zamkniętego odcinka.

    • 0 0

  • (3)

    Przydał by się pociąg do Kolbud i dalej.

    • 53 7

    • Kaszuby z buta baj sr*s

      • 0 0

    • byłem tam dziś na spacerze

      podkłady są jeszcze drewniane, więc raczej do wymiany

      • 0 0

    • bedzie jak zrobia linie kokoszkowa ...

      Na razie o tym sie nie mowi ale jest do odbudowy z Pruszcza az do Sierakowic

      • 5 0

  • Przyspieszyć elektryfikację, pieniądze z bajpasu przekazać na elektryfikację i w 2022 uruchomić pkm /skm elektryczne do

    Przesunąć środki, prace prowadzić przez 24h, rok każdy jakoś sobie poradzi, ( autobusy, PKS itd, a po roku super transport

    • 0 2

  • Rozbój w biały dzień

    Jak można za tyle milionów budować jakieś objazdy? Miłośnicy kolei od siedmiu boleści. Cały ten PKM to rozbój w biały dzień

    • 2 4

  • co za bzdura.

    Polska to kraj kabaret. Elektryfikację robi się ekspresowo i można puścić ruch na trasie na której powstają słupy elektryczne. Ale nie, przyjaciel królika musi ukraść...

    • 1 2

  • 1,5 kilometra torowiska...
    Zaiste, inwestycja na miarę styropianu.
    W rzeczy samej, słowiańszczyzna nadaje się do powożenia furmanką, co najwyżej!

    • 2 2

  • Tylko transport szynowy ma sens przy połączeniu miasta z regionem (2)

    Inwestycje drogowe to, jak widać, wyrzucanie pieniędzy w błoto. Zresztą wiadomo to od dawna, dlatego Londyn, Monachium czy Zurych mają tak świetnie rozwiniętą sieć torową i połączenia

    • 9 1

    • No nie wiem

      Gdyby podsumować wszystko tj. koszt budowy linii kolejowej, taboru, elektryfikacji, koszt zasilania (cena prądu) to nie wiem ile linii byłoby biznesowo opłacalne...Jednak najkonomiczniejszy jest samochód z wielu powodów: wykorzystanie ekonomiczne (środek transportu na konkretną trasę drzwi w drzwi, środek prywatny czyli wszelkie koszty ponosi właściciel: utrzymanie, ubezpieczenie, benzyna ...

      • 1 4

    • Sama prawda.

      • 2 1

  • czy jest jakaś realna szansa na przystanek pkm kokoszki/karczemki? (2)

    • 15 5

    • (1)

      Pkm kokoszki jest szansa natomiast z karczemkami lipa raczej z tego co ostatnio mówili. Jest może szansa na przedłużenie ul Kalinowej w stronę pkm kielpinek. Czy ktoś ma jakieś newsy w tej sprawie ? Karczemki potrzebują połączenia z pkm

      • 7 1

      • Przystanek PKM Karczemki

        Jest uwzgledniony w projekcie kolei kokoszkowskiej, natomiast kiedy go zbudują? Z tego co wiem na razie zbudują tylko jeden tor i tyle

        • 0 2

  • 35 milionów to jakieś drobniaki (8)

    w porównaniu z 2mld na tvp

    • 85 20

    • Dwa miliardy dla TVP -skandal (2)

      19 miliardów które zniknęło z OFE-by żyło się lepiej (platfusom oczywiście)!!!

      • 6 5

      • (1)

        Fani PiS-u raczej nie powinni się wypowiadać na temat pieniędzy znikających z OFE.

        • 6 3

        • Fani platformy powinni wypowiedzieć się za to o pieniądzach znikających z wyłudzeń VAT....

          • 5 3

    • na nowe samochody potrzebowali - u nas widziałem nówka Opel TVP

      • 2 1

    • Ale przecież tym kundlom to się należało! Cytuję oborowa z przeciszewa!

      • 2 1

    • opłowa zysku GPEC

      dwie modernizacje niemcom oddajemy. Brawo włodarze miasta.

      • 2 3

    • Tuba telewizyjna ważniejsza. Ja nie mam nawet tv.

      • 4 3

    • 60 milionów za ogrzewanie płynie do Lipska

      Te pieniądze mogłyby zostać w Gdańsku

      • 16 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane