• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczna droga do szkoły. Gdańsk rozpoczyna badania

Krzysztof Koprowski
25 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Urzędnicy na razie nie chcą mówić o konkretnych rozwiązaniach, jakie będą wprowadzone. Poznamy je po przeprowadzeniu badań w szkołach. Urzędnicy na razie nie chcą mówić o konkretnych rozwiązaniach, jakie będą wprowadzone. Poznamy je po przeprowadzeniu badań w szkołach.

Czy uda się wyeliminować śmiertelne wypadki z udziałem pieszych i rowerzystów z gdańskich ulic? Krokiem w tę stronę ma być reorganizacja ruchu wokół szkół podstawowych w mieście. O jej kształcie zdecydują m.in. uczniowie, rodzice oraz nauczyciele.



Czy należy ograniczyć dojazd autem do szkół?

Przypomnijmy: w trakcie poprzedniej kampanii wyborczej włodarze miasta zapowiedzieli wdrożenie programu poprawy bezpieczeństwa w ruchu, który w już pięcioletniej perspektywie ma spowodować ograniczenie do zera liczby wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych i rowerzystów.

Teraz, na kilka dni przed kolejnymi wyborami, temat pojawia się ponownie. W poniedziałek przed szkołą podstawową nr 12 przy ul. Człuchowskiej zobacz na mapie Gdańska urzędnicy zapowiedzieli rozpoczęcie badań ankietowych, których wynik ma być podpowiedzią, w jaki sposób zmienić organizację ruchu w obrębie placówek edukacyjnych.

- Program ma na celu poprawę bezpieczeństwa dotarcia do szkół drogą pieszą oraz rowerową. Jest on zgodny ze strategią mobilności, która była wypracowana podczas szerokich konsultacji społecznych - mówi Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta Gdańska i kandydatka na prezydenta w wyborach 3 marca. - Na podstawie raportu z badań oraz zawartych w nim rekomendacji będziemy wdrażali zmiany, by dotarcie do szkoły było bezpieczne, aby rodzice czuli się spokojniej i pewniej, wysyłając dzieci na zajęcia.

Badania ankietowe oraz audyt terenowy



Oprócz badań ankietowych skierowanych do uczniów, rodziców i pracowników szkół, które potrwają do czerwca, wykonany będzie też audyt terenowy wokół każdej szkoły z udziałem przedstawicieli Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Biura Rozwoju Gdańska, Wydziału Rozwoju Społecznego UMG, Policji, Straży Miejskiej oraz Politechniki Gdańskiej.

Szkoły objęte programem:

  1. SP nr 12 zobacz na mapie Gdańska (Ujeścisko - Łostowice),
  2. SP nr 19 zobacz na mapie Gdańska (Orunia),
  3. SP nr 42 zobacz na mapie Gdańska (Suchanino),
  4. SP nr 45 zobacz na mapie Gdańska (Wrzeszcz Górny),
  5. SP nr 62 zobacz na mapie Gdańska (Krakowiec - Górki Zachodnie),
  6. SP nr 67 zobacz na mapie Gdańska (Śródmieście),
  7. SP nr 79 zobacz na mapie Gdańska (Przymorze Wielkie),
  8. SP nr 83 zobacz na mapie Gdańska (Kokoszki),
  9. Pozytywna Szkoła Podstawowa zobacz na mapie Gdańska (Kokoszki),
  10. Morska Szkoła Podstawowa zobacz na mapie Gdańska (Chełm).

- Chcemy dowiedzieć się, w jaki sposób uczniowie najczęściej docierają do szkoły i dlaczego wybierają akurat ten środek transportu oraz jakie rozwiązania mogą zmienić ich dotychczasowe zachowania transportowe. Zależy nam, aby ta droga była bezpieczna, ale jednocześnie aktywna mobilnie - abyśmy nie podwozili naszych dzieci samochodami pod szkołę - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. zrównoważonego rozwoju i mieszkalnictwa.
- Wybraliśmy różne szkoły z różnymi drogami dojścia czy dojazdu oraz różnymi zachowaniami transportowymi uczniów. Obecna sytuacja wokół szkół nie jest zła, ale chcemy, by było jeszcze lepiej, aby rodzice i uczniowie mogli się czuć bezpiecznie - podkreśla Zbigniew Korytnicki, Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Na początku każdego roku szkolnego otrzymujemy dziesiątki telefonów z prośbami o kontrole drogowe - najczęściej pod kątem nieprawidłowego miejsca wysadzania pasażerów, parkowania oraz blokowania wyjazdów i dróg ewakuacyjnych.

Gdynia chce zadbać o bezpieczeństwo pod szkołami



Pierwsze rozwiązania, gdy będzie gotowy raport



Urzędnicy do czasu przygotowania raportu nie chcą wskazywać żadnych rozwiązań, które mogą doczekać się wdrożenia. Na ten moment nie deklarują więc np. możliwości ograniczenia ruchu aut w bezpośrednim otoczeniu szkół (takie rozwiązania są brane pod uwagę m.in. w Krakowie, Poznaniu i Łodzi) czy uruchomienia dodatkowych linii autobusowych, dowożących uczniów do placówek.

- Poczekajmy najpierw na wnioski i rekomendacje z badań - ucina spekulacje Dulkiewicz.
- Raport z rekomendacjami będzie gotowy w czerwcu br. Wdrażanie rekomendacji planujemy rozpocząć od września - zapowiada Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej UMG oraz pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej.

Opinie (281) 10 zablokowanych

  • i po co? (2)

    Pani Dulkiewicz wie Pani co to jest Klukowo? To dzielnica gdanska a dzieci nie mają nawet chodnika by dojść do szkoyl i o czym my tu mowimy

    • 12 3

    • No jak, jechałam parę razy na rowerze i ten chodnik przy szkole to tylko przeszkadza. Fakt trzeba zlikwidować. Będzie więcej pobocza dla tych co dojeżdżają na rowerach.

      • 2 1

    • Dzielnica? To wypizdowo kompletne..

      • 4 1

  • Ehhh

    Ja z chęcią odprowadziłabym dziecko do przedszkola lub na szkolny autobus...ale nie dostaliśmy się do najbliższego i mamy 2 km do placówki. Nie wyobrażam sobie codziennie rano o 7, wlec dziecka taki kawał z buta, a ZTM 2 przesiadki, na przystanek też kawał drogi. Samego 4 latka nie puszczę komunikacją miejską! Tak więc tak, wożę go autem po drodze do pracy! Gdy nie dostaniemy się do najbliższej podstawówki to też je będe wozić bo wg mnie dziecko 6-7 letnie nie jest na tyle samodzielne aby poruszać się KM, jeszcze z przesiadkami i z tym całym cyrkiem jaki odstawia codziennie ztm!
    Gdyby były autobusy szlolne z opiekunem(przynajmniej dla klas 03!), rozworzące tylki dzieci myślę, ze wiele rodziców by z tego skorzystało. Ja napewno! Zaoszczędziłabym czas i byłabym pewna, ze dziecko dotrze do szkoly!

    • 15 5

  • Jasień

    Polecam objąć badaniem szkołę na Jasieniu. Zatrzymywanie się tuż pod samym wejściem i blokowanie widoczności na pasach jest nagminne!!!

    • 5 0

  • Bubel na Kokoszkach (5)

    Na Kokoszkach z kolei na wniosek przewrażliwionych mamuś oraz paru mieszkańców postawili na Azaliowej szykany. Podobno miało mniej aut Azaliową jeździć. Ponadto na chodniku w pobliżu krawężnika wbito słupki. Nie wiem dla kogo jest bezpiecznie. Na pewno nie dla rowerzystów. Jedyne wyjście to jazda rowerem po chodniku i lawirowanie pomiędzy słupkami. Na szczęście jest to dozwolone, gdy na drodze jest zbyt niebezpiecznie. A sznurek samochodów w dwie strony ciągnie się non stop.

    • 6 1

    • (2)

      Jakby kogos rowerzysci obchodzili..

      • 2 4

      • mnie obchodzą (1)

        • 1 0

        • To ich poprzytulaj..

          • 0 0

    • (1)

      Bubel na Kokoszkach to jest przy przejsciu dla pieszych droga do SP83 wyjazd ze strefy przemysłowej do Kartuskiej, widoczność ograniczają reklamy na płocie, a przejściem przechodzi dużo dzieci do szkoły..... ,

      • 3 1

      • Było na jakichś Kurczakach mieszkać?

        • 4 1

  • Autobus szkolny z opiekunem!!! (1)

    Tylko jedno rozwiązanie! Dla klas 0-3 autobus szkolny z opiekunem.
    Komunikacja miejska to dno, samemu ciężko dotrzec do pracy, autobusy full, gdzie w tym wszystkim bezpieczeństwo dzieci z tych najmłodszych klas!

    • 10 3

    • szkoły z internatem dla wsiunów

      • 5 3

  • (1)

    Niech się barany wezmą za oświetlenie i remonty chodników i przejść a nie badania!

    • 5 1

    • remonty chodników skutkują zastawianiem ich samochodami parkującymi na nich

      dlatego warto prowadzić badania i zmieniać zachowania kierowców

      • 2 0

  • Sp 56 Malomiejska

    Pomimo że dziecko nauczone że przechodzimy tylko na zielonym to nieraz na zielonym dla pieszych przejeżdżają auta . Szczególnie rano kiedy kierowcom się spieszy bo korek i tak dalej , wiem bo sama podprowadzam dziecko do ulicy .

    • 2 1

  • Rejonizacja. Bo jak ktoś mieszka w polu i wozi dzieciaka do miasta, bo ma meldunek u dziadków to potem jest jak jest. Kupiłeś działkę w polu to niech dzieci chadzaja do polnej szkoły. I niech zasuwa sobie quadem. I sr*m na hejt, bo hejtem to jest zachowanie buraków pozamiejskich, którzy nie potrafią się zachować przy szkołach. Bo tylko oni się liczą. Wsiury na wieś.

    • 9 4

  • O rozwiązaniach będą decydowali uczniowie, nauczyciele i rodzice?! (2)

    Wolałbym aby zdecydowały osoby kompetentne, a nie "zainteresowane".

    • 5 3

    • zainteresowane bywają najbardziej kompetentne (1)

      jedno nie wyklucza drugiego. Całościowe zarządzanie jakością stawia punkt widzenia klientów w centrum uwagi ekspertów.

      • 0 3

      • Można brać pod uwagę opinię osób zainteresowanych i nawet lokalnych mieszkańców, którzy doskonale znają teren. Ale to tylko opinie, a nie "decydować będą...".

        • 0 0

  • Przykre to jest. (4)

    Ale w Naszej społeczności twoży się nowa odmiana choroby psychicznej zwanej Autodeb..i..l..i...z....m.

    • 7 2

    • za póżno.
      już utraciliśmy niepodległość, trwamy tylko rozpędem.
      niestety, to nie potrwa długo :-(

      • 3 2

    • (2)

      "samochodoza" - to już jest zdiagnozowana choroba.

      • 7 1

      • samochodozie często towarzyszy cyklofobia (1)

        to się leczy i to często mija

        • 1 1

        • Niestety

          Pełno tu przypadków niezdiagnozowanej samochodofobii. Może komuś samochód potrącił śmiertelnie babcię, może rozjechał na naleśnik ukochanego kotka, no nie wiem... Ale takie nieprzepracowane traumy z dzieciństwa ciągną się potem przez całe życie za człowiekiem, zwłaszcza gdy nosi rajtuzy tak dobrze dopasowane, że odcinają dopływ krwi do mózgu.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane