Fakty i opinie

Biało-zielony tramwaj dotarł do Gdańska. To ostatnia Pesa z 15 zamówionych

Najnowszy artukuł na ten temat

Pierwszy tramwaj Pesa z nowej dostawy już w Gdańsku

Jest biało-zielony, a jego patronem będzie Roman Rogocz, legendarny napastnik Lechii Gdańsk. W nocy, z czwartku na piątek, do Gdańska dotarł ostatni tramwaj Pesa Jazz z pierwszej transzy 15 pojazdów zamówionych przez miasto w lutym 2018 r. w Bydgoszczy. Teraz rozpocznie się realizacja drugiej partii zamówienia, która obejmuje kolejnych 15 pojazdów.



Kolorystyka tramwajów w mieście:

powinna być taka sama 52%
powinna być dobierana tematycznie do każdego pojazdu 48%
zakończona Łącznie głosów: 2068
Przypomnijmy: wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła na wykonawcę kary umowne - w kwietniu mowa była o niemal 30 mln złotych.

Ostatecznie jednak 15 tramwajów dostarczono do Gdańska, a laweta z ostatnim - biało-zieloną Pesą - do miasta dojechała około 1 w nocy, z czwartku na piątek.

Jak powiedział wiceprezydent Gdańska, Piotr Borawski, nietypowe kolory składu to "hołd miasta na 75-lecie Lechii Gdańsk, klubu o wielkich zasługach dla naszej społeczności".

Legenda Lechii Roman Rogocz patronem tramwaju



Nic więc dziwnego, że na patrona składu wybrano legendarnego napastnika Lechii - Romana Rogocza.

Jak możemy przeczytać na stronie poświęconej historii gdańskiego klubu, Rogocz w czasie swojej kariery strzelił dla Lechii ponad 100 goli i jest jedynym graczem w historii gdańskiego klubu, który ma na swoim koncie trzycyfrową liczbę bramek.

Po tym, jak zawiesił piłkarskie buty na kołku, został trenerem Lechii, w sezonie 1971/72 wywalczył z nią awans do II ligi i został wybrany najlepszym trenerem Wybrzeża.

Do Gdańska przyjadą kolejne tramwaje



Biało-zielona Pesa Jazz jest ostatnim z 15 tramwajów zamówionych w lutym 2018 r. w bydgoskiej fabryce przez miasto.

Roman Rogocz (ur. 9 sierpnia 1926 w Chorzowie, zm. 7 lutego 2013) był legendarnym napastnikiem Lechii Gdańsk. Teraz będzie patronem gdańskiego tramwaju.
Roman Rogocz (ur. 9 sierpnia 1926 w Chorzowie, zm. 7 lutego 2013) był legendarnym napastnikiem Lechii Gdańsk. Teraz będzie patronem gdańskiego tramwaju. fot. Wojciech Figurski / KFP
Jak zapowiada Piotr Borawski, wkrótce zacznie się realizacja kolejnego kontraktu. Urzędnicy chcieliby, by do końca roku przyjechały następne tramwaje - łącznie gdański tabor wzbogaci się o 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo.

Pierwsza transza nowoczesnych składów



Nowe tramwaje są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, a przyciski opisane są w alfabecie Braille`a. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Biało-zielony tramwaj dojechał w nocy do Gdańska. Niedługo pojawi się na ulicach miasta.
Biało-zielony tramwaj dojechał w nocy do Gdańska. Niedługo pojawi się na ulicach miasta. D. Paszliński/gdansk.pl
Pojazdy zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.

Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska



Warto przypomnieć, że Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.

Rozkłady autobusów i tramwajów w Gdańsku



Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.

W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.

Opinie (206) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • spadać z tą lechią

    wszystkie tramwaje mają mieć taki sam kolor jak dotychczas
    nie każdy musi zgadzać się na kibolstwo

    • 0 0

  • (6)

    Ciekawe na jakich liniach ten tramwaj będzie kursować?

    • 1 3

    • Prawdopodobnie

      na liniach tramwajowych.

      • 0 0

    • Zapewne na Stogi ,do N Portu przez Brzeźno

      Dawniej by jeździł na Orunię,ale już dawno tory zwinęli

      • 0 0

    • Do Gdyni.

      • 0 0

    • Na żadnych.

      • 0 0

    • Na różnych

      • 1 0

    • oby na sprawnych.

      • 1 1

  • Tramwaje to przeżytek już praktycznie niema gdzie ich kupic bo firmy sa w upadłości i kilka lat czeka sie na zamówienie (12)

    Obecnie wszędzie zastępuje się je autobusami bez emisji spalin. Nie maja żadnych wad tramwajów i same zalety zamiast torowisk wystarcza bus pasy z których korzystają inni.
    I jeszcze jedno Autobusy dojada same nie trzeba tygodniami lawetami ich przewozić.
    I kolejna przyjemnostka dla oszołomów pro tramwajowych .te nowe psuły sie juz w pierwszym tygodniu użytkowania w miescie !!

    • 7 32

    • Wielkie szczęście,

      że jak powszechnie wiadomo autobusy są bezawaryjne.

      • 0 0

    • Kupić elektryczne autobusy (1)

      Wyrzucić elektryczne tramwaje.
      Myślenie godne iq60

      • 5 3

      • Twoje jest na poziomie meduzy czyli 1

        • 0 0

    • Tak. Tylko że autobusy bez emisji spalin to nie jest problem (5)

      To infrastruktura, ładowarki na bazie autobusowej, ładowarki indukcyjne na pętlach, przewody, zwiększone zużycie energii a za tym idzie nowa elektrownia najlepiej na zieloną energię. To sa gigantyczne koszty. W Gdańsku za 150 lat

      • 4 2

      • Najgorsza opcja bo zawalają i tak już zatłoczone drogi, (1)

        Ściera z opon i okładzin hamulcowych to kupa smogu i mikroplastiku, a wymiana akumulatorów kosztuje tyle, co prawie nowy pojazd, akumulatory litowe zatruwają środowisko a każde ładowanie i rozładowywanie przez jazdę to strata 20% energii w porównaniu z bezpośrednim zasilaniem. Najpierw się doucz, zanim coś napiszesz.

        • 3 2

        • Jakto jest ze glupek taki jak ty raz ze chce pouczac innych to jeszcze chwali się głupotą

          • 0 0

      • Gigantyczne koszty to mamy przy budowie czy której kol wiek lini tramwajowej (2)

        Bzdury jakie wypisujesz potwierdzają ze bladego nie masz pojęcia.Wszystkie miasta w Polsce obecnie inwestują w autobusy elektryczne lub napedzane wodorem i niema zadnego powodu by budowac nową elektrownie dla nich .Moge sie zgodzic tylko ztym ze w gdańsku jako ostatni bedziemy je mieli bo Gdańsk jest najbardziej zacofanym miastem nie tylko w europie ale i w Polsce

        • 2 6

        • jakie miasto zakupiło autobusy na wodór?

          • 2 0

        • Inwestuja

          Taaa. Kupienie 1 sztuki to nie jest inwestycja.

          • 1 0

    • Piszesz i piszesz,a same bzdury.

      Pierwsza z brzegu: autobusy elektryczne zwożą właśnie na lawetach do klientów. Wykazanie bzdurności reszty twoich "argumentów" to już dłuższa pisanina,która już była przerabiana.

      • 0 1

    • Tramwaje maja miasta z historia

      Jednym skacze gul inni będą wytykać. A jak by zamiast skm zrobić ulice i tylko autobusy by jeździły ? Więcej towaru czyli tirów na drogach. Szyny musza się zgadzać.

      • 2 0

    • Wszędzie? Czyli gdzie? Czekam na przykłady.

      • 2 1

  • A Pfu !! (2)

    Opluję jak bede w pobliżu. i nigdy nie wsiądę

    • 2 5

    • To świetna wiadomość.

      Trzymam cię za słowo.

      • 0 0

    • Świń do Gdańska nie wpuszczamy

      • 1 0

  • Dobry pomysł

    Ale w takim razie brakuje jeszcze jednego patrona, również Romana i z pewnością rzesze kibiców Lechii poprą mnie w stu procentach. Chodzi oczywiście o Romana Korynta, który był w czasach mojego dzieciństwa wielkim zawodnikiem Lechii i nie ma w Gdańsku kibica, który by o nim nie słyszał.

    • 1 0

  • Ładny tramwaj tylko dlaczego biletomatu nie ma...

    ... w środku. Sprzedaż biletów przez kierowców i motorniczych w tak dużym mieście to skandal

    • 0 0

  • to coś wiecej, to kolor Trójmiasta (1)

    Analizując wyniku derbów z ostatniego półwiecza, można stwierdzić, że to ten kolor dominuje nie tylko w trójmieście ale całej aglomeracji, nie bez powodu nazywanej - Aglomeracją Gdańską.

    • 5 5

    • Kolor twoich odchodów.

      • 0 0

  • Ale najpierw musza zostac naprawione bo miały awarie juz w trakcie transportu jak poprzednie :) (1)

    i jedno pytanie dlaczego nikt nie chce juz od Pesy poza Gdańskiem tego złomu kupować ?

    • 8 6

    • Uzasadnij wypowiedź,

      • 0 0

  • (1)

    Pierwsze regularne połączenie tramwajowe uruchomiono 12 sierpnia 1896 w kierunku Oruni oraz Siedlec. Dopiero komuna po wojnie (chyba w latach sześćdziesiątych) zlikwidowała połączenie tramwajowe z Orunią. I komu to przeszkadzało ?

    • 9 2

    • Była moda na autobusy.

      • 0 0

  • (3)

    Ciekawe czy sprawny.

    • 61 16

    • Ty jesteś niesprawny.

      • 0 0

    • Pesa wiec nie

      • 3 1

    • Dzień bez awarii tych nowych to dzień stracony :) dlaczego teraz ma byc inaczej

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.