• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet na komunikację droższy od opłaty za parkowanie

Maciej Korolczuk
20 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (394)
Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym. Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym.

Po wejściu w życie nowych, wyższych cen biletów komunikacji miejskiej podróżowanie transportem publicznym stanie się droższe niż parkowanie własnego auta. Czy w związku z tym podwyżki cen biletów pociągną za sobą wzrost opłat za parkowanie?



Ceny za parkowanie w Trójmieście powinny być:

Podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej mają wejść w życie w Trójmieście od 1 kwietnia. Wcześniej - prawdopodobnie na lutowej sesji - zgodę na to muszą wyrazić rady miast Gdyni, Gdańska i Sopotu. Jeśli zaakceptują rekomendacje Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, bilety będą kosztować odpowiednio:

  • 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy) - od 1 do 5 przystanków
  • 5,40 zł i 2,70 zł - od 6 do 10 przystanków
  • 6 zł i 3 zł - 11 i więcej przystanków


Rozkłady jazdy w Trójmieście



Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją oraz radykalnym wzrostem kosztów energii (76 proc.), paliw (48 proc.) i płac (15 proc.).

Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń. Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń.
Jeśli radni przegłosują uchwały w zaproponowanym przez MZKZG kształcie, poruszanie się po Trójmieście komunikacją miejską stanie się droższe od opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Opłaty w SPP obowiązujące obecnie w Trójmieście są bowiem niższe od nowych cen biletów.

Obecnie w SPP w Gdańsku i Gdyni pierwsza godzina postoju kosztuje 3,90 zł. Druga - 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, a czwarta i każda następna - 3,90 zł.

Nieco więcej za parkowanie zapłacimy w Sopocie, ale i tak opłaty dla kierowców są tam niższe niż cena najtańszego biletu po podwyżkach. Pierwsza godzina postoju w Sopocie to koszt 4,50 zł, druga - 5,40 zł, trzecia - 6,40 zł, a czwarta i kolejne - 4,50 zł.

Parkingi w Trójmieście



Wyraźna różnica cen, które stoją w sprzeczności z przyjętą albo co najmniej deklarowaną przez urzędników chęcią promowania tzw. zrównoważonej mobilności, występuje też w przypadku abonamentów na parkowanie dla mieszkańców. Np. w Gdańsku taka opłata wynosi zaledwie 10 zł miesięcznie. To oznacza, że roczny koszt (120 zł) parkowania pod domem jest porównywalny do ceny jednego miesięcznego biletu.

Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny? Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny?

Dylemat przed kolejnymi podwyżkami



Decyzja o podwyżkach cen biletów sprawiła, że przed władzami samorządowymi pojawi się prawdopodobnie kolejny dylemat: podnieść ceny za parkowanie do poziomu tych obowiązujących w komunikacji miejskiej czy pozostawić je na obecnym poziomie?

Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju

Sprzyjanie cenowe transportowi indywidualnemu może wpłynąć na spadek liczby pasażerów w komunikacji i jednocześnie większy ruch na drogach, korki, smog i hałas w centrach miast.

Z drugiej strony może zwiększyć wpływy z opłat za parkowanie, opłat dodatkowych czy mandatów wystawianych przez straż miejską.

A może krytyka i presja społeczna wpłyną na radnych, którzy odrzucą uchwałę o podwyżkach cen biletów na komunikację miejską? Odpowiedź poznamy za kilka tygodni, gdy zakończą się konsultacje ze związkami zawodowymi, a projekty uchwał trafią do komisji i na sesje poszczególnych rad.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (394) 7 zablokowanych

  • I Kiedy miasta przekażą kontrolę nad parkowaniem (2)

    Prywatnym firmom - tak jak kontrolę biletów w autobusach/tramwajach przeprowadzają prywatne firmy
    Zniknie wtedy anarchia parkingowa - straż miejska policja dają przyzwolenie na anarchię

    Gdańsk zupełnie inaczej traktuje kierowców (lepiej: niższe opłaty, pouczenia, brak prywatnej bardziej skutecznej firmy kontrolującej parkowanie) i pasażerów komunikacji (gorzej)
    No ale cóż Gdańsk jest najbardziej przyjaznym kierowcom miastem w Polsce - a to zobowiązuje

    • 7 17

    • Dowcip roku
      Gdańsk najbardziej przyjaznym miastem dla kierowców

      • 2 0

    • nigdy głupi gn..ju ponieważ ulice nie są i nie będą prywatną własnością przypadki renomy pokazywały wielokreotnie że ta zafajdana renoma dopuszczała się nadużyć wymuszeń przemocy wykorzystywali bezczelnie i ordynarnie wolniejszą koordynację ludzi starszych czy dzieci by nakładać te swoje śmieszne mandaty

      • 4 2

  • W interesie władz miasta nie jest by ludzie mieli lepiej. (6)

    W interesie władz miasta jest topienie środków w słomianych inwestycjach, współpraca z deweloperami i zasiadanie w radach nadzorczych.

    Partie polityczne powinny miec zakaz obecności w samorządach. Czy Po, czy Pis. Jedna klika biznesowo-towarzysko-rodzinna.

    • 131 8

    • (3)

      Wydaje mi się że obecna władza nie wygra kolejnych wyborów. Po tych wszystkich inwestycjach, blokadach dróg, podwyżek to raczej nie zobaczymy ich w następnej kandencji. Jedynie boje się jakiś POPiS'y znowu wygrają i będą robić nas bez wazeliny.

      • 13 4

      • Przecież to nieważne kto wygra . I tak będą nas dalej doić

        • 6 0

      • niewiadomo bo POkemonom wystarczy nienawisc do Pisu mozna ich okradac na maksa (1)

        • 11 8

        • To fakt, nikt tyle niekradnie co PiS

          a jego wyborcy lubią być codziennie ru..........i w d........e

          • 7 8

    • Zgadza sie polityka powinna byc zabroniona w miastach Bo dla polityka jest w sprzecznosci z interesem mieszkanców!! (1)

      Idealnym przykładem są własnie POwscy obnecnie rzadzacy Gdańskiem i w radzie miasta Gdańska czyli radni i w urzedzie marszałkowskim .Zagłosujmy wszyscy przeciwko nim nie wazne na kogo bo gorzej nie bedzie a najlepiej jak nikt nie bedzie miał wiekszosci jak obecnie PO wtedy bedą musieli sie dogadywac wszyscy razem i to najlepsze dla mieszkanców!!
      Wiec dla niekumatych obecnie rzadzi w UM wszystko dla gdańska to są byli członkowie z PO co sie od PO odłaczyli gdy PO wystawiło na prezydenta Wałese bo zmarłego prezydenta chcieli sie pozbyc.

      • 8 7

      • Przestańcie nas okradać, pisiesyny

        • 2 2

  • Robią was , ale nadal będziecie na nich głosować i mocno kochać...

    tak już macie , to syndrom .....

    • 7 0

  • jedyne wyjscie to pogonic tych złodziejów z PO z miastazlikwidowac bezplatne parkingi dla urzedników szkodników ,sprzedac auta

    sprzedac auta słuzbowe

    • 6 1

  • Socjalizm wiecznie żywy !

    • 2 0

  • Świadomość ludzi wymiata

    Te żale to chyba nie pod ten adres ,Nowogrodzka tam dają ,a ile ile jeszcze zrobią.....strach się bać

    • 2 2

  • ...

    To nie jest dylemat tylko okazja dla urzędników do kolejnego podwyższenia opłat za parkowanie. W Gdyni już zacierają ręce.

    • 3 0

  • jaki jest koszt biletu? (2)

    trzeba opłacić kierowców, urzędników, paliwo, serwis autobusów. A te ceny rosną. Jaki jest koszt parkowania? Co drożeje? nagle wylany asfalt staje się droższy? Kostka brukowa, jak wino, im starsza tym lepsza?

    • 46 7

    • Ten wylany asfalt nie jest wylany raz na zawsze.

      Wiesz, niszczy się. Trzeba wyremontować. Typowe miejsce, wbrew logice cywilizowanego świata, jest wyznaczone na chodniku. Wprawdzie nie może tam parkować SUV karyny, bo ma DMC>2,5 tony, ale i tak parkuje. Trzeba naprawić. I cieknący olej trzeba usunąć. W zimie odśnieżyć. Nie robisz tego społecznie, więc trzeba komuś zapłacić. Inflacja napędza spiralę płac, więc coraz więcej. Materiały też kosztują coraz więcej. Więc i parkowanie będzie coraz droższe...

      • 1 3

    • Tylko że autobus jednorazowo przewiezie kilkadziesiąt osób, zajmując na drodze kilka-kilkanaście metrów, a z reguły w jednym aucie jedzie jedna osoba. Teraz przelicz sobie 70 aut na drodze z jedną osobą w środku i odpowiedz na swoje pytania.

      • 3 3

  • dzięki temu artykułowi nastąpi podniesienie kosztów parkowania

    • 2 0

  • Do opłaty za parkowanie dolicz koszt paliwa wyjdzie ci to samo a autem wygodniej

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane