• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet na komunikację droższy od opłaty za parkowanie

Maciej Korolczuk
20 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (394)
Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym. Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym.

Po wejściu w życie nowych, wyższych cen biletów komunikacji miejskiej podróżowanie transportem publicznym stanie się droższe niż parkowanie własnego auta. Czy w związku z tym podwyżki cen biletów pociągną za sobą wzrost opłat za parkowanie?



Ceny za parkowanie w Trójmieście powinny być:

Podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej mają wejść w życie w Trójmieście od 1 kwietnia. Wcześniej - prawdopodobnie na lutowej sesji - zgodę na to muszą wyrazić rady miast Gdyni, Gdańska i Sopotu. Jeśli zaakceptują rekomendacje Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, bilety będą kosztować odpowiednio:

  • 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy) - od 1 do 5 przystanków
  • 5,40 zł i 2,70 zł - od 6 do 10 przystanków
  • 6 zł i 3 zł - 11 i więcej przystanków


Rozkłady jazdy w Trójmieście



Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją oraz radykalnym wzrostem kosztów energii (76 proc.), paliw (48 proc.) i płac (15 proc.).

Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń. Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń.
Jeśli radni przegłosują uchwały w zaproponowanym przez MZKZG kształcie, poruszanie się po Trójmieście komunikacją miejską stanie się droższe od opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Opłaty w SPP obowiązujące obecnie w Trójmieście są bowiem niższe od nowych cen biletów.

Obecnie w SPP w Gdańsku i Gdyni pierwsza godzina postoju kosztuje 3,90 zł. Druga - 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, a czwarta i każda następna - 3,90 zł.

Nieco więcej za parkowanie zapłacimy w Sopocie, ale i tak opłaty dla kierowców są tam niższe niż cena najtańszego biletu po podwyżkach. Pierwsza godzina postoju w Sopocie to koszt 4,50 zł, druga - 5,40 zł, trzecia - 6,40 zł, a czwarta i kolejne - 4,50 zł.

Parkingi w Trójmieście



Wyraźna różnica cen, które stoją w sprzeczności z przyjętą albo co najmniej deklarowaną przez urzędników chęcią promowania tzw. zrównoważonej mobilności, występuje też w przypadku abonamentów na parkowanie dla mieszkańców. Np. w Gdańsku taka opłata wynosi zaledwie 10 zł miesięcznie. To oznacza, że roczny koszt (120 zł) parkowania pod domem jest porównywalny do ceny jednego miesięcznego biletu.

Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny? Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny?

Dylemat przed kolejnymi podwyżkami



Decyzja o podwyżkach cen biletów sprawiła, że przed władzami samorządowymi pojawi się prawdopodobnie kolejny dylemat: podnieść ceny za parkowanie do poziomu tych obowiązujących w komunikacji miejskiej czy pozostawić je na obecnym poziomie?

Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju

Sprzyjanie cenowe transportowi indywidualnemu może wpłynąć na spadek liczby pasażerów w komunikacji i jednocześnie większy ruch na drogach, korki, smog i hałas w centrach miast.

Z drugiej strony może zwiększyć wpływy z opłat za parkowanie, opłat dodatkowych czy mandatów wystawianych przez straż miejską.

A może krytyka i presja społeczna wpłyną na radnych, którzy odrzucą uchwałę o podwyżkach cen biletów na komunikację miejską? Odpowiedź poznamy za kilka tygodni, gdy zakończą się konsultacje ze związkami zawodowymi, a projekty uchwał trafią do komisji i na sesje poszczególnych rad.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (394) 7 zablokowanych

  • W interesie władz miasta nie jest by ludzie mieli lepiej. (6)

    W interesie władz miasta jest topienie środków w słomianych inwestycjach, współpraca z deweloperami i zasiadanie w radach nadzorczych.

    Partie polityczne powinny miec zakaz obecności w samorządach. Czy Po, czy Pis. Jedna klika biznesowo-towarzysko-rodzinna.

    • 131 8

    • (3)

      Wydaje mi się że obecna władza nie wygra kolejnych wyborów. Po tych wszystkich inwestycjach, blokadach dróg, podwyżek to raczej nie zobaczymy ich w następnej kandencji. Jedynie boje się jakiś POPiS'y znowu wygrają i będą robić nas bez wazeliny.

      • 13 4

      • niewiadomo bo POkemonom wystarczy nienawisc do Pisu mozna ich okradac na maksa (1)

        • 11 8

        • To fakt, nikt tyle niekradnie co PiS

          a jego wyborcy lubią być codziennie ru..........i w d........e

          • 7 8

      • Przecież to nieważne kto wygra . I tak będą nas dalej doić

        • 6 0

    • Zgadza sie polityka powinna byc zabroniona w miastach Bo dla polityka jest w sprzecznosci z interesem mieszkanców!! (1)

      Idealnym przykładem są własnie POwscy obnecnie rzadzacy Gdańskiem i w radzie miasta Gdańska czyli radni i w urzedzie marszałkowskim .Zagłosujmy wszyscy przeciwko nim nie wazne na kogo bo gorzej nie bedzie a najlepiej jak nikt nie bedzie miał wiekszosci jak obecnie PO wtedy bedą musieli sie dogadywac wszyscy razem i to najlepsze dla mieszkanców!!
      Wiec dla niekumatych obecnie rzadzi w UM wszystko dla gdańska to są byli członkowie z PO co sie od PO odłaczyli gdy PO wystawiło na prezydenta Wałese bo zmarłego prezydenta chcieli sie pozbyc.

      • 8 7

      • Przestańcie nas okradać, pisiesyny

        • 2 2

  • Piszcie tak dalej, w odpowiedzi Ola i jej ekipa podwyższą stawki za parkowanie (11)

    Oni są jak ulica jednokierunkowa, można podążać tylko w jednym kierunku czyli wzrostu stawek.

    • 135 14

    • (7)

      Ale właśnie powinno się je podwyższyć!

      • 13 22

      • Ile wg cb powiniem płacić jak mam coś do załatwienia w strefach objętych płatnym parkowaniem (5)

        10 PLN za wizytę samochodem? Czy może 10 PLN za bilet zbiorkomu? A ile mam Oli i Grzelakowi płacić za serdecznosć i oddychanie gdańskim powietrzem?

        • 11 1

        • Masz (4)

          Samochód to płać natura sama się nie obroni!!

          • 2 7

          • Już i tak za dużo płacę!!! (3)

            Ekoterrorysto

            • 5 4

            • Eko (1)

              Działają dla wszystkich!! kierowcy to egoiści...

              • 1 2

              • Sk. Synu egoizmem jest to że masz co żreć np?

                • 1 1

            • Za jeżdżenie po drogach miejskich?

              Nic nie płacisz. Wszystkie podatki idą na krajówki.

              • 1 1

      • Ceny płatnego parkowania NIE powinni podnosić!

        To ceny biletów powinny być niższe!

        • 10 2

    • Jak wybraliście tak macie. Teraz nie narzekać.

      • 10 4

    • Dokładnie. Wkładanie kija w mrowisko.

      • 8 0

    • Skandal, że inflacja i rosnące ceny wszystkiego powodują, że takie podwyżki dotyczą jedynie Gdańska. Serio, można narzekać, ale chociaż z sensem.

      • 4 2

  • No i fajnie.

    • 8 11

  • Porównujecie 1h parkowania z biletem w 1 strone? (4)

    • 90 3

    • i to biletem jednoprzejazdowym/75minutowym

      • 18 2

    • Bo tak najłatwiej.

      A w praktyce na podjęcie decyzji o wyborze środka transportu wpływa o wiele więcej czynników. Samo porównanie ceny dojazdu jest sprawą o wiele bardziej skomplikowaną bo oprócz ceny za parkowanie na dojazd samochodem składa się o wiele więcej wydatków z samym zakupem pojazdu i jego utrzymaniem. Ale już ostatnia wypowiedź pana "eksperta" o systemie Fala pokazała jak oderwani od rzeczywistości są rządzący, eksperci i władze spółek miejskich. Tak jakby do jazdy autobusem miał zachęcić "pozytywny plakat albo ulotka". A o tym, że transport publiczny powinien być przyjazny, punktualny, mieć wysoką częstotliwość i nie być zatłoczony już nikt nie myśli. Szczerze? Jazda komunikacją publiczną jest tak upierdliwa, że jak ktoś się przesiądzie do auta to i tak do KM już nie wróci.

      • 35 5

    • tak masz rację powinniśmy porównać 2h z biletem w 2 strony (1)

      Ale nie wiem co by to zmieniło :) wiadomo że jak jedziesz na 8 godzin do pracy to nie parkujesz w strefie parkowania.

      • 6 13

      • Tylko gdzie?

        Na trawniku na dziko?

        • 10 1

  • 5 osób w samochodzie to 25 zł w jedną stronę, 50 zł w dwie jadąc autobusem (7)

    • 62 4

    • (5)

      Tylko większość pojazdów podróżujących w ciągu dnia po Trójmieście to 1, góra 2 osoby.

      • 9 11

      • (2)

        Ciężko, żeby przedstawicieli handlowi zabierali jeszcze pasażerów do firmowego samochodu.

        • 17 5

        • Przedstawiciele handlowi, to największe karaluchy na drogach

          • 8 8

        • Tak tak, przedstawiciele handlowi.

          To by tłumaczyło czemu w ferie wszystkie korki odpuściły. To właśnie ci wszyscy PH mają te ferie :D

          • 12 1

      • (1)

        jeśli kogoś stać to niech jeździ sam, co Tobie do tego?

        • 16 3

        • Tylko później niech nie płacze, że ma wysokie koszty tu i tam

          • 7 3

    • to bilet teraz po 25PLN?

      • 1 1

  • nie dla fali (1)

    .

    • 112 4

    • już podsiadło to przewidział: nie ma fal, nie ma fal, nie ma fal, nie ma fal

      • 4 0

  • wszędzie nas dym..dają (1)

    testują na ile jeszcze mogą sobie pozwolić, żeby nie doszło do tego co jest we Francji. Z cenami biletów, prądu, gazu, paliw. Ludzie budźcie się...

    • 117 4

    • Pleciesz trzy po trzy. Wszyscy są zadowoleni

      oprócz pato socjalu.

      • 3 21

  • (12)

    Parkowanie to skladowa kosztu. Ale dochodzi zakup auta, ubezpieczenie, paliwo, serwis itp

    • 48 27

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Zakup auta to nie koszt dla miasta (3)

      • 7 5

      • (2)

        parkowanie to koszt dla miasta? :D logika lewacka

        • 10 9

        • tak! kup ziemie, wybuduj parking, utrzymuj i udostępniaj.... daj znać czy to będzie dla ciebie koszt czy nie. (1)

          • 11 2

          • Przecież płacimy gn..ju podatki co mało jeszcze?

            • 1 0

    • Dzbanku auto kupujesz nie tylko do jady po miescie i nie kupujesz auta na miesiac a na lata (6)

      • 8 3

      • Zgadza się. Kupujesz na jakieś 15 lat codziennego użytkowania. (5)

        Obecnie takie średniej klasy auto to pewnie z 90 tys. zł (z zaokrągleniem dla łatwego liczenia), czyli w skali roku należy liczyć 6 tysięcy złotych na sam zakup (4 przy 60 tys. za auto, płatność gotówka). To tego dorzuć tak z tysiąc na ubezpieczenie, 400 zł za każdym razem jak napełniasz bak, czyli pewnie z 5 tys (jakoś co miesiąc, powiedzmy że daleko nie jeździsz), wymiana opon, płyny, przeglądy to pewnie z 1000 się uzbiera, naprawy nawet nie chcę zgadywać.

        Wyszło mi minimum 11-13 tys za rok przy wyjątkowo błędnym założeniu że auto jest niezniszczalne i że parkujesz za darmo (czyli że ktoś dotuje ci miejsca parkingowe).

        Co do dotacji od miasta czy biznesu: działki w gdańsku idą teraz za jakieś 1300 zł / m2 (zależy gdzie, patrzę teraz na jakąś działkę na jasieniu bo to pierwszy wynik z google), czyli żeby zapewnić ci parking (sama trawa/błoto) ktoś musi wybulić 162 tys zł (5mx2,5m), a i to przy założeniu że droga już istnieje i nie trzeba zapewniać dojazdu do miejsca parkingowego, więc plac parkingowy będzie droższy. Szlag, posiadacz placu parkingowego w centrum jest dziany! Ciekawe czy o tym wie siedząc w budce i biorąc po w sumie nie wiem ile za godzinę parkingu...

        • 0 2

        • Od kiedy 5x2,5x1300=162000? Coś za dużo zer ;)

          • 2 0

        • (3)

          Po kilku szybkich obliczeniach miesięczny koszt dojazdów do pracy autem to jest jakieś 250zł (uwzględniając części, paliwo, koszt kupna samochodu, opony, OC, itd.) Bilet miesięczny kosztuje 140zł. Czyli za nieco ponad 100zł więcej mam komfort dojazdów, nie muszę się martwić o warunki atmosferyczne, o to czy tramwaj/autobus przyjedzie, nie narażam się na kichających ludzi, na dojazdach spędzam ponad godzinę dziennie mniej, który ten czas mogę poświęcić rodzinie, albo na dodatkową pracę (ok. 45zł za godzinę - pracując tylko trzy godziny nadgodzin w miesiącu już wychodzę lepiej niż komunikacja miejska, a mam więcej czasu).

          • 2 3

          • Bardzo kreatywna matematyka. (2)

            Przy założeniu samochodu, którego wartość się podwaja po zatankowaniu, w którym zmienia się tylko olej i jeździ na dystansach kilku km w jedną stronę przy spalaniu przerośniętego skutera ;) Przy typowym przebiegu (w ankiecie ludzie klikali swego czasu 15 km w jedną stronę), spalaniu rzędu 6 już masz na samym paliwie trzy stówy miesięcznie. Utrata wartości normalnego samochodu w typowym cyklu życia jest kwotą przynajmniej porównywalną - i to licząc popularny kompakt z drugiej ręki. A gdzie tu serwis? Naprawy? Parkowanie? Typowa mitomiania.

            • 1 1

            • Wiesz co gn..ju samochód ma to że nie muszę oglądać głupich pysków takich jak ty i liczyć na kaprysy jakiegoś deb..La zawodowego kierowczyka

              • 2 0

            • Na dojazdy do pracy wystarczy auto pokroju Seicento/Panda/Punto/Fabia/Polo/Civic/itp. Spokojna jazda tego typu autami to spalanie rzędu 4-6l/100km (olej napędowy/benzyna).
              Serwis i naprawy przy odrobinie chęci i ogarnięcia technicznego można wykonywać samemu. Parkowanie pod biurami dla pracowników najczęściej jest za darmo.
              Próbowałem dojeżdżać komunikacją miejską do pracy, ale no niestety nie ma żadnych argumentów, które przemawiałyby za nią. Wolę popracować dłużej w miesiącu kilka godzin żeby wyrównać koszty auta względem biletu miesięcznego niż tracić czas w autobusie i tramwaju i martwić się czy on w ogóle dojedzie.

              • 0 0

  • Aby zapobieżyć temu problemowi, (12)

    Miasto podwyższy w ramach poprawy życia mieszańców opłaty parkingowe i wszystko wróci na stare tory.

    • 184 8

    • (1)

      zdecydowanie znacznie więcej kasy miasto miałoby z mandatów za nieprawidłowe parkowanie, gdyby tylko SM je wystawiała

      • 20 4

      • Wystawia ale tylko w SPP. W innych miejscach mają to gdzieś, bo to za dużo roboty.

        • 6 0

    • (2)

      nic nie wróci komunikacja miejska tak zarządzana zdechnie to pewne i zapewne taki jest cel w nowym zrównoważonym lewackim świecie pozamyka się trzode w gettach i da możliwość wyjścia parę razy na krzyż pod warunkiem dobrego sprawowania po to jest niszczona komunikacja miejska i transport indywidualny id..ci przejrzą na oczy kiedy im się nie pozwoli wyjść z własnej klitki dla dobra klimatu

      • 15 5

      • Zdarta płyta KonfedeRassiji i ich troli (1)

        już dziś wielu nie wychodzi z domu bo nie chcą wdychać samochodowego smogu albo z obawy o potrącenie (zwłaszcza starsze osoby)

        taką oto wolność niosą samochody wszędzie i dla każdego

        • 2 7

        • zdarta płyta młotku która powolutku jest wprowadzana w życie tak baranku mitomani boją się wyjść z domu bo boją się samochodu ale wpit..lają tablicę mendelejewa w jedzeniu i jest spoko

          • 3 1

    • aby na czolgi bylo

      • 4 2

    • Cebula jest jeszcze tańsza niż bilety

      Może zagłosują też nad podniesieniem jej ceny?

      • 4 0

    • Co to jest "zapobieżyć"?? (1)

      Do szkoły proszę, a nie wypisywać bzdety na wagarach

      • 3 1

      • Masz internet to sprawdź sobie :)

        • 0 2

    • (1)

      Tylko zapobiec! Aż oczy krwawią...

      • 3 1

      • Prawidłowo jest napisane.

        • 0 2

    • Nie w ramach poprawy życia tylko w imię ekologii i "poprawy konkurencyjności komunikacji zbiorowej" xD

      • 0 0

  • XD (1)

    Porównywanie kosztu przejazdu z kosztem godziny parkowania to jedno wielkie "XD". Jak się przyjeżdża na 3 godziny, to już parkowanie staje się droższe od biletu, a jak się przyjeżdża na 20 min, to będzie tańsze nawet po potencjalnych podwyżkach tych opłat.

    • 91 3

    • Ale artykuł wzbudzający emocje jest :)

      • 24 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane