• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet na komunikację droższy od opłaty za parkowanie

Maciej Korolczuk
20 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (394)
Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym. Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym.

Po wejściu w życie nowych, wyższych cen biletów komunikacji miejskiej podróżowanie transportem publicznym stanie się droższe niż parkowanie własnego auta. Czy w związku z tym podwyżki cen biletów pociągną za sobą wzrost opłat za parkowanie?



Ceny za parkowanie w Trójmieście powinny być:

Podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej mają wejść w życie w Trójmieście od 1 kwietnia. Wcześniej - prawdopodobnie na lutowej sesji - zgodę na to muszą wyrazić rady miast Gdyni, Gdańska i Sopotu. Jeśli zaakceptują rekomendacje Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, bilety będą kosztować odpowiednio:

  • 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy) - od 1 do 5 przystanków
  • 5,40 zł i 2,70 zł - od 6 do 10 przystanków
  • 6 zł i 3 zł - 11 i więcej przystanków


Rozkłady jazdy w Trójmieście



Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją oraz radykalnym wzrostem kosztów energii (76 proc.), paliw (48 proc.) i płac (15 proc.).

Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń. Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń.
Jeśli radni przegłosują uchwały w zaproponowanym przez MZKZG kształcie, poruszanie się po Trójmieście komunikacją miejską stanie się droższe od opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Opłaty w SPP obowiązujące obecnie w Trójmieście są bowiem niższe od nowych cen biletów.

Obecnie w SPP w Gdańsku i Gdyni pierwsza godzina postoju kosztuje 3,90 zł. Druga - 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, a czwarta i każda następna - 3,90 zł.

Nieco więcej za parkowanie zapłacimy w Sopocie, ale i tak opłaty dla kierowców są tam niższe niż cena najtańszego biletu po podwyżkach. Pierwsza godzina postoju w Sopocie to koszt 4,50 zł, druga - 5,40 zł, trzecia - 6,40 zł, a czwarta i kolejne - 4,50 zł.

Parkingi w Trójmieście



Wyraźna różnica cen, które stoją w sprzeczności z przyjętą albo co najmniej deklarowaną przez urzędników chęcią promowania tzw. zrównoważonej mobilności, występuje też w przypadku abonamentów na parkowanie dla mieszkańców. Np. w Gdańsku taka opłata wynosi zaledwie 10 zł miesięcznie. To oznacza, że roczny koszt (120 zł) parkowania pod domem jest porównywalny do ceny jednego miesięcznego biletu.

Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny? Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny?

Dylemat przed kolejnymi podwyżkami



Decyzja o podwyżkach cen biletów sprawiła, że przed władzami samorządowymi pojawi się prawdopodobnie kolejny dylemat: podnieść ceny za parkowanie do poziomu tych obowiązujących w komunikacji miejskiej czy pozostawić je na obecnym poziomie?

Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju

Sprzyjanie cenowe transportowi indywidualnemu może wpłynąć na spadek liczby pasażerów w komunikacji i jednocześnie większy ruch na drogach, korki, smog i hałas w centrach miast.

Z drugiej strony może zwiększyć wpływy z opłat za parkowanie, opłat dodatkowych czy mandatów wystawianych przez straż miejską.

A może krytyka i presja społeczna wpłyną na radnych, którzy odrzucą uchwałę o podwyżkach cen biletów na komunikację miejską? Odpowiedź poznamy za kilka tygodni, gdy zakończą się konsultacje ze związkami zawodowymi, a projekty uchwał trafią do komisji i na sesje poszczególnych rad.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (394) 7 zablokowanych

  • Nie jeżdżę autem (6)

    Ale nie widzę powodów żeby gnębić i doić kierowców Przecież benzyna jest droga ubezpieczenia przeglądy itd nie chce myśleć co będzie jak wszyscy sie któregoś dnia przesiądą na komunikację i bez tego są tłoki

    • 28 1

    • kierowcy i ich samochody: (3)

      -smrodzą
      -trują
      -niszczą zieleń, chodniki
      -paraliżują służby miasto i jej komunikacje publiczną
      -powodują wypadki na masową skalę
      -utrudniają poruszanie się innym
      -są głównym beneficjentem przestrzeni miejskiej i budżetu, a żadnych podatków ie płacą....
      można tak długo pisać..

      • 2 17

      • Jakbyś kiedyś potrzebował pomocy (1)

        To nie wzywaj karetki/radiowozu/wozu strażackiego. Przecież one tylko smrodzą i hałasują.

        • 9 1

        • no tak bo karetki/radiowoozy i straże pożarne potrzebują tyle miejsc postojowych i to one generują korki w mieście :D
          samochodoze można leczyć

          każdy nawet ten z iq poniżej 50 wywnioskuje że w komentarzu powyżej chodziło o prywatne samochody, a nie wszystkie!

          • 2 5

      • To niech ci towar do twojej ukochanej biedry przywożą rowerem. Będziesz wtedy z płaczem prosił o powrót samochodów

        • 3 0

    • Ale to są inne budżety

      Żaden z wymienionych przez Ciebie kosztów / opłat nie idzie przecież do miejskiej kasy

      • 0 0

    • Tłoki to są w silnikach

      • 0 1

  • (1)

    Gdańsk -Morze Możliwości Hahaha

    • 13 0

    • Stary człowiek i może.

      • 0 0

  • Dobrze, że jest komunikacja miejska

    Może jest niepunktualna, zawodna i niekomfortowa ale za to droga!

    Wypad dla 2 osób na obiad na starym mieście:
    Autem: paliwo w dwie strony 8 zł, parking 2h 8,40 = 16,40
    Komunikacją: 4 x bilet 5,40 = 21,60 zł + stracony czas

    • 46 0

  • (1)

    Komunikacja miejska powinna być gratis dla ich mieszkańców. Przecież rządzi platforma a geniusze z platformy ciągle mówią ze jak oni dorwa się do wladzy w Polsce będziemy mieli raj. Kłamią jak z nut. Np w Gdansku rządzi platforma a bilety mają droższe. Dowód na to ze platforma to wielcy nieudacznicy i klamcy

    • 36 3

    • Zgoda. Co jeden pomysł to lepszy...

      Komunikacja miejska ma służyć ludziom, a nie być dochodowym przedsiębiorstwem.
      Wystarczy zrezygnować z głupot typu rydwan, zdrove love, plaże tymczasowe i inne gazetki.
      Obmizyc uposażenia radnym którzy nic nie robią

      • 0 0

  • trojmiasto.pl nie podpowiadajcie tym z UM

    bo do podwyżek cen i swoich pensji to zespól Oli jest pierwszy !

    • 18 0

  • ile przystanków? (1)

    W jaki sposób kontroler biletów sprawdzi, ile przystanków przejechałam? przecież na bilecie odbija się godzina,a nie nazwa przystanku na którym wsiadam... jak będą czerwone światła, korki, to wiadomo że czas pokonania 5 przystanków będzie różny...

    • 37 0

    • To dotyczy fali pewnie. A papierowe to nie wiem. W myślach będą czytać

      I patrzeć w oczy :D czy nie kłamiesz

      • 2 0

  • ekoterrorysci znowu w natarciu.

    • 16 5

  • Nikt do pracy nie przyjeżdża na godzinę. Słabe porównanie

    • 5 1

  • Parkowanie to początek

    Czy żurnalista zapomniał że parkowanie to tylko przywilej? Do tego to jeden koszt ze składowych tego dobra "luksusowego"

    • 6 6

  • To podniosą ceny za parkowanie.Balcerowicostwo ciągnie się w nieskonczoność. (2)

    Zapewne mimo wszystko znowu ich wybierzecie bo swoi są a my rodowici od pokoleń tylko z bólem serca musimy na to patrzeć.

    • 16 6

    • mieszkam w osowiie parkometr na osiedlu 7 dni w tygodniu mieszkańcy parkują gdzie się da miejsca parkingowe puste miasto oddało w łapy prywtne ręce opadają.Gdańsk ul.hokejowa 2 droga przed blokiem z rozpadających się płyt podobno użyczona przez dewelopera i jeszcze chce żeby mu płacić za parkowanie przed blokiem w błocie bo to jego ziemia.Ja się pytam kto dał zgodę na budowę gdzie drogi właściwie brak miejsc do parkowania też brak.Nie trzeba być wykształconym żeby wiedzieć że przed zgodą na budowę mają być zapewnione miejsca parkingowe i droga oświetlenie itd a jak się nie podoba to niech sobie szuka innego miejsca na budowę .Oczywiście ten co dał zgodę na budowę powinien sam ponosić koszty burak pieprzony

      hokejowa

      • 0 0

    • przecież nie wybiera się tych nekrofanow .

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane