• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet na komunikację droższy od opłaty za parkowanie

Maciej Korolczuk
20 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (394)
Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym. Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym.

Po wejściu w życie nowych, wyższych cen biletów komunikacji miejskiej podróżowanie transportem publicznym stanie się droższe niż parkowanie własnego auta. Czy w związku z tym podwyżki cen biletów pociągną za sobą wzrost opłat za parkowanie?



Ceny za parkowanie w Trójmieście powinny być:

Podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej mają wejść w życie w Trójmieście od 1 kwietnia. Wcześniej - prawdopodobnie na lutowej sesji - zgodę na to muszą wyrazić rady miast Gdyni, Gdańska i Sopotu. Jeśli zaakceptują rekomendacje Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, bilety będą kosztować odpowiednio:

  • 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy) - od 1 do 5 przystanków
  • 5,40 zł i 2,70 zł - od 6 do 10 przystanków
  • 6 zł i 3 zł - 11 i więcej przystanków


Rozkłady jazdy w Trójmieście



Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją oraz radykalnym wzrostem kosztów energii (76 proc.), paliw (48 proc.) i płac (15 proc.).

Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń. Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń.
Jeśli radni przegłosują uchwały w zaproponowanym przez MZKZG kształcie, poruszanie się po Trójmieście komunikacją miejską stanie się droższe od opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Opłaty w SPP obowiązujące obecnie w Trójmieście są bowiem niższe od nowych cen biletów.

Obecnie w SPP w Gdańsku i Gdyni pierwsza godzina postoju kosztuje 3,90 zł. Druga - 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, a czwarta i każda następna - 3,90 zł.

Nieco więcej za parkowanie zapłacimy w Sopocie, ale i tak opłaty dla kierowców są tam niższe niż cena najtańszego biletu po podwyżkach. Pierwsza godzina postoju w Sopocie to koszt 4,50 zł, druga - 5,40 zł, trzecia - 6,40 zł, a czwarta i kolejne - 4,50 zł.

Parkingi w Trójmieście



Wyraźna różnica cen, które stoją w sprzeczności z przyjętą albo co najmniej deklarowaną przez urzędników chęcią promowania tzw. zrównoważonej mobilności, występuje też w przypadku abonamentów na parkowanie dla mieszkańców. Np. w Gdańsku taka opłata wynosi zaledwie 10 zł miesięcznie. To oznacza, że roczny koszt (120 zł) parkowania pod domem jest porównywalny do ceny jednego miesięcznego biletu.

Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny? Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny?

Dylemat przed kolejnymi podwyżkami



Decyzja o podwyżkach cen biletów sprawiła, że przed władzami samorządowymi pojawi się prawdopodobnie kolejny dylemat: podnieść ceny za parkowanie do poziomu tych obowiązujących w komunikacji miejskiej czy pozostawić je na obecnym poziomie?

Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju

Sprzyjanie cenowe transportowi indywidualnemu może wpłynąć na spadek liczby pasażerów w komunikacji i jednocześnie większy ruch na drogach, korki, smog i hałas w centrach miast.

Z drugiej strony może zwiększyć wpływy z opłat za parkowanie, opłat dodatkowych czy mandatów wystawianych przez straż miejską.

A może krytyka i presja społeczna wpłyną na radnych, którzy odrzucą uchwałę o podwyżkach cen biletów na komunikację miejską? Odpowiedź poznamy za kilka tygodni, gdy zakończą się konsultacje ze związkami zawodowymi, a projekty uchwał trafią do komisji i na sesje poszczególnych rad.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (394) 7 zablokowanych

  • bzdety (3)

    Naprawdę już nic mądrzejszego nie dało się wysmażyć??? Takich i**otycznych argumentów już dawno nie słyszałem. Artykulik wyciągnięty z odmętów szaleństwa i psychozy.

    • 53 11

    • zaraz ci zablokuja opinie (1)

      cenzorki pilnują żeby ktoś złego słowa nie napisał na mało inteligentnych redaktorkow

      • 6 0

      • I patrz, nie zablokowali

        • 0 0

    • Tak rozumują ci co zarządzają Gdańskiem .Nowoczesne myślenie bez zwiazku z tematem.

      • 3 0

  • 4,80 zł od 1 do 5 przystanków? (3)

    Dlaczego ciągle coś się nam utrudnia, już kiedyś były jakieś i**otyczne bilety czasowe a teraz na ilość przystanków? Wsiadając do autobusu nie będę mogła zmienić zdania i pojechać do sklepu dwa przystanki dalej bo bilet mi na to nie pozwoli? Mieszkam w Gdańsku od urodzenia i czasem sama mam problem z policzeniem ile przystanków będę jechać więc współczuję turystom i przyjezdnym którzy się będą chcieli poruszać po mieście. Porażka

    • 131 1

    • Hmm

      Cena maksymalna obecna, powinna dotyczyć całej trasy, tak to funkcjonuje winnych miastach. Natomiast liczenie przystanków od 1-5 5-10 itp powinno zmniejszać kwotę maksymalną a nie ja zwiększać. Ten absurd sprawia, że nikt nie bedzie korzystał z tego "Misia". Rower, hulajnoga, samochód wrócą do łask.

      • 3 0

    • a przystanki na żądanie?

      Popieram. Mam bilet miesięczny, dojeżdżam do pracy stałą trasą od lat, ale gdyby ktoś mnie zapytał gdzie wypada 5 przystanek albo ile łącznie przystanków pokonuję, to w życiu bym nie wiedziała. I co z przystankami na żądanie? Będziemy je wliczać czy nie, czy zależnie czy autobus się na nim zatrzyma? Jak wejdzie Fala, to ludzie najpierw będą stali w kolejce przy tablicach żeby policzyć przystanki a potem w kolejce żeby się odbić. Jeszcze jak co piąty niedowidzi, a co 8 ma problemy z poruszaniem, to dopiero będzie ciekawe. Błagam, Trójmiasto, wyperswadujcie im ten głupi pomysł.

      • 26 0

    • jak to się mówi " by żyło się lepiej " nie ma ale im niestety

      • 19 0

  • Moze porównanie parkowania do ceny biletu jest śmieszne ale zwraca uwagę ma ważny problem. Z jednej strony za heca się do korzystania z transportu zbiorowego,a z drugiej podnosi się ceny biletów,tnie połączenia.Tyle

    • 1 0

  • Nie jeżdżę autem (6)

    Ale nie widzę powodów żeby gnębić i doić kierowców Przecież benzyna jest droga ubezpieczenia przeglądy itd nie chce myśleć co będzie jak wszyscy sie któregoś dnia przesiądą na komunikację i bez tego są tłoki

    • 28 1

    • Tłoki to są w silnikach

      • 0 1

    • kierowcy i ich samochody: (3)

      -smrodzą
      -trują
      -niszczą zieleń, chodniki
      -paraliżują służby miasto i jej komunikacje publiczną
      -powodują wypadki na masową skalę
      -utrudniają poruszanie się innym
      -są głównym beneficjentem przestrzeni miejskiej i budżetu, a żadnych podatków ie płacą....
      można tak długo pisać..

      • 2 17

      • To niech ci towar do twojej ukochanej biedry przywożą rowerem. Będziesz wtedy z płaczem prosił o powrót samochodów

        • 3 0

      • Jakbyś kiedyś potrzebował pomocy (1)

        To nie wzywaj karetki/radiowozu/wozu strażackiego. Przecież one tylko smrodzą i hałasują.

        • 9 1

        • no tak bo karetki/radiowoozy i straże pożarne potrzebują tyle miejsc postojowych i to one generują korki w mieście :D
          samochodoze można leczyć

          każdy nawet ten z iq poniżej 50 wywnioskuje że w komentarzu powyżej chodziło o prywatne samochody, a nie wszystkie!

          • 2 5

    • Ale to są inne budżety

      Żaden z wymienionych przez Ciebie kosztów / opłat nie idzie przecież do miejskiej kasy

      • 0 0

  • Gotowanie żaby, chcecie się pozbyć aut z centrum ale zamiast tego zbiórkom odstrasza coraz bardziej

    • 0 0

  • Parafrazująć króla europy. Babę trzeba wyprowadzićz ratusza... i ja to zrobię.

    • 2 0

  • lol, przejazd 1 przystanku (co na remontowanej Chwaszczyńskiej będzie oznaczało często odcinek ~300-400m max prawie 5 zł (2)

    dobre ceny, kiedyś starałem się korzystać kiedy tylko się da z komunikacji publicznej. Teraz po latach stawiam na pierwszym miejscu swoją wygodę i rozsnąną kalkukację kosztu.

    • 183 3

    • Co za głupi pomysł.

      Jak liczymy przystanki od startowego jako pierwszy czy do końcowego włącznie jako ostatni. Bo np. w TAXI za "trzaśnięcie drzwiami" już się płaci a tu jak będzie?

      • 2 0

    • jeden przystanek, to dla zdrowia piechotą radzę

      • 11 2

  • I znowu robią nas w trąbę.

    Kto zna na pamięć rozkład przystanków jadąc sporadycznie komunikacja miejską z A do B? Co mam liczyć przystanki czy sobie przeczytać w trakcie jazdy migające literki na ekranie? Spoko, po wzroście cen biletów ceny za parkowanie też wzrosną chociaż teoretycznie wpływ cen energii nie ma tu znaczenia bo parkometry mają panele słoneczne, ale jakaś tam spółka z Warszawy musi zarobić.

    • 3 0

  • Taki Samorząd i tyle.

    • 1 0

  • Inflacja

    Hahahaha . Wszyscy zakrywają się inflacja i że ceny gazu , pradu itd podskoczyły. To i dowalmy na biletach . Ale zwykłych kowalskich którzy pracują za psie pieniądze, inflacja Nie dotknęła. Co za bzdura i hamstwo wobec obywateli. Nie , my nie mamy wyższych rachunków za prad
    My nie mamy wyższych rachunków za czynsz .

    My już w ogóle nic nie mamy . , szkoda że My nie możemy nikomu rachunków podnosić.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane