• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biletomaty wciąż mają usterki, ZTM bezradny

Maciej Korolczuk
6 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Automat doładował bilet do 2 stycznia 2018, ale na potwierdzeniu wydrukował inną datę - 3 stycznia. Mimo, że wprowadza pasażerów w błąd, operator twierdzi, że to... wina karty. Automat doładował bilet do 2 stycznia 2018, ale na potwierdzeniu wydrukował inną datę - 3 stycznia. Mimo, że wprowadza pasażerów w błąd, operator twierdzi, że to... wina karty.

Mimo zapewnień ZTM i Mennicy Polskiej nowe biletomaty wciąż stwarzają pasażerom więcej problemów, niż przynoszą pożytku. Nasz czytelnik wykrył kolejną usterkę w ich oprogramowaniu. ZTM nie jest jednak w stanie pociągnąć wykonawcy automatów do odpowiedzialności i nałożyć na niego kar umownych.



Gdzie najczęściej przedłużasz ważność biletów okresowych?

Po raz pierwszy o wadliwych urządzeniach pisaliśmy we wrześniu, a więc kilka miesięcy po tym, jak urządzenia zostały ustawione na ulicach Gdańska. Spośród 30 biletomatów udało się wówczas uruchomić tylko 10, bo w pozostałych wykryto "błąd oprogramowania aplikacji sprzedażowej".

O tym, że automaty działają nie tak, jak należy, przekonała się w listopadzie jedna z naszych czytelniczek. Mimo, że w prawidłowy sposób doładowała kartę miejską, to i tak dostała mandat. Powód: biletomat przedłużył ważność jej biletu do... 1 stycznia 1970 r.

Kolejne tygodnie, kolejne usterki



Mijają kolejne tygodnie, a nasi czytelnicy odkrywają w automatach kolejne usterki. W poniedziałek automat na ul. Wczasy doładował kartę do 2 stycznia 2018 r., ale na pokwitowaniu wydrukował datę ważności o dzień dłuższą - do 3 stycznia. Łatwo przewidzieć, że dla pasażera może to oznaczać mandat i niepotrzebne nerwy, bo gdyby wsiadł tego dnia do tramwaju czy autobusu, to w razie kontroli biletów otrzymałby mandat.

- Spółka Mennica Polska S.A. posiada informacje o wadliwym działaniu aplikacji sprzedażowej i jest w trakcie usuwania tego problemu. Jednocześnie informujemy, że bilety są poprawnie kodowane na kartach, a jedynie informacja o końcu ważności biletu jest błędnie drukowana na potwierdzeniu zakupu - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku i zapewnia, że wszelkie ewentualne opłaty (dodatkowe czy manipulacyjne) nałożone na pasażera, zostałyby anulowane.


Zapytaliśmy, więc ZTM o przyczyny przedłużających się uciążliwości związanych z mitycznym "testowaniem aplikacji sprzedażowej" oraz o to, czy ZTM jako organizator transportu publicznego w mieście ma jakikolwiek wpływ i możliwości, by nałożyć na wykonawcę kar umownych za niewłaściwe wywiązanie się z zawartej umowy.

Okazuje się, że dokument nie zawiera takiej klauzuli.

- Umowa na sprzedaż biletów ZTM w 30 nowych automatach Mennicy Polskiej ma charakter handlowy, co oznacza to, że wyłącznym i jedynym właścicielem tych automatów jest Mennica Polska SA., nie ZTM w Gdańsku. Mennica Polska S.A. poniosła bardzo wysokie koszty zakupu urządzeń, ich montażu w Gdańsku oraz zakup i wdrożenie dedykowanego oprogramowania. System dystrybucji biletów w dużym uproszczeniu wygląda tak, że Mennica Polska dystrybuuje w urządzeniach zakupione od Zarządu Transportu Miejskiego bilety. To powoduje, że biletomaty to niezależne kanały dystrybucji, obsługiwane przez firmy komercyjne, podobnie jak kioski, sklepy, etc. Podlegają naszej kontroli i sankcjom w określonych w umowie przypadkach - wyjaśnia Gołąb.

Mennica: to wina karty



Dodatkowo wysłaliśmy kilka pytań do Mennicy Polskiej. Dopytywaliśmy, jak to możliwe, że firma która w całej Polsce obsługuje kilkaset urządzeń działających w podobny sposób, stawia w Gdańsku 30 automatów, które od pół roku nie powinny zostać dopuszczone do użytku?

Zapytaliśmy też o liczbę automatów, w których wciąż są prowadzone prace informatyczne, liczbę reklamacji, jakie wpłynęły z Gdańska od momentu uruchomienia automatów (a także o informację ile spośród nich zakończyło się anulowaniem mandatów i opłat manipulacyjnych), a także kiedy możemy spodziewać się, że automaty zaczną działać zgodnie z umową podpisaną z ZTM.

Z biura prasowego otrzymaliśmy jednak odpowiedź, która tylko w umowny sposób odnosi się do naszych pytań. Mennica stwierdza, że to wina nie automatu, lecz karty, która została wygenerowana wcześniej.

- Proces uruchamiania automatów w Gdańsku, który zakończył się listopadzie br., przebiegał zgodnie z harmonogramem uzgodnionym pomiędzy stronami umowy. W kontekście opisanej przez Pana sytuacji należy zwrócić uwagę, że każdy nowy system wymaga kompleksowego wdrożenia. To właśnie na tym etapie weryfikowana jest prawidłowość przebiegu procesu zakupu biletu na wszystkich jego etapach. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek okoliczności, w których konieczna jest modyfikacja, Mennica Polska robi to na bieżąco. Zdarza się jednak, że automaty, z których korzystają pasażerowie, współpracują niekiedy z kartami wygenerowanymi dużo wcześniej, w systemach, za które nie była odpowiedzialna spółka. To może powodować sytuacje, w których konieczne jest usprawnienie procesu i jest to przez Mennicę realizowane - napisała Kamila Bidzińska z Mennicy Polskiej.

Opinie (155) 3 zablokowane

  • XXI wiek a jak średniowiecze

    Kupuję bilet metropolitarny (skm + autobusy/tramwaje gdańskie), którego oczywiście nie można mieć tylko na karcie miejskiej, a dochodzi do tego jeszcze drugi bilet oddzielny na skm, do którego kolejno trzeba przyczepić spinaczem kartkę, że ten ważny jest z kartą miejską. Po włożeniu karty miejskiej do automatu to ten pokazuje "bilet nieznany". Pomysły super, ale zero jakiejkolwiek organizacji.

    • 3 1

  • (3)

    Kiedy w końcu będzie można podpiąć kartę płatniczą, tak jak np. działa to w Spotify lub Netflixie, gdzie co miesiąc automatycznie pobierana jest opłata? Przynajmniej człowiek nie musiałby się martwić o to, czy akurat mu się ważność biletu nie skończyła...

    • 28 8

    • Ale wtedy liczba mandatów też by zmalała

      • 4 0

    • Od 1 stycznia 1970 :D Ken Thompson i Dennis Ritchie się cieszą, Bill Gates dostaje szału

      • 3 0

    • Jak będzie to obsługiwać Mennica to pobiorą Ci kasę od 1970 roku :D

      • 42 2

  • Dla waszej informacji... (2)

    Mennica Polska jest firmą prywatną. Nie wiem, czy to ma znaczenie dla opisywanej sytuacji, ale warto wiedzieć.

    • 0 8

    • skąd te minusy? (1)

      Nieprawda jakaś, czy co?

      • 2 0

      • Minusy czy "łapki w dół" mają byc wyznacznikiem prawdy????

        Ręce mi opadły do sąsiadów na dół!

        • 2 0

  • bylo jeszcze tansze g * * n o kupic

    oprogramowanie z d*py, nie przeszlo zdanych testow, jakich kretyn z tej cudownej firmy genialnych programistow kupil chociaz raz bilet uzywajac tego automatu ? co za padaka

    • 3 1

  • gdzie jest Ziobro?

    Potraktować to jako zorganizowane oszustwo, jeśli to tylko jeden z kanałów dystrybucji, to czym się różni od sprzedaży fałszywych biletów w kiosku albo pobrania opłaty za towar, którego się nie dostarcza?

    • 2 3

  • Ja do tej pory czekam na zwrot 10 zł które mnie wydał mi jeden z automatów w brzeźnie na dworskiej ponadto nie przyjmują banknotów 100 zł gdzie przy doładowaniu karty miesięcznej jest bardzo wygodne na starych automatach nie ma z tym problemu

    • 3 1

  • Głosujcie dalej na Adamowicza i Jarowskiego (2)

    • 4 3

    • (1)

      Mennica Państwowa to nie Adamowicz.

      • 2 2

      • a kto jej to zlecił geniuszu zamiast postawić własne

        • 3 1

  • Mimo, że wprowadza pasażerów w błąd, operator twierdzi, że to... wina karty. Czytaj więcej na: (2)

    Jakie to socjalistyczne, pachnące komuną i po-papraniną na odległość.

    • 8 0

    • (1)

      no bo te karty po 10 latach powinny być wymieniane, a nie przedłużane.

      • 0 3

      • a to niby czemu ?

        • 0 2

  • czyli tradycyjnie.. (1)

    sieć układów i firm, a odpowiedzialności brak, a przede wszystkim szacunku do pasażera, to co tam się dzieje to jest sprawa dla prokuratury

    • 9 1

    • Uważasz, że Zerowa prokuratura zajmie się państwowa narodową firmą zarządzaną przez nominantów Dojnej Zmiany?

      • 3 0

  • porażka (3)

    Biletomaty to porażka zwłaszcza te nowe..juz dwa razy zdążyło mi się płacąc kartą za bilet że biletu mi nie doładowało a z konta pieniądze zostały pobrane rozpatrzenie później reklamacji trwa z miesiąc ...PORAŻKA! !!!

    • 72 4

    • Te biletomaty z mennicy to porażka poza tym mają zupełnie inny interfejs wygląd i sposób zakupu - to tylko utrudnia życie pasażerom - we wszystkich biletomaty bilet powinno się zakupić w taki sam sposób

      • 10 1

    • (1)

      a gdzie 24h bilet ....po co zmieniać było jak stare były super

      • 7 1

      • Stare są tragiczne

        Stare biletomaty to jest funkcjonalny dramat. Po pierwsze i przede wszystkim, nie można przez nie kupić na jednej transakcji różnych biletów - tylko normalne i ulgowe jednego typu (np. godzinne). Jak potrzebuję i godzinne i jednoprzejazdowe (a to jest potencjalnie całkiem częsta sytuacja u klienta), to muszę na dwie raty kupować, absurd. Ponadto długo drukują bilety, a także często i gęsto się zawieszają na ekranie z podziękowaniem za zakup, w efekcie czego robi się kolejka do biletomatu. Nowe są funkcjonalnie 10 razy lepsze, dużo bardziej przyjazne w obsłudze. No tylko ktoś dał ciała przy testowaniu oprogramowania.

        • 4 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane