• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz

Edyta Damszel-Turek
3 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Biuro Rozwoju Gdańska przekonuje, że ul. Nowa Politechniczna jest niezbędna dla rozwoju Gdańska. Poniższy artykuł jest odpowiedzią na prezentację Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej przedstawioną podczas wtorkowej dyskusji na temat tej ulicy.



Edyta Damszel-Turek, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska. Edyta Damszel-Turek, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.
Głos w sprawie ul. Nowej Politechnicznej zabiera Edyta Damszel-Turek, od 1 kwietnia zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska, wcześniej kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz. Publikujemy w całości list, będący polemiką wobec wizji Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Oto jej refleksje

Znamy historyczną wartość architektury pozostawionej przez minione pokolenia gdańszczan. Wiemy też, że należy ją w miarę możliwości chronić. Ale aby Gdańsk nie stał się skansenem, potrzebuje nowych inwestycji. Można się obrażać i dąsać na nowe drogi, ale to one stanowią krwiobieg miasta, zwiększają atrakcyjność inwestycyjną i kreują miejsca pracy. To te, rzekome dewastacje pozwalają mieszkańcom na większą mobilność.

Konsekwentnie, od lat miasto rezerwuje tereny przeznaczone pod realizację Nowej Politechnicznej. Ulica ta stanowi ważny element układu transportowego Gdańska w zakresie powiązań międzydzielnicowych. Nadużyciem jest nazywanie jej "autostradą miejską". Nowa Politechniczna zgodnie z obowiązującym studium, planowana jest jako ulica miejska z licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych w poziomie jezdni, z typowym wyposażeniem: chodnikami, trasą rowerową i małą architekturą.

Nowa Politechniczna stanowić będzie istotne uzupełnienie istniejącej siatki ulic dojazdowych, a gdy powstanie przejmie ruch międzydzielnicowy z mniejszych uliczek, które dzisiaj są rozjeżdżane przez samochody - dotyczy to np. skrótu na Suchanino przez ul. Wagnera zobacz na mapie GdańskaMozarta zobacz na mapie Gdańska, odetchną też mieszkańcy ul. Schuberta zobacz na mapie GdańskaSobieskiego zobacz na mapie Gdańska.

Zlecana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska dokumentacja rozstrzygnie jakie elementy Nowej Politechnicznej należy realizować w najbliższych latach (tramwaj czy tramwaj i jedna jezdnia). Dokumentacja wskaże, w jaki sposób zagospodarować pozostały pas rezerwy drogowej, którą należy nadal podtrzymywać. Postulowana rezygnacja z rezerwy pod drugą jezdnię uwolni pas terenu o szerokości raptem 6 -7 m, co nie pozwoli na znaczącą poprawę zagospodarowania terenów sąsiednich.

Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami. Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami.
Trasa tramwajowa prowadzona w Nowej Politechnicznej będzie stanowić ważny element w systemie transportu publicznego Gdańska. Odciąży ona trasę tramwajową na dolnym tarasie wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej. Podstawową funkcją tramwaju w Nowej Politechnicznej, oprócz obsługi przyległych terenów, będzie przejęcie podróży wykonywanych obecnie poprzez dolny taras (przez al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska) z Gdańska Południe do Wrzeszcza (około 40 proc. wszystkich podróży dom - praca/szkoła - dom z dzielnicy Południe odbywa się w kierunku Wrzeszcza).

Za realizacją tramwaju w Nowej Politechnicznej przemawia skrócenie czasu podróży z południa Gdańska do dzielnic centralnych. Jedyną możliwością szybkiego i sprawnego przejazdu tramwaju (także na odcinku pomiędzy ul. Fiszera a al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska) jest budowa wydzielonego torowiska [propozycja FRAG-u zakłada torowisko współdzielone z autami na odcinku ok. 150 m, a na pozostałej części odseparowane od aut; dł. całej trasy tramwaju wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej od Nowej Bulońskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska do Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska to ok. 5 km - dop. red.].

Doświadczenia Gdańska i miast zachodnich pokazują, że realizacja trasy tramwajowej podnosi atrakcyjność ekonomiczną i inwestycyjną terenów przyległych, ponieważ mieszkańcy i inwestorzy zyskują dogodny dostęp do komunikacji zbiorowej. Twierdzenie, że realizacja elementów ul. Nowej Politechnicznej przyczyni się do dewastacji Gdańska jest poglądem nieprawdziwym.

Materiał archiwalny z sierpnia 2014 r.

Wyburzenie budynku przy ul. Do Studzienki (oficjalnie powodem był fatalny stan techniczny) oraz budynki na odcinku Grunwaldzka-Fiszera, których rozbiórka jest niezbędna dla realizacji Nowej Politechnicznej wg urzędników.


Czy ul. Nowa Politechniczna zrealizowana zgodnie z zapowiedziami urzędników podzieli Wrzeszcz?

Zaprezentowane przez FRAG wizualizacje przedstawiające jeden ze sposobów rewitalizacji ul. Do Studzienki można rozpatrywać tylko w kategoriach czysto teoretycznych. Koncepcja ta w żaden sposób nie rozwiązuje problemu gdańszczan podróżujących codziennie pomiędzy Wrzeszczem a górnym tarasem. Nie odpowiada też na pytanie gdzie skierowano obecnie przejeżdżające ul. Do Studzienki samochody, które w godzinach szczytu stoją w korkach. Można odnieść wrażenie, że autorzy prezentacji FRAG pokazują sytuację, która ma miejsce jedynie w niedzielę o 8 rano.

Przywoływany przez FRAG przykład z Wrocławia jest dyskusyjny [FRAG w swojej prezentacji podawał oprócz Wrocławia, także przykłady m.in. Helsinek, Bremy, Rotterdamu, Lipska oraz Katowic - dop. red.]. Bo czy warto porównywać się do najbardziej zakorkowanego miasta w Polsce? Ostatni raport Deloitte'a dotyczący korków w siedmiu największych miastach Polski wykazał, że w ciągu ostatnich czterech latach aż o 20 proc. wydłużył się czas spędzany w korkach przez mieszkańców Wrocławia. Natomiast w Gdańsku stoimy w korkach o ok 30 proc. krócej niż w 2011 r.

  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
Edyta Damszel-Turek

Miejsca

Opinie (428) 5 zablokowanych

  • Aleja Wrzeszczan Wypędzonych

    • 8 4

  • dlaczego w nazewnictwie używane są slogany reklamujące przedsiębiorców

    przystanek nazywany CH Morena winien zwać siE "Trzy lipy"

    dość takich dziwolągów jak Galeria Bałtycka!?

    • 8 3

  • w jeden z ostatnich kawalkow zieleni na morenie (1)

    wcisna kolejny tramwaj ...
    zamiast zrobic w tej dolinie tereny rekreacyjne

    • 7 13

    • serio? tramwaj ci w tej wizji przeszkadza tak bardzo?

      a nie nowa aleja Wrzeszczan Wypędzonych 2x2, co zabetonuje i zaasfaltuje cała okolicę, a następnie ywpełni ją spalinami i hałasem?

      • 11 1

  • Boże, uchowaj nas od BRG

    I ich światłych wizji z lat czterdziestych

    • 16 5

  • Widze, ze miasto dalej robi propagande. Propaganda powtarzana sto razy staje sie prawda.
    No coz, urzedasy zawsze mialy problem ze zmiana decyzji i przyznaniem sie do bledu. Tworzenie autostrad w miescie to generowanie smrodu, halasu, pogarszanie warunkow zycia mieszkancow.

    • 20 2

  • Aleja Wrzeszczan Wypędzonych (1)

    dobra nazwa na Nową Politechniczną.

    • 55 12

    • Al. Urbanistów Wypędzonych

      ewentualnie Trasa Niemerytoryczna

      • 5 2

  • Bardzo ciekawa propozycja. (1)

    Szczególnie w zakresie tramwajów jeżdżacych tuż przy oknach mieszkań oraz kawalkady samochodów ziejacych spalinami podczas postojów , gdy blokowane są przez tramwaje. To dopiero będzie Armagedon. Teraz się nie daje przejechac , a jak wrzucą tam tramwaj to dopiero będzie klops.

    • 12 23

    • dlatego należy zamknąc tą uliće dla samochodów

      • 8 2

  • Tak trzymać (4)

    Codziennie dojeżdżam w dwie strony ul. Sobieskiego. Korki są straszliwe. Wygląda na to, że połowa Ujeściska i okolic przemieszcza się do Wrzeszcza i z powrotem. Trzeba tylko zrobić przejezdne skrzyżowanie Grunwaldzka Miszewskiego, bo bez tego korki pozostaną, tylko dwupasmowe.

    • 12 34

    • To wysiądź z samchodu i przestań je tworzyć

      tty nie stoisz w korku, sam jesteś korkiem.

      • 12 2

    • spójrze z innej perspektywy niż z za szyby samochodu, (1)

      przejdź się, popatrz, pomyśl. Ale pewnie nie masz czasu, bo stoisz w korku.

      • 13 1

      • JK kup se helikopter ominiesz korki

        i zamknij ten dziób i patrz na drogę

        • 1 0

    • bardziej przejezdne nie będzie

      • 13 0

  • Ten pomysł z zachowaniem ruder...ekm...przepraszam, kamienic... (2)

    Jest k***a poroniony !!!!!!!!!!!!
    trasa od początku schuberta przez sobieskiego, traugutta, do studzienki, aż do placu komorowskiego i tak jest wąskim gardłem całego miasta, ze szczególnym uwzględnieniem odcinka od matejki do pl. Komorowskiego.
    więc wpit****lcie jeszcze tam tramwaj !! Po co robić lepiej, jak można zje***ać życie gdańszczanom jeszcze bardziej.
    bo te rudery są strasznie komukolwiek potrzebne, chyba tylko do cieszenia oka jakimś zacofanym tradycjonalistom. Tramwaj konny se k***a tam zróbcie najlepiej i latarnie naftowe.
    to genialny pomysł z wyburzeniem ich, miasto zyska fajną otwartą przestrzeń, trochę oddechu.
    jak byłem kiedyś na stogach i jechał tam tramwaj koło poczty (w której akurat byłem) to cala poczta się trzęsła. Taki sam "komfort" będzie w tych rud...Kamieniczkach.

    • 15 39

    • Ależ pan wykształcony i obyty jak świnia w chlewie u mojej babci :)

      Roomack - raczej prosiaku

      • 12 3

    • sam jesteś rudera. niestety, nie poroniona

      odspawaj się od samochodu. I odczep się od budynków, które w Sopocie byłyby perłą architektury. W Gdańsku za to zabrania się jakichkolwiek remontów - żeby najlepiej same się zawaliły.

      • 19 2

  • Drogi FRAG, drodzy mieszkańcy

    nie bójcie się. Władza jak zwykle wie lepiej. Szkoda słów.

    • 13 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane